Więcej pracowników w agencjach, mniej w domach mediowych. Pensje nie rosną

Zatrudnienie w agencjach marketingowych wzrosło w ostatnim roku z 57 do 66 osób, ale wynagrodzenie podwyższono tylko dla 25 proc. stanowisk. Natomiast średnia liczba pracowników domu mediowego zmalała ze 101 do 91. Jakie są przeciętne wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach?

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Tegoroczne badanie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR objęło 70 stanowisk w agencjach reklamowych, 45 w domach mediowych oraz 18 dla stanowisk w agencjach eventowych, które po raz pierwszym zostały uwzględnione w badaniu. Spośród 96 stanowisk, dla 41 odnotowano wzrost średniej płacy rynkowej w ciągu ostatniego rokiem, natomiast dla 55 - spadek.

Jeśli chodzi o agencje marketingowe, to na 27 stanowiskach średnie wynagrodzenia wzrosły, na 4 nie zmieniły się, na 28 zmalały. Mediana liczby zatrudnionych w agencjach reklamowych zwiększyła się w ciągu roku z 57 do 66, a średnia arytmetyczna - z 65 na 75. 26 proc. pytanych agencji nie planuje zmian zatrudnienia przez najbliższy rok, 37 proc. zamierza powiększyć swoje zespoły, natomiast 21 proc. firm szykuje cięcia zatrudnieni. Te prognozy są mniej optymistyczne niż w poprzednich latach.

grafika

W przypadku 37 stanowisk w domach mediowych wzrosty wynagrodzenia nastąpiły dla 14, spadki - dla 19, a stagnacja - na 4. Średnia liczba zatrudnionych pracowników zmalała ze 101 do 91. Przez najbliższych 12 miesięcy 60 proc. badanych domów nie zamierza zmieniać poziomu zatrudnienia, 30 proc. przewiduje wzrost, żadna z firm nie planuje spadku. Jednak i te prognozy są znacznie mniej optymistyczne niż w latach ubiegłych i mogą świadczyć o przewidywaniu przez pracodawców dalszej stagnacji na rynku.

grafika

Wśród agencji eventowych 60 proc. zwiększyło w ostatnim roku swoje zatrudnienie, co świadczy o dobrej koniunkturze na tego typu usługi. Jednak prognozy na najbliższy rok są zdecydowanie gorsze: aż 80 proc. firm deklaruje jedynie utrzymanie obecnego poziomu zatrudnienia.

grafika

Badanie objęło również oszacowanie przeciętnych stawek godzinowych i wynagrodzeń rocznych netto na poszczególnych stanowiskach. Zestawienia tych stawek znajdują się na kolejnej podstronie.

Stawki godzinowe w firmach marketingowych w ostatnich 12 miesiącach zmalały przeciętnie o około 6 proc. Tylko dla 7 stanowisk wzrosły, dla kolejnych nie zmieniły się, natomiast aż dla 27 spadły.

W agencjach reklamowych najwięcej za godzinę zarabiają creative directorzy (425-430 zł), client service directorzy (419-453 zł) i creative group headzi (325-329 zł). W domach mediowych zdecydowanie najwyższe stawki otrzymują financial directorzy (563-564 zł), a w agencjach eventowych - senior flash/actionscript developerzy (173-204 zł).

Wszystkie kwoty to stawki netto z 1 kwietnia br.

Jeśli chodzi o całkowite płace roczne, to w agencjach reklamowych największe mają client service directorzy (251,1 tys. zł), creative directorzy (227,4 tys. zł) i deputy/associate creative directorzy (195,5 tys. zł). W agencjach eventowych zdecydowanie najwięcej zarabiają strategic directorzy (199,2 tys. zł), a w domach mediowych - client service directorzy (269,3 tys. zł) i media (planning/buying) directorzy (255,9 tys. zł).

Badanie na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR zostało przeprowadzone przez firmę IDEA! Management Consulting. Objęło agencje reklamowe i eventowe oraz domy mediowe zrzeszone w SAR-ze.

Badanie wynagrodzeń obejmuje:1. analizę płac zasadniczych - są to wynagrodzenia pieniężne wyrażone brutto (z podatkiem PITi ZUS-em pracownika) , których wartość jest zagwarantowana i typowo w kolejnych miesiącach ma taką samą wartość. Może być wypłacana jako pensja, honoraria, wynagrodzenie w ramach prowadzonej przez współpracownika działalności gospodarczej;2. analizę płac całkowitych - jest to suma wszystkich elementów płacy pieniężnej wyrażonej brutto (z podatkiem PIT i ZUS-em pracownika) Obliczana jest jako suma płacy zasadniczej, gwarantowanej oraz wszystkich dodatkowych wypłat o zmiennej wartości: z tytułu premii, honorarium za konkretne projekty, prowizji czy nagrody. Do wartości płacy całkowitej nie są wliczane świadczenia (program medyczny, samochód służbowy). Żeby porównać płace całkowite w różnych firmach, wypłacających je z różną częstotliwością, zbierane są kwoty wypłat za ostatnie 12 miesięcy.

Opracowanie statystyczne badania poziomów wynagrodzeń i stawek rynkowych, polega na tym, iż wszystkie zebrane dane indywidualne dla poszczególnych stanowisk zostają uporządkowane w rankingu od najwyższej do najniższej. Następnie z tak przygotowanej listy stawek (próby) wybrano dla każdego stanowiska następujące dane charakteryzujące rynek:mediana (wartość płacy położonej w środku listy wszystkich indywidualnych płac dla danego stanowiska, uporządkowanych według ich wartości);pierwszy kwartyl (wartość płacy, dla której 25 proc. zebranych danych osiąga niższą wartość);trzeci kwartyl (wartość płacy, dla której 25 proc. zebranych danych osiąga wyższą wartość);średnia arytmetyczna (suma arytmetyczna wszystkich danych podzielona przez ilość danych).Dane zawarte pomiędzy pierwszym i trzecim kwartylem reprezentują główny nurt praktyki rynkowej. Wartości 1 i 3 kwartyla podawane są w przypadku zebrania co najmniej 7 danych o konkretnych wynagrodzeniach osób z co najmniej 3 firm. Jeśli zebrano 3 do 6 danych, podane są tylko wartości mediany

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"