2017 rok w mediach społecznościowych - prognozy na 2018 rok

Przedstawiamy drugą część podsumowania 2017 roku i prognoz na rozpoczęty rok w branży mediów społecznościowych. Wypowiadają się menedżerowie z firm Lyrebird, LiquidThread, Gazeta.pl, Schulz Brand Friendly, Social Media London Style, WebTalk, DDB&tribal, ContentHouse, Whites, K2 Media, Vizeum Polska, ITBC Digital, Veneo i Clickad Interactive.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-internetowy-agencje-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-co-wydarzylo-sie-w-2017-roku-jaki-bedzie-2018-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-internetowy-wedlug-e-sklepow-i-agencji-marketingowych-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-wydarzenia-i-trendy-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-2017-rok-w-mediach-i-reklamie-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-w-reklamie-internetowej-wedlug-wydawcow-i-sieci-co-wydarzylo-sie-w-2017-co-przyniesie-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowuja-2017-rok-i-prognozuja-trendy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-roku-2017-w-branzy-wydawcow-internetowych-co-wydarzy-sie-w-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-i-wideo-w-internecie-wedlug-portali-nadawcow-i-mediowcow-jaki-byl-2017-rok-co-zdarzy-sie-w-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-z-punktu-widzenia-agencji-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tworcy-internetowi-i-influencer-marketing-jak-byl-rok-2017-co-nas-czeka-w-2018 ##


Marta Djakon, social media manager w Lyrebird (marka social mediowa w ramach grupy They.pl)

Wydarzenie roku
W listopadzie przedstawiciele Instagrama ogłosili, że z funkcji Stories korzysta już 300 milionów użytkowników dziennie. Taka liczba przekonuje nawet największych sceptyków aplikacji, delikatnie mówiąc, mocno wzorowanej na Snapchacie. Aktualizacje, nowe filtry, możliwość dodawania zdjęć z galerii i ankiety sprawiły, że użytkownicy coraz częściej tworzą i oglądają publikowane treści. Autorzy aplikacji nie zapominają także o profilach marek poprzez możliwość dodania aktywnych linków w Stories. To jednak jak na razie jedyna opcja, dzięki której można bezpośrednio przekierować odbiorcę na wybraną stronę.

Sukces roku
Social media to wciąż dobre miejsce do przeprowadzenia kampanii społecznych. Akcje takie jak #MeToo, #NudeAgainstNude czy #Sexedpl pokazują, że użytkownicy Facebooka czy Instagrama chętnie poruszają kontrowersyjne tematy, a materiały tego typu rozprzestrzeniają się viralowo. I chociaż działaniom tego typu zawsze można coś zarzucić (akcja w dużej mierze wizerunkowa, zbyt płytkie podejście do tematu), to dobrze, że jeszcze znajduje się na nie miejsce w social mediach opanowanych w większości przez rozrywkowe treści. 

Porażka / rozczarowanie roku
Snapchat. Aplikacja, o której kilka lat temu mówili wszyscy i wiązali z nią ogromne nadzieje, dziś tonie. Wzrost liczby nowych użytkowników nie jest już tak duży jak chociażby rok temu, a ceny reklam znajdują się na coraz niższym poziomie. Do tego okulary Spectacles okazały się dużym niepowodzeniem. Co prawda Evan Spiegel zapowiedział niedawno redesign aplikacji i dodanie nowych funkcji, jednak możliwe, że podjął tę decyzję zbyt późno.  

Dużym rozczarowaniem jest także popularność fake newsów. Clickbaitowe nagłówki sprawiają, że wiarygodność informacji pojawiąjących się w social mediach maleje. Takie działania okazują się szkodliwe zarówno dla marek, jak i użytkowników. Szczególnie że według badań ponad połowa millenialsów traktuje Facebooka czy YouTube jako podstawowe źródła informacji. 

Serwis / kampania / projekt roku
Premiera trzeciego sezonu „Narcos” w Polsce była promowana serią krótkich filmów, w których rodzimy kontekst został idealnie dopasowany do realiów serialu. W przeddzień pojawienia się nowych odcinków „Stranger Things” na warszawskim Powiślu stanęły rowery z lat osiemdziesiątych. Na fanpage’u serialu aktorzy podpowiedzieli, jak można je odblokować. Dzięki takim akcjom marki udowodniły, że nawet jeśli produkt jest globalny, promocja jest o wiele skuteczniejsza, kiedy zostaje dostosowana do lokalnego rynku.

Premiera, nowość roku
W ubiegłym roku Messenger Bot przedstawiany był jako narzędzie, które pomoże w komunikacji na linii marka - użytkownik. W 2017 roku wykorzystywany był już do promocji marki np. programu „Milionerzy” czy do organizowania konkursów (HBO i „Gra o Tron”, Samsung i „Star Wars”).

Trend roku
Tak jak od kliku lat - wideo. Trend ten cały czas się rozwija, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Nic dziwnego, skoro ten format jest wręcz narzucany przez różne aplikacje. Ruchome treści wzbudzają większe zaangażowanie niż statyczne posty, a algorytmy są dla nich bardziej przychylne. W tym roku Facebook wprowadził także automatyczne odtwarzanie wideo na urządzeniach mobilnych oraz ruchome cover photo. Możliwość zrobienia transmisji live na Facebooku czy Instagramie jest już dla wszystkich oczywista. 

Prognoza na 2018 rok
Jednym z największych wyzwań będzie walka o zasięg, szczególnie ten organiczny. Już teraz pojawiają się informacje o testach nowego feedu na Facebooku, na którym oprócz postów znajomych znajdzie się miejsce tylko dla płatnych treści. Z drugiej strony zawsze należy pamiętać o kreatywności. Działania real-time marketingowe, nawiązywanie do topowych trendów czy organizowanie niestandardowych akcji nigdy nie stracą na popularności. Jednak jak pokazuje case Tigera czy McDonald’s (ten z przywróceniem na jeden dzień sosu seczuańskiego z serialu „Rick and Morty”) każde działanie musi być przemyślane i dobrze zaplanowane.

 


Piotr Stochmalski, social media manager w LiquidThread

Wydarzenie roku
Akcja #MeToo, która w organiczny sposób zalała internet i pokazała, że media społecznościowe mogą służyć do poruszania ważnych i trudnych tematów na globalną skalę.

Sukces roku
Rozwój Instagram Stories. Bezczelne kopiowanie funkcjonalności Snapchata nie zniechęciło użytkowników, którzy bez skrupułów porzucili platformę z duszkiem na rzecz Stories.

Porażka / rozczarowanie roku
W Polsce: Tiger i jego komunikacja w social media. Celowo nie mówię o tym jednym, nieszczęsnym poście z Instagrama, bo był on tylko nieuniknionym skutkiem nieprzemyślanej strategii i braku kontroli prowadzonych działań.

Poza tym powrót „żebrolajków”; tym razem w formie wideo live na Facebooku. W pewnym momencie co drugi fanpage organizował konkursy bazujące na prostych mechanizmach opartych na głosowaniu/wpisywaniu hashtagów w komentarzach. Niestety za większością z nich nie stała żadna idea, a jedynie chęć nabicia statystyk, które będą ładnie wyglądać miesięcznym raporcie.

Na świecie: stagnacja Snapchata, niewykorzystanie bazy, którą udało się zbudować i brak argumentów w walce z Instagram Stories o przyciągnięcie nowych użytkowników. Do tego doszła porażka, jaką okazały się Spectacles. Mam wątpliwości czy nowy design aplikacji cokolwiek na tym etapie zmieni.

Serwis / kampania / projekt roku
Świat - patrz: wydarzenie roku.
A poza tym świetne kampanie airbnb „#WeAccept” i Heinekena „#OpenYourWorld” - obie poruszające ważne tematy i bazujące na wideo. Warto zwrócić też uwagę na kampanię „Adidas Tango Squad”, wykorzystującą Messengera i WhatsAppa, precyzyjnie docierającą do grupy docelowej.

Polska: bardzo podobało mi się „Studio Konesera” Samsunga: świetna realizacja, dobór influencera i inteligentne zaprezentowanie benefitów produktu - okazuje się, że można mówić o telewizorach, nie wspominając o liczbie cali :)

Premiera, nowość roku
„Nowości” sukcesywnie wprowadzane na Instagram Stories. Mimo że większość z funkcjonalności Stories została skopiowana ze Snapchata, to dla sporej grupy użytkowników był to pierwszy kontakt z efemeryczną komunikacją charakterystyczną dla obu platform. Kluczem do sukcesu okazało się umiejętne wprowadzanie poszczególnych „nowości”, co dało nowym użytkownikom czas na zapoznanie się ze Stories.

Trend roku
Dalszy rozwój wideo. Niemal każda platforma społecznościowa wprowadziła nowe formaty i możliwości reklamowe bazujące na video.

Poza tym intensywny rozwój grup na Facebooku - zarówno pod kątem ich różnorodności i liczby użytkowników, jak i możliwości promocji i monitorowania statystyk. Użytkownicy coraz częściej dołączają do grup zgodnych z ich zainteresowaniami. Dla adminów to doskonała alternatywa dla komunikacji na fanpage’u, gdzie zasięgi organiczne spadają i spadać będą. Natomiast wciąż jest to obszar dosyć słabo zagospodarowany przez marki i warto zwrócić na niego uwagę, planując działania na kolejny rok.

Prognoza na 2018 rok
Wzmacnianie roli kanałów social w działaniach e-commerce, rozwój botów i automatyzacji obsługi klienta, przede wszystkim na Messengerze, łączenie i dokładniejsze monitorowanie konwersji online/offline.

Do tego dalszy rozwój wideo, liczę też na to, że  w końcu uda się zastosować na szerszą skalę VR, nad którym intensywnie pracuje Facebook.


Wiktor Mańkowski, head of social media and traffic acquisition w Gazeta.pl

Wydarzenie roku
Z mojej perspektywy były to wszystkie decyzje i działania Facebooka, który z jednej strony zapowiada walkę z fake newsami i clickbaitem, a z drugiej znacząco uderza w wydawców i dystrybutorów wartościowych treści. Wydawcy nie są już partnerem dla Facebooka - kolejne cięcia zasięgów dużym fanpage'om, niezrozumiałe algorytmy, brak komunikacji zmian, wreszcie testy „explore feedu” - to wszystko dowody na zmieniającą się rzeczywistość, do której każdy duży gracz będzie musiał się szybko przystosować.

Sukces roku
Transmisje live na Facebooku i Instagramie, a właściwie ich ciągły rozwój. Od 2017 roku każdy użytkownik ma do nich dostęp - mam wrażenie, że w jakimś stopniu „lajfy” zaczynają zastępować newsy, co było szczególnie widoczne podczas dużych wydarzeń np. „czarnego protestu”, manifestacji w obronie sądów czy losowania grup mistrzostw świata w Rosji. To był także kolejny rok, w którym bardzo zmniejszyła się różnica między jakością i dostępnością treści live oraz miedzy mediami społecznościowymi a telewizją, oczywiście na korzyść tych pierwszych.

Porażka / rozczarowanie roku
Snapchat. Według badań to wciąż najpopularniejsza platforma społecznościowa wśród młodych użytkowników, ale biznesowo Snapchat ma spore problemy: nietrafiony nowy model reklamowy, brak pomysłów jak monetyzować młodych użytkowników i nieudane decyzje rozwojowe (okulary Spectacles). Do tego dochodzi ciągła walka na innowacje z Instagram Stories czy Facebook Moments, którą Snapchat moim zdaniem przegrywa. Właściciele nie składają broni i zapowiadają redesign aplikacji, ale czy nie jest już za późno?

Człowiek roku
Wiem, że to się staje nudne, ale kolejny rok z rzędu stawiam na Marka Zuckerberga. Dysponuje świetnymi kartami i jest wytrawnym graczem. Biznesowo Facebook rozwija się wzorcowo, wchłania i monetyzuje kolejne, dotąd niezagospodarowane obszary i podcina skrzydła konkurentom. Nawet jeśli coś mu się od czasu do czasu nie udaje (np. projekty VR), nie mam wątpliwości, że wkrótce odbije to sobie w innym obszarze.

Serwis / kampania / projekt roku
Jeśli miałbym wyróżnić projekt roku w Polsce, stawiam na emitowany na YouTubie serial „Ucho Prezesa”. Na początku roku każdy odcinek był szeroko dyskutowany - liczby i reakcje (przede wszystkim samych zainteresowanych - polityków) mówią same za siebie. Gratulacje dla twórców!

Globalnie bardzo cieszy mnie otwarcie marek na nowe formy współpracy z influencerami, w tym niewyreżyserowany real-time marketing obecny na Facebook Live, Instagram Stories, Snapchacie. Dobrym przykładem może być tu wejście Amazona na rynek influencerów i wykorzystanie ich w e-commerce.

Premiera, nowość roku
Na naszym podwórku stawiam na satyryczny format „Make Poland Great Again” stworzony przez chłopaków z Make Life Harder we współpracy z Gazeta.pl. Luz, dowcip i przede wszystkim podejście do trudnych, ważnych tematów. Moim zdaniem to nowa jakość w polskim internecie.

Na świecie premierą roku, która najbardziej wstrząsnęła ekosystemem wydawców były testy „explore feedu” Facebooka, który docelowo chce przenieść wszystkie posty publikowane przez strony do pobocznego strumienia i zmusić publikujących do płacenia za reklamy. W sześciu krajach, w których prowadzone były testy (Sri Lanka, Boliwia, Słowacja, Serbia, Gwatemala i Kambodża) zasięgi fanpage’ów spadły nawet o 80 proc., co zelektryzowało branżę, w szczególności wydawców. Facebook szybko wydał oświadczenie tłumaczące, że „to tylko testy”, ale mało kto w to wierzy.

Trend roku
Rozwój chatbotów i komunikacja przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. W tym roku powstało wiele świetnych projektów (w Polsce warto wymienić chatboty „Milionerów”, Warty czy Sport.pl), które mają pomagać użytkownikom Messengera w wielu aspektach życia. Z badań wynika, że ponad 60 proc. Polaków wciąż nie wie, czym są chatboty, więc spodziewam się intensywnego rozwoju tego rodzaju komunikacji w najbliższych latach.

Prognoza na 2018 rok
Oprócz oczywistości - to będzie kolejny rok live wideo i mobile ;) - w 2018 roku spodziewam się kolejnych zgrzytów na linii Facebook - wydawcy i coraz więcej głosów o uniezależnieniu się od giganta z Menlo Park. Rosnący wpływ Facebooka na cały ekosystem newsowy wymaga nowych regulacji i przystosowania platformy do zmieniającej się rzeczywistości, pytanie czy Facebookowi jest to na rękę.

Czekam także na kolejne rozwojowe pomysły dla Messengera (w tym płatności), które pozwolą na stworzenie i rozwój projektów e-commerce’owych na tej platformie.

 


Agata Fedczyszyn, social media specialist w Schulz Brand Friendly

Wydarzenie roku
Kiedy femvertising zagościł na salonach i nadał nowy kształt komunikacji dla kobiet, większość reklamodawców zapomniała, że medal ma dwie strony. Dziewczyny wyzwalają się z panujących schematów, a co z chłopcami? Czyżby reklamodawcy chcieli ich porzucić z przyklejoną maską twardziela, która sprawia coraz to większe problemy z normalnym oddychaniem?

Właśnie dlatego tak ważnym wydarzeniem dla reklamy w tym roku jest powstanie kampanii marki Axe „It’s okay for guys” popychającej machinę zjawiska, które nazwiemy już wkrótce „menvertisingiem”.

Zarówno spoty Axe, jak i komunikacja w social mediach pięknie zaintonowały zachodzącym w społeczeństwie zmianom nastrojów. Marka przygotowała panele dyskusyjne spod szyldu „The mask you live in” zrzeszające uczestników przez fanpage na Facebooku. W prosty sposób zakomunikowały potrzebę dyskusji: „Bądź mężczyzną i nie płacz” - badania w Wielkiej Brytanii wskazują, że chłopcy mają znacznie większą od dziewczyn skłonność do zaburzeń behawioralnych: częściej wylatują ze szkół, sięgają po używki, dopuszczają się prawnych wykroczeń i nadużywania alkoholu. Uczyńmy ten problem widocznym.

Kierunek podjęty przez Axe wygląda jak przyszłość reklamy, taką jaką chce ją zobaczyć: odejście od generowania sztucznych potrzeb na rzecz zaangażowania w realne i konstytuujące grupę odbiorców problemy; odpowiadanie w prekursorski sposób na to, co kiełkuje pod powierzchnią.  

Sukces roku
Ten moment, kiedy coś jest tak złe i prymitywne, że aż chce się o tym mówić, jednak robiąc to, czuje się ten ból, że robi się dokładnie to, czego oczekiwali twórcy – rozgłos. I nie piszę tutaj o „Poka Sowę”, choć z nią było podobnie.

Dzięki wirtuozerskiemu spotowi wypuszczonemu przez Ministerstwo Zdrowia, cały świat pochylił się z troską nad prokreacją Polaków. O tak. Doczekaliśmy się pięciu minut sławy w magazynie „The Independent” („Polska chce nakłonić obywateli do seksu w najdziwniejszych sposób na świecie”), ale także w „The Times”, „Guardianie,” „Daily Mail”, Fox News, „Berliner Kurier”, „USA Today”, „India Times” oraz w chińskim dzienniku „South China Morning Post”. Nikt nie krył rozbawienia potraktowaniem Polaków jak bezmyślnych dzieciorobów.

Oklaski. Kurtyna.

Porażka / rozczarowanie roku
Nagłówki mediów informacyjnych coraz mocniej przypominają nagłówki brukowców typu Fakt. Jeszcze jakiś czas temu miejsca w sieci, które uchodziły za względnie rzetelne obniżają loty i tracą twarz, a to tylko po to, aby podołać magicznej zasadzie klikalności.

Wskazana jest coraz bardziej wybiórcza selekcja wybieranych przez nas kanałów, umysłowe oczyszczalnie muszą działać jeszcze prężniej, aby nie wpuszczać jeszcze większej ilości śmieci.  

Człowiek roku
Ukłony dla Anji Rubik, która przygotowaniem kampanii #sexedpl pokazała siłę i charakter. Tak właśnie wygląda kampania społeczna na poziomie. Minimalizm, który dociera w głąb i pod skórę. Nie szokuje, nie przyciąga niepotrzebną dyskoteką scenopisarskich efektów, w zamian za nazwanie zjawiska po imieniu.

W Polsce, gdzie światło rzucane na tematy związane z seksualnością jest regularnie wygaszane i przykrywane warstwą świętobliwej hipokryzji, #sexedpl zostaje na długo.

