SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Więcej na reklamy Forda, Skody i Toyoty, ostro w dół Fiat i Peugeot (analiza)

W pierwszych trzech kwartałach br. cennikowe wydatki reklamowe segmentu motoryzacyjnego (bez internetu) wyniosły 788,8 mln zł. Mocno urosły budżety reklamowe marek Ford, Skoda, Toyota i Mercedez-Benz, za to ostro zmalały w przypadku Fiata i Peugeota.

788,8 mln zł, które firmy z branży motoryzacyjnej cennikowo przeznaczyły na reklamy (bez internetu) od stycznia do września br. to o 3,4 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 0,4 proc. - wynika z danych Kantar Media. To jednocześnie dużo więcej niż w 2011 roku, kiedy te budżety wyniosły 726,7 mln zł.

Przy czym analitycy domu mediowego Equinox Polska zwracają uwagę, że w br. od marca do sierpnia wydatki nieprzerwanie malały. Za to w samym wrześniu osiągnęły wartość prawie 137 mln zł, czyli 17 proc. łącznych wydatków w trzech kwartałach.

Jak to przekłada się na sprzedaż? We wrześniu zarejestrowano 21,6 tys. nowych samochodów osobowych, o 14,7 proc. więcej  niż rok wcześniej i o 13,4 proc. więcej niż w sierpniu br. Z kolei w przypadku trzech marek z największymi budżetami reklamowymi - Toyoty, Skody i Renault - na jedno sprzedane auto w br. przypadło 4 097 zł cennikowego kosztu reklam (wobec 4 152 zł rok wcześniej). Za to dla luksusowej marki Infinity ten współczynnik w br. wyniósł aż ponad 32 tys. zł.

Cennikowy budżet reklamowy Skody wzrósł w skali roku o 15,3 mln zł (to 26,5 proc. w górę), Toyoty - o 11,8 mln zł (20,9 proc. w górę), a Renault - o 10,4 mln zł (21,9 proc. w górę). Natomiast wydatki Forda był aż trzykrotnie większe - urosły z 19 do 57,1 mln zł.

Za to cennikowy budżet reklamowy Fiata zmalał z roku na rok aż o 32,2 mln zł (to o 63 proc. w dół). Wydatki na reklamy Peugeota spadły o 16,2 mln zł (czyli o 28,6 proc.), a Audi - o 11,2 proc. (czyli o 35,8 proc.).

Trzy czołowe marki francuskie (Toyota, Renault, Citroen) zanotowały wzrost udziału w całkowitych wydatkach sektora motoryzacyjnego o 1 pkt proc. (do 19,7 proc.), trzy najważniejsze marki niemieckie (Volkswagen, Opel, Audi) - spadek o 2,2 pkt proc., a dwie koreańskie (Hyundai i Kia) - spadek o 2 pkt proc. (do 8,5 proc.).

Marki samochodów - wydatki reklamowe od stycznia do września

(cennikowo, w zł, bez internetu) WIRTUALNEMEDIA.PL

marka

2012

2013

SKODA

57 821 726

73 146 887

TOYOTA

56 526 867

68 319 489

RENAULT

47 589 219

58 028 416

FORD

19 020 963

57 152 237

VOLKSWAGEN

60 185 997

55 772 135

OPEL

46 769 365

55 386 343

CITROEN

42 585 776

54 698 188

NISSAN

46 992 627

43 855 432

PEUGEOT

56 788 040

40 565 130

HYUNDAI

42 148 594

34 490 127

CHEVROLET

26 882 073

33 358 867

KIA

41 915 559

32 617 381

AUDI

31 286 542

20 081 009

MERCEDES-BENZ

13 298 353

19 104 377

FIAT

51 144 502

18 938 789


Ogółem w trzech kwartałach br. na jeden sprzedany samochód przypadło 3 702 zł przeznaczone cennikowo na reklamy, o 102 zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 3 proc.). Analitycy Equinox Polska zwracają jednak uwagę na elementy zniekształcające statystykę rejestracji aut w naszym kraju. - Zjawisko rejestrowania przez dealerów aut „na siebie” oraz przybierający na sile reeksport samochodów, z których część rejestrowana jest tymczasowo na terenie Polski, a następnie sprzedawana za granicę, są solą w oku polskich władz. Reeksport rysuje statystyki sprzedaży poszczególnych marek w optymistycznym kolorze, ale nie wpływa, biorąc pod uwagę dłuższy okres, na ożywienie polskiego rynku. Przeciwnie - powoduje złudne wrażenie, że rynek ten się rozwija, podczas gdy w rzeczywistości panuje na nim zastój - komentują. - Gdy porównamy wydatki reklamowe do skorygowanej ilości aut o reeksport, wówczas koszt reklamy per zarejestrowane auto jest 2 procent wyższy niż rok wcześniej - dodają.

Wśród marek o mniejszych budżetach reklamowych duży wzrost cennikowych wydatków zanotował Jaguar (o 105 proc., do 2,5 mln zł), a ogromny wzrost - Seat (z 0,9 do 17,8 mln zł). Za to wydatki Land Rovera zmalały o 30 proc., a Volvo - o 44 proc.

Marketerzy z branży motoryzacyjnej coraz więcej przeznaczają na telewizję - w trzech kwartałach br. było to już 55,5 proc. ogólnych wydatków. Rosną też budżety na promocję w radiu i kinach, za to maleją w przypadku gazet, których udział w wydatkach zmalał z 11,7 proc. w 2011 roku do 4,4 proc. w br.

Dołącz do dyskusji: Więcej na reklamy Forda, Skody i Toyoty, ostro w dół Fiat i Peugeot (analiza)

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
informator
Ale analiza...wow. Ci pseudo-analitycy z tego śmiesznego domu mediowego tylko potrafią czytać to co kantar media przygotuje. Nic nie potrafią przygotować od siebie, tylko próbują zaistnieć dzięki informacją...które każdy może wygrzebać z netu. Dobrze że interactive sobie poszedł, byli to jedyni normalni chłopacy, pozostali to śmiech na sali.
odpowiedź
User
zaintrygowana
Ogromne kwoty na reklamę przeznaczyły Skoda i Toyota. i jaki wyraźny wzrost do roku poprzedniego. Toyota teraz ostro wchodzi z kampanią hybrydy. Bardzo ciekawe będę dane za 2014 rok.
odpowiedź
User
Tomcio
Na pewno na gowork można sporo znaleźć informacji o warunkach pracy w toyota. Na pewno może się to okazać praca z perspektywami.
odpowiedź