SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Większość polski firm korzysta z content marketingu, głównie w swoich serwisach i w social media

80 procent polskich przedsiębiorstw wykorzystuje narzędzia content marketingu - wynika z raportu IAB Polska. Jednocześnie 1/3 firm deklaruje, że nie ma strategii prowadzenia działań content marketingowych, a tylko 8 procent zleca tworzenie treści na zewnątrz. Najpopularniejszym kanałami dystrybucji pozostają social media, firmowa strona i e-mailing.

Raport „Content Marketing” opiera się na badaniach przeprowadzonych przez IAB Polska na grupie 189 marketerów, pracowników agencji i sieci reklamowych oraz agencji PR. Sondaż zrealizowano pomiędzy 25 kwietnia a 18 sierpnia ub.r.

Raport podkreśla, że narzędzia content marketingu wykorzystywane przez polskie firmy służą przede wszystkim do budowania wizerunku i świadomości marki.

Z różnych tego typu narzędzi korzysta już przeszło 80 proc. badanych. Jednocześnie ponad 1/3 firm biorących udział w badaniu, deklarująca korzystanie z instrumentów content marketingu przyznaje, że nie ma strategii prowadzenia takich działań.

Polskie firmy w dużej mierze opierają się na wiedzy i doświadczeniu swoich pracowników, rzadko korzystają z zewnętrznych ekspertów. Tylko 8 proc. ankietowanych przyznało, że tworzenie lub publikację treści zleca firmom zewnętrznym. Być może dlatego na rynku stosunkowo niewiele pojawia się innowacyjnych projektów content marketingowych, a najczęściej wybieranymi kanałami dystrybucji treści pozostają sprawdzone i „bezpieczne” social media (86 proc.), firmowa strona (66 proc.) czy e-mailing (65 proc.).

Respondenci badania stosują content marketing przede wszystkim do budowania świadomości marki (75 proc.), pozyskiwania nowych klientów (70 proc.) oraz budowania pozycji eksperta na rynku (68 proc.).

Dla badanych firm kluczowymi wskaźnikami wskazującymi wyniki stosowania content marketingu są zasięg (50 proc.), liczba leadów (40 proc.) oraz zaangażowanie odbiorców (39 proc.). Rzadko wskazywany był wskaźnik ROI. Według analityków z jednej strony to zrozumiałe, bo nie każde obejrzenie zdjęcia czy wideo ma się zakończyć zakupem. Z drugiej strony może to oznaczać, że CM jest rzadko wykorzystywany przez marketerów rozliczających się za sprzedaż.

87 proc. ankietowanych wskazało na serwisy social media jako najważniejsze kanały komunikacji w content marketingu. Nieco rzadziej wymieniane były firmowa strona internetowa oraz e-mailing (po 66 proc.). Z kolei przy wyborze kanału do publikacji treści w ramach content marketingu najczęściej (70 proc.) wymieniano grupę docelową, dopasowanie kanału do marki (62 proc.) oraz zasięg (54 proc.).


Według raportu obiecujące jest to, że znaczna większość ankietowanych firm posiada strategię działań contentowych. Niepokojące zaś, że prawie połowa z nich nie jest wersją udokumentowaną.

Niewielka część ankietowanych działania contentowe wykorzystuje „w razie potrzeby”, traktując je czysto narzędziowo. Powodów tak powszechnego braku udokumentowania upatrywać można w świeżości podejmowanych działań lub w rozproszeniu odpowiedzialności za ich prowadzenie.

Dołącz do dyskusji: Większość polski firm korzysta z content marketingu, głównie w swoich serwisach i w social media

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Z tego co osobiście obserwuję to 80% polskich firm raczej nie korzysta z socjal mediów bo nie widzi takiej potrzeby.
odpowiedź
User
Użytkownik
IAB jest super! Kolejny bardzo ciekawy i przydatny raport :)
odpowiedź
User
Calltracker
Problem z rzadkim wykorzystaniem ROI wynika również z trudności w zmierzeniu wpływu CM na sprzedaż np. za pośrednictwem kanału telefonicznego. To jest możliwe za pośrednictwem narzędzi do calltrackingu. Można mierzyć każde źródło, również CM, pod kątem liczby pozyskanych telefonów przychodzących. Dopiero takie dane będą podstawą do określenia wskaźnika zwrotu z inwestycji w działania contentowe.
odpowiedź