3 proc. więcej na reklamy w Polsce, internet zyskuje kosztem prasy i telewizji, mocno w górę branża handlowa (analiza)

W 2016 roku wartość netto polskiego rynku reklamowego wyniosła 8,331 mld zł, o 3 proc. więcej niż rok wcześniej - szacuje Starom. Procentowo najmocniej zwiększyły się wydatki w kinach, wzrosły też w internecie, radiu, telewizji i na outdoorze, a zmalały w prasie. Branża handlowa przeznaczyła na reklamy o 20,8 proc. więcej niż w 2015 roku, a branża finansowa - o 17,6 proc. mniej.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
3 proc. więcej na reklamy w Polsce, internet zyskuje kosztem prasy i telewizji, mocno w górę branża handlowa (analiza)
fot. Shutterstock.com

Według analizy agencji mediowej Starcom w samym czwartym kwartale ub.r. wydatki reklamowe wzrosły w skali o 3,9 proc., o wiele bardziej niż we wcześniejszych kwartałach, kiedy marketerzy wstrzymywali się z wydatkami ze względu na rozczarowujące dane o dynamice PKB, wprowadzenie nowych podatków dla handlu i finansów, a także zapowiedzi kolejnych zmian dotyczących producentów napojów i branży farmaceutycznej.

- Po słabym trzecim kwartale, w którym wartość rynku reklamy wzrosła jedynie o 2,5%, w czwartym kwartale nastąpił niespodziewanie silny wzrost aktywności reklamodawców - w szczególności w telewizji. Oczywiście okres świąteczny sprzyja zwiększaniu nakładów na marketing, jednak wzrost aż o 2 proc. przychodów nadawców telewizyjnych był dużym zaskoczeniem - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

- Ubiegły rok dla polskich przedsiębiorców okazał się bardzo niespokojny. Szybkie stanowienie nowego prawa, a właściwie częściej zapowiedzi nowego prawa, przyłożyły się na niestabilność otoczenia prawno-politycznego w kraj. Najgorszym okresem był drugi i trzeci kwartał roku. Dynamika PKB spadła w drugim kwartale do 2,5 proc. i przedsiębiorcy zaczęli się obawiać o przyszłość polskiej gospodarki, a przez to wstrzymywali się z decyzjami biznesowymi oraz blokowali budżety reklamowe. Wiele branż wstrzymywało w drugim i trzecim kwartale wzrosty inwestycji marketingowych w oczekiwaniu na wprowadzenie nowych przepisów, które zazwyczaj miały wiązać się z nakładaniem na przedsiębiorców kolejnych podatków - dodaje Magda Kolenkiewicz. - W czwartym kwartale wydatki reklamowe wystrzeliły, głównie w telewizji (o 2 proc.) oraz internecie (o 12,8 proc.). Szczególnie silne kampanie świąteczne miały sklepy ze sprzętem rtv i agd, dyskonty oraz operatorzy telefonii komórkowej. Duży wzrost aktywności reklamodawców w czwartym kwartale może sygnalizować, że nieco oswoili się oni z uczuciem niepewności. Okazało się ponadto, iż nie wszystkie planowane przez rząd zmiany prawne, których skutków się obawiali, mogą być wprowadzone tak szybko jak było to zapowiadane - opisuje menedżerka.

grafika

W telewizji budżety reklamowe zwiększyły się w ub.r. o 1,3 proc. (czyli o 54 mln zł) do 4,068 mld zł. Przyczyniły się do tego firmy z sektora handlowego, których inwestycje podskoczyły aż o 28,7 proc. (czyli 113,5 mln zł), przy czym więcej wydała branża farmaceutyczna - 722 mln zł (4 mln zł więcej niż w 2015 roku).

Przychody reklamowe czterech głównych kanałów (TVP1, TVP2, Polsatu i TVN) zmalały w skali roku o 20 mln zł do 2,328 mld zł. Starcom szacuje, że Polsat zarobił nieznacznie więcej niż rok wcześniej, TVN - o 0,3 proc. mniej, a TVP1 i TVP2 - o 7 proc. mniej.

Wpływy reklamowe wszystkich stacji dostępnych w naziemnej telewizji cyfrowej zwiększyły się o 5,7 proc. Metro, Nowa TV, WP oraz Zoom TV, które zaczęły nadawanie w czwartym kwartale br., łącznie zarobiły niecałe 1,5 mln zł.

Reklama kinowa osiągnęła największy wzrost wolumenowy - o 203 mln zł, czyli 9,4 proc., do 2,355 mld zł. Branża handlowa zwiększyła swoje wydatki o 20,2 proc. i wyprzedziła segment finansowy, który zanotował spory spadek. Zajmująca trzecie miejsce branża motoryzacyjna wydała o 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Kluczowymi formami reklamy internetowej pozostają desktop display i SEM, a dystans między nimi systematycznie maleje. Mocno rosną też inwestycje na reklamy wideo i mobilny display. Wśród wydawców największy wzrost wpływów zanotował Facebook.

grafika

Wydatki na reklamę radiową zwiększyły się o 4,5 proc. do 673 mln zł, przy czym w kolejnych kwartałach wzrosty w skali roku były niższe - wynosiły odpowiednio 7,1 proc., 5,3 proc., 4,7 proc. i 2 proc.

Sektor handlowy przeznaczył na reklamy w radiu 246 mln zł, o 38 mln zł (czyli 18,3 proc.) więcej niż rok wcześniej. Sektor farmaceutyczny ograniczył inwestycje o 11,4 mln zł (9,5 proc.), a sektor motoryzacyjny - o 3,3 mln zł (4,3 proc.), natomiast branża finansowa w pierwszym i czwartym kwartale mocno ograniczyła wydatki, a w drugim i trzecim - zwiększyła (w całym ub.r. zanotowała wzrost o 2,3 proc.).

Reklama zewnętrzna (z uwzględnieniem reklamy tranzytowej i DOOH) osiągnęła wzrost o 3,8 proc. do 496 mln zł. W pierwszy trzech kwartałach wzrost wyniósł 5,5 proc., a w czwartym kwartale nastąpił spadek o 0,3 proc. Najmocniej zwiększyły się wydatki reklamowe na citylighty i nośniki tranzytowe. Zdecydowanie więcej niż rok wcześniej wydały sektory handlu i żywności, za to branża finansowa ograniczyła inwestycje o 10,1 mln zł (czyli 37,2 proc.).

Wartość reklam z magazynach zmalała o 8,6 proc. do 363,3 mln zł (w pierwszych trzech kwartałach spadek wyniósł 9 proc., a w czwartym kwartale - 7,6 proc.). Najwięcej wydały branże higieny i pielęgnacji, odzieżowa oraz farmaceutyczna (ta ostatnia zwiększyła wydatki o 15,5 proc. czyli 6,4 mln zł).

W dziennikach inwestycje reklamowe zmniejszyły się o 14,1 proc. do 241 mln zł. Najwięcej w tym zakresie wydały firmy z sektorów handlu i nieruchomości oraz fundacje, stowarzyszenia i instytucje społeczne.

Z kolei reklama kinowa osiągnęła wzrost o 13,3 proc. (czyli prawie 16 mln zł) do 135 mln zł, co jest związane z faktem, że w ub.r. w kinach sprzedano ponad 52 mln biletów, o 16,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Największy udział w tych wydatkach miały sektory mediów, żywności, telekomunikacji oraz napojów i alkoholi.

grafika

Udział telewizji w rynku reklamowym zmalał o 0,9 pkt proc., a internetu - wzrósł o 1,7 pkt proc. Natomiast reklama prasowa zanotowała spadek z 8,4 proc. do 7,3 proc.

grafika

Nakłady reklamowe sektora handlowego zwiększyły się w ub.r. o 225,3 mln zł (czyli 20,8 proc.) do 1,311 mld zł. Z wydatków tej branży więcej niż rok wcześniej trafiło do telewizji (wzrost z 36,4 do 38,8 proc.) i kin (z 0,3 do 0,4 proc.), a mniej do radia (spadek z 19,2 do 18,8 proc.), internetu (z 28,6 do 28,5 proc.), magazynów (z 2,2 do 1,9 proc.), gazet (z 5,2 do 4,2 proc.) oraz outdooru (z 8 do 7,4 proc.).

Dziesięciu największych reklamodawców branży handlowej zwiększyło swoje wydatki reklamowe o ponad 30 proc.. Bardzo silnie w reklamę inwestują sieci sklepów z elektroniką użytkową, takie jak Media Expert, Euro RTV AGD, Media Markt i Neonet oraz dyskonty, czyli Lidl, Biedronka, Tesco i Kaufland. To właśnie aktywność tych reklamodawców napędza wydatki branży handlowej, a także cały rynek reklamy w Polsce.

Branża farmaceutyczna zwiększyła swoje inwestycje reklamowe o 18,3 mln zł (1,9 proc.) do 997,8 mln zł. Była liderem wśród sektorów w reklamie telewizyjnej (przeznaczyła na nią 722,2 mln zł), natomiast bardziej zwiększyła nakłady w internecie (o 19,8 mln zł, czyli 25,5 proc.), magazynach (o 6,4 mln zł, a więc 15,5 proc.) i telewizji (o 3,9 mln zł, czyli 0,5 proc.). a zmniejszyła w radiu (o 11,4 mln zł, czyli 9,5 proc.).

Sektor żywności wydał na reklamę 915,9 mln zł, o 10,3 mln zł (1,1 proc.) więcej niż rok wcześniej. Przy czym w pierwszym półroczu zwiększyła wydatki o 10,4 proc., a w drugim zmniejszyła o 7,2 proc.

Z kolei inwestycje branży reklamowej zmalały o 147,6 mln zł (czyli 17,6 proc.) do 689,6 mln zł. W telewizji zostały ograniczone o 73,6 mln zł (czyli 19,4 proc.), a w internecie o 58,7 mln zł (czyli 15,6 proc.), natomiast wzrosły w radiu i kinach.

Branża określona jako pozostała zmniejszyła wydatki reklamowe aż o 19,7 proc., czyli o 116,4 mln zł, do 475,7 mln zł. Wynika do z ograniczenia budżetów fundacji, stowarzyszeń, instytucji politycznych oraz reklamy społecznej.

grafika

Starcom prognozuje, że w br. wydatki reklamowe zwiększą się o 2-3 proc. - Estymacje wzrostu PKB na bieżący rok wahają się w okolicach 3,2 proc. Warto jednak przypomnieć, że w 2016 r. prognozy makroekonomiczne z początku roku okazały się mocno przeszacowane i po każdym kwartale były obniżane. Trudno ocenić, jak będzie w tym roku. Uważamy jednak, iż spadające bezrobocie, rosnące wynagrodzenia oraz program „Rodzina 500+”, w ramach którego rodziny otrzymają w 2017 r. 23 mld zł, będą napędzać konsumpcję prywatną. To zaś powinno przełożyć się na dobrą kondycję rynku reklamy - analizuje Magda Kolenkiewicz.

- Chociaż czasy są bardzo niepewne, dla sektorów mających kluczowy wpływ na rynek reklamowy - takich jak finanse, handel, produkty farmaceutyczne, leki - prognozujemy stabilny wzrost rynku w 2017 r. Nawet jeśli w tym roku rząd zatwierdzi istotne dla branży zmiany prawne, takie jak ograniczenie reklam produktów farmaceutycznej i leków czy też nowy model finansowania mediów publicznych, to i tak wejdą one w życie najpewniej dopiero w roku 2018 - zaznacza dyrektor generalna Starcomu.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online