2 mln Polek wykluczonych cyfrowo, więcej niż na zachodzie Europy

W wielu krajach Europy kobiety powyżej 45. roku życia są tak samo aktywne na rynku e-commerce jak młodsze osoby. W Niemczech płeć piękna w wieku 45-54 lata stanowi największą część tego sektora, z wynikiem prawie 8 mln kobiet robiących zakupy online. W Polsce natomiast aż 2 miliony kobiet po 45. roku życia jest wykluczonych cyfrowo - wynika z badania Kantar Public.

W Czechach i Niemczech ok. 80 proc. społeczeństwa ma dostęp do internetu. W krajach skandynawskich, takich jak Norwegia, Finlandia czy Dania, jest to nawet ok. 90 proc. Powszechne korzystanie z sieci ma duży wpływ na rozwój e-handlu w tych krajach.

Ok. 45 proc. Czechów robi zakupy przez internet. W Danii, Finlandii i Norwegii jest to już ok. 60 proc. społeczeństwa, a w Niemczech 2/3 mieszkańców, przy czym największą grupę użytkowników e-commerce stanowią osoby po 45. roku życia. Jest ich prawie 22 mln, z czego 12,9 mln to kobiety. W Czechach, Danii, Finlandii i Norwegii aktywnych użytkowników w tym wieku jest ponad 1 mln w każdym z krajów, a ok. połowę tej grupy stanowią kobiety.

Widać zależność między tak wysokimi wskaźnikami dotyczącymi robienia zakupów przez internet a odsetkiem osób w danym kraju korzystających z internetu. Może to być wynikiem szeregu lokalnych działań, ukierunkowanych na aktywizację cyfrową różnych grup wiekowych społeczeństwa, równolegle do powszechnej digitalizacji. Prawdopodobnie to właśnie dzięki temu osoby powyżej 45. roku życia w tych krajach są tak samo, a czasami nawet bardziej aktywnymi użytkownikami rynku e-commerce niż młodsze grupy wiekowe.

W Polsce dostęp do internetu ma 63 proc. społeczeństwa. Natomiast aktywnych użytkowników e-commerce jest 49 proc., czyli 19,2 mln. Wartość lokalnego rynku wynosi ok. 25 mld zł, czyli 6,8 mld USD. Podobny wynik mają siedmiokrotnie mniejsze od Polski pod względem liczby mieszkańców kraje skandynawskie. W Danii rynek e-commerce wyceniany jest na 4,5 mld USD, w Finlandii na 5,2 mld USD, a w Norwegii na 6,7 mld USD. Wartość największego rynku niemieckiego to 56,2 mld USD.

Co sprawia, że pod względem rozwoju e-handlu Polki i Polacy są na poziomie kilkakrotnie mniejszych państw? Może to mieć związek nie tylko z zasobnością ich portfela, lecz również z ograniczoną aktywnością w internecie, zwłaszcza w przypadku osób starszych. Tylko 5,4 mln Polaków po 45. roku życia korzysta z usług e-commerce, z czego 3,2 mln to kobiety.

Natomiast najnowsze badania wykazały, że aż 2 miliony kobiet w tym wieku jest wykluczonych cyfrowo. Większość z nich ma problem nawet z najprostszymi aktywnościami w internecie. Ponad połowa jako niedostateczne ocenia swoje umiejętności związane z obsługą komputera (59 proc.) i wyszukiwaniem informacji w sieci (57 proc.). Najniżej Polki wykluczone cyfrowo oceniają swoje umiejętności w zakresie robienia zakupów przez internet (78 proc.) i płatności internetowych (73 proc.).

Badanie "Polki Wykluczone Cyfrowo 2017" zostało przeprowadzone przez Kantar Public na zlecenie Aasa Polska w maju 2017 r., metodą CATI (wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo), na ogólnopolskiej grupie 1000 Polek w wieku 45-70 lat wykluczonych cyfrowo lub korzystających z internetu w małym stopniu (kilka razy w miesiącu bądź rzadziej).

tw