SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wydawnictwo Znak z 9,4 mln zł zysku. Woblik na niższym plusie, większa strata miesięcznika „Znak”

W ub.r. skonsolidowane przychody Społecznego Instytutu Wydawniczego Znak, do którego należą też m.in. Wydawnictwo Otwarte oraz platformy internetowe Lubimyczytac.pl i Woblink.com, zwiększyły się o 13,7 proc. do 121,85 mln zł i zysku netto z 6,51 do 9,42 mln zł.

Na zeszłoroczne przychody grupy kapitałowej Znak złożyło się przede wszystkim 103,19 mln zł ze sprzedaży krajowej produktów, 22,7 mln zł ze sprzedaży towarów w kraju, 1,46 mln zł ze sprzedaży produktów i 486,4 tys. zł ze sprzedaży krajowej usług.

Lubimyczytać.pl i Woblink z większymi wpływami, „Znak” mocniej na minusie

Należąca do firmy oficyny Znak, Znak Literanova, Znak Emotikon, Znak Horyzont, Znak Koncept i Wydawnictwo Otwarte w ub.r. wydały 1011 pozycji książkowych (w formie drukowanej e-booków i audiobooków), o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Opublikowały 432 tytuły (nowe i wznowienia) oraz 335 dodruków, wobec odpowiednio 368 i 215 rok wcześniej. Łączna sprzedaż zwiększyła się o 3,8 proc. do 4,34 mln egz.

Samo Wydawnictwo Otwarte osiągnęło w ub.r. wzrost przychodów sprzedażowych z 17,87 do 19,01 mln zł i zysku netto z 1,47 do 2,18 mln zł. Nakład miesięcznika „Znak” poszedł w górę z 1 700 do 2 265 egz., wpływy sprzedażowe - ze 170,4 do 377,1 tys. zł, a strata pogłębiła się z 571,4 do 589,6 tys. zł.

Wpływy spółki Ecom Group zarządzającej platformą Woblik z e-bookami i audiobookami wzrosły z 14,74 do 14,86 mln zł, a zysk zmalał z 762,8 do 104,2 tys. zł. Natomiast serwis Lubimyczytać.pl zanotował wzrost przychodów z 6,2 do 7,69 mln zł i spadek zysku netto z 427,2 do 381,9 tys. zł.

- Mimo trudnego roku Grupa Kapitałowa Znak zwiększyła przychody ze sprzedaży książek oraz poprawiła rentowność. Ważnym działaniem był rozwój działalności wydawniczej, optymalizacja nakładów książek, dyscyplina kosztowa oraz elastyczność cenowa - zaznaczono w sprawozdaniu.

Papier mało dostępny i dużo droższy

Koszty operacyjne grupy Znak zwiększyły się o 11,2 proc. do 108,41 mln zł. Najmocniej wpłynął na to wzrost wydatków na usługi obce z 32,96 do 39,92 mln zł, pozostałych kosztów rodzajowych z 13,98 do 19,63 mln zł, nakładów na wynagrodzenia z 13,73 do 15,03 mln zł i na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze z 2,72 do 3,09 mln zł.

Firma w sprawozdaniu jako dwa najważniejsze dla niej zjawiska w ub.r. wskazała epidemię oraz narastającą inflację. - Przerwane z powodu pandemii łańcuchy logistyczne i produkcyjne przełożyły się na słabą dostępność oraz drastyczny wzrost cen papieru - zaznaczyła.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło średnio 185,14 etatów, z czego 174,67 przypadało na pracowników umysłowych. Członkowie zarządu zarobili 2,36 mln zł.

Zysk na kapitał zakładowy

Grupa znak poprawiła w ub.r. wszystkie wskaźniki rentowności. Zysk sprzedażowy wzrósł z 9,75 do 13,44 mln zł, zysk operacyjny - z 6,99 do 10,72 mln zł, a zysk netto - z 6,51 do 9,42 mln zł. Firma zapłaciła w ub.r. 2,05 mln zł podatku dochodowego, wobec 1,39 mln zł przed rokiem.

Zeszłoroczny zysk netto prawie w całości trafi na jej kapitał zapasowy, po potrąceniu 9,1 tys. zł na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Firma podkreśliła w raporcie, że początek br. to „pogłębiającej się niepewności związanej z trudną sytuacją polityczną i makroekonomiczną”, wskazując, że zaraz po zamieszaniu związanym z Polskim Ładem zaczęła się rosyjska inwazja militarna na Ukrainę.

- Wybuch wojny uderzył też silnie w sytuację na rynku książki: w pierwszych miesiącach promocja książek musiała być mocno ograniczona w związku z tym, że media skupiały się przede wszystkim na relacjonowaniu przebiegu działań wojennych i kolejnych sankcjach nakładanych na Rosję. Miało to z pewnością negatywny wpływ na sprzedaż książek oraz innych dóbr z obszaru kultury i rozrywki - opisało wydawnictwo.

Zaznaczyło, że mimo to planuje inwestycje technologiczne, żeby optymalizować procesy i dostosować działalność do nowych wymogów prawno-skarbowych.

Dołącz do dyskusji: Wydawnictwo Znak z 9,4 mln zł zysku. Woblik na niższym plusie, większa strata miesięcznika „Znak”

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
To już nie ten sam Znak
Coraz mniej poważnych rzeczy wydają, więc będą zarabiać.
odpowiedź
User
Watson
Jeden z chlubnych przykładów, jak połączyć popularyzację kultury wysokiej z biznesem. Wzór dla innych firm. RNŚ udowadnia, że można w radiu - kto udowodni, że można również w tv i w internetach ?
odpowiedź
User
@Watson
Jeden z chlubnych przykładów, jak połączyć popularyzację kultury wysokiej z biznesem. Wzór dla innych firm. RNŚ udowadnia, że można w radiu - kto udowodni, że można również w tv i w internetach ?
nie masz o tym zielonego pojęcia, co widać po tym co sam prowadzisz.
odpowiedź