SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Według prezesa TVP zwiększenie panelu przez NAM nie rozwiąże problemu transparentności informacji. „Przykrycie go za pieniądze nadawców i wzmocnienie dominującej pozycji”

Firma Nielsen Audience Measurement od 2019 chce zwiększyć panel do 5 tys, ale - zdaniem prezesa TVP Jacka Kurskiego - nie rozwiąże to problemu transparentności informacji o strukturze geograficznej panelistów oraz uwzględnienia miękkich zachowań decydujących takich jak preferencje polityczne. - Rozszerzenie panelu jest próbą przykrycia tego problemu za pieniądze nadawców i wzmocnieniem dominującej pozycji Nielsena - mówi Wirtualnemedia.pl Kurski.

Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej / fot. tvp Article

Obecny panel telemetryczny Nielsen Audience Measurement do pomiaru oglądalności linearnej telewizji liczy około 2 tys. gospodarstw domowych. Wystarcza on do tego, aby dokładnie zbadać wyniki oglądalności dużych kanałów, ale mniejsze stacje mają niedoreprezentowaną grupę odbiorców. Spory w branży telewizyjnej na ten temat trwają już wiele lat.

Jak informowaliśmy kilka dni temu, aktualnie firma toczy rozmowy z zarówno większymi jak i mniejszymi nadawcami na temat zwiększenia panelu do 5 tys. gospodarstw domowych na początku 2019 roku.

- Do czasu kiedy Telewizja Polska zaczęła kwestionować wyniki deklaratywnego badania oglądalności telewizji w Polsce, Nielsen stosował narrację, że badanie jest przygotowane zgodnie ze sztuką i jest dopasowane zarówno do wielkości populacji Polski jak i ilości kanałów telewizyjnych dostępnych na Polskim rynku - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Jacek Kurski, Prezes Telewizji Polskiej. - Kiedy natomiast TVP zgłosiła zastrzeżenia co do zasad i konstrukcji panelu okazało się, że jednak panel należy rozszerzyć - dodaje.

Kurski informuje nas, że propozycja Nielsena dotycząca rozszerzenia panelu nie rozwiązuje jednak fundamentalnego problemu jakim jest transparentność informacji o strukturze geograficznej panelistów oraz uwzględnienia miękkich zachowań decydujących takich jak preferencje polityczne.

- Jakiś czas temu w telewizji wypowiadał się zdecydowany oponent demokratycznie wybranych władz w Polsce, który przyznał się, że jest uczestnikiem panelu Nielsena i potwierdził, że z premedytacją zaniża wyniki oglądalności TVP. - komentuje prezes TVP.

Według Jacka Kurskiego firma Nielsen potwierdziła, że był to faktycznie ich współpracownik. - Jeśli wśród ok. 5000 tys. panelistów tacy aktywiści znajdą się w niespełna 10-ciu gospodarstw domowych, zaniżają wyniki oglądalności Telewizji Polskiej o prawie 200 tysięcy. To właśnie stanowi o istocie badania i to jest fundamentalna kwestia, którą należy uporządkować w pierwszej kolejności – wylicza Kurski. - Rozszerzenie panelu jest próbą przykrycia tego problemu za pieniądze nadawców i wzmocnieniem dominującej pozycji Nielsena  dodaje.

Oprócz powiększenia tradycyjnego modelu telemetrycznego, Nielsen Audience Measurement planuje również jednocześnie wprowadzić dodatkowe badanie, w którym firma będzie mierzyć oglądalność wideo w sieci. W początkowym etapie próba nowego badania obejmie około 1000 gospodarstw.

Władze Telewizji Polskiej od wiosny ub.r. krytykują dane Nielsen Audience Measurement. Kierownictwo TVP uważa, że rozproszenie terytorialne uczestników badania telemetrycznego nie odzwierciedla struktury polskiego społeczeństwa (m.in. pod względem preferencji wyborczych). Rzeczywiście NAM co jakiś czas dokonuje zmiany w wielkości uniwersów w panelu telemetrycznym, ale po to aby dostosować go do aktualnego przekroju społeczeństwa. Ostatni raz miało to miejsce na początku tego roku, a zmiany te jednak nie spowodowały żadnych zmian w tendencjach dotyczących oglądalności i nie były krytykowane przez żadnych nadawców.