Serwis / kampania / projekt roku
W Polsce obecnie jest 1,2 mln potencjalnych dawców szpiku. To kolejny świetnie wykorzystany rok przez Fundację DKMS. Jak to robią? Nie szokują usilnie, nie kombinują, nie dopisują formy ponad treść, po prostu postawili na prężną komunikację w social media. Ludzie, którzy boją się na co dzień pobrania krwi, znajdują w sobie pokłady bohaterstwa, bo DKMS uświadomił im, że to nie tylko bohaterski czyn i personalna satysfakcja, ale przy okazji gest mocno gratyfikujący społecznie.

Prognoza na 2018 rok
Niech ona ma formę samospełniającej się przepowiedni: to, że polskie agencje potencjał mają - wszyscy wiemy. Teraz niech tylko klienci odważą się na więcej.


Dawid Dryniak, wiceprezes Social Media London Style

Wydarzenie roku
Konferencja F8 i zaprezentowane na niej najnowsze rozwiązania, czyli Facebook Spaces oraz Camera Effects czynią w mojej ocenie to wydarzenie bardzo ważnym w bieżącym roku na arenie międzynarodowej. Natomiast w Polsce wskazałbym na decyzje Wirtualnej Polski odnośnie własnej telewizji.

Sukces roku
Biedronka ze swoim „Gangiem Świeżaków" wzbudziła tak wielki buzz i tyle emocji, że chyba to ona zasługuje na największe pochwały. W skali globalnej - Netflix, którego promocje nowych seriali, czy odcinków, to po prostu majstersztyk.

Porażka / rozczarowanie roku
Chyba nie można pominąć przy tym pytaniu bardzo głośnej i jakże nieetycznej a i niesmacznej kampanii jaką zaprezentowała marka napoju energetycznego Tiger. Akcja nawiązująca do Powstania Warszawskiego zmusiła producenta nie tylko do usunięcia posta, ale również do całego profilu marki na Instagramie. Można oceniać na plus zachowanie po tym incydencie jakim było przekazanie środków pieniężnych na Powstańców, jednak fakt publikacji takich treści zasługuje na bardzo ostrą naganę. Za dużą porażkę na świecie uznałbym kampanię, jak i sam produkt Snapchata, czyli okulary Spectacles. Było głośno i miało być ciekawie, nic z tego nie wyszło.

Człowiek roku
Pomimo tego, że Robert Lewandowski wraz ze swoją żoną nie są osobami ściśle związanymi z branżą technologiczną, to jednak w mojej ocenie zakorzenili się tak głęboko w mediach społecznościowych i tak świetnie sobie radzą w tym świecie, że nikt inny (osobistości polityczne, inni influencerzy) nie miał w tym roku tak wielkiej siły w internecie jak ta dwójka sportowców. Na uwagę zasługuje również modelka Anja Rubik, która swoją kampanią „#sexed” zmieniła myślenie wielu ludzi na całym świecie odnośnie edukacji seksualnej.

Serwis / kampania / projekt roku
W Polsce chciałbym docenić Showmax za bardzo ciekawy launch swojej platformy. Na świecie było wiele ciekawych kampanii - na uwagę zasługuje na pewno kampania Ted Baker „Keeping up with the bakers” oraz Heinekena „#Openyourworld”.

Premiera, nowość roku
Myślę, że jak co roku oczy całej branży technologicznej na całym świecie wpatrzone były w konferencję Apple. Nie była to po prostu jedna z wielu konferencji. Ta pokazała całkiem nowy produkt - iPhone X, który dla świata social media i wszystkich geeków technologicznych może mieć duże znaczenie. Otóż nowy iPhone pozwala na rozpoznawanie twarzy - jakie to daje możliwości w połączeniu z wirtualną rzeczywistością od Facebooka? Myślę, że niebawem się przekonamy.

Trend roku
Live, wszechobecne transmisje live. Czy to na Facebooku, czy innych portalach, to ten rok niewątpliwie należał do nich. Myślę, że kolejny rok to tylko rozwój tego trendu i  coraz to nowsze, lepsze transmisje z różnych wydarzeń.

Prognoza na 2018 rok
Media społecznościowe są stosunkowo młode. Od początku miały się dobrze i mieć będą. Ciągły rozwój portali społecznościowych, nieustające zmiany, coraz to nowsze funkcjonalności mają silny wpływ na całą branżę. Widoczne są trendy specjalizowania w konkretnych kierunkach takich jak np. employer branding (czyli zarządzanie wizerunkiem pracodawców w social media). Myślę, że w kolejnym roku mogą pojawić się kolejne specjalizacje, jeśli chodzi o social media dla biznesu.

 


Mateusz Kowalski, Adam Augustynowicz, Agnieszka Sochal i Ala Moderska z WebTalk

Wydarzenie roku
Wpadka marki Tiger Energy Drink to jedno z ważniejszych wydarzeń na naszym rodzimym rynku. Mimo sensownego zarządzania tym kryzysem, w którym ważną rolę odegrał Krzysztof Pawiński, współwłaściciel firmy Maspex, jedynym wyjściem było zakończenie działań na Instagramie. Niesmak pozostał, ale pół miliona przelane na pomoc dla Powstańców zdecydowanie go zmniejszyło.

Za to na świecie najważniejszym wydarzeniem był styczniowy Woman's March. Ta akcja stała się najczęściej wspominanym i omawianym wydarzeniem na Facebook'u w 2017 roku i dała początek podobnym akcjom na całym świecie. #girlspower

Sukces roku
W Polsce:
Za sukces roku uważam to, że media społecznościowe stały się przestrzenią do dyskusji o edukacji seksualnej. Najlepiej wykorzystała je kampania Anji Rubik „#sexedpl”. Można odnieść wrażenie, że marki, które mają w tej kwestii największe pole do popisu dotychczas robiły to nieudolnie (np. kampania Durex - „Prawda czy wyzwanie”). Jak widać, wystarczyło odpowiednio wykorzystać zasięg i autorytet influencerów, by zyskać autentyczność i pozytywny odbiór.

Na świecie:
Skuteczna walka Facebooka z fake newsami i clickbaitowymi linkami.
Temat fake newsów w 2017 roku urósł do niebotycznych rozmiarów. W Polsce czarę goryczy przelała marka Reserved kampanią #polskichłopak, która złamała nam serca. Na zachodzie dyskusja o radzeniu sobie z takimi praktykami istniała już dużo wcześniej i dopiero po wprowadzeniu przez armię Zuckerberga nowych standardów (między innymi braku możliwości wprowadzania clicbaitowych tytułów czy grafik) temat ucichł. Skutecznie (jak dotąd).

Porażka / rozczarowanie roku
Rok 2017 według wszelkich prognoz miał być rokiem wideo. W rzeczy samej przez ostatnie 12 miesięcy mogliśmy zauważyć wzrost aktywności marek na tym polu. O ile jednak inwestycja w rozwój kanałów na YouTube była oczywista z uwagi na popularność i specyfikę tej platformy, to na Facebooku próby wdrożenia komunikacji wideo niestety przynosiły co najwyżej rezultaty poniżej optimum. Wynika to z dwóch przyczyn: z braku spójnej (lub jakiejkolwiek) strategii wykorzystania wideo do celów promocyjnych i z niezrozumienia specyfiki działania Facebooka. Pociesza jednak fakt, że po wielu miesiącach prób i błędów zarówno marki jak i agencje zaczynają dostosowywać się do nowej rzeczywistości i komunikacja wideo nabiera racjonalnych kształtów.

Człowiek roku
Polska
Anja Rubik i jej kampania „#sexedpl”. W końcu ktoś powiedział o edukacji seksualnej bez owijania w bawełnę. Tym kimś była Anja Rubik. Zapraszając do debaty influancerów pokazała, że można rozmawiać o seksualności w autentyczny i bezpośredni sposób.

Świat
Idąc za „New York Timesem” jako człowieka roku na świecie wybieram kobiety. „NYT” skupił się na tych, które złamały milczenie i stworzyły akcję #metoo, a ja chciałbym przypomnieć o tych, które zaangażowały się w stworzenie wydarzenia roku - Woman's March.

Serwis / kampania / projekt roku
Rok 2017 to zdecydowanie rok Instagrama i drapieżnej walki o użytkowników, która jeszcze raz pokazuje często zapominaną oczywistość - media społecznościowe tworzy społeczność, koniec, kropka. Instagram zaoferował użytkownikom wszystko, dodając jeszcze więcej. Transmisje live czy ankiety, to tylko dodatkowe funkcjonalności Insta Story, które są niczym w porównaniu z dwoma najistotniejszymi w tym sporze elementami – łatwością obsługi, z którą Snapchat od początku swojego istnienia miał niejasny problem oraz zamknięciem wszystkiego, czego potrzebujemy, w jednej aplikacji. Wykorzystując istniejący fan base, Insta Story wygrało już kilka bitew, a początkowe oburzenie użytkowników spowodowane kopiowaniem rozwiązań Snapchata bardzo szybko poszło w niepamięć.

Co czeka nas w 2018? Z pewnością kolejne funkcjonalności, ale w odpowiedzi na zmiany zachodzące w systemie reklamowym Facebooka również więcej treści sponsorowanych, których początkowo bał się zarówno Snapchat, jak i sam Instagram. Prawdopodobnie jednak użytkownicy przymkną na te zmiany oko w zamian za to, co już otrzymali od aplikacji.

Premiera, nowość roku
W Polsce:
Gdy dwa lata temu ogłaszano zamknięcie pierwszej restauracji McDonald's w Polsce (róg Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej w Warszawie) z otchłani internetu wydobywano czarno-białe fotografie z otwarcia pierwszych restauracji sieciówki. Co zatem będziemy wspominać jako rocznicę wprowadzenia McDelivery? Popularny Mak od lipca tego roku przyjeżdża pod nasze drzwi kwadrans po zamówieniu. To wszystko za sprawą innego giganta, czyli UberEats, z usług którego możemy korzystać w Warszawie i Poznaniu od lutego. To tylko pokazuje, jak duży wpływ wywiera mobile na funkcjonowanie w dużych miastach. Pytanie tylko, jak Uber będzie radził sobie ze zmianami w ustawie o transporcie, bo o ile spór z taksówkarzami z roku 2016 wizerunkowo wygrał, to kary za brak licencji przewozowych mogą skutecznie pokrzyżować jego plany ekspansji na rynku.

Na świecie:
Globalnie natomiast na najgorętszą premierę roku wybieram bez chwili zastanowienia „Stranger Things 2”. Wymieniać można bez końca: największa liczba wzmianek podczas okna reklamowego Super Bowl, specjalna nakładka w Spotify, kooperacje z największymi markami (Reebook, Top Shop, Playstation...), genialne dzieciaki zapraszane do największych talkshow za oceanem, nawet jedna z londyńskich stacji metra przebrała się za Hawkins... Netflixie, robisz to dobrze!

Trend roku
2017 był kolejnym rokiem akceleracji. Mam jednak wrażenie, że bardziej kręcił się wokół wzmocnienia obowiązujących paradygmatów w social media, niż na przełomowych dla nich rozwiązaniach.

Idąc tym tropem – postępująca snapczatyzacja wszystkiego. Znikające video? 24-godzinne stories? Halo, Dolino Krzemowa, implementujmy wszędzie! Na pewno pamiętacie moment z pierwszej połowy roku, kiedy Facebook wprowadził stories do Messengera, a następnie na swoją główną platformę. Czy można umrzeć na FOMO? Nie wiem, ale przeglądając te same stories mojej koleżanki, która postanowiła uwiecznić jedzenie sałatki z kozim serem, a następnie udostępnić to na Insta, FB i Snapie, miałam wrażenie, że zarówno ona, jak i social media guru, chcą to sprawdzić. W ciągu tych kilku miesięcy ekosystem platform oferujących stories wyklarował się na tyle, że można uznać, że Snapchat już raczej nie zgubi złapanej zadyszki.

Na pewno zadba o to stabilnie rosnący od 2016 sukces Instastories. Czy w 2018 Instagram wbije gwóźdź do trumny Snapchata? Tego nie wiem (ale pewnie tak). Natomiast sama użyteczność platform nie jest tutaj tak bardzo nęcącym elementem jak to, że wszystko jest ulotne. Chwilo trwaj (chwilę dłużej).


Marta Szufranowicz, startegic planner w DDB&tribal

Porażka roku / świat
Fake’owe newsy. Mniejszym problemem jest artykuł o niepotwierdzonych, zbawiennych działaniach oleju koksowego, większym polityczny lobbing. Walka z dezinformacją była jednym z najbardziej palących problemów Facebook’a i Google’a 2017 roku. W efekcie w odpowiedzi na prośbę Kongresu Stanów Zjednoczonych, Facebook ma udostępniać amerykańskim użytkownikom informacje o tym, które z widzianych przez nich postów wyborczych były dostarczane przez rosyjską propagandę.

Czy walka z manipulacją w czasach podzielonych społeczeństw, powierzchownym analizowaniu treści i kryzysu wiarygodności starego porządku może zakończyć się sukcesem? Kluczem jak zwykle jest stara, dobra praca u podstaw, czyli edukacja. Świat i podejście do Internetu zmienia się bardzo szybko, podczas gdy w szkołach uczymy się cały czas tej samej podstawy programowej. Może na Informatyce powinien być dodany egzamin z analizy rzetelności informacji, które w dorosłym życiu mogą wpływać na tak znaczące decyzje, jak wybory polityczne?

Sukces roku / Polska
Kampania sexed.pl.
Nawet najbardziej złośliwe insynuacje Pana Wildsteina nie zmienią ogromnego sukcesu akcji edukacyjnej zainicjowanej przez Anję Rubik. Akcja w bardzo prostej formie porusza najbardziej kluczowe tematy naszego życia seksualnego, o których niestety nie dowiemy się na tzw. lekcjach przygotowujących do życia w rodzinie. Analizując kampanię od strony reklamowej mamy komplet elementów składających się na sukces: spectrum ludzi opinii, trafiających do różnych grup: przykład Maffashion i Małgorzaty Szumowskiej; prosty i krótki materiał video, a wiadomo rok 2017, podobnie jak 2016 i 2015, był rokiem wideo, oraz w końcu współpracę zasięgowego wydawcy jakim jest "Glamour".

Wszystkie te elementy złożyły się na sukces kampanii, doprowadzając Anję do Anny Zalewskiej, Minister Edukacji, która zaprosiła topmodelkę do otwartej dyskusji na temat edukacji seksualnej
w Polsce. Go Anja!

Serwis roku
And the winner is … Instagram. czyli R.I.P Snapchat.
Za wielką wodą wiele rzeczy wygląda inaczej: na przykład ludzie regularnie korzystają z Twittera albo wydawcy inwestują nadal w nowe opcje promocyjne na Snapchacie. Ale drogi Snapchacie z perspektywy polskiego reklamodawcy, cały Twój budżet został przeniesiony na Instagram i jego Instagram Stories, bo w 2017 nie dałeś absolutnie żadnego powodu, żeby stało się inaczej. Instagram chociaż mniej śmieszny i bardziej ekstrawertyczny niż Snap ułatwia marketingowcom życie. Z jednego miejsca docieramy do większej grupy osób, mając wachlarz różnych formatów, pełen obraz statystyk i wyników kampanii. Instagram w 2017 udowadnia, że nie zawsze czysta gra popłaca, a naprawdę dobre pomysły są zbyt dobre by wykorzystywać je tylko raz. Dlatego korzystając z pomysłowości Snapchata i dodając funkcje Facebook’owe można spokojnie wygrać rok.

Trend roku
Trochę na przekór tendencjom podzielonych społeczeństw: solidarność w sieci i akcja #metoo. O samej akcji powiedziane zostało już prawie wszystko, jej oddźwięk zaskoczył pewnie same inicjatorki, a skala polskich i zagranicznych wpisów wywołała ogromny buzz poza social mediami.

Nauka, która płynie z #metoo to fakt, że z naszą aktywnością w social mediach, jest trochę jak z głosowaniem w wyborach. Nikt nie wierzy, że ma realny wpływ na to co się dzieję i żywi się silnym przekonaniem, że jeden głos nic nie zmieni. A jak pokazuje nasze socialowe i pozasocialowe życie, warto zabierać i oddawać głos, a samego siebie traktować jako micro-influencera. Wiem, wiem, żyjemy w social mediowych bańkach i każdy z nas wśród swoich znajomych ma większość osób o podobnych poglądach. No właśnie: większość. Jeśli każdy z nas dotrze choćby do kliku osób spośród swoich 600 znajomych to wróżę nam ogromny sukces. Tak, by w czasach podziałów, fobii i radykalnych poglądów zabierać głos w kwestiach, które mogą nas jako społeczność i społeczeństwo na nowo połączyć.

 


Grzegorz Miłkowski, CEO w ContentHouse

Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku - zarówno w Polsce, jak i na świecie, gdyż na tym polu nie rozdzielałbym tych dwóch rynków, tak mocno połączonych ze sobą ekosystemem social mediów - była dalsza hegemonizacja Facebooka na rynku reklamowym. W minionych latach Facebook robił to jeszcze w białych rękawiczkach, teraz już nie musi… Dalsze drastyczne ograniczanie zasięgów organicznych doprowadziło właściwie do ich likwidacji.

Otwarta wojna na formaty wideo z Google, objawiająca się m.in. tym, że na Facebooku już nie uruchomimy playera YouTube, tylko jesteśmy wysyłani poza serwis w celu obejrzenia filmu. Facebook tłumaczy to brakiem możliwości sprawowania kontroli nad treścią, która jest osadzona w „obcym” playerze. Realnie jednak Facebook walczy również o dominację na rynku treści wideo i chce zmusić twórców contentu oraz reklamodawców do wyboru jego playera i przeniesienia promocji wideo do Facebooka. Ma do tego wszelkie narzędzia i pozostaje czekać, jak wybroni się z tego Google.

Sukces roku
Krótko i konkretnie: Facebook przekracza 2 MILIARDY użytkowników, więc z tego medium korzysta już połowa internautów na całym świecie.

Porażka / rozczarowanie roku
Likwidacja zasięgów organicznych przez Facebooka, o czym pisałem na początku. Wszyscy tego się spodziewaliśmy, jednak to wciąż rozczarowanie, mimo że wiedzieliśmy, iż zmierzamy do tego punktu. Facebook z perspektywy marek z medium społecznościowego przekształcił się w powierzchnię reklamową.

Serwis / kampania / projekt roku
W Polsce wrażenie na mnie zrobiła kampania Showmax. Nie jest to tylko i wyłącznie kampania realizowana w oparciu o social media, jednak „social” stanowił jej istotny element, jeżeli chodzi o dotarcie do odbiorcy. Showmax, dzięki kampanii wprowadzającej tę markę na Polski rynek, z nikomu nieznanego produktu VoD, w ciągu zaledwie kilku miesięcy przeskoczył w rozpoznawalności u Polskiego konsumenta takiego giganta, jakim jest Netflix.

Wychodząc poza granice naszego kraju, wrażenie zrobiła na mnie kampania filmu „Blade Runner 2049”. Naprawdę kawał świetnej roboty, również np. z dedykowanym contentem filmowym pod kątem internetu, który wprowadzał w fabułę tej kinowej produkcji. Szkoda, że film tym razem docenili tylko krytycy, a widzowie w kinach nie dopisali z frekwencją i „Blade Runne 2049” okazał się finansową porażka.

Premiera, nowość roku
Coraz większe wykorzystanie chatbotów i sztucznej inteligencji w obsłudze klienta w internecie - zarówno w Polsce, jak i na świecie. W Polsce świetnie radzi sobie na tym polu np. Orange.

Trend coraz mocniejszej automatyzacji obsługi klienta w internecie dzięki samouczącym się algorytmom mocno zaznaczył swoją skuteczność w 2017 roku, więc stawiam, że w 2018 roku będzie to jeden z głównych tematów np. podczas konferencji branżowych.

Trend roku
Social media & content marketing to idealna para, więc to połączenie było w internecie jedną z wiodących form komunikacji. Zwiększyła się m.in. świadomości firm na temat mierzalności content marketingu, szczególnie w ujęciu kampanii w social media oraz wynikającej z niej możliwości zaawansowanej analizy danych. Marketerów przekonywały też do tej drogi możliwości dokładnego sprawdzenia, jak zainwestowany budżet realnie konwertuje na biznes i sprzedaż.

Osoby odpowiedzialne za marketing i rozwój komunikacji w firmach uświadomiły sobie, że komunikacja marketingowa w oparciu o pożądaną przez odbiorców treść, naszych potencjalnych klientów, jest często tańsza oraz dużo bardziej skuteczna niż inne formy reklamy.

Social media AD 2017 to też dominacja przekazu filmowego w komunikacji. Marki zaczęły wykorzystywać content filmowy w social media jako tańszą, lepiej targetowaną i skuteczniejszą alternatywą dla standardowych kampanii „spotowych” w telewizji. Mijający rok pozwolił nam doświadczyć, również w Polsce, ambitniejszych - jeżeli chodzi o jakość i ideę kreatywną - formatów filmowych w komunikacji cyfrowej.

Prognoza na 2018 rok
Rok 2018 w social media może stać się rokiem wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Technologie już są dostępne na wyciagnięcie ręki. Szczególnie technologie AR dostały porządnego „kopa” w ostatnim czasie od Apple dzięki nowym iPhone’om. Widać już pierwsze efekty, np. Ikea wprowadziła najpierw na rynek w USA, a kilka dni temu w Polsce, aplikację, która pozwala umeblować swoje mieszkanie wirtualnymi meblami. Rozszerzona rzeczywistość pozwala każdemu sprawdzić, jak dany mebel będzie się prezentował w konkretnym miejscu w naszym domu, czy się zmieści, czy wpasuje w aranżację. Ta aplikacja działa naprawdę dobrze i pomaga podjąć decyzje zakupowe. A to dopiero początek tego, co niedługo doświadczymy dzięki rozszerzonej rzeczywistości.

Oprócz tego infuencer marketing, podobnie jak w minionych 12 miesiącach, będzie coraz bardziej zwiększał swoje znaczenie. Na drugi plan zejdą klasyczni celebryci, znani z klasycznych mediów, a ich miejsce zajmą interenetowe gwiazdy, które władają wyobraźnią młodszych konsumentów. Internetowi influencerzy będą pozyskiwali coraz większe budżety marketingowe i kto wie, ale być może już w 2018 roku, na szczycie najlepiej opłacanych gwiazd/celebrytów, znajdzie się internetowy influencer. Jeżeli nie nastąpi to w przyszłym, to na pewno doczekamy się tego w 2019 roku.


Marta Drożdż, marketing strategy manager w Whites

Wydarzenie roku
Zdecydowanie „#metoo” / „#jateż” i wszystkie wydarzenia w social media związane z seksaferą w Hollywood. Popularność hashtagu i szybkość z jaką się rozprzestrzeniał, pokazują, że social media mają ogromną moc i siłę sprawczą. Dzięki kobietom, które publicznie zabrały głos w mediach społecznościowych - głównego bohatera afery - Harveya Weinsteina (a później również Kevina Spacey), dotknął silny ostracyzm społeczny i zawodowy. Hashtag „#metoo” nie pozwolił zapomnieć o aferze i zamieść jej pod dywan. Social media więc są i będą kanałem, który umożliwia nam użytkownikom, nie tylko zabranie głosu w istotnych dyskusjach, ale również realny wpływ na bieg wydarzeń.  

Sukces roku
Facebook i jego platformy. Kilka lat temu mówiło się, że Facebook straci użytkowników, przestanie zarabiać i że młodsze pokolenie znajdzie inne kanały do komunikacji. Tymczasem jest zupełnie odwrotnie. Facebook rośnie w siłę z roku na rok, nie tylko pod względem liczby użytkowników, ale również wyników finansowych. Dopasowuje swoje produkty do potrzeb różnorodnego odbiorcy, nieustannie testuje i wprowadza nowości, które pozwalają na jeszcze łatwiejszą komunikację i dzielenie się przeżyciami z innymi ludźmi.

Porażka roku
Największy błąd, jaki można dziś popełnić w komunikacji marki, to zlekceważyć siłę social media. Linie lotnicze United Airlines, wyprowadzając siłą swojego pasażera z samolotu zapomniały, że większość (a może i wszyscy) pasażerowie na pokładzie, mają smartfony i mogą szybko nagrać i przesłać film do kanałów społecznościowych. Tak oczywiście się stało, nagranie trafiło do internetu oraz telewizji,  co wywołało bojkot marki i spadek jej wartości na giełdzie.

Człowiek roku
Shahak Shapir - twórca projektu Yolocaust. Wykorzystując zdjęcia znalezione na Instagramie, na których widać beztrosko pozujące osoby na lub przy Pomniku Pomordowanych Żydów Europy w Berlinie i zestawiając je z autentycznymi zdjęciami z obozów koncentracyjnych, zmusił świat do refleksji nad kulturą selfie i bezrefleksyjnej konsumpcji treści w social media. Projekt dotarł do każdego z 12 bohaterów fotomontaży, którzy usunęli zdjęcia ze swoich profili.

Kampania roku
Zawsze bardzo cieszy mnie wykorzystywanie ogromnych zasięgów social media do edukacji i mówienia o ważnych sprawach. Z tego względu na wyróżnienie zasługuje z pewnością kampania przygotowana przez Worldwide Breast Cancer „Poznaj swoje cytryny”. Poprzez zdjęcie zdeformowanych cytryn, organizacja zwróciła uwagę kobiet na to, jak różnie może wyglądać rak piersi i jak ważna jest regularna profilaktyka. Wystarczyła jedna, świetnie przygotowana i przemawiająca do wyobraźni grafika, żeby dotrzeć do milionów kobiet na całym świecie.

Premiera, nowość roku
Najważniejszą nowością tego roku było wprowadzenie przez Facebooka reklam w Messengerze (w Polsce pojawiły się one mniej więcej w połowie roku). Gigant zareagował na rosnącą popularność komunikatora i udostępnił markom możliwość promocji między naszymi konwersacjami.

Trend roku
Wideo, a przede wszystkim format live. Platformy takie jak Instagram czy Facebook udostępniają coraz więcej narzędzi, które pozwalają na nagranie interesującego contentu w czasie rzeczywistym. Marki coraz chętniej publikują nagrania w czasie rzeczywistym i budują tym samym bardziej naturalny i bliski ludziom wizerunek.

Prognoza 2018
Każdy już wie, jak ważne są hasła „mobile” czy „wideo” - w tym roku marki powinny stawiać na AR. Rozszerzona rzeczywistość zawładnęła światem w 2016 roku wraz z grą „Pokemon Go”. Teraz nadszedł czas, żeby stała się ona popularnym narzędziem promocji produktów i usług. AR wykorzystała Ikea, tworząc aplikację Place, która umożliwia użytkownikom sprawdzenie, jak dany przedmiot z katalogu firmy, będzie wyglądał w naszym wnętrzu. Zakładam, że takich aplikacji możemy spodziewać się w przyszłym roku zdecydowanie więcej.

 


Miłosz Jacyna, social media director w K2 Media

Wydarzenie roku
Jeden post za dużo opublikowany na fanpage’u marki popularnych energetyków. Zupełnie nie odnoszę się do tego, jak i czy powinno to w ogóle mieć miejsce. Chcę jedynie podkreślić siłę social mediów oraz fakt, ile jeden komunikat może narobić szumu oraz jak bardzo może zmienić nasze myślenie.

Sukces roku
300 milionów aktywnych osób na Instagram Stories. Skala ekosystemu Facebooka pokazuje, jak wiele mogą zrobić w relatywnie krótkim okresie, jak szybko mogą zmieniać nasze preferencje oraz jak szybko musimy się do tego dostosować z komunikacją naszych klientów.

Porażka / rozczarowanie roku
Zdecydowanie Snapchat. Jeszcze na początku 2017 mówiło się wiele o jego możliwościach, wszyscy zachwycali się Spectacles, wszyscy czekali na powszechny dostęp do zakupu reklam w aplikacji. Zapędy zostały mocno ostudzone przez wprowadzenie Instagram Stories. Liczba aktywnych użytkowników na Instagramie wystrzeliła w górę, a na Snapchacie wyraźnie spadła. Szkoda, bo ta rywalizacja napędzała rynek. Miejmy nadzieję, że jeszcze zobaczymy jej kolejną odsłonę.

Człowiek roku
Jeff Bezos, szef Amazona. Człowiek, który zbudował markę sprzedającą wszystko, doszedł do wniosku, że wykorzysta gromadzone dane, zatrudni 2000 osób w ciągu 3 najbliższych lat i stworzy specjalną komórkę odpowiedzialną tylko za reklamę. Szef Amazona jest również żywo zainteresowany mediami oraz potencjałem influencerów. Ciekawy kierunek rozwoju e-commerce’u.

Serwis / kampania / projekt roku
Linkedin. Po latach znikomego rozwoju i zmian wdrożył serię licznych funkcjonalności, które znacznie poprawiły kilka wymiarów ich społeczności. Z pewnością wiele osób i biznesów z tego mocno skorzysta.

Premiera, nowość roku
Możliwość płatności bezpośrednio na Messengerze. To kolejny argument dla większości biznesów, że czas mocno zaistnieć w tym kanale i konwertować - rozmówców na klientów.

Trend roku
Instagram Stories. Niezwykle szybko rosnąca, angażująca i zmieniająca swoje funkcjonalności część Instagramu. Wysokiej jakości content wideo produkowany tylko pod social media - widać coraz większy zwrot w tym kierunku.

Prognoza na 2018 rok
Automatyzacja, chatboty, sztuczna inteligencja wraz z rosnącym znaczeniem naszego głosu w komunikacji. Jesteśmy coraz bardziej wygodni, chcemy klikać jeszcze mniej, oczekujemy uproszczenia absolutnie wszystkiego.
Jeszcze ciekawszy content produkowany z myślą o specyfice i możliwościach każdego z kanałów z osobna.
Wszystko będzie też live.
Uwagę odbiorcy będzie zdobyć jeszcze trudniej.


Natalia Skrzypek, digital development manager w Vizeum Polska

Wydarzenie roku
Na świecie platforma Facebook Watch - agregat autorskiego contentu video od Facebooka, w tym transmisji na żywo, seriali i filmów, współtworzonych z wyselekcjonowanymi partnerami. Póki co dostępna dla wybranych testerów w Stanach Zjednoczonych. Niby nic wielkiego, ale ewidentnie gigant z Palo Alto rozpoczyna „walkę” już nie tylko o uwagę, czas i lojalność użytkownika w segmencie mediów społecznościowych (w których póki co nie ma sobie równych), ale również z platformami VOD i telewizją. Z niecierpliwością czekam, co wydarzy się na przestrzeni kilku następnych miesięcy.

Jeśli chodzi o polski rynek to na uwagę zasługuje boom na Instagram, szczególnie na tworzenie relacji z naszego życia w postaci zdjęć i filmów w ramach Instagram Stories (ponad 3 mln użytkowników formatu w Polsce). Na wyróżnienie zasługują wszystkie treści odnoszące się do eliminacji do mistrzostw świata w piłce nożnej w Rosji w 2018 roku, w których uczestniczyła polska reprezentacja oraz akcje społeczne np. #meetoo, #sexedpl czy nasz lokalny #czarnyprotest.

Sukces roku
Zdecydowanie i w Polsce i na świecie mariaż nowych technologii i kreatywności w social media. Obserwujemy coraz więcej dobrych, komercyjnych kampanii z wykorzystaniem chatbotów, wideo 360, VR, AR a nawet dronów. Na naszym lokalnym rynku chociażby nagrodzona w ostatniej edycji konkursu Mixx Awards w Polsce kampania Samsung „The Missed Spaceflight” czy nominowana realizacja dla marki adidas - „VR Tokyo Tour”. Również my, jako konsumenci, mamy coraz większy dostęp do narzędzi i sprzętu, pozwalających nie tylko odbierać, ale również tworzyć nasz własny content w nowej technologii. Kierunek na kolejny rok wydaje się oczywisty - nowe technologie będą jeszcze bardziej masowe, jeszcze bardziej dostępne i tańsze, dzięki rozwiązaniom udostępnianym przez Google, Facebooka czy Microsoft.

Porażka / rozczarowanie roku
W mojej ocenie Snapchat, za brak unikalnego pomysłu na dalszy rozwój platformy, nietrafione inwestycje i powolne wprowadzanie nowości. Nadal poza punktowymi możliwościami nie widać pomysłu na monetyzowanie platformy i ciekawej oferty dla reklamodawców. W 2017 roku jestem dość rozczarowana platformą, a biorąc pod uwagę coraz mocniejszą i wciąż rosnącą pozycję konkurencyjnego Instagrama, póki co - w mojej opinii - rok 2018 nie rysuje się dla Snapchat w jasnych barwach. Liczę jednak, że pozytywnie nas zaskoczą.

Człowiek roku
Zarówno w Polsce jak i na świecie użytkownicy social media. Dlaczego? To oni dyktują trendy, to oni wpływają i tworzą treści, to oni challengują reklamodawców i marki. To oni coraz świadomiej korzystają z możliwości oferowanych przez platformy społecznościowe, wykorzystują je do ważnych społecznie tematów i akcji charytatywnych, a nawet chcą wpływać na ich przejrzystość, transparentność i odpowiednią jakość. W tym kontekście kluczowe dla 2018 roku będą transparentność danych reklamowych i efektywne rozwiązanie problemu fake newsów.

Natomiast osobiście dla mnie, co prawda mniej powiązany z social mediami, ale mocno osadzony w nowych technologiach Elon Musk - za konsekwencję, upór w dążeniu do celu  i odwagę w podejmowaniu zupełnie nowych wyzwań, które mogą być game changerem dla aktualnego społecznego porządku świata.

Serwis / kampania / projekt roku
Moje serce podbiła bezkonkurencyjna kampania serialu „Stranger Things” i premiera drugiego sezonu. Twórcy działań komunikacyjnych nie podążają utartymi schematami, potrafią działać niestandardowo, wykorzystując wszystkie dostępne formaty na platformach społecznościowych oraz szybko i unikalnie adaptować najnowsze trendy. Z okazji premiery drugiego sezonu, poza wykorzystaniem różnorodnych formatów wideo na Facebooku, Twitterze czy Instagramie, sięgnęli po najnowsze możliwości np. soczewkę na Snapchacie, filtr do zdjęć na Facebooku, wyprodukowali mobilną grę na iOS i Androida stylizowaną na platformówkę z lat 80. i nawiązali oficjalne partnerstwa z Top Shopem, Hasbro czy marką Lyft. Spójność, konsekwencja połączona z przemyślanym adaptowaniem trendów i unikalnym podejściem w mojej ocenie broni się sama i jest gwarancją sukcesu.

W Polsce wyróżniłabym za kreatywność w komunikacji w social mediach i konsekwencję platformę „Chce się Ż” od Żywca i „H&M Dworzec”.

Premiera, nowość roku
Komercyjne i coraz częstsze wykorzystanie botów jako platformy do komunikacji z konsumentem. W Polsce jak grzyby po deszczu w 2017 r. roku pojawiły się boty, których zadaniem było informowanie nas o nowinkach tematycznych (forma newslettera) takie jak np. Sport.pl, odpowiedzieć na nasze reklamacyjne bądź produktowe potrzeby (forma obsługi klienta) np. chatbot Allegro, Multikina albo po prostu zachęcić nas do wzięcia udziału w konkursie lub po prostu zachęcające do rozrywki (np. Tymbark, Żywiec, Plush, Suchar Codzienny). Z mojej perspektywy to dopiero początek i w nowym roku możemy się spodziewać kolejnej fali imitujących sztuczną inteligencję tworów, jeszcze bardziej innowacyjnych i odpowiadających na potrzeby konsumentów.

Trend roku
Zarówno w Polsce jak i na świecie show off tu i teraz. Relacjonowaliśmy nasze życie w postaci zdjęć, filmów, streamowaliśmy na żywo jako konsumenci, marki, influencerzy. Publikowaliśmy tworzony real time własny content w czasie wydarzeń sportowych, politycznych, kulturalnych. Nawet NASA streamowała zaćmienie słońca na żywo, w technologii 360 na Facebooku.

Prognoza na 2018 rok
Poza pogłębiającym się trendem show off w sieci czy content video na żywo na mojej top liście na 2018 rok znajdują się jeszcze trzy trendy.

1.    Intensywniejszy rozwój nowych technologii w social media – VR, AR i AI. Jest duża szansa, że już w 2018 roku będziemy mogli jeszcze głębiej wejść do świata Facebook Spaces czy doświadczać wirtualnej rzeczywistości z nowymi urządzeniami od Google.

2.    Instant messaging w kontekście zarówno komunikacji indywidualnej lub do małych grup odbiorców, jak i automatyzacji zapytań i zakupów bezpośrednio w komunikatorze - Messengerze, What’s App, prognozowana aplikacja Direct od Instagrama.

3.    Visual search jako nowa przestrzeń dla reklamodawców

 


Grzegorz Wróbel, project coordinator w ITBC Digital

Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku, wydają się być kłopoty YouTube’a, w tym wycofanie się części marek z promocji na tym portalu. To bezprecedensowe wydarzenie w branży reklamy online. Powodem było pojawianie się reklam w nieodpowiednim kontekście i przy nieodpowiednich czy kontrowersyjnych treściach. Marki chcą mieć większą kontrolę nad tym, w sąsiedztwie jakiej innej komunikacji pojawiają się ich reklamy. I nie można się temu dziwić. Google dostał więc wyraźne ostrzeżenie od branży, że musi wzmocnić walkę ze złymi praktykami reklamowymi w swojej sieci. Problemy YouTube’a mogą się jeszcze zwiększyć w niedługim czasie, chociażby ze względu na zmianę sposobu wyświetlania wideo z zewnętrznych źródeł na Facebooku. Na pewno YouTube, mimo iż nadal jest niezwykle popularny, musi przemyśleć kilka kwestii związanych z dalszym rozwojem.

Sukces roku
Pierwszy raz w tym roku globalne wydatki na reklamę online przewyższyły wydatki na reklamę telewizyjną. Budżety na reklamę w internecie rosną głównie dzięki stałemu rozwojowi technologii i coraz większym możliwościom precyzyjnego dotarcia do konsumentów. Reklama w serwisach społecznościowych jest najszybciej rosnącym segmentem reklamy internetowej. Głównie za sprawą formatów wideo oraz sektora handlu elektronicznego, w którym systematycznie rosną budżety reklamowe. Wydaje się, że wzrost nakładów na reklamę i komunikację online będzie nadal dynamiczny. Tak kosztem telewizji, radia czy prasy drukowanej.

Porażka / rozczarowanie roku
Na porażkę roku wytypowałbym skandal wokół profilu marki Tiger. To oczywiście nie pierwsza (wszyscy pamiętamy sprawę Polmosu, producenta „Żytniej Extra”) i pewnie nie ostatnia tego typu sprawa, ale pokazuje, że nadal nawet znane marki nie mają dostatecznej kontroli nad swoją komunikacją, a agencje marketingowe / socialowe nie zawsze wykazują się profesjonalizmem i „czuciem” mediów społecznościowych. Prowokacyjny post w dniu obchodów Powstania Warszawskiego, w którym pokazano powstańcom środkowy palec obwiązany kokardką, był wielce niestosowny. Firma Maspex doczekała się solidnej krytyki. Na producenta napoju Tiger wylała się fala hejtu i potępienia. Rezultatem skandalu było rozwiązanie umowy z agencją, likwidacja profilu i wypłata sporego zadośćuczynienia dla Związku Żołnierzy Armii Krajowej. Niestety, pomimo przeprosin przez Maspex niesmak wokół marki Tiger pozostał.

Człowiek roku
Biorąc pod uwagę siłę oddziaływania, nagrodę tą przyznaję grupie ludzi, nie konkretnej osobie. Grupa ta bardzo wyraźnie zaznaczyła swoją obecność w obszarze komunikacji marketingowej w 2017 roku. Chodzi o influencerów. Obecnie influencerzy są coraz częściej nieodzownym elementem strategii komunikacyjnych największych i tych mniejszych marek. Ten trend wynika przede wszystkim z faktu, że odpowiednio budowana komunikacja wykorzystująca influencerów, może być zdecydowanie bardziej wiarygodna, szczera i godna zaufania dla potencjalnego konsumenta.

Serwis / kampania / projekt roku
Ciekawym polskim projektem, który wyróżnił się w mijającym roku była kampania „Precz z nudą!” sieci sklepów MediaMarkt. Na profilu firmy na Facebooku, zaczęły pojawiać się dziwne, nieskładne i chaotyczne wpisy. MediaMarkt wydał nawet oświadczenie o przejęciu profilu przez osoby nieuprawnione. Jak się potem okazało, wpisy były żartem i elementem kampanii, a posty miały być wynikiem działania Tytusa de Zoo, kultowej postaci z komiksów Henryka Chmielewskiego. Kampania wzbudziła spore zainteresowanie i komentowała była szeroko w internecie. Czy jednak była jednoznacznie pozytywnie odbierana? Tutaj zdania są podzielone. Jednak jak w każdym rodzaju komunikacji, ilu ludzi, tyle opinii.

Premiera, nowość roku
Najciekawsze premiery tego roku miały miejsce na Instagramie. Instagram zaskakiwał swoich użytkowników częstotliwością wprowadzania nowych funkcji. Serwis ewidentnie postawił na interakcję między użytkownikami. W tym roku poszerzona została możliwość linkowania treści poprzez dodawanie odnośników w Instagram Stories. Inną ważną funkcjonalnością było wprowadzenie ankiet oraz możliwość tworzenia list najbliższych znajomych, które mogą służyć do dzielenia się zdjęciami czy filmami z wybraną grupą bliskich osób. Dzięki tym wszystkim działaniom Instagram staje się tym medium, które w coraz większym stopniu interesuje marketerów.

Trzeba tu nadmienić, że również Facebook wprowadził w mijającym roku wiele nowych funkcjonalności, czy ostatecznie okażą się one sukcesem, dowiemy się zapewne w 2018 roku.

Trend roku
Trendem mijającego roku, moim zdaniem, była postępująca migracja kontentu statycznego w stronę formatów wideo. Można powiedzieć, że mijający rok był rokiem wideo. Już od dawna ta forma przekazu wygrywa ze statyczną treścią. Na popularności zyskały też transmisje live. Filmy na Facebooku cieszą się tak dużą popularnością, że zaczęto obserwować spadek siły oddziaływania postów tekstowych. Wideo staje się więc podstawowym elementem komunikacji w social mediach.

Nie można też nie wspomnieć o zdecydowanych spadkach zasięgów organicznych, przede wszystkim na Facebooku. Ten trend jest widoczny już od kilku lat, ale w tym roku nabrał na szczególnej sile. To duże wyzwanie dla marketerów.

Prognoza na 2018 rok
Wydaje się, że 2018 rok będzie należał do Messengera i botów. Reklama w Messengerze, to innowacyjna alternatywa dla standardowego mailingu i newsletterów. Bo kiedy reklamę mailingową otwiera maksymalnie kilka procent użytkowników, to wiadomości w Messengerze już ok. 97 proc. To wielka zmiana i szansa na nowe formaty i dotarcie do odbiorcy tym kanałem komunikacji. Boty zaś w jeszcze większym stopniu pozwolą na automatyzację marketingu, co pozwoli na wykonywanie większej ilości działań w krótszym czasie.

W przyszłym roku media społecznościowe będą wprowadzać jeszcze więcej nowinek. Streaming wideo czy rozszerzona i wirtualna rzeczywistość mogą niedługo znaleźć się w głównym nurcie.

Znaczenia dla marketerów nabierze również pokolenie Z, jako grupa docelowa, do której marki będą chciały komunikować się intensywnie. Możemy więc spodziewać się przesunięcia budżetów na platformy takie jak Snapchat i Instagram. Planując komunikację w internecie, trzeba będzie dostosować ją jeszcze bardziej do użytkowników mobilnych, którzy już teraz stanowią większość.


Julia Feliks, executive marketing specialist w Veneo

Wydarzenie roku
Wielu zapewne poda to wydarzenie, jako porażkę roku, bo nie ma się co oszukiwać, tym właśnie było. Mowa oczywiście o kryzysie marki Tiger. Jednak nie samą kampanię mam na myśli. Nie od wczoraj komunikacja Tigera w socialach balansowała na granicy dobrego smaku. 1 sierpnia kotek zaryczał jednak trochę za mocno. Czego jak czego, ale obrazy uczuć patriotycznych w naszym kraju łatwo się nie wybacza. Można oceniać sposób w jaki zareagowała firma Maspex. Dla jednych czas reakcji na kryzys to PR-owy majstersztyk.

Dla mnie jednak ważniejsze jest to, co dobrego wyniknęło z tej sytuacji. Dzięki skutecznej interwencji Filipa Chajzera na Facebooku i pomocy internautów, rachunek Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej został zasilony pokaźną sumą pół miliona złotych. Zaplanowana akcja, czy hojna i spontaniczna rekompensata firmy? Tego pewnie nigdy się nie dowiemy. Ważne, że wpadka producenta energetyków przelała czarę goryczy i otworzyła oczy firmom, uświadamiając że social media to poważny gracz w świecie marketingu i medium o ogromnym wpływie, gdzie komunikacja i content muszą być niezwykle przemyślane, a każdy błąd zostanie wyłapany i publicznie rozliczony!
 
Sukces roku
Instagram z InstaStories!
Jedni nazwą InstaStories inspiracją, drudzy powiedzą, że to jawne kopiowanie Snapchata. Jedno jest jednak pewne - Instagram wygrał! Początek roku został szturmem podbity przez Snapa, jednak finalnie to Instagram zatriumfował. Uczeń przerósł mistrza, a ulotny, znikający content podbił świat social mediów i serca ludzi na całym świecie. Wierni użytkownicy Instagrama z radością zaczęli korzystać z nowej funkcjonalności.

A to nie koniec zmian. Już dziś słychać wieści o możliwym połączeniu fejsbukowych Relacji z instagramowymi Stories. Mark Zuckerberg nie powiedział jeszcze ostatniego słowa w tym temacie.

Porażka / rozczarowanie roku
Internauci wiele potrafią wybaczyć, ale nie lubią być oszukiwani, a rok 2017 obfitował w fake newsy. Przykładem takiej porażki jest dla mnie akcja marki Reserved „#PolskiChłopak”. Cały świat z przejęciem szukał Wojtka dla zrozpaczonej i zakochanej Dee Dee, a gdy prawda wyszła na jaw, połowa internatuów pogratulowała marce pomysłowości, a druga poczuła się oszukana. Okazało się bowiem, że Wojtek nie istnieje, a cała akcja została stworzona na potrzeby kampanii reklamowej Reserved. Być może ten fejk nie zaszkodzi sprzedaży produktów marki, jednak warto się zastanowić, ile razy jeszcze świat nabierze się na podobne zmyślone historie i czy istnieje limit zaufania dla treści publikowanych w internecie? Użytkownicy nauczeni złym doświadczeniem kiedyś nie zareagują, a historia o pastuszku i wilku znajdzie odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Człowiek roku
Jak co roku w tej kategorii można umieścić Marka Zuckerberga, który ciągle zaskakuje internet nowymi rozwiązaniami. Jedne są mniej lub bardziej docenione, inne krytykowane, jednak warto pamiętać, że na sukces zarówno Facebooka, jak i Instagrama codziennie pracują dziesiątki tysięcy anonimowych ludzi, którzy pozostają w cieniu. Bardziej ciekawi mnie więc, czy w dobie rosnącej potęgi AI, chatbotów i machine learningu w przyszłym roku, zamiast człowieka roku, wybierzemy bota roku? Kto wie ;)
 
Serwis / kampania / projekt roku
Nie potrafiłabym wskazać tylko jednej dobrej kampanii minionego roku, kilka z nich zasługuje by zostać tutaj wspomnianymi:

Po pierwsze kampania społeczna Anji Rubik „#sexedpl”. Poruszenie ważnego tematu, a wciąż jednak objętego w Polsce tabu, czyli edukacji seksualnej. Mocny przekaz z morałem, ogromna ilość zaangażowanych znanych postaci, słuszny i mądry cel. Chapeau bas!

„#KumpleSięLiczą”, czyli tajemnicza akcja z Rodziną Oddano. Dowcipna, intrygująca kampania teaserowa aplikacji mobilnej BeamUp! Tak to się robi!

Kolejna udana i warta wspomnienia akcja edukacyjna to „Szef Internetów” OLX. Seria filmików dotyczących bezpieczeństwa w sieci i nie lada gratka dla fanów filmu „Chłopaki nie płaczą”. Bawi i uczy jednocześnie, a o to właśnie chodzi!
 
Premiera / nowość roku
Moim zdaniem najważniejszą zmianą i nowością minionego roku był Messenger. Stary dobry Messenger wzbogacony o nowe formaty reklamowe, w tym chatboty, zyskał nową twarz. To wyższy level w obsłudze klienta! Wystarczy się tylko dobrze nimi posługiwać. W zapomnienie odejdą czasy wiszenia na słuchawce, ponieważ „wszyscy konsultanci są aktualnie zajęci”. Nie czekaj, zgłoś sprawę botowi na Facebooku! Szybko, sprawnie i tanio. Być może wielu jeszcze nieufnie patrzy na przyszłość botów w naszej rzeczywistości, jednak podobnie myślano kiedyś o całym internecie, bez którego niewielu z nas wyobraża sobie teraz życie. To tylko kwestia czasu, gdy boty wejdą na stałe do naszej codzienności.
 
Trend roku
Mówi się, że jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów. Śmiało można więc powiedzieć, że wideo to miliony słów! Ludziom dużo łatwiej jest konsumować informacje w tej postaci. Ten rok należał do wideo, w najróżniejszych jego formach. Zaczynając od znikających treści Snapchata i Instagrama, które pokochali ludzie na całym świecie. Po wszechobecne relacje na żywo. Streamujemy wszyscy - influencerzy, politycy i dziennikarze i wszędzie - na koncercie, proteście, czy w domu. Z duchem czasu poszła nawet NASA nadając transmisję na żywo z zaćmienia słońca na swoim profilu Facebook. Nie sposób było również nie zauważyć, że sam algorytm Facebooka lepiej traktuje treści wideo, stąd tak wielka ich popularność w tym roku w serwisie. Coraz szerzej i lepiej zostają również wykorzystywane możliwości wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Wszystko to utwierdza jedynie w przekonaniu, że w temacie wideo contentu jeszcze wiele przed nami.
 
Prognoza na 2018 rok
Jak każdy kolejny, to będzie rok wielu możliwości i jeszcze większej ilości wyzwań. Czym jeszcze świat sociali nas zaskoczy? Z pewnością wyzwaniem będzie zmierzenie się z coraz bardziej wymagającym algorytmem Facebooka i znalezieniem rozwiązania na wciąż malejące zasięgi organiczne. Z pomocą mogą przyjść relacje na żywo, które prawdopodobnie osiągną jeszcze większą popularność. Informacje bez przeróbki, przedstawione w naturalnej formie zyskają na znaczeniu.

Będziemy również świadkami dalszej walki Facebooka z YouTube’em o wpływy w świecie wideo (blokowanie linków YT, rozwój Facebook Sound Collection) i Snapa z Instagramem o bycie liderem „ulotnego” contentu. Tak jak zapowiedział na tegorocznej konferencji F8 Mark Zuckerberg, w najbliższej przyszłości będziemy mieli również okazję skorzystać z wersji beta aplikacji Facebook Spaces. Wirtualna rzeczywistość stanie się naszą codziennością, może nie za rok, ale będzie to szybciej niż mogłoby się wydawać

 


Rafał Sobierajski, head of social media w Clickad Interactive

Wydarzenie roku
W Polsce miały miejsce dwa ważne wydarzenia z punktu widzenia social / influencer marketingu, które obrazują też pewien trend: Najpierw odejście Abstrachuje z LifeTube i założenie Grupy Abstra poza MCN, a potem zakończenie działalności Epic Makers, jednego z najdłużej działających MCNów na polskim rynku.

Na świecie ważnym wydarzeniem jest ogłoszenie przez Marka Zuckerberga rozwoju Messenger 2.0 i kierunek rozwoju i automatyzacji komunikacji z markami w tej przestrzeni, co już jest zauważalne chociażby w rozwoju botów dla komunikatorów, a co wpływa na inne kwestie o których poniżej :)

Sukces roku
W Polsce z pewnością sukcesem jest powstanie Grupy Abstra. Biorąc pod uwagę historię kanału Abstrachuje i śledząc ich ewolucję można stwierdzić, że to największy sukces twórców YouTube’a w Polsce, który ma ogromny potencjał rozwojowy.

Na świecie na pewno sukcesem jest świetny wynik formatu Stories w Instagramie, który znacznie wydłużył czas jaki użytkownicy spędzają w aplikacji, i dał marketerom nowy, skuteczny i atrakcyjny format reklamowy.

Porażka / rozczarowanie roku
Na świecie zdecydowanie Snapchat, którego pomysłem „zainspirowali” się deweloperzy z Instagrama, i to jest główna przyczyna nie tyle porażki, co wstrzymania wzrostu i rozwoju.

„Porażka” to może za duże słowo, ale widoczna jest wyczerpująca się powoli rola polskich MCNów, które ewoluują w agencje zarządzające influencerami jako markami w całości, we wszystkich kanałach, specjalizujące się w wybranych segmentach (beauty, gaming, moda) i również pełniące funkcje szkoleniowo-doradcze.

Człowiek roku
Wielcy będą wymieniani wszędzie, więc wolę napisać o tych mniej znanych, których praca wprowadziła jakąś istotną zmianę. I ponieważ w tym roku na świecie nikt nie zabłysnął dostatecznie jasno, chętnie podam lokalne „gwiazdy”:

Marcin Kuchno i Robert Tarnowski - pomysłodawcy, twórcy i prowadzący cykl spotkań „PR bez Krawatów”. Bardzo fajna inicjatywa nie tylko integrująca środowisko PR, często związane również z mediami społecznościowymi. Kejsy, goście, integracja, inspiracja :)

Mateusz Czech - bloger i twórca prasówki branżowej, którą otrzymuję codziennie poprzez… Messengera. Prostota, odwaga, innowacyjność i odpowiednia wiedza - tylko tyle i aż tyle, a efekt zmienił w pewnym zakresie konsumpcję porannych treści newsowych.

Serwis / kampania / projekt roku
Świat: generalnie serwisy oferujące produkcje serialowe - i Netflix, i Showmax, i HBO. Za doskonałe wyczucie trendów w popkulturze (Netflix), doskonałe polskie produkcje („Wataha” HBO, „Ksiądz” i nadchodzący „Wiedźmin” od Netflixa) oraz bardzo umiejętnie prowadzoną komunikację tych produkcji.

W Polsce: Telewizja TVN, której udało się dotrzeć do swoich widzów online i angażować ich do interakcji w mediach społecznościowych przed, w trakcie i po emisji programów na antenie, oraz coraz szersza współpraca z twórcami internetowymi.

Premiera, nowość roku
Polska i Świat: Facebook Marketplace, dzięki któremu można z pełną odpowiedzialnością powiedzieć: Facebook sprzedaje ;) Naturalna konsekwencja wprowadzenia grup handlowych. W Polsce dopiero raczkuje, ale ma bardzo duży potencjał.

Trend roku
Zarówno w Polsce jak i na świecie: client service w mediach społecznościowych i widoczny „skok” w jakości realizacji: nie tylko szybkość, ale rozwiązywanie problemów i profesjonalizacja po stronie i marek, i agencji. Jeśli do tego dodamy automatyzację obsługi klienta poprzez komunikatory, robi się całkiem ciekawy trend na kolejne lata.

Prognoza na 2018 rok
Zarówno w Polsce jak i na świecie wyróżniłbym dwa trendy: dalszy rozwój messenger marketingu i automatyzacji obsługi klienta w mediach społecznościowych oraz rozwój trollnetu i chanów, „ciemnej”, chociaż nie powiedziałbym że złej strony mediów społecznościowych. Oraz astrologowie ogłaszają że 2018 z pewnością będzie również rokiem mobile.


tw