Opony Goodyear Regional RHT II 435/50R19.5 z technologią RFID testował wieloletni klient Goodyeara – holenderska firma Ewals Cargo Care, wiodący europejski dostawca usług logistycznych, którego obroty w 2010 roku wyniosły 550 mln euro; Ewals Cargo Care posiada 49 baz w 18 krajach i użytkuje 4300 naczep.“Nowe opony oferują znaczące korzyści. RFID przyspiesza prace serwisowe, ponieważ umożliwia bardzo szybką i precyzyjną identyfikację opon oraz ich przegląd w systemie zarządzania flotą Goodyear FleetOnlineSolutions. System ten również zmniejsza problem kradzieży opon z naszych naczep” – powiedział Bart van Rens, menedżer ds. kontroli floty w firmie Ewald. „Współpracowaliśmy z Goodyear przy opracowaniu tych nowych opon. W pierwszych testach znalezienie mikroukładu za pomocą czytnika zajmowało nieco czasu. Teraz opony mają oznaczenia na ścianach bocznych, wskazujące miejsce, w którym znajduje się mikrochip. Dzięki temu producenci naczep wiedzą jak zakładać opony, aby mikroukłady znajdowały się po zewnętrznej stronie. To dodatkowo przyspiesza cały proces” – dodał B. van Rens.Regularne kontrole ogumienia są bardzo proste. Operator skanuje oponę ręcznym czytnikiem; a opona jest automatycznie rozpoznawana na podstawie informacji zawartych w mikroukładzie i w programie FleetOnlineSolutions. Za pomocą Bluetooth do tego samego systemu podłączony jest miernik ciśnienia powietrza i głębokości bieżnika opony – odczyty z tych urządzeń są automatycznie zapisywane w systemie FOS, przy poszczególnych oponach."Wcześniej musieliśmy odczytywać sześciocyfrowy kod ze ściany bocznej każdej opony. To zajmowało czas i nietrudno było o pomyłkę. Teraz dzięki RFID proces jest szybki, a błędy wyeliminowane. Z nowymi oponami każdy wpis serwisowy w komputerze jest w 100 %. zgodny ze stanem faktycznym” – zapewnił B. van Rens.Inną bardzo ważną zaletą nowych opon jest bezpieczeństwo. „Ponosimy straty w wyniku kradzieży opon z naszych naczep. Nawet gdy policja odzyskuje skradzione opony, udokumentowanie ich pochodzenia jest często niemożliwe, ponieważ cyfry na oponie najczęściej są usuwane. Mikrochip RFID jest wbudowany w oponę, dlatego nie można go usunąć, przy okazji jej nie niszcząc. Oznacza to, że złodzieje nie będą w stanie ukryć pochodzenia opony, dlatego też będą unikać kradzieży opon z logo RFID. Omawiamy z Goodyearem możliwość bardziej widocznego oznaczania tych opon, by zniechęcić złodziei” – zaznaczył B. van Rens.ROZWÓJ I NAGRODA

Goodyear pracował nad tym systemem przez kilka lat. Ostatnio wykorzystywał go w Mistrzostwach Europy w wyścigach pojazdów ciężarowych FIA. Wszystkie opony Goodyear 315/70R22.5 do wyścigowych pojazdów ciężarowych posiadają układy RFID. System jest wykorzystywany przez Goodyeara do zarządzania oponami podczas wyścigów, a także przez przedstawicieli FIA (Federation Internationale de l’Automobile) do celów kontrolnych. W tym roku Goodyear otrzymał tytuł „Jednego z najlepszych w sektorze motoryzacji 2011” w kategorii innowacji technologicznych od zespołu dziennikarzy „AutoData Publishing” – najbardziej specjalistycznego czasopisma branży motoryzacyjnej w Brazylii. Tytuł ten przyznano Goodyearowi za zaangażowanie w prace właśnie nad systemem identyfikacji radiowej (RFID) w oponach. Goodyear przewiduje, że w niedalekiej przyszłości system RFID znajdzie zastosowanie w kolejnych modelach i rozmiarach opon. W tej chwili ogumienie wyposażone w RFID produkowane jest w Luksemburgu, jednak niebawem będzie je również wytwarzał zakład w Wittlich w Niemczech. Obecnie układy RFID jedynie przechowują dane identyfikujące, ale w przyszłości będzie dostępna również komunikacja dynamiczna, czyli umożliwiająca monitorowanie ciśnienia i temperatury w czasie rzeczywistym. Oferta Goodyear Dunlop Europe obejmuje ponad 400 różnych typów opon do pojazdów użytkowych, autobusów i autokarów w ponad 55 rozmiarach. Wielu wiodących w świecie producentów pojazdów użytkowych montuje opony Goodyear jako wyposażenie oryginalne. Są wśród nich: DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania i Volvo. Goodyear jest także dostawcą opon dla wszystkich największych producentów naczep. Dzięki ofercie Fleet First, w skład której wchodzą usługi TruckForce, ServiceLine 24h, pomoc drogowa, usługa Mobility, system internetowego zarządzania FleetOnlineSolutions oraz technologia Goodyear Retread, Goodyear może zaproponować najszerszy w branży zakres usług dedykowanych.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 54 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Goodyear zatrudnia ponad 73 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.











