„Wiadomości” straciły 500 tys. widzów. Stopniała ich przewaga nad „Faktami”

„Wiadomości’ TVP1, które w sierpniu br. pozbyły się treści tabloidowych, zanotowały największy spadek wśród programów informacyjnych, zdecydowanie zmniejszając przewagę nad „Faktami”. Zyskał tylko „Teleexpress”.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement - przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl - liderem oglądalności wśród głównych programów informacyjnych w sierpniu br. był „Teleexpress” z widownią na poziomie 2,98 mln osób po wzroście w stosunku do sierpnia ub.r. o 12,44 proc. Serwis emitowany jest obecnie między odcinkami popularnego serialu „Wspaniałe stulecie”.

Na drugą pozycję z pierwszej spadły „Wiadomości” TVP1. Ich widownia w zeszłym miesiącu wyniosła 2,59 mln widzów po spadku względem sierpnia ub.r. aż o 17,06 proc., czyli o ponad 500 tys. widzów.

„Wiadomości” z początkiem sierpnia br. przeszedł głębokie zmiany zarządzone przez nowego prezesa TVP Janusza Daszczyńskiego. Z programu zniknęły materiały tabloidowe i sensacyjne, a w ich miejsce pojawił się m.in. cotygodniowy „Raport Wiadomości”. Do zespołu dołączył reporter Paweł Szot, rozstali się z nim natomiast Leszek Dawidowicz i Adam Feder.

W drugiej połowie sierpnia br. TVP chwaliła się, że „Wiadomości” cały czas wyprzedzają „Fakty” TVN pod względem widowni. Jednak z podsumowania całego miesiąca widać, że przewaga nad serwisem TVN jest mniejsza niż rok temu. W drugim miesiącu tegorocznych wakacji wyniosła 130 tys. widzów, podczas gdy w sierpniu ub.r. było to aż 380 tys. widzów.

„Fakty” TVN zajęły trzecie miejsce z widownią na poziomie 2,45 mln osób i zanotowały zdecydowanie mniejszy spadek niż „Wiadomości”, bo wynoszący 10,28 proc.

Biuro prasowe TVP tłumaczy, że na widownię programów informacyjnych wpływa głównie kontekst społeczno-polityczny, dziejące się wydarzenia i że - mimo trwającej kampanii wyborczej - wszystkie serwisy poza „Teleexpressu” w sierpniu br. miały mniej widzów niż rok wcześniej. - Polacy jeszcze ciągle mają gorące wakacje i przesyt polityki - uważają przedstawiciele TVP. - W sierpniu br. przed „Wiadomościami” były emitowane powtórki seriali. Z tego powodu startowały z niskiego pułapu, co w konsekwencji obniżyło ich oglądalność - wyjaśnia TVP w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl. Faktem jest jednak to, że powtórki przed serwisem TVP1 nadawano też w ub.r., a taka sama sytuacja dotyczy też programów stacji komercyjnych. Dodajmy, że w lipcu br. - mimo nadawania powtórek „Rancza” przed „Wiadomościami” (tak jak w sierpniu) - ich widownia spadła zdecydowanie mniej, bo tylko o 7 proc. Z kolei oglądalność „Faktów” zmalała o 5,6 proc. (zobacz widownię dzienników w lipcu).

Telewizja publiczna podkreśla wreszcie, że zmiany wprowadzone w „Wiadomościach” w sierpniu br. przyniosły wzrost widowni w stosunku do lipca br. o ponad 8 tys. osób. - To od dalszej poprawy jakości programu zależy czy trend ten się utrzyma - informuje TVP. Publiczny nadawca twierdzi też, że „to właśnie jakość programu, a nie jego oglądalność jest celem nadawcy publicznego”. - Będziemy kontynuować rozpoczęte zmiany, doskonaląc wprowadzane ostatnio elementy - zapewnia Wirtualnemedia.pl biuro prasowe TVP. Kolejne zmiany wprowadzono z początkiem września br., gdy nowymi reporterami „Wiadomości” zostali Karolina Lewicka, Magdalena Karpińska i Piotr Maślak. Z kolei od 6 września br. nową gospodynią serwisu będzie Diana Rudnik, która ma prowadzić niedzielne wydania programu.

Dodajmy,  że „Fakty” TVN nadawane były też na antenie TVN24 Biznes i Świat - ich widownia na antenach dwóch stacji wyniosła 2,54 mln osób, po spadku o 9,98 proc.

Kolejne miejsce wśród dzienników  zajęły Wydarzenia” Polsatu, których widownia zmalała, ale też zdecydowanie mniej niż „Wiadomości”, bo tylko o 9 proc. Uplasowała się ona na poziomie 1,68 mln osób. Łączna oglądalność programu, także z antenami Polsat News i Polsat News 2, wyniosła zaś 1,83 mln widzów po spadku o 9,24 proc.

Piąta lokata należała do „Panoramy” TVP2 z oglądalnością na poziomie 1,32 mln widzów, niższą tylko o 2,86 proc. niż rok wcześniej.

Wśród widzów w wieku 16-49 lat w sierpniu 2015 roku na pozycji lidera oglądalności znalazły się „Fakty” TVN, których widownia zmniejszyła się o 9,6 proc. Zanotowały one największy spadek.

Największym wzrostem w tym ujęciu, wynoszącym 9,12 proc., pochwalić się mógł „Teleexpress”, będący na trzecim miejscu. Z kolei „Wiadomości zajęły drugą pozycję, notując spadek widowni o 8,68 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online