ZenithOptimedia obniża prognozę dla rynku reklamy

Dom mediowy ZenithOptimedia prognozuje, że globalne wydatki na reklamę zwiększą się w bieżącym roku o 4,1 proc.

km
km
Udostępnij artykuł:

Agencja nieznacznie obniżyła swoją prognozę z kwietnia, kiedy przewidywała, że wartość rynku wzrośnie o 4,2 proc. (więcej na ten temat).

Według najnowszych szacunków, tegoroczne nakłady na reklamę sięgną 471 miliardów dolarów, czyli poziomu osiągniętego w 2008 roku - jeszcze przed globalnym kryzysem gospodarczym.

W Ameryce Północnej i Europie Zachodniej wydatki reklamowe mają zwiększyć się w 2011 roku odpowiednio o 2,3 proc. i 3,3 proc., a więc o 0,3 i 0,2 pkt. proc. mniej niż ZO zakładał trzy miesiące temu. Jeszcze bardziej poszły w dół prognozy dla Europy Środkowo-Wschodniej i Ameryki Łacińskiej, dla których spodziewane są wzrosty o 9,0 proc. (-1,0 pkt. proc.) i 6,7 proc. (-1,2 pkt. proc.).

Za to w górę zrewidowane zostały szacunki dla regionu Azji i Pacyfiku, w którym spodziewany jest teraz wzrost o 5,9 proc. (+1,3 pkt. proc.). Wpływ miały na to mniejsze od oczekiwanych skutki trzęsienia ziemi w Japonii, dla której prognozowany jest spadek tylko o 2,4 proc. (w kwietniu - o 4,1 proc.). Jednocześnie dla reszty regionu prognozę wzrostu podniesiono z 10,5 do 11,4 proc. (w Chinach - z 11,7 do 13,4 proc., w Malezji - z 10,0 do 12,3 proc.).

Z kolei największa zmiana nastąpiła w przypadku regionu Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, dla którego w kwietniu dom mediowy prognozował minimalny wzrost (o 0,1 proc.), a teraz przewiduje wyraźny spadek (o 12,1 proc.). Przyczyną są coraz dalej idące polityczne zawirowania i wycofywanie się reklamodawców z trzech dużych rynków regionu (Bahrajn, Egipt, Oman).

ZO jednocześnie nieznacznie zwiększył swoje prognozy na lata 2012 i 2013, w których globalne nakłady na reklamę mają zwiększyć się odpowiednio o 5,9 proc. (+ 0,1 pkt. proc.) i 5,6 proc. (+0,1 pkt. proc.). W przyszłym roku do wzrostu mają się w największej mierze przyczynić letnie igrzyska olimpijskie w Londynie, piłkarskie Mistrzostwa Europy w Polsce i na Ukrainie oraz wybory prezydenckie w USA.

W latach 2010 - 2013 wydatki reklamowe w Ameryce Północnej mają rosnąć rocznie średnio o 3,1 proc., w Europie Zachodniej o 3,4 proc., w Japonii o 0,9 proc., na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej o 0,1 proc., w Ameryce Łacińskiej o 8,0 proc., w Europie Środkowo-Wschodniej o 12,4 proc., w regionie Azji i Pacyfiku (z Japonią) o 7,0 proc., a w regionie Azji i Pacyfiku (bez Japonii) o 10,7 proc.

Rynki wschodzące, definiowane przez ZO jako wszystkie rynki poza Ameryką Północną, Europą Zachodnią i Japonią, mają w latach 2010 - 2013 zwiększyć swój udział w globanym rynku reklamowym z 30,7 proc. do 35,1 proc.

Obecnie na liście dziesięciu największych rynków reklamowych znajdują się dwa rynki wschodzące (Chiny i Brazylia), a w roku 2013 ma do nich dołączyć Rosja.

grafika

W omawianym okresie najbardziej do wzrostu globalnego rynku przyczynią się USA, gdzie nakłady na reklamę zwiększą się o 13,8 miliarda dolarów. Za to następnych pięć pozycji w tym zestawieniu zajmują rynki wschodzące - Chiny (13,0 mld USD), Rosja (6,1 mld USD), Brazylia (3,5 mld USD), Indonezja (2,8 mld USD) i Indie (2,5 mld USD).

 

grafika

Biorąc pod uwagę poszczególne media, w latach 2010 - 2013 najszybciej będą rosły nakłady na reklamę internetową - rocznie średnio o 14,2 proc. W tym segmencie w najszybszym tempie będzie się rozwijać reklama typu display - o 16,4 proc., podczas gdy reklama w wyszukiwarkach - o 14,4 proc., a ogłoszenia - o 9,1 proc.

Całkowite wydatki na reklamę online mają zwiększyć się z 63,7 do 95,0 miliarda dolarów. W 2013 roku internet stanie się drugim największym reklamowym medium, z 18,3 proc. udziału w wydatkach, wyprzedzając prasę codzienną (17,9 proc.).

Natomiast drugim po internecie najszybciej rozwijającym się medium będzie telewizja, gdzie nakłady reklamowe będą w latach 2010 - 2013 rosnąć rocznie średnio o 6,2 proc. i zwiększą się ze 179,6 do 215,0 miliarda dolarów. Jednocześnie telewizja zwiększy swój udział w wydatkach - z 40,1 proc. w 2010 roku do 41,4 proc. w roku 2013.

Z kolei dla czasopism i prasy codziennej na lata 2010 - 2013 prognozowane są spadki - rocznie średnio odpowiednio o 0,6 proc. i 1,1 proc.

grafika

 

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?