Agencje marketingu internetowego podsumowują 2017 rok i prognozują trendy na 2018

Przedstawiamy drugą część naszego podsumowania 2017 roku w branży marketingu internetowego z perspektywy agencji z tej branży. Komentują przedstawiciele firm Performics, Faster&Better, John Pitcher, Peppermint, Mint Media, MOSQI.TO, WebTalk, zjednoczenie.com, Insignia, Veneo i Clickad Interactive.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-internetowy-agencje-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-co-wydarzylo-sie-w-2017-roku-jaki-bedzie-2018-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-internetowy-wedlug-e-sklepow-i-agencji-marketingowych-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-wydarzenia-i-trendy-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-2017-rok-w-mediach-i-reklamie-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-w-reklamie-internetowej-wedlug-wydawcow-i-sieci-co-wydarzylo-sie-w-2017-co-przyniesie-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##


Jakub Bielerzewski, dyrektor generalny Performics

Wydarzenie roku
Przejęcie przez Discovery Communication firmy Scripps Network będącej właścicielem TVN. Choć już wcześniej obie firmy współpracowały brokersko w ramach Premium TV, to połączenie kapitałowe wzmocni pozycję grupy na rynku telewizyjnym -  zarówno w stosunku do stacji konkurencyjnych jak i operatorów płatnej telewizji. Pozostaje pytanie o strategię rozwoju grupy w online, w tym przede wszystkim w obszarze platform umożliwiających korzystanie z treści online.

Porażka / rozczarowanie roku
Rozczarowaniem jest Twitter. Niestety wydaje się, że nadal firma nie ma dobrego planu na rozwój produktu i solidnego modelu biznesowego. Żółtą kartkę Twitter dostał zarówno od użytkowników, których nie przybywa, od reklamodawców, dla których Twitter jest ubogi w produkty reklamowe i drogi w stosunku do konkurencji, oraz od inwestorów, którzy wyprzedają jego akcje. Stagnacja w przypadku tej marki nie wróży niestety niczego dobrego.

Porażką była kampania „Sprawiedliwe sądy” zorganizowana przez Polską Fundację Narodową na zlecenie rządu RP. Rzadko która kampania, może poza Tigerem, wzbudziła aż tyle negatywnych ocen i kontrowersji. I nie chodzi tylko o ocenę pomysłu na komunikację (to kwestia dyskusyjna - jednym się podoba, innym nie), ale o rzetelność przekazu oraz przejrzystość jej finansowania. Budżet kampanii w branży budził co najmniej zdziwienie.

Człowiek roku
Człowiekiem roku w mojej ocenie jest Jeff Bezos twórca i prezes Amazona - firmy, która nieprzerwanie od lat umacnia swoją pozycję biznesową. Rozszerza działalność na coraz to nowe obszary, a przez to coraz silniej oddziałuje na konsumentów. Już jest nie tylko światowym gigantem na rynku e-commercowym, twórcą nowatorskich rozwiązań takich jak Alexa, ale dużym medium dostarczającym rozrywki i treści.

Serwis / kampania / projekt roku
Kampania Biedronki „Gang świeżaków”, która oparta na sprawdzonym, bardzo prostym i tradycyjnym mechanizmie oraz oczywistym insighcie zaangażowała całe rodziny. Biedronka uzyskała to co chciała – zwiększyła przychody, zwiększyła częstotliwość zakupów, a dzieci przy kasach, walcząc o dodatkowe naklejki, „zadbały” o zwiększenie wartości koszyka.

Trend roku
Ekspansja firm doradztwa finansowego na rynek usług marketingowych, w tym przede wszystkim digitalu marketingu. Widać to na naszym polskim rynku, choć tu ten rozwój następuje organicznie. Większą dynamikę zmian widać na rynkach wysoko rozwiniętych, gdzie firmy takie jak choćby Accenture przejmują lokalne agencje.

Prognoza na 2018 rok
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu do tworzenia treści dopasowanych do odbiorcy jak i w procesach wspierających sprzedaż. Przyszłością są systemy konwersacyjne wykorzystywane w telemarketingu, boty oraz chatboty. Technologia jest coraz bardziej precyzyjna. Korzyści ogromne wynikające z automatyzacji i łatwości skalowania procesu. Poza tym nadejdzie czas na praktyczne użycie big data do personalizacji reklam z uwzględnieniem typów osobowości.

 


Krzysztof Winnik, partner w Faster&Better

Wydarzenie roku
Wreszcie mamy VoD z prawdziwego zdarzenia. Netflix i Showmax pokazały rodzimym platformom, o co w tym biznesie chodzi, i skłoniły je w końcu do myślenia o konsumencie (integracja nc+ z player). Pojawienie się i rywalizacja dwóch silnych graczy, którzy w końcu ożywili trochę „zapyziały" rynek, oparty o rodzime produkcje niepierwszej świeżości, zmieniło nie tylko rynek usług VoD ale w końcu zaczęło realnie zmieniać układ sił digital-telewizja w kluczowych grupach konsumenckich.

Sukces roku
Sukces Instagrama w komunikacji marketingowej. Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwe (bo jak tutaj robić marketing na bazie zdjęcia i hasztaga) stało się faktem. Marki nie tylko odważnie eksplorują tą platformę, ale też patrzą na nią zupełnie „na poważnie”, a nie jak na przysłowiowy kwiatek do kożucha. W briefach marketerów obecność na Insta jest niemal standardem a do tego coraz częściej znajdujemy tam wytyczne: „Instagram jest dla nas kluczowy" - i to wcale nie od branży modowej i kosmetycznej.

Porażka / rozczarowanie roku
Tiger. Ale wcale nie oburzam się specjalnie na samą sytuację - bardziej na nas jako branżę marketingowo-reklamową. Niestety wszyscy pokazaliśmy, że to co wychodzi nam najlepiej to kopanie leżącego - markę i agencję. Czy komunikacja Tigera była dobra? Nie! Ale nie dlatego, że była kontrowersyjna, tylko dlatego, że była tendencyjna i wymuszona. Szkoda, że zamiast się czegoś na tym nauczyć, przepracować zasady etyki reklamy (które mocno nie przystają do obecnych czasów social media) skupiliśmy się na pałowaniu tygrysa.

