SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

WPP: Greenpeace słusznie protestuje w obronie klimatu, ale my nadal będziemy pracować dla firm z branży energetycznej

Podczas zakończonego kilka dni temu festiwalu reklamowego w Cannes aktywiści Greenpeace protestowali przeciwko kryzysowi klimatycznemu. Dyrektor generalny holdingu reklamowego WPP Mark Read komentując to powiedział, że organizacja ta słusznie protestuje, ale WPP będzie nadal współpracować z firmami z sektora energetycznego.

Podczas trwającego w ub. tygodniu festiwalu reklamowego Cannes Lions we Francji organizacja Greenpeace zorganizowała serię protestów zwracając nimi uwagę na kryzys klimatyczny. W ramach jednej z takich akcji wysłano flotyllę kajaków na wynajęte przez holding reklamowy WPP miejsce na plaży.

Podczas innej akcji organizacja wezwała do zakazu „reklam paliw kopalnych i sponsoringu” oraz wezwała agencje reklamowe „do zerwania więzi z przemysłem paliw kopalnych”.

Gustav Martner, aktywista Greenpeace i były zdobywca nagrody Cannes Lions, przerwał ceremonię wręczenia nagród  w poniedziałkowy wieczór otwarcia w Palais, głównym miejscu festiwalu. Następnie  dziesiątki protestujących zeszło na plażę WPP w środowe popołudnie, a kolejni protestujący wykorzystali drabinę ciężarówki, aby wspiąć się na Palais w czwartek rano.

Odniósł się do tego Mark Read, dyrektor generalny WPP, który określił protesty Greenpeace jako „niedogodność”. 

- Mają rację, podkreślając problem zmian klimatycznych i wpływu węgla na gospodarkę – powiedział. - Jednocześnie wszyscy mamy do odegrania rolę w zmniejszaniu poziomów emisji dwutlenku węgla i myślę, że firmy energetyczne muszą być częścią szukania tego rozwiązania tak samo jak wszyscy inni. Nasza praca w WPP polega na tym, aby pomóc im w uczciwy i dokładny sposób mówić o krokach, jakie podejmują, aby przejść do niskoemisyjnej gospodarki - mówił Mark Read.

 Klientami WPP są BP i Shell, chociaż Read nie wymienił żadnego z nich z nazwy. Wskazał, że WPP, największa na świecie grupa agencji zatrudniająca około 109 000 pracowników, będzie współpracować tylko z klientami energetycznymi, którzy przestrzegają określonych globalnych standardów dotyczących emisji dwutlenku węgla.

- Powiedzieliśmy, że nie chcemy współpracować z żadną firmą energetyczną, która stara się udaremnić porozumienie paryskie [zobowiązanie do redukcji emisji dwutlenku węgla i ograniczenia globalnego ocieplenia do nie więcej niż 1,5 stopnia w porównaniu z poziomem sprzed epoki przemysłowej] - powiedział. Dodał, że firmy energetyczne odniosły korzyść z tego, że mogły sprzedawać swoje produkty i usługi.  „

- Jeśli firmy energetyczne nie mogą sprzedawać ani rozmawiać o krokach, które podejmują, aby przejść na gospodarkę niskoemisyjną, to w jaki sposób konsumenci mają decydować się na współpracę z firmami, które to robią? - pytał Read. - Jednocześnie nie możemy angażować się w greenwashing [w imieniu firm energetycznych] – nie możemy fałszywie przedstawiać tego, co robią. Szkolimy naszych ludzi i edukujemy ich w zakresie standardów marketingowych.

Przyznał, że dla WPP „wyzwaniem” było znalezienie właściwej równowagi między pomaganiem firmom energetycznym we wprowadzaniu ich produktów na rynek a unikaniem greenwashingu. 

Warto zaznaczyć, że wszystkie z sześciu największych grup agencji reklamowych na świecie mają klientów energetycznych. Brytyjska WPP była jedną z najbardziej widocznych na Cannes Lions, ponieważ wynajęła prywatną plażę – podobnie jak w 2019 roku. Japońska sieć Dentsu była jedyną inną dużą grupą agencji, która miała przestrzeń przy plaży. Giganci technologiczni, w tym Google, Meta i Spotify, wynajęli większość pozostałych najlepszych miejsc.

Agencje reklamowe szerzą dezinformację na temat katastrofy klimatycznej

Zrównoważony rozwój zajmował czołowe miejsce w programie prelegentów tegorocznej edycji Cannes Lions. Podczas sesji zatytułowanej „Do 2030 każda reklama będzie zieloną reklamą”,  globalna koalicja liderów głównych marek, grup agencji, firm technologicznych i stowarzyszeń reklamowych, zobowiązała się do rozszerzenia Ad Net Zero, brytyjskiej inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju branży reklamowej, do USA i Europy. 

Jednak zdaniem Greenpeace branża reklamowa nie robi wystarczająco dużo, by walczyć ze zmianami klimatycznymi. Aktywiści oskarżają agencje reklamowe o „współudział w rozpowszechnianiu dezinformacji na temat katastrofy klimatycznej i promowaniu swoich klientów”.

- Od czasu porozumienia paryskiego w Cannes przyznano co najmniej 300 nagród reklamom podróży lotniczych, firmom naftowym, oraz tym, które informują, że samochody z zanieczyszczającymi silnikami spalinowymi są bardziej pożądane. Grupy i agencje PR i reklamowe, takie jak Accenture, Publicis, WPP i Edelman, obecne na tym wydarzeniu, ogłosiły niedawno, że zobowiążą się do osiągnięcia „neutralności węglowej” (zero netto) i wewnętrznej polityki zrównoważonego rozwoju. Jednak wszystkie te firmy nadal pracują dla przemysłu paliw kopalnych, pomagając im promować swój wizerunek i rzekome walory środowiskowe ropy naftowej i gazu kopalnego, a w rezultacie blokują wymagane szybkie działania na rzecz klimatu - twierdzą przedstawiciele Greenpeace.

Dołącz do dyskusji: WPP: Greenpeace słusznie protestuje w obronie klimatu, ale my nadal będziemy pracować dla firm z branży energetycznej

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Polak
Pamiętam już była dziura ozonowa...
Teraz ciemnice wymyślili pandemię, ocieplenie klimatu,czy straszną wojnę na wschodzie...
Ludzie,co się jeszcze musi stać żebyście otworzyli oczy?
Europa za chwilę stanie się zamkniętą bańką z nowoczesnym niewolnictwem,a reszta świata będzie normalnie funkcjonować tłukąc chociażby stare tdiki bez jakichkolwiek przeszkód. Obłęd!
odpowiedź