Od wielu miesięcy Telewizja Polska otrzymuje wyniki pomiaru oglądalności realizowanego przez Netię wśród 180 tys. gospodarstw domowych korzystających z usługi telewizyjnej tej firmy. Jak tłumaczył nam Marcin Klepacki, szef monetyzacji big data w Netii, dane pochodzą z domów rozlokowanych w 1,5 tys. z 2,5 tys. gmin w Polsce, w tym w prawie 860 gminach wiejskich.

Przy czym Netia podaje oglądalność wśród gospodarstw domowych, a nie - jak Nielsen - liczbę widzów. Nie wiadomo do końca, ile osób mieszka w gospodarstwach korzystających z usługi tv firmy (średnia liczba osób w gospodarstwie domowym w Polsce to 2,7) ani ile osób oglądało konkretny program.

Jednak władze TVP podawały wyniki oglądalności na podstawie danych od Netii, podkreślając, że są one dużo wyższe niż wyniki pomiaru Nielsena. Przykładowo w połowie września mecz piłkarskiej Ligi Mistrzów w TVP1 według Nielsena oglądało 1,37 mln widzów, natomiast Jacek Kurski twierdził, że było ich ponad 2,5 mln.

Dołącz do dyskusji: Według prezesa TVP zwiększenie panelu przez NAM nie rozwiąże problemu transparentności informacji. „Przykrycie go za pieniądze nadawców i wzmocnienie dominującej pozycji”

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
rynienka
Czy aktywista Platformy Obywatelskiej lub Nowoczesnej bądź jakiejkolwiek innej partii sprzeciwiającej się obecnym rządom nie jest normalnym telewidzem i nie może mieć w domu panelu? Tak samo płaci i tak samo ma wybór, który kanał włączyć, a który nie. Jeżeli nie chce oglądać TVP to wypada uwzględnić, iż jest grupa osób w kraju, które nie mają ochoty jej włączać. Czy gdyby w 2019 roku role się odwróciły i to PiS trafiłby do opozycji to wtedy jego pokładom ludzkim należy odebrać panele?
29 2
odpowiedź
User
Dd
W Niemczech panel ma 2 tysiące i nikt nie placze że za mały,a kraj dwa razy większy
31 0
odpowiedź
User
nie panelista
Chcialbym zglosic ze i ja z rodzina z premedytacja zanizamy wyniki ogladalnosci tvp mimo ze nikt nas nie mierzy i nie jestesmy panelistami. Na jaki komisariat mamy sie zglosic ?
35 2
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
Uważam, że Nielsen jest zbędny. O oglądalności powinien ogłaszać i rozstrzygać kÓrski. Jest wszak źródłem rzetelności, wzorem obiektywności i nigdy, ale to nigdy w życiu nie skłamał. Znacie chociaż JEDEN przypadek kiedy się pomylił albo minął z prawdą?
29 1
odpowiedź
User
Maciej z Radomia popierający PiS i dobrą zmianę w mediach publicznych
Uważam, że Nielsen jest zbędny. O oglądalności powinien ogłaszać i rozstrzygać kÓrski. Jest wszak źródłem rzetelności, wzorem obiektywności i nigdy, ale to nigdy w życiu nie skłamał. Znacie chociaż JEDEN przypadek kiedy się pomylił albo minął z prawdą?

