Wydawnictwo Bauer największym wydawcą prasy w Polsce. Za nim RASP i Polskapresse (raport za 2014)

W 2014 roku liderem pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów było Wydawnictwo Bauer - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl. Większość wydawców zanotowała spadki, wyjątkiem były firmy wydające tytuły dla dzieci.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:
Wydawnictwo Bauer największym wydawcą prasy w Polsce. Za nim RASP i Polskapresse (raport za 2014)
Witold Woźniak, członek zarządu Grupy Bauer Media

Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, wynika, że największym wydawcą prasy w Polsce pozostaje Wydawnictwo Bauer. W 2014 roku sprzedało ono dokładnie 248 843 757 egzemplarzy swoich magazynów, o 6,96 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka ta ma najwięcej tytułów w swoim portfolio spośród wszystkich wydawnictw w Polsce - w ub.r. w bazie ZKDP figurowało ich 39, a rok wcześniej 40.

O ponad połowię mniej, dokładnie 122 614 912 egzemplarzy w ub.r. sprzedało wydawnictwo Ringier Axel Springer Polska zajmujące miejsce drugie w zestawieniu. Oznacza to spadek o 5,06 proc. Ringier Axel Springer wydaje w naszym kraju dwa dzienniki oraz 12 magazynów.

Na podium uplasowała się jeszcze wydająca dzienniki regionalne Polska Press Grupa z 111 599 727 egz. sprzedanych egzemplarzy (spadek o 12,64 proc.). To dane obejmujące także tytuły przejętego w 2013 roku przez spółkę wydawnictwa Media Regionalne  Od lutego br. funkcjonują one jako jedna spółka pod nazwą Polska Press Grupa (więcej na ten temat).

Czwarte miejsce w rankingu zajęła Agora. W 2014 roku spółka ta sprzedała 55 894 223 egz. swoich dzienników i magazynów, co oznacza spadek względem 2013 roku o 15,29 proc.

Największy wzrost sprzedanych egzemplarzy (o 13,43 proc.)  do 3 350 671 egz. zanotowała wydająca pisma dziecięce spółka Media Service Zawada. Znalazła się ona na 18. miejscu. Oczko wyżej uplasowało się wydawnictwo Egmont Polska z 4 123 836 sprzedanych egz. (wzrost o 1,33 proc.). One również wydaje tytuły dla dzieci.

Natomiast 2014 rok na największym minusie zakończyła Grupa Burda International, plasująca się na miejscu siódmym. Należące do jej spółek tytuły w ub.r. sprzedały o 15,91 proc. egz. mniej niż rok wcześniej (22 875 328 egz.).

grafika

W rankingu wydawnictw utworzonym na podstawie średniej sprzedaży ogółem wszystkich egzemplarzy wszystkich tytułów liderem w 2014 roku była firma Westa-Druk Mirosław Kuliś, który wydaje tylko „Tygodnik Angora”. W ub.r. jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 304 511 egz., po spadku o 8,54 proc.  względem 2013 roku.

Natomiast najwyżej notowaną w tej klasyfikacji grupą wydawniczą było Wydawnictwo Bauer. Średnia sprzedaż ogółem wszystkich jego tytułów w 2014 roku wyniosła 238 356 egz., czyli o 4,28 proc. mniej niż rok wcześniej.

Kolejne miejsce zajęła firma Edipresse Polska, której magazyny sprzedały się średnio w ub.r. w liczbie 177 338 egz. (spadek o 6,02 proc.).

Największy spadek, wynoszący 27,86 proc., zanotowała będąca na 11. pozycji Fratria. Średnia sprzedaż ogółem jej tytułów wyniosła w ub.r. 68 093 egz. Spółka ta wydaje dwa magazyny: „W Sieci” i „W Sieci Historii”.

Natomiast najwięcej (2,73 proc.) zyskała firma Media Service Zawada. Średnia sprzedaż ogółem jej magazynów uplasowała się na poziomie 31 610 egz., co dało jej miejsce 16.

grafika

Oba rankingi opracowane zostały na podstawie danych zawartych w deklaracjach przekazanych do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Uwzględnione zostały w nich wszystkie płatne tytuły prasowe należące do wydawnictw i zarejestrowane w ZKDP: od dzienników aż po roczniki.

Pierwszy ranking obejmuje liczbę wszystkich sprzedanych przez wydawcę w danym roku pojedynczych egzemplarzy wszystkich zarejestrowanych tytułów. Drugi natomiast to zestawienie średnich rocznych nakładów i sprzedaży wszystkich należących do wydawców tytułów.

Dane Grupy Burda obejmą tytuły spółek: Burda CN Polska, Burda Communications, Burda Media Polska, Burda NG Polska i Burda Publishing Polska, w tym przejęte przez nie magazyny dawnych spółek G+J Polska. Dane Platformy Mediowej Point Group obejmują tytuły AWR „Wprost” i Orle Pióro. Grupa Marquard  zawiera tytuły należące do Marquard Media Polska i Hearst-Marquard Media, a dane Grupy Gremi  obejmują tytuły wydawane przez Gremi Media, Gremi Business Communication i Uważam Rze.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online