Nowe rolki iglicowe

Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” wdrażają trwałe oraz obniżające koszty eksploatacyjne rozwiązanie dotyczące przestawiania ruchomych części rozjazdów. Innowacyjne i jednocześnie proste konstrukcyjnie rolki iglicowe powinny zastąpić instalowane dotychczas w polskich rozjazdach urządzenia zagraniczne. 

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

- Od jakiegoś czasu poszukiwaliśmy takiego rozwiązania, wykorzystując potencjał projektowo-badawczy naszej firmy. Efekt tych poszukiwań to połączenie pełnej efektywności i nieskomplikowanej konstrukcji – podkreśla Jacek Paś, dyrektor ds. technicznych KZN „Bieżanów”. – Co ważne to pierwsze takie rozwiązanie wymyślone i wdrożone przez polską firmę. Już stosujemy je we własnych rozjazdach, ale chcemy je maksymalnie upowszechniać, zwłaszcza na krajowym rynku - zaznacza. 

Zasada działania rolek jest prosta. Unoszą one nieznacznie (do około 2 milimetrów) poruszającą się w czasie przestawiania zwrotnicy iglicę odlegającą, ułatwiając jej ruch poprzez zmniejszenie oporów. Iglica dosuwana do opornicy swobodnie zjeżdża z rolki i osiada na tzw. siodełku podkładki ślizgowej, będąc jednocześnie stabilizowana przez rolkę. Same rolki nie są poddawane działaniom żadnych sił w momencie przejazdu przez rozjazd taboru szynowego, co wydłuża ich trwałość i niezawodność. 

Cechą charakterystyczną urządzenia jest bardzo prosty i szybki montaż w zwrotnicy rozjazdowej, także tej już zabudowanej w torze. Można go dokonać bez odkręcania, czy przesuwania żadnego elementu rozjazdu. Dodatkowo rolki są bardzo wąskie i mieszczą się w świetle podrozjazdnicy, nie utrudniając np. podbijania zwrotnicy w trakcie jej eksploatacji. 

– To w zasadzie urządzenie bezobsługowe, bo nie trzeba go regulować czy smarować w trakcie eksploatacji. A łatwy dostęp do rolek pozwala na ewentualne przeczyszczenie przy użyciu najprostszych narzędzi, bez konieczności żadnej ingerencji w zwrotnice – mówi Stanisław Sajon, kierownik biura projektowo-badawczego – Oszczędność eksploatacyjna głównie wynika z faktu, że zastosowanie rolek pozwala zrezygnować ze smarowania siodełek podkładek ślizgowych w trakcie eksploatacji zwrotnicy, co daje użytkownikowi rozjazdu wymierne oszczędności w zakresie kosztów jego obsługi i eksploatacji – zaznacza pomysłodawca nowej konstrukcji.  

Urządzenie wykonane jest z elementów stalowych oraz tworzyw sztucznych występujących na zewnętrznych elementach rolek. W zależności od potrzeb i rozwiązań zastosowanych w rozjeździe, może ono występować w wersji pojedynczej lub podwójnej rolki.

Od początku bieżącego roku, każdy rozjazd kolejowy opuszczający hale produkcyjne KZN „Bieżanów” jest już wyposażony w nowe rolki iglicowe. W ten sposób wyparły one masywne, skomplikowane i kosztowne produkty producentów zagranicznych, dość powszechnie stosowane dotychczas w naszym kraju. Rolki konstrukcji KZN "Bieżanów" przechodzą obecnie procedurę patentową, korzystając już tym z samym z praw ochronnych. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy menedżer w spółce reklamowej Kanału Zero. Szybkie odejście z Arskom Sport Brokers

Nowy menedżer w spółce reklamowej Kanału Zero. Szybkie odejście z Arskom Sport Brokers

Nowe porządki u wydawcy "Rzeczpospolitej". Zmiana nazwy, we władzach były menedżer Agory

Nowe porządki u wydawcy "Rzeczpospolitej". Zmiana nazwy, we władzach były menedżer Agory

YouTube przyszłością telewizji? Jest jak "niechciana ciotka z Ameryki"

YouTube przyszłością telewizji? Jest jak "niechciana ciotka z Ameryki"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było