Nielsen nie jest zbędny - do badania oglądalności stacji KOMERCYJNYCH niech sobie zostaje.
TVP powinna w niedalekiej przyszłości (po uszczelnieniu ściągalności abonamentu) zostać w ogóle wyłączona z wyścigu o słupki oglądalności. Niech sobie nadawcy komercyjni prześcigają się na słupki i tworzą coraz większą tandetę dla masowego odbiorcy, ale TVP powinna działać na zupełnie innych zasadach i byłoby najlepiej, gdyby w ogóle nie wiedziała, jakie ma słupki oglądalności. O tym, czy jakiś program jest merytorycznie dobry, czy nie, powinni rozstrzygać fachowcy od misji i konserwatywnych wartości. Na przykład Jacek Kurski - jest niewątpliwie fachowcem i jeśli uzna, że jakiś program jest dobry, misyjny i potrzebny, to znaczy, że tak jest i już. A oglądalność nie ma większego znaczenia.
3 18
odpowiedź
User
prawnik
A nie mówiłem, że nie uwierzą w żadne wyniki badania zewnętrznego*?
I nieistotne jest, czy w badaniu będzie uczestniczyło 2000 gospodarstw, 5000 gospodarstw, milion gospodarstw, czy wszyscy Polacy obowiązkowo.

*tak, tak. znów się przechwalam, że kolejny raz miałem rację; im częściej moje czarne prognozy się sprawdzają, tym bardziej przygnębiony jestem.
16 0
odpowiedź
User
dojna zmiana
Uważam, że Nielsen jest zbędny. O oglądalności powinien ogłaszać i rozstrzygać kÓrski. Jest wszak źródłem rzetelności, wzorem obiektywności i nigdy, ale to nigdy w życiu nie skłamał. Znacie chociaż JEDEN przypadek kiedy się pomylił albo minął z prawdą?

Nielsen nie jest zbędny - do badania oglądalności stacji KOMERCYJNYCH niech sobie zostaje.
TVP powinna w niedalekiej przyszłości (po uszczelnieniu ściągalności abonamentu) zostać w ogóle wyłączona z wyścigu o słupki oglądalności. Niech sobie nadawcy komercyjni prześcigają się na słupki i tworzą coraz większą tandetę dla masowego odbiorcy, ale TVP powinna działać na zupełnie innych zasadach i byłoby najlepiej, gdyby w ogóle nie wiedziała, jakie ma słupki oglądalności. O tym, czy jakiś program jest merytorycznie dobry, czy nie, powinni rozstrzygać fachowcy od misji i konserwatywnych wartości. Na przykład Jacek Kurski - jest niewątpliwie fachowcem i jeśli uzna, że jakiś program jest dobry, misyjny i potrzebny, to znaczy, że tak jest i już. A oglądalność nie ma większego znaczenia.


Masz rację Maciusiu, panel TVP nie będzie potrzebny jeśli CAŁKOWICIE zrezygnuje z reklam. Abonament TAK, ale rezygnacja z reklam obligatoryjna, tak jak to jest w BBC np.
Panel służy do oceny przez reklamodawców opłacalności/ryzyka inwestycji swojej reklamy przy określonym programie.
Zatem na chwilę obecną możesz zaklinać rzeczywistość, ale:
1. Nawet jeśli składka na TVP będzie powszechna - reklamy nie znikną
2. Skoro nie znikną reklamy, panel będzie potrzebny.
3. Czy reklamodawcy dadzą wiarę badaniom wewnętrznym TVP, czy firmie która na całym świecie mierzy wyniki oglądalności tymi samymi badaniami?

Na takiej samej zasadzie można zakwestionować sondaże wyborcze, gdyż panel badawczy opiera się na 1000 osób, czyli o połowę mniej niż w badaniu Nielsena.
8 1
odpowiedź
User
mon
Uważam, że Nielsen jest zbędny. O oglądalności powinien ogłaszać i rozstrzygać kÓrski. Jest wszak źródłem rzetelności, wzorem obiektywności i nigdy, ale to nigdy w życiu nie skłamał. Znacie chociaż JEDEN przypadek kiedy się pomylił albo minął z prawdą?

Nielsen nie jest zbędny - do badania oglądalności stacji KOMERCYJNYCH niech sobie zostaje.
TVP powinna w niedalekiej przyszłości (po uszczelnieniu ściągalności abonamentu) zostać w ogóle wyłączona z wyścigu o słupki oglądalności. Niech sobie nadawcy komercyjni prześcigają się na słupki i tworzą coraz większą tandetę dla masowego odbiorcy, ale TVP powinna działać na zupełnie innych zasadach i byłoby najlepiej, gdyby w ogóle nie wiedziała, jakie ma słupki oglądalności. O tym, czy jakiś program jest merytorycznie dobry, czy nie, powinni rozstrzygać fachowcy od misji i konserwatywnych wartości. Na przykład Jacek Kurski - jest niewątpliwie fachowcem i jeśli uzna, że jakiś program jest dobry, misyjny i potrzebny, to znaczy, że tak jest i już. A oglądalność nie ma większego znaczenia.
hehe. Widać misję w TVPiS - coraz mniej Polaków chce oglądać TVPiS. Przedział wiekowy jest imponujący - 60 +. Dla nich TVPiS robi telewizję. Nędzne seriale i coraz więcej ogłupiającej religii oraz manipulujące i oszczercze wiadomości. To jest obecna TVP. Oglądaj dalej skoro ci pasuje ale nie masz prawa zmuszać do tego innych.
7 2
odpowiedź
User
Maciej z Radomia popierający PiS i dobrą zmianę w mediach publicznych

Masz rację Maciusiu, panel TVP nie będzie potrzebny jeśli CAŁKOWICIE zrezygnuje z reklam. Abonament TAK, ale rezygnacja z reklam obligatoryjna, tak jak to jest w BBC np.

Oczywiście, że rezygnacja z reklam (przymusowa, ustawowa) jak najbardziej powinna być po uszczelnieniu systemu ściągalności abonamentu. Jest to oczywista oczywistość!

hehe. Widać misję w TVPiS - coraz mniej Polaków chce oglądać TVPiS. Przedział wiekowy jest imponujący - 60 +. Dla nich TVPiS robi telewizję. Nędzne seriale i coraz więcej ogłupiającej religii oraz manipulujące i oszczercze wiadomości. To jest obecna TVP. Oglądaj dalej skoro ci pasuje ale nie masz prawa zmuszać do tego innych.

Nie zamierzam polemizować z kimś, kto świętą i konserwatywną religię uważa za ogłupiającą, a mówienie w programach informacyjnych smutnej i bolesnej prawdy o szkodach wyrządzonych dla Polski przez POwców nazywa oszczerczymi wiadomościami. Szkoda klawiatury na takich...

Poza tym, mam nieodparte wrażenie, że pod nickiem @mon kryje się ktoś, kto jeszcze niedawno nawijał tu pod nickiem @NIE dla TVPiS i radia PiS, a z tą osobą tym bardziej nie chce mi się poważnie gadać...
2 9
odpowiedź
User
NKDSMPWWJSR

Nie zamierzam polemizować z kimś, kto świętą i konserwatywną religię uważa za ogłupiającą, a mówienie w programach informacyjnych smutnej i bolesnej prawdy o szkodach wyrządzonych dla Polski przez POwców nazywa oszczerczymi wiadomościami. Szkoda klawiatury na takich...

Poza tym, mam nieodparte wrażenie, że pod nickiem @mon kryje się ktoś, kto jeszcze niedawno nawijał tu pod nickiem @NIE dla TVPiS i radia PiS, a z tą osobą tym bardziej nie chce mi się poważnie gadać...


Potwierdzamy, że to był autentyczny wPiS naszego niezawodnego i niezłomnego hurtownika z Radomia. Każdy może się przekonać, jak Maciej tym finezyjnym wPiSem rozpropagował konserwatywne wartości, takie szacunek do innych osób, katolickie miłosierdzie dla mających odmienne poglądy, a przede wszystkim edukację, bo z wPiSu Macieja dowiedzieliśmy się nawet więcej, niż z samego artykułu!

Serdecznie Maciejowi GRATULUJEMY i zapraszamy do Warszawy na Nowogrodzką w celu odebrania nagrody pieniężnej za ciężki trud w propagowaniu wartości konserwatywnych!

Narodowa komisja do spraw monitorowania poprawności wpisów wychwalających jedynie słuszny rząd.
7 2
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing