W tegorocznym Effie doceniono kreatywność i innowacje kampanii z małymi budżetami (opinie)

Dla branży reklamowej zaskoczeniem tegorocznej edycji Effie Awards były nagrody dla kampanii o mniejszym zasięgu i z niewielkimi budżetami. Dowodzi to jednak, że efektywność to przede wszystkim kreatywność i innowacja, a niekoniecznie gigantyczne nakłady finansowe. Wśród zgłoszeń brakuje akcji w całości realizowanych w internecie, zadziwia też niska liczba zgłoszonych kampanii farmaceutyków. Wyniki tegorocznego konkursu Effie Awards komentują dla Wirtualnemedia.pl Izabela Albrychiewicz, Michał Nowosielski, Magda Kolenkiewicz i Jacek Karolak.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
W tegorocznym Effie doceniono kreatywność i innowacje kampanii z małymi budżetami (opinie)

W tegorocznej edycji konkursu Effie Awards Grand Prix przyznano za kampanię nowej odsłony portalu Wirtualna Polska. W sumie wyróżniono 49 kampanii w 20 kategoriach, rozdając dziewięć  Złotych Effie. Najbardziej nagrodzoną agencją została DDB & Tribal, a domem mediowym - Starcom MediaVest Group.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/effie-2015-grand-prix-dla-wirtualnej-polski-ddb-tribal-i-starcom-firmami-roku ##

Według Jacka Karolaka, dyrektora strategii w agencji K2, który dwukrotnie zasiadał w jury Effie Awards i regularnie od 10 lat uczestniczy w przygotowaniu zgłoszeń do tego konkursu, polska edycja Effie osiągnęła już niezwykle profesjonalny poziom. - Każda, naprawdę każda kampania, która zdobyła choćby nominację, z pewnością była skuteczna biznesowo. Jurorzy są już na tyle obeznani w ocenie prac i na tyle potrafią oceniać wyniki, że nie przemknie się zgłoszenie oparte na niepewnych informacjach czy ze zmanipulowanymi wskaźnikami. Zresztą sama jakość większości zgłoszeń powoduje, że wszelkie kampanie słabo przekładalne na efekty i tak odpadają w przedbiegach - podkreśla Karolak. Uważa, że nie inaczej było w tym roku - ilość danych, które przedstawiali zgłaszający była w niektórych kategoriach tak ogromna, że nawet jurorzy nieznający danej kategorii produktowej mogli bez problemu w ciągu kilku minut wyrobić sobie opinię o tym, jakie efekty można uznać za dobre. - Z tego punktu widzenia mogę powiedzieć, że nie ma na liście zwycięzców niezasłużonej nagrody - zapewnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jacek Karolak.

Dla szefa strategii w K2 bardzo pozytywnym zaskoczeniem były w tym roku nagrody dla kampanii o mniejszym zasięgu, mało znanych szerszemu gronu (np. Baltiq Plaza w kategorii „Limited budget” czy Annabelle w kategorii „Media, kultura, rozrywka”). W jego ocenie to pokazuje, że nawet przy niewielkich budżetach można zbadać efekty, bo dane pokazujące, czy kampania działa, nie wymagają drogich badań, a jedynie mądrej analizy tego, co już dostępne i czasem odrobiny pomysłowości, jak wyciągać z takich danych wnioski.

- Brakuje mi niestety wśród zgłaszanych prac kampanii w mediach cyfrowych - wprawdzie internet występuje regularnie jako kluczowy element media miksu, ale rzadko zdarzają się kampanie, w których w ogóle nie był wykorzystany ATL, a które mogą pochwalić się dobrymi wynikami - ubolewa Jacek Karolak. - Prawdopodobnie wynika to z tego, że kampanie w 100 proc. internetowe opierają się często na zakupie w modelu „za efekt” i klienci boją się ujawnić, kto ile dokładnie płaci za prawidłowo wypełniony formularz, czy za klienta e-commerce. Liczę więc na to, że za rok-dwa jednak zobaczymy jakieś złoto dla kampanii wizerunkowej prowadzonej tylko w sieci - dodaje.

Magdę Kolenkiewicz, dyrektor zarządzającą SMG Starcom, szczególnie cieszy docenienie mniejszych, ale odważnych projektów takich jak „Smutny Autobus” czy „Faktoria Win”. - Uważam również, że nagrodzona Grand Prix kampania „#dzieje się w Polsce” była projektem zdecydowanie wyróżniającym się w zeszłym roku - podkreśla Kolenkiewicz. Dodaje, że tegoroczny konkurs Effie faktycznie zdaje się dowodzić słów, które padły na gali - że efektywność to przede wszystkim kreatywność i innowacja, a niekoniecznie największe budżety. - Sporo było bowiem wyróżnień i nagród projektów niesztampowych, odważnych i ciekawych dla marek o nie zawsze największych budżetach w swoich kategoriach - uzasadnia dyrektor zarządzająca SMG Starcom.

Przyznane nagrody i wyróżnienia dowodzą w jej ocenie również tego, że skuteczny marketing przede wszystkim zaczyna się od trafnego insightu, który przekuty na adekwatną i ciekawą komunikację, pozwala realizować cele biznesowe klienta nawet w tak bardzo „sprzedażowych” kategoriach jak handel czy finanse, czego przykładem mogą być kampanie Leroy Merlin, IKEA czy ING Banku Śląskiego.

Izabela Albrychiewicz, CEO domu mediowego MEC, zaskoczona jest z kolei relatywnie niewielką liczbą nominacji w kategorii „Leki i suplementy diety” - Farmaceutyki to największa kategoria reklamowa w naszej branży - zarówno pod względem inwestycji, jak i liczby komunikatów zdecydowanie dystansuje pozostałe. To kategoria także bardzo wymagająca komunikacyjnie, w której sukces w ogromnej mierze zależy od efektywnego skomunikowania się z konsumentem. Tymczasem w porównaniu z innymi, mniej intensywnie promującymi się kategoriami, uderza relatywnie mała liczba, bo tylko trzech nominowanych prac - zwraca uwagę Albrychiewicz.

W rankingu najefektywniejszych agencji reklamowych wysokie pozycje udało się zdobyć agencjom marketingu internetowego. - To jeden z wielu przykładów i dowodów na przesunięcie ciężaru w kierunku digital. Większa jest rola komunikacji w nowych mediach w kampaniach, agencje mają więcej mocnych argumentów pokazujących jak działania w digital budują biznes. Widać też, że jury doceniło ten obszar przyznając grand prix portalowi - dodaje szefowa MEC. W jej ocenie, w porównaniu z rozstrzygnięciami z poprzednich lat, widać też różnicę w podejściu jury do skali kampanii. Kiedyś wygrywały głównie duże, doinwestowane projekty, a teraz wydaje się, że mocniej doceniane są dobre pomysły, również ze skromnym budżetem, i to nie tylko w kategorii „limited budget”.

Dla Michała Nowosielskiego, dyrektora kreatywnego w BBDO Warszawa, Effie udowadnia, że reklama często skutecznie pomaga w realizacji marketingowych celów klientów agencji reklamowych, albo przynajmniej nie przeszkadza.

Zdaniem Adam Miecznikowskiego, chief strategy oficera w Publicis Poland, dyskusyjna jest duża liczba przyznanych złotych Effie. - Zwykle tym kolorem nagradza się prace wybitne, takie które wytyczają nowe standardy lub oznaczają istotne zmiany w dotychczasowej strategii komunikacji marki. Tymczasem w przypadku kilku złotych nagród takiej przełomowości zabrakło. Były to bezpieczne rozwiązania, w których duże marki zamiast wyznaczać nowe trendy, wykorzystywały zjawiska występujące na rynku od dłuższego czasu. Nie kwestionuję efektywności tych działań, ale mam wątpliwości czy były to prace na złoto - ocenia.

Z kolei Grand Prix za kampanię Wirtualnej Polski jest według niego zaskakujące, ale zasłużone. - Na tle działań konkurencji wyróżniała się silnym brandingiem a także przejrzystą strategią komunikacji. Twórcom udało się uniknąć narzucającego się banału w postaci przezroczystych komunikatów „każdy znajdzie coś dla siebie” lub „najbardziej aktualne informacje tylko u nas” - analizuje Miecznikowski. - Prosta, a jednocześnie angażująca idea, dająca możliwość szybkiej wręcz natychmiastowej reakcji na aktualne wydarzenia oraz niskie koszty produkcji wyróżniają tę kampanię i sprawiają, że była ona pod wieloma względami wybitna - chwali.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online