Człowiek roku
Do tego tytułu nominowałbym bohatera zbiorowego - influencerów. Nie mam tutaj na myśli influencerów - celebrytów z pierwszych stron gazet ale tych,którzy zbudowali swoją pozycję właśnie przez social media i swoje pasje. Dzięki ciężkiej pracy nad rozwojem platform w mediach społecznościowych i tworzeniu atrakcyjnego contentu udało im się przebić mur myślenia o obecności marek w mediach społecznościowych jak o własnej przestrzeni i traktowania social media w kategorii klasycznych paid media i stali się dla marketerów faktycznym partnerem w komunikacji.

Serwis / kampania / projekt roku
Zdecydowanie premiera „Stranger Things” Netflixa (nie tylko w Polsce). Kampania, która odświeżyła trochę zapomniany ambient.

Premiera, nowość roku
Trudno mówić o specjalnych nowościach. Rok 2017 był rokiem umacniania się trendów i ewolucji social media tak w przypadku, Facebooka, Twittera czy Insta.

Trend roku
Powolne dogorywanie IDEI Facebooka (oczywiście nie w sensie biznesowym, bo tutaj FB trzyma się mocno). Aż smutno patrzeć, że coś co mogło zrewolucjonizować nie tylko digital marketing, ale też social listening, upada tak bardzo. Z medium inspirującego do interakcji z markami Facebook stał się platformą stricte mediową (fakt - żadna nowość) ale nie spodziewałem się, że stanie się to kosztem budowania relacji, więzi i wypatrzenia nadrzędnej idei Facebooka.


Marek Łapczyński, client service director w John Pitcher

Wydarzenie roku
W mojej ocenie wydarzenie roku w Polsce było niestety nie do końca pozytywne. Mam na myśli kampanię „Sprawiedliwe Sądy”. Jestem zaskoczony i zszokowany, jak można wydać publiczne pieniądze poza procedurą i przepisami na content chałupniczej jakości.

Ponadto dość głośno były na świecie omawiane kampanie typu fake news - cały system związany z tworzeniem i rozpowszechnianiem fake newsów.

Sukces roku
Nie sposób nie wspomnieć tutaj o marszu po nagrody agencji Bardzo i jej produkcji „Angielski dla początkujących”. Od polskiego podwórka, przez Cannes Lions, a skończywszy na Grand Prix Epica Awards. Duża sprawa, duże brawa, takie rzeczy nie zdarzają się co roku.

Możemy także mówić o sukcesie waluty bitcoin. Niezależnie od tego, kto stoi za tworem bitcoina, wirtualne pieniądze zrobiły w tym roku niesamowitą furorę. Co prorokuje równie spektakularny krach, gdy ten balonik pęknie.

Porażka / rozczarowanie roku
Na naszym rodzimym podwórku największym echem odbiła się wpadka JWT i ich kampania dla Tigera. Prosty błąd, przyzwyczajenie i mechanizm w obsłudze projektu spowodował gigantyczny kryzys wizerunkowy marki i kłopoty agencji.

Na świecie natomiast szeroko komentowana była sytuacja śmierci z przepracowania, która miała miejsce w agencji Dentsu. Samo wydarzenie miało miejsce co prawda w grudniu 2016 eoku, ale jego skutki mocno odczuwalne były w tym roku. Rezygnacja dyrektora generalnego jednego z największych holdingów reklamowych świata rozpaliła globalną dyskusję na temat higieny pracy w agencjach reklamowych.

Człowiek roku
W moim odczuciu ciężko wyróżnić jedną osobę z rynku reklamy z naszego podwórka. Natomiast na zdecydowane brawa na świecie zasługuje Elon Musk i jego działania.

Serwis / kampania / projekt roku
Polską kampanią roku bez dwóch zdań powinna zostać kampania „Samsung the missed spaceflight”.

Na świecie - „The New York Times” i „The Truth Is Hard to Find”.

Premiera, nowość roku
Polska - smutna premiera, nowość, raczej w kategorii tej niezdrowej to Polfejs.

Świat - Hyperloop, technologia mogąca wywrócić świat transportu publicznego do góry nogami.

Dodatkowo w tej kategorii trwa wielki wyścig o nowość/premierę roku rozgrywany pomiędzy Elonem Muskiem z Hyperllopem i Intercity z wifi w Pendolino. Ciekawy pojedynek godnych siebie przeciwników ;-)

Trend roku
W Polsce w dalszym ciągu, często ślepe angażowanie wszelkiej maści influencerów, często gęsto kompletnie niedopasowanych. Dodatkowo według ostatniego raportu opublikowanego przez Starcom, dotyczącego rynku reklamy w Polsce, niepokojący jest fakt, że rodzimy rynek  urósł niewiele ponad 1 proc., przy wzroście gospodarki o ponad 4 proc. Jeżeli zaś wzrost gospodarczy oparty w dodatku na czystej konsumpcji nie daje paliwa branży, to jak dojdzie do załamania, a wszyscy wiemy, że prędzej czy później dojdzie, będzie to miało poważne konsekwencje dla całego rynku reklamy.

Na świecie, ale również na naszym lokalnym rynku, to trend miksu kreacji, analityki i technologii. Coraz częściej dobrze dopasowane rozwiązania to mądre i skuteczne połączenie trzech powyższych obszarów.

 


Hubert Pałkiewicz, communication & strategy director w Clickad Interactive

Wydarzenie roku
Świat:
W Rosji internet prześcignął telewizję w wydatkach reklamowych :), ale co ważniejsze, prześcignął również globalnie (estymacje Zenith na 2017). Oznacza to, że internet z medium nowego i niszowego stał się medium dojrzałym i masowym. Transformacja ta miała wcześniej miejsce w Wielkiej Brytanii (2009, w 2016 roku wydatki na online to dwukrotność wydatków na TV!), w Europie (2015) oraz w USA (2016), chociaż w Polsce to nadal jeszcze daleka przyszłość.

Z małym przymrużeniem oka: niepokojące wydarzenia dotyczące sztucznej inteligencji (na którą tak liczy branża reklamowa i big data). Nieudane (pokazujące niekontrolowalną stronę AI) testy Facebookowych algorytmów, które zostały wyłączone z uwagi na rozpoczęcie komunikacji i negocjacji we własnym (niezrozumiałym dla ludzi), adhoc wykreowanym języku. W testach Google przy rozwiązywaniu zadań, sztuczna inteligencja faworyzowała postawy agresywne, a nie prowadzące do współpracy. Nie odstraszyło to jednak Arabii Saudyjskiej od nadania obywatelstwa Sophii (kim i jaka jest, dowiecie się z wywiadu dostępnego na YouTube).

Polska:
Epidemia deklaracji. Wirtualna Polska zacznie rozliczać się za reklamy widziane przez internautów (3mamy kciuki). YouTube lepiej skontroluje swoje zasoby i wprowadzi kolejne filtry, które pozwolą na wyeliminowanie niepożądanych treści (też 3mamy kciuki). Publicis przestaje startować w konkursach reklamowych (nie ma już za co trzymać kciuków…, bo nie ma więcej kciuków ;).

Sukces roku
Świat:
Gold Standard zainicjowany przez IAB UK (na razie na rynku brytyjskim) przy deklaracji współpracy 23 najważniejszych firm technologicznych i mediowych, mający podjąć problemy adfraudów, standardów LEAN i wreszcie brand safety, co w dużym uproszczeniu celuje w zwiększenie wiarygodności funkcjonowania reklamy w internecie.

E-privacy, czyli rozpoczęcie w styczniu 2017 roku prac nad projektem rozporządzenia w sprawie poszanowania życia prywatnego oraz ochrony danych osobowych w łączności elektronicznej, które uszczegółowiają RODO (samo rozporządzenie teoretycznie ma wejść razem z RODO), a więc kolejny istotny krok w kierunku dalszej ochrony użytkowników, zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorców, rozszerzenie zapisów na wszystkich dostawców usług łączności elektronicznej (nie tylko na telekomy, ale i na dostawców komunikatorów, czy komunikację między urządzeniami IoT). odyfikacja podejścia do plików cookie - zniesienie wymagania zgód dla kategorii cookie, które używane są do celów analitycznych lub nie wkraczają w sferę prywatności użytkownika (np. zapamiętanie zawartości koszyka), utrzymanie dla celów reklamy spersonalizowanej (ale egzekwowanych na poziomie ustawień przeglądarki, a nie jak dziś akceptacji powiadomień ze strony).

Polska:
Ogłoszenie standardu widoczności reklam w polskim internecie przez IAB Polska. Viewability to najgorętszy temat, a wprowadzenie tego standardu u nas pokazuje, że trzymamy poziom największych i najbardziej rozwiniętych rynków.

Porażka / rozczarowanie roku
Świat:
Kryzys brand safety na YouTube związany z wyświetlaniem reklam przy treściach ekstremistycznych na początku tego roku, a w końcu roku przy materiałach skierowanych do dzieci, które zawierały też treści dla nich niebezpieczne. Tajemnicą poliszynela jest, że YouTube (czyt. Google) nigdy nie gwarantował w 100 proc. takiej kontroli i racjonalnie patrząc, to zadanie ciężkie do osiągnięcia. Jednak z drugiej strony zestawiając to z niewiarygodną skalą wypracowywanych zysków rok do roku - wydaje się być żartem, że do tej pory skuteczniej nie poradzono sobie z tym problemem. Ten kryzys stał się katalizatorem nie tylko wycofywania reklam z YouTube’a, czy GDN, ale cięcia ogólnie budżetów internetowych przez największych reklamodawców w USA.

Kreowanie przez Facebook trendu skuteczności reklam dwusekundowych i lepszego ich wpływu na wyniki sprzedaży w porównaniu do dłuższych spotów. Powinno pozostać bez komentarza, bo zmierzamy w stronę absurdu. Przy takiej długości komunikatu możliwość przyswojenia i przekazania informacji, która jednocześnie będzie miała jeszcze siłę perswazji i zmieni nasze zachowanie, wymaga chyba interfejsów komunikacji wstrzykiwanych do krwi wg wizji Elona Muska…

Niebezpieczne inicjatywy wzmacniające państwa totalitarne, czyli Social Credit System (SCS) mający na celu przyznawać obywatelom chińskim punkty i miejsca w rankingu kredytu społecznego - masakra.

Polska:
Festiwal wpadek w rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Media społecznościowe, kampania z wpisem na Instagramie okraszonym hasłem „chrzanić to, co było, ważne to, co będzie”. Samo podejście do wyjścia z kryzysu, późniejsze poszukiwania winnych, wyciąganie konsekwencji i przedkładanie usprawiedliwień, nie odstawało od poziomu punktu zapalnego, który do tego doprowadził. Przypadek nr 2. Ten sam dzień, wszystkie media, ale z największym echem w społecznościach. Kampania mecenasa Muzeum Powstania Warszawskiego z wizerunkiem powstańca na tle płonącej Warszawy i hasłami „zapewniamy energię, poświęcenie to wielka energia.

Zniesienie / obniżenie opłat roamingowych (roam like at home), niby się odbyło, ale opornie, z wielokrotnymi zmianami cenników, które nie spełniały wymogów w momencie wdrożenia. Po pół roku od wprowadzenia Plus, Premium Mobile, Virgin Mobile i NC+ dostali zgodę od UKE na wprowadzenie dodatkowych opłat za usługi w roamingu, znane pytanie retoryczne: nie czy, ale kiedy dołączą do tego grona kolejni.

Człowiek roku
Na pewno są/jest, ale w dobie natłoku informacji i łatwiejszym zapamiętaniu informacji negatywnej, prościej wskazać antybohaterów, a Ci, którzy pchają rynek i marketing do przodu, giną gdzieś za markami, wydarzeniami, które reprezentują lub kreują, więc nie potrafię wskazać nikogo oprócz moich kolegów z firmy i branży :)

Serwis / kampania / projekt roku
Świat:
Kampania Whoopera oparta o 15-sekundowy viralowy film, w którym pracownik Burger Kinga odsyła nas do Asystenta Google w celu poznania zalet kanapki, bo ma po prostu za mało czasu, żeby je wszystkie opowiedzieć. Co dzieje się dalej? Z reklamą nic, ale posiadacze asystentów Google posługując się hasłem „OK Google, what is a Whopper burger?” dostają w zamian opis kanapki z Wikipedii, który został przed wypuszczeniem spotu zmodyfikowany tak, aby przedstawić produkt w jak najlepszym świetle. Zaczynają działać media społecznościowe, pojawiają się modyfikacje na niekorzyść Whoopera, wprowadzane przez użytkowników i dziennikarzy, dla mnie majstersztyk oparty o dzisiejsze mechanizmy funkcjonowania informacji, chociaż zgadzam się, że było to nadużycie zaufania w internecie i charytatywnej działalności Wikipedia. Ale główny efekt - zauważalność i nośność medialna, został zrealizowany.

Polska:
Projektem roku spokojnie jest nagrodzona na Innovation 2017 wtyczka Baby Browser przygotowana dla serwisu Rodzice.pl przez Saatchi & Saatchi. Rozszerzenie w Chrome prezentuje teksty na tle kontrastowej animacji, która przyciąga wzrok niemowlaków i stymuluje ich mózg, podczas gdy rodzice mogą w tym czasie oddawać się lekturze artykułów. Sama animacja nie jest przypadkowa, ale bazuje na wynikach badań nad sposobem postrzegania obrazów przez dzieci. Po więcej odsyłam do strony o wtyczce. To się nazywa pomysł.

Premiera, nowość roku
Świat:
Ogłoszenie możliwości zakupu czasu reklamowego w telewizji przez DoubleClick Bid Managera w systemie programmatic pokazuje, że gigant przygotowuje się do walki o kolejny obszar rynku reklamowego.

Polska:
Deklaracja wprowadzenia przez Wirtualną Polskę oferty reklamowej opartej na standardzie widoczności reklam IAB Polska, czyli rozliczanie się za widoczne reklamy i widoczne spoty wideo.

Zaawansowany pomiar konwersji offline od Facebooka, integracja i synchronizacja z systemami CRM, Marketing Automation lub POS klientów, co ostatecznie pozwala domknąć ścieżkę atrybucji i zbadać, ile osób z konkretnej kampanii na Facebook trafiło do sklepów, czy dokonało tam zakupów.

Trend roku
Świat:
Mobile, po pierwsze jako koń pociągowy wzrostu wydatków na online, i po przedpierwsze :) jako drugie medium, któremu poświęcamy najwięcej czasu (za danymi globalnymi Zenith średnio 101 minut dziennie, które stanowią 76 proc. całego czasu poświęcanego internetowi, wobec 173 minut poświęcanych telewizji).

Miksowanie się online i offline na wszystkie sposoby. Platformy programmatic online gotują się do zakupu TV. Nadawcy tradycyjni testują nowe tuby dystrybucji - Discovery z ekskluzywnymi programami na Facebook Watch, Eurosport ze strategiczną umową ze Snapchatem dotyczącą również ekskluzywnych materiałów z igrzysk Pjongczang 2018, Fox puszcza swoje seriale na Twitterze wraz z dodatkowymi materiałami czy sesjami pytań z aktorami. Na koniec w dobie problemów w tradycyjnym handlu detalicznym, Amazon przejmuje sieć sklepów spożywczych Whole Foods Market z 400 sklepami stacjonarnymi, i rozwija mocno logistykę (np. Amazon Key, czyli dostarczanie zakupów do domu pod nieobecność odbiorcy). Do tego ciągły temat transparentności rynku, kontroli miejsc emisji, standardów viewability.

Polska:
Trend u nas to… podążanie za największymi rynkami, co sprowadza się do przyjmowania trendów wykreowanych przez Google i Facebooka na rynkach najbardziej rozwiniętych. Za sprawą globalnej hegemonii obu gigantów, co się sprawdzi się w jednym miejscu, za chwilę staje się dostępne u nas (o ile ma sens).

Prognoza na 2018 rok
Kontynuacja trendów, czyli aktualne wszystkie hasła powyżej i kolejne z nimi powiązane.
Największy wpływ na kondycję branży będzie miało zderzenie narzuconych przez UE ograniczeń w pozyskiwaniu danych od użytkowników (RODO, e-privacy i np. agresywna realizacja rozporządzenia przez wydawców poprzez wymuszanie zgód za pomocą dalszego ograniczania dostępu do treści) z ograniczeniami wprowadzanymi przez uczestników rynku (Chrome z blokowaniem inwazyjnych reklam, Apple z Intelligent Tracking Prevention) i utrzymującą się niechęcią użytkowników do reklam (problem adblocka). Nieznane konsekwencje takiego starcia już dzisiaj budzą obawy m.in  IAB Polska w temacie utrudnienia działania third-party cookies, co paradoksalnie ma faworyzować globalnych gigantów kosztem lokalnych firm, i utrudniać dostęp do jakościowych treści w internecie. Z kolei dla rynku afiliacyjnego rozwiązania typu Intelligent Tracking Prevention stawiają pod znakiem zapytania możliwość rozliczania się z wydawcami za akcje z cookie time większym niż 24h wśród użytkowników urządzeń Apple.

Poza tym dalszy rozwój augmented reality w stronę masowych rozwiązań wraz z popularyzacją AR wśród użytkowników. Dzisiaj to wybrane kampanie lub wdrożenia w specyficznych branżach, często adresowane do wąskiej grupy, a za kilka lat miejmy nadzieję formaty typu Augmented Reality Trial od Snapchata będą na porządku dziennym (jak display, mailing, search i wideo). Do tego dochodzi conversational commerce (na który mocno liczy Facebook) i rozwój komunikacji głosowej z wyszukiwarką, internetem, samochodami, urządzeniami i kto wie, czym jeszcze… (Google, Amazon, Apple jako główni rozgrywający). Do tego atrybucja, dużo tego :)


Paweł Karaś, CEO w Mint Media
 

Wydarzenie roku
Działo się na tyle dużo, że naprawdę ciężko jest wskazać jedno wydarzenie. To co od razu przyszło mi na myśl to awans Polaków do mistrzostw świata :)
 
Sukces roku
Jeśli mówimy o branży to na pewno powrót Gemiusa do gry. Prawidłowe mierzenie internetu jest skomplikowaną kwestią, a Gemius wyniósł badania Megapanel PBI/Gemius na zupełnie nowym poziom. Równolegle rozwinął narzędzie adReal, pozwalające na analizę konkurencji pod względem placementów, kreacji czy intensywności komunikacji.  

Warto też wymienić firmy i agencje, które realizują kampanie doceniane poza naszymi granicami. Chociażby wielokrotnie w tym roku nagrodzona, zarówno w Polsce jak i na świecie, Axa i FCB Warsaw za kampanię „Smart Bell”.

W ciągu ostatniego roku byliśmy światkami udanych ekspansji polskich startupów na rynki zagraniczne. Tu warto wymienić Brand24, ZnanyLekarz.pl, LiveChat, Booksy czy Brainly.

Jeśli chodzi o światowe sukcesy, to na pewno Tesla z hasłem „hype is real”. Aliexpress z kolejnym rekordem - w dzień singla zarobili 25 miliardów złotych, co dowodzi, że e-commerce w kolejnych latach czeka ogromny wzrost. Sukcesem jest także kolejna realizacja chińczyków - Taxify, które będzie dużą konkurencją dla Ubera czy iTaxi.

Porażka / rozczarowanie roku
Na myśl przychodzą mi realizacje, które nie były do końca dopracowane, na przykład dużym rozczarowaniem był McDonald’s UberEats. Wielkie wydarzenie, którego zainteresowanie przerosło oczekiwania organizatorów. Skutkowało to falą hejtu w mediach społecznościowych.  

Porażką natomiast była realizacja McDonald’s Dead Dad Adverts, czyli reklama budząca mieszane uczucia. Według mnie szukanie emocji towarzyszących utracie ojca w jedzeniu burgera jest przesadą. Na szczęście marka szybko wycofała tę kampanię.

Ponadto mamy za sobą rok przeprosin - chociażby Reserved. Zapewne w kolejnych latach nie obędzie się bez wytykania błędów - szczególnie w czasach tak sprawnie działających social media. Media społecznościowe są potęgą jeśli chodzi o promowanie marek, ale także ich pogrążanie.

Światową porażkę ma za sobą YouTube. Wszystko za sprawą reklam, które pojawiały się w tym serwisie przy treściach stanowiących zagrożenie dla dzieci. W związku z tym reklamodawcy odwrócili się od YouTube’a, a ci stale naprawiają sytuację. Zapewne w 2018 będziemy świadkami wielkich powrotów reklamodawców na ten najbardziej popularny kanał.

Człowiek roku
W Polsce - ZnanyLekarz- więc i jego twórca Mariusz Gralewski (także twórca serwisu GoldenLine). Polski startup, który jest innowacyjny nie tylko w Polsce, ale też na świecie. Nikt wcześniej na masową skalę nie udostępniał opinii o lekarzach. Kontakt z lekarzami jest często bardzo utrudniony - im lepszy lekarz, tym trudniej się z nimi skontaktować. ZnanyLekarz zarabia więc nie tylko na reklamach, ale także na kalendarzach i kontach premium.

Na świecie na pewno Elon Musk, założyciel marek takich jak PayPal, SpaceX, Tesla Motors czy Solar City. Nie chodzi tylko o wyniki finansowe i fakt, że zbudował to sam. Otworzył firmę, która zawiezie nas na Marsa. Według plotek jest też powiązany z firmą Neuralink, która ma stworzyć technologię interfejsu - fizycznego i software’owego - pomiędzy ludzkim mózgiem a komputerem.

Serwis / kampania / projekt roku
Zdecydowanie IKEA, która od zeszłego roku utrzymuje swoją komunikację na rewelacyjnym poziomie. Jesienne zmiany, pokazujące codzienność, czy „IKEA. Niech Żyje Dom!”. Wszystkie realizacje pokazują, że życie składa się z dużych i małych zmian, na które warto zrobić miejsce w swoim domu. Video zaskakuje także nietypową narracją i muzyką, która jest wynikiem współpracy IKEA z Bartoszem „Fiszem” Waglewskim oraz Piotrem „Duitem” Krygierem. Ponadto ich viral, w którym robiono różne rzeczy z ich słynnych toreb – strzał w dziesiątkę.

Jeśli chodzi o świat - utkwiła mi w pamięci kampania Nike z Breaking2. Przede wszystkim cały dokument, który powstał we współpracy Nike i National Geographic, pokazujący próbę pobicia czasu przebiegnięcia maratonu.  Na kilka miesięcy przed tą próbą odbyła się konferencja, podczas której Nike ogłosił ten eksperyment. Towarzyszył mu sztab specjalistów, którzy mieli odpowiednio przygotować biegaczy do pokonania granicy dwóch godzin. Dzięki zaawansowanej technologii, jeden z zawodników zbliżył się zaskakująco blisko do przebiegnięcia morderczego dystansu, jednocześnie bijąc rekord świata.

Premiera, nowość roku
WP i wprowadzenie standardu rozliczenia kampanii za viewability, co wpłynie na cały rynek i wszystkich wydawców, a na tym z kolei zyskają reklamodawcy.

Nowością jest także (ponownie zahaczę o piłkę) wejście przez naszego piłkarza w świat mediów. Oczywiście mowa o Robercie Lewandowskim, który oprócz tego, że tak jak jego żona, aktywnie działa w mediach, postanowił wejść w naszą branżę z innej perspektywy - otwierając własną agencję.

Trend roku
Przede wszystkim stały wzrost znaczenia mediów społecznościowych. Ten trend będzie się utrzymywał przez kolejne lata, gdyż już dziś każdy widzi, jak wielką rolę w komunikacji odgrywają social media - a to dopiero początek.

Trendem roku jest także content - w końcu możemy zobaczyć bardzo dobre kampanie contentowe. Marki zaczynają inwestować w ten obszar i rozumieją, że nie należy na niego patrzeć tak jak np. na kampanie PPC.

Ciekawe i piękne jest to, że technologie używane w marketingu wnikają także do medycyny. Przykładem mogą być protezy drukowane na drukarkach 3D, ekrany 3D pomagające w operacjach wzroku. Mam nadzieję, że branże marketingu, produkcji i wszystkie inne będą ze sobą współpracowały w słusznej sprawie.

Prognoza na 2018 rok
Świat online w coraz większym stopniu zastąpi tradycyjne media. Cały czas będzie rosło znaczenie mediów społecznościowych i wideo.

Bardzo ważnym aspektem dla całej branży będzie także  temat RODO i tego, czy wszyscy zdążą z dostosowaniem się do nowych wymogów. Już w tym roku firmy zaczęły się szykować na wejście nowego unijnego rozporządzenia o ochronie danych. Ciągle słyszymy o szkoleniach i wsparciu prawniczym w tym zakresie, jednak jest to temat wymagający dużego zaangażowania i zasobów finansowych.
 
Asystenci głosowi - miejmy nadzieję, że w 2018 roku zawitają w Polsce na dobre. Zapewne szybciej uda się to Google’owi niż Aleksie.

W 2018 będziemy świadkami dalszego rozwoju botów i content marketing- jest na tym polu jeszcze wiele do zrobienia. Content przez popularyzacje adblocków wręcz musi się rozwijać.

Moją ostatnia prognozą jest adblocker w Chrome - wyskakujące okienka z reklamami lub reklamy wideo, uruchamiające się automatycznie po załadowaniu strony, mogą zniknąć całkowicie z najpopularniejszej przeglądarki na świecie. Google planuje wbudować w Google Chrome funkcję blokowania reklam niespełniających określonych wymagań, a Polacy są światowym liderem jeżeli chodzi o stosowanie adblocka, więc na pewno będą korzystali z nowych funkcji Chroma.

 


Magdalena Szmidt, head of MOSQI.TO

Komentarz do komentarzy: będzie trochę „off-marketingowo”, w końcu nie samą pracą człowiek żyje :)

Wydarzenie roku
Świat: Samowola Trumpa w obwołaniu Jerozolimy stolicą Izraela. Po 70 latach stąpania po kruchym lodzie, Donald postanawia po prostu „stopić lód” i rzucić konflikt bliskowschodni na głęboką wodę. Dyplomatyczne wydarzenie najwyższej próby.

Polska: „Rekonstrukcja rządu” czyli przewrót grudniowy po polsku.Niejeden ekspert marketingu politycznego mógłby się sporo nauczyć – jak budować ogólnonarodowe napięcie przez 2 miesiące i w efekcie nie zmienia nic.

Sukces roku
Ludzkość dorobiła się AlphaZero, który nie dość, że „jest samouczalny”, to nie przegrał żadnej rozgrywki z innymi inteligentnymi maszynami. Jeśli AI zyska świadomość i do tego jest rządna krwi, ludzkości drżyj! Może Elon Musk ma tutaj trochę racji i jest to bardziej porażka ludzkości niż sukces. Zobaczymy.

Porażka / rozczarowanie roku
Polskie występy 11 listopada, które przebiły się do świadomości międzynarodowej. Wally Olins przewraca się w grobie - lata pracy nad spiralą i hasłem: „Polska. Spring into”, a my już po 3 latach przebijamy się do świadomości międzynarodowej albo jako czarne parasole, albo maszerujący nacjonaliści. Schade!

Człowiek roku
Jeśli można nominować pośmiertnie, to zdecydowanie Stanisław Lem - za zdolność przewidywania. On, dekady temu, był lepszy niż dziś Charlie Brooker - twórca „Black Mirror”.

Serwis / kampania / projekt
Nie wiem. Serio. Jakoś te lata zlewają się w nieokreślony czasokres.
Robota VML dla Samsunga „The Missed Spaceflight” była dobra.

Premiera, nowość roku
„Blade Runner”. 35 lat oczekiwania - konkret.

Trend roku
W Polsce 2017 to był BOTOrok. Boty są trendy i pewno jeszcze parę lat tak zostanie.

Prognoza na 2018 rok
Polska: najwyższy już czas na rok komercyjnego VR.
Oh wait! Są przecież autonomiczne samochody, gdzie Kowalskiemu damy popatrzeć na reklamy ;).

Na świecie: samouczące się sieci neuronowe. AI jeszcze bardziej urośnie w siłę.


Michał Dunin, prezes WebTalk

Prognoza na 2018 rok

W ciągu minionych 2-3 latach nie pojawił się żaden nowy trend marketingowy, który mógłby zupełnie zrewolucjonizować rynek digital marketingu w najbliższej przyszłości. Nie będę pisać zatem o big data, VR czy gen Z, bo zakładam, że właśnie o tym będą pisać inni. Chciałbym do prognozy zmian na 2018 rok podejść narzędziowo i odpowiedzieć na pytanie - ewolucja których narzędzi marketingowych w digitalu przyspieszy i zyska na znaczeniu w 2018 r. Wiele z trendów na przyszły rok będzie efektem „popularyzacji” poszczególnych platform w związku z rozwojem technologii umożliwiających zakup gotowych rozwiązań w modelach Saas czy whitelabel.

Wzrost znaczenia wiadomości prywatnych i Messengerów w komunikacji

Chatboty były trendem 2017 roku. Wiele marek, również w Polsce, tworzyło zmechanizowane mapy odpowiedzi, które dawały lepszy lub gorszy efekt. Wielokrotnie rekomendowaliśmy naszym klientom przerzucenie budżetów z chatbot’ów na inne działania, gdyż założenia na poziomie 2 tys. unikalnych użytkowników przy koszcie chatbotów na poziomie kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych, wskazują że jest to działanie bardziej „wizerunkowe” niż efektywnościowe. Tym bardziej, jeżeli chatbot nie odpowiadał na konkretną potrzebę klienta i wymagał dodatkowej kampanii w celu poinformowania grupy docelowej o istnieniu bota. Na szczęście koszty tworzenia chatbotów znacząco spadają w oparciu o platformy SaaSowe, które pojawiły się w minionym roku.

Najlepiej na tej zmianie wyjdą firmy, które będą potrafiły wykorzystać Messengera do sprawnej, zautomatyzowanej obsługi klienta oraz sprzedaży. Aplikacje coraz częściej pytają nas, czy informacje o zamówieniu wysłać nam mailem, czy może właśnie na Messengera. Pizza Hut w USA pozwala na rezerwację stolików via Messenger.

Wraz ze wzrostem gotowych rozwiązań oraz sztucznej inteligencji (AI) chatboty będą stawiać się bardziej użyteczne z każdą kolejną interakcją, na bazie której będą uczyć się naszych zachowań.

Personalizacja drogi zakupowej

Coraz więcej światowych e-commerce’ów, działających w modelu market place czy w branży finansowej, wykorzystuje personalizacje mailingów, landing page’y, kreacji czy strony www pod konkretnego użytkownika. Dotychczas była to opcja bardzo kosztowna, często wymagająca stworzenia dedykowanej technologii lub znaczącej modyfikacji istniejącej.

Pojawia się jednak coraz więcej nisko kosztowych rozwiązań w modelu SaaS lub standardowych Software, które można zakupić i zintegrować z CMS marki, pozwalając na stopniową personalizację treści. Zaczynając od podstawowej personalizacji w sieci Google poprzez Google Optimize do skomplikowanej personalizacji na poziomie 1-1, która wykorzystuje AI by dostarczyć każdemu użytkownikowi indywidualne doświadczenia mimo dużej skali ruchu.

Oczywiście w tym zakresie jeszcze długa droga przed nami, ale przewiduję, że w 2018 r. zobaczymy znaczący skok w dostępności technologii umożliwiającej personalizację treści i ścieżki klienckiej w oparciu o nowe technologie i spadające koszty tego typu rozwiązań.

Lepsze zrozumienie i integracja różnych źródeł danych

Multichannel w ramach działań reklamowych online nikogo nie dziwi, ale nadal mamy ogromny problem z dogłębną, zintegrowaną analizą danych z różnych źródeł ruchu zarówno płatnych jak i organicznych. Istnieje wyraźne zapotrzebowanie na narzędzia, które umożliwią zbieranie wspólnych insightów z różnych źródeł oraz wiarygodną analiza pod kątem ich performance’u.

Póki co narzędzia MarTechowe, które aspirują do bycia odpowiedzią na tą potrzebę, są wyjątkowo drogie. Sami przykładowo korzystaliśmy z Funnel.io, ale ta platforma nie pozwoliła nam wyciągnąć wniosków na tyle wartościowych by uzasadniać koszt korzystania z narzędzia.

Przewiduję pojawienie się na rynku narzędzi, które zaadresują tę potrzebę, mam nadzieję ze zautomatyzowaną analizą porównawczą. Rivery.io jest nową opcją, stanowiącą ułatwienie, ale nie jest narzędziem idealnym.

Taka multikanałowa analiza w połączeniu z rosnącym trendem po stronie klientów, by liczyć nie wartość pojedynczej transakcji, tylko CLTV (customer lifetime value) może stanowić duży motywator do dalszych znaczących zmian w sposobie, w jaki rozkładamy budżety przy kampaniach digital.

Podsumowując - w 2018 roku zwróćcie uwagę na automatyzację obsługi klienta i możliwości personalizacji działań komunikacyjnych oraz kanałów własnych. Jednocześnie warto śledzić rozwiązania mające na celu zwiększenie i ocenę efektywności poszczególnych działań w ramach naszego ekosystemu digital.

 


Bartłomiej Pawluk, prezes zjednoczenie.com

Wydarzenie roku
Kryzys wizerunkowy YouTube’a i czasowe wycofanie budżetów reklamowych z tego portalu przez dużych reklamodawców po informacjach, że reklamy pojawiały się przy nieodpowiednich treściach wideo.

Sukces roku
Triumf self publishing - najpierw Michał Szafrański, potem wydawnictwo Altenberg Radosława Kotarskiego.

Porażka / rozczarowanie roku
Porażki niestety łatwiej wskazać niż sukcesy, z pewnością facebookowa wpadka Tigera do nich się zalicza. Co gorsza pojawiają się kontynuatorzy podobnych pomysłów reklamowych..

Porażką okazała się też póki co Telewizja WP, która przerwała świetną passę Wirtualnej Polski, miejmy nadzieję że to tylko przejściowe niepowodzenie.

Globalnie rozczarowaniem zdecydowanie są fake newsy i postępujący kryzys wiarygodności informacji, który za tym idzie.

Człowiek roku
Nowa osoba w branży - Robert Lewandowski :)

Serwis / kampania / projekt roku
Mam wrażenie, że najlepsze kampanie 2017, to kontynuacje tych z 2016. Z tych aktualnych na uwagę na pewno zasługują kampania marki Specjal, Legenda Północy - solidny przykład kampanii zintegrowanej oraz #sexedpl kampania edukacyjna Anji Rubik.

Premiera, nowość roku
Grupy facebookowe dla marek, zwiększenie limitu liczby znaków na Twitterze, Facebook Marketplace.

Trend roku
Storytelling, content marketing, influencer marketing - o tym się mówi kolejny rok z rzędu, jednak „świeższe” i aktualne wydaje mi się wykorzystanie chatbotów i generalnie zjawisko machine learning. Boty piszą już artykuły prasowe, powoli z etapu science fiction przechodzimy do realnego wykorzystania technologii w tym zakresie.

Ciekawym trendem jest też wspomniane już zjawisko self publishing i generalnie rosnąca „samodzielność” celebrytów i influencerów, czego przykładem jest m.in. własna agencja mediowa Lewandowskiego.

Prognoza na 2018 rok
Wydaje mi się, że należy się spodziewać dalszego rozwoju influencer marketingu. Ten trend z pewnością się nie wyczerpał i pewnie czekają nas nowości w tym zakresie. Być może dalsza profesjonalizacja, ale być może też mniej pozytywne zmiany.


Tomasz Michalik, chief innovation officer w agencji Insignia

Wydarzenie roku
W Polsce:
Powiem przewrotnie, zakaz handlu w weekendy. W tych dniach e-commerce będzie notował duże wzrosty. Myślę, że to również zmieni dotychczasowe zachowawcze względem e-commerce nastawienie dużych marek, które obawiały się bezpośrednio wspierać handel w sieci, przez wzgląd na lojalność dla handlu tradycyjnego. Jakby nie patrzeć, to prawie 29 proc. tortu, jaki można zjeść lub odpuścić. Myślę, że to wygeneruje ciekawe wyzwania dla agencji w przyszłym roku.

Na świecie:
Znaczenie i gigantyczne wzrosty wartości kryptowalut.

Sukces roku
W Polsce:
Brand24. To świetny przykład, jak w marketingu, budując firmę w Polsce, można osiągać spektakularne sukcesy na całym świecie, będąc jednocześnie transparentnym i otwartym w komunikacji, skądinąd świetnej usługi.

Na świecie:
Choć nie jestem wielkim fanem piłki nożnej, trudno nie zauważyć sukcesu Roberta Lewandowskiego. Robert jest nie tylko fajnym gościem i świetnym piłkarzem, ale też doskonałym produktem marketingowym. Twarz Roberta potrafi „wyskoczyć z lodówki” na każdym kontynencie. Brawo, Robert.

Porażka / rozczarowanie roku
W Polsce:
Black Friday / Cyber Monday, to nadal de facto minimalne wyprzedaże, do tego średnio zagospodarowane marketingowo przez większość marek. Szkoda, bo zyskują na tym przede wszystkim gracze z zagranicy - zarówno z Zachodu, jak i Dalekiego Wschodu.

Na świecie:
Rozszerzona rzeczywistość. Po zachłyśnięciu się fenomenem „Pokėmon Go” niemal od razu odłożono tę technologię na bok. Z perspektywy czasu być może będzie wyglądało to niczym kody QR. A przecież z AR drzemie ogromny potencjał.

Człowiek roku
W Polsce:
Chętnie wskazałbym tu Michała Sadowskiego, z Brand24. Myślę, że wielu marketerów mogłoby czerpać garściami ze sposobu, w jaki Michał buduje swój brand zarówno osobisty, jak też Brand24, bazując na otwartości, dużym dystansie do siebie i swojego sukcesu oraz autoironii.

Na świecie:
„Time” ogłosił człowiekiem roku kobiety stojące za akcją „#metoo”, honorując ujawnienie skandalu związanego z przemocą i nadużyciami seksualnymi w Hollywood.
Podpisuję się pod tym.

Serwis / kampania / projekt roku
W Polsce:
W tym roku najwięcej emocji wzbudził dziadek w kampanii Allegro. Wzór świetnie opowiedzianej historii, który odbił się szerokim echem daleko poza granicami Polski.

Na świecie:
„#metoo”. Kampania miała olbrzymi impakt i wstrząsnęła Hollywood. Wycofanie się Netflixa ze współpracy z Kevinem Spacey, w kluczowym projekcie własnym „House of Cards” pokazuje, jak poważnie traktowany jest ten temat w branży wydawców.

Premiera, nowość roku
W Polsce:
Bardzo udany debiut Showmaxa w Polsce. Netflix był do tej pory nieźle zakotwiczony generycznie w świadomości użytkowników VoD i choć nie mówimy tu o detronizacji, to jednak na rynku pojawił się realny konkurent.
Myślę, że wiele przegrało HBO Go nie mając oferty stand alone dostępnej wyłącznie online. Została zapowiedziana, jednak gdyby była wcześniej, podział tego tortu wyglądałby dziś inaczej.

Na świecie:
Jestem wciąż pełen podziwu dla Elona Muska, pokazującego kolejne wcielenia samochodów Tesla.

 


Krzysztof Kobylarz, dyrektor marketingu i sprzedaży w Veneo

Wydarzenie roku
Rekordowy wzrost wartości wirtualnej waluty bitcoin. Choć powstała już przed 8 laty, to właśnie 2017 rok obfitował w największy popyt na informacje o bitcoinie (szczególnie informacje inwestorskie na linii bitcoin-giełda).

Z roku na rok bitcoin coraz bardziej zyskuje w oczach inwestorów i graczy giełdowych (powstało już ponad 2 tys. aplikacji oferujących kryptowaluty), klientów sklepów internetowych, a także klientów punktów stacjonarnych wielu sieci handlowych (lista dostępnych punktów, w których można płacić bitcoinem znajduje się na stronie coinmap.org). Myślę, że wzrost świadomości i coraz częstsze posługiwanie się tą walutą spowoduje wykorzystywanie jej w komunikacji marketingowej (płacenie bitcoinami jest trendy, jest modne, bezpieczne itp.

Ponadto druga edycja „Gangu Świeżaków” może spokojnie zostać ogłoszona wydarzeniem roku. To, w jaki sposób społeczeństwo reaguje na tę akcję, będzie na pewno analizowane nie tylko przez wielu marketerów, ale również socjologów, psychologów i antropologów :)

Sukces roku - Polska
Osobiście mogę wytypować trzy obszary, które według mnie odnotowały duży sukces medialny i finansowy w Polsce

Content wideo, a dokładniej „Ucho Prezesa” - pierwszy mini serial, który tak świetnie przyjął się w polskim internecie. Niby format telewizyjny, jednak przygotowany z głębokim zrozumieniem funkcjonowania wideo w internecie, odpowiadający na oczekiwania internautów. Sukces rozumiem tutaj poprzez zyskanie popularności w internecie kolejnego formatu, który dotychczas był zarezerwowany dla telewizji

Influencerzy. Internet, w przeciwieństwie do telewizji, nie stawia barier, każdy może w nim zaistnieć i zarobić. Tę niską barierę wejścia wykorzystuje z roku na rok coraz więcej osób, które dzieląc się swoimi umiejętnościami, talentami czy sposobem na życie, próbują tworzyć wokół siebie społeczności. Praktycznie wszyscy influencerzy (w przeciwieństwie do znanych nam z telewizji osób) to osoby bez wykształcenia mediowego czy aktorskiego. Tym samym są bardziej wiarygodni, a wiarygodność rodzi zaufanie. Zdobyte zaufanie to możliwość wpływania na zachowania i reakcje odbiorców. Właśnie ten fakt jest wykorzystywany przez marki, które z roku na rok przeznaczają coraz większe budżety na współpracę z influencerami. Przez sukces rozumiem to, że z pomocą (początkowo) niewielkich nakładów finansowych młode osoby mają możliwość realizacji swoich marzeń o rozpoznawalności i finansowej niezależności. Wystarczy pomysł i systematyczna (wcale nie lekka) praca.

Polskie start-upy. Zaczynamy się powoli przyzwyczajać do tego, iż coraz więcej polskich start-upów pozyskuje milionowe wsparcie zarówno od polskich, jak i zagranicznych inwestorów. Fakt ten bardzo mnie cieszy, gdyż pokazuje, iż nasza polska myśl technologiczna jest na bardzo wysokim, światowym poziomie.

Porażka roku
Trudno tutaj wskazać jakąś spektakularną porażkę. Gdyby brać pod uwagę nasz lokalny ogródek, to oczywiście mocno zaznaczył się, zwłaszcza w branży reklamowo-mediowej, wybryk Tigera. Myślę, że skutki tego niefortunnego wpisu gdzieś jeszcze są odczuwalne, natomiast w świadomości zwykłego Kowalskiego fakt ten został już zapomniany.

Człowiek roku
Trudno wymienić mi jedną osobę, która wywarła na mnie wielkie wrażenie lub miała jakiś spektakularny wpływ na świat. Myślę, że raczej są to grupy osób, które systematycznie pracują nad rozwiązaniami ułatwiającymi nam codziennie życie.

Serwis / kampania / projekt roku
Może nie było bardzo głośno o tych kampaniach, ale jak zwykle PornHub świetnie przeprowadził działania reklamowe swojego portalu. Pierwsza z reklam to teledysk „ Sex Instruments” nagrany przez zespół Perlita. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż zabawki erotyczne posłużyły za instrumenty :) Teledysk miał ponad 2 mln wyświetleń na YouTubie. Nie są to aż tak spektakularne wyniki, jednak w tym wypadku liczy się kreatywny pomysł na to, w jaki można promować tak „subtelne” treści, jakie stanowią content portalu.

Podobnie ma się sprawa z „Panda Style”, kampanią w obronie populacji sympatycznych misiów panda, mającej na celu generowanie (całkiem zabawnego) contentu na www. Reklama wideo zachęