WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Serwisy telewizji informacyjnych: TVN24.pl na czele, TVN24BiS.pl przed TVP.info, duży wzrost PolsatNews.pl

Szef „Wiadomości”: od sierpnia zyskaliśmy 810 tys. widzów, Nielsen zmienił skład panelu badawczego

2017-11-04 A A A KOMENTARZE: 29 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Według szefa „Wiadomości” TVP Jarosława Olechowskiego porównywanie zmian wyników oglądalności w skali roku jest niemiarodajne, ponieważ w styczniu br. firma Nielsen zmieniła skład swojego panelu badawczego. Olechowski podkreśla, że „Wiadomości” od sierpnia do października br. (w tym drugim miesiącu były emitowane także w TVP Info) zyskały 810 tys. widzów.

Jarosław Olechowski, fot. TVP Jarosław Olechowski, fot. TVP

W sobotę portal Wirtualnemedia.pl podał szczegółowe dane Nielsen Audience Measurement dotyczące oglądalności programów informacyjnych w największych stacjach telewizyjnych. Liderem są „Fakty”, które w TVN i TVN24 BiS oglądało średnio 3,07 mln osób (z czego 2,91 mln w tej pierwszej stacji), natomiast główne wydanie „Wiadomości” miało 2,64 mln widzów: 2,15 mln w TVP1 i 493 tys. w TVP Info (w tej drugiej stacji program jest emitowany od 24 sierpnia br.).

W październiku ub.r. „Wiadomości” w TVP1 miały 3,27 mln oglądających, zatem w skali roku straciły w tym kanale 1,13 mln widzów. Gdyby doliczyć widownię z TVP Info, spadek wynosi 633 tys. widzów. Przy czym jednoczesna emisja w dwóch stacjach oznacza duże poszerzenie potencjalnego zasięgu programu: w minionym miesiącu TVP1 miała 8,58 proc. udziału w rynku oglądalności, a TVP Info - 3,99 proc.

Szef „Wiadomości” Jarosław Olechowski, pełniący tę funkcję od połowy sierpnia br., ocenił, że nie należy porównywać zmian wyników oglądalności w skali roku. - W styczniu Nielsen zmienił skład panelu badawczego, dlatego trudno porównywać dane r/r zebrane w innej grupie osób. Nasza widownia rośnie - zapewnił.

Zaznaczmy, że zmiany w wielkości uniwersów w panelu telemetrycznym, dostosowujące panel do aktualnego przekroju społeczeństwa, są wprowadzane przez Nielsen Audience Measurement. Tegoroczne zmiany nie spowodowały żadnych zmian w tendencjach dotyczących oglądalności i nie były krytykowane przez żadnych nadawców.

Władze Telewizji Polskiej krytykują za to Nielsen Audience Measurement od wiosny ub.r. Kierownictwo TVP uważa, że rozproszenie terytorialne uczestników badania telemetrycznego nie odzwierciedla struktury polskiego społeczeństwa (m.in. pod względem preferencji wyborczych). Rok temu nadawca i firma badawcza uzgodniły, że zewnętrzny podmiot przeprowadzi audyt jej panelu badawczego.

Jednak prezes TVP Jacek Kurski nie sądzi, że przyniesie to pozytywne zmiany. - Straciliśmy nadzieję na reformowalność Nielsena i na to, że oni zmienią swój przestarzały panel badawczy - stwierdził w połowie października w rozmowie z „Gazetą Polską”. Zapowiedział też, że na zlecenie Krajowe Rady Radiofonii i Telewizji realizowane będzie nowe badanie oglądalności telewizji i słuchalności radia.

Ponadto TVP od pewnego czasu otrzymuje wyniki pomiaru oglądalności realizowanego przez Netię wśród 180 tys. gospodarstw domowych korzystających z usługi telewizyjnej tej firmy. Jak tłumaczył nam Marcin Klepacki, szef monetyzacji big data w Netii, dane pochodzą z domów rozlokowanych w 1,5 tys. z 2,5 tys. gmin w Polsce, w tym w prawie 860 gminach wiejskich.

- Od 24 sierpnia zyskaliśmy 810 tys. widzów 💪👌👏 Gratuluję zespołowi i zapraszam codziennie o 19:30 - stwierdził w kolejnym wpisie Jarosław Olechowski.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, skąd taki wzrost. Jeśli porównać oglądalność „Wiadomości” w sierpniu br. w TVP1 (1,89 mln widzów) z łącznym wynikiem programu w październiku w TVP1 i TVP Info (2,64 mln widzów), to wzrost wynosi 773 tys. W przypadku porównania oglądalności tylko w TVP1 wynik poprawił się o 280 tys. widzów. Być może szef „Wiadomości” zestawił oglądalność programu z konkretnych dni w sierpniu i październiku.

Przy czym porównywanie wyników bezwzględnych (innych niż procentowe udziały w rynku) z tych dwóch miesięcy jest bardzo niemiarodajne ze względu na sezonowe zmiany w oglądalności: w miesiącach letnich większość stacji i programów notuje dużo niższe wyniki niż jesienią, zimą i wiosną.

Jak te sezonowe zmiany oglądalności wyglądają w przypadku najpopularniejszych kanałów? Polsat w sierpniu br. miał średnią oglądalność minutową wynoszącą 571,2 tys. widzów, a w październiku - 715 tys. Dla TVN ten wskaźnik wzrósł z 491,7 do 682,7 tys., dla TVP2 - z 363,7 do 546,9 tys., a dla TVP1 - z 463,4 do 540,4 tys.

Ta prawidłowość dotyczy również programów informacyjnych. „Fakty” od sierpnia (miały wtedy w TVN i TVN24 BiS 2,41 mln widzów) do października (3,07 mln) zyskały 658 tys. widzów, „Wydarzenia” w Polsacie, Polsat News i Polsat News 2 - 713 tys., „Teleexpress” w TVP1 - 288 tys. (licząc z emisją w TVP Info - 825 tys.), a „Panorama” w TVP2 - 158 tys. (licząc z TVP Info - 559 tys.).

W październiku dodatkowa emisja w TVP Info podwyższyła łączną widownię „Wiadomości” z 2,15 do 2,64 mln osób, czyli o 23 proc. W przypadku „Teleexpressu” ten wzrost wyniósł 26,9 proc. (z 1,99 do 2,53 mln), a „Panoramy” - 35,2 proc. (z 1,14 do 1,54 mln).

„Fakty” dzięki emisji także w TVN24 BiS miały w zeszłym miesiącu o 5,5 proc. wyższą oglądalność, (3,07 mln zamiast 2,91 mln), a „Wydarzenia” dzięki emisji w Polsat News i Polsat News 2 - o 8,3 proc. wyższą (2,27 mln zamiast 2,09 mln).

Autor: Tomasz Wojtas

Wiecej informacji: Wiadomości, Jarosław Olechowski, TVP1, TVP Info, Nielsen Audience Measurement, oglądalność

Komentarze (29) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia