WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Reklama internetowa według agencji mediowych: co wydarzyło się w 2017 roku, co przyniesie 2018 rok?

5,8 proc. więcej na reklamy w polskim internecie. Mocno w górę wideo, social media i ogłoszenia - w dół mailing i display

2018-01-12 A A A KOMENTARZE: 2 FORUM DRUKUJ POLEĆ

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. wydatki reklamowe w polskim internecie wyniosły 2,69 mld zł, o 5,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Procentowo najbardziej wzrosły nakłady na reklamy wideo, w social media i ogłoszenia, natomiast zmalały na display liczony bez wideo.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Według raportu AdEx - przygotowanego dla IAB Polska przez PwC - w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wartość polskiego rynku reklamy internetowej zwiększyła się o 147 mln zł (czyli 5,8 proc.) do 2,69 mld zł. W samym trzecim kwartale wzrost rok do roku wyniósł 5 proc.

Prawie połowę rynku stanowi display (licząc razem z wideo), przy czym jego udział zmalał w skali roku z 48,8 do 46,9 proc. Wartość całego tego segmentu wzrosła w skali roku o 1,6 proc., przy czym o ile reklama wideo osiągnęła wzrost aż o 30 proc. (dzięki czemu jej udział zwiększyły się z 10 do 12 proc.), o tyle pozostałe formaty display zanotowały spadek o 5 proc. (a ich udział zmalał z 39 do 35 proc.).

Z kolei wydatki na marketing w wyszukiwarkach wzrosły o 9,8 proc. a ich udział w całym rynku - z 32,9 do 34,2 proc. Procentowo jeszcze bardziej zwiększyły się nakłady na reklamy w social media (o 20 proc.) i ogłoszenia (o 17,3 proc.).

Natomiast wydatki na mailingi zmalały rok do roku o 16,7 proc., a ich udział w całym rynku - z 3,9 do 3,1 proc.

Najwięcej na reklamy internetowe niezmiennie wydaje branża handlowa. W trzech kwartałach ub.r. jej inwestycje stanowiły 17 proc. całego rynku, o 3 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.

W badaniu AdEx - realizowanym przez IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku - biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu za ub.r. uwzględniono przychody firm Aegis Media, Agora, Cormedia, Eniro, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LEADR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Pkt.pl, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki, ZPR Media. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrender, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy. Dane zbierano do 20 grudnia ub.r.

Autor: tw

Wiecej informacji: reklama internetowa, wydatki reklamowe, display, reklama wideo, reklama social media, SEM, AdEx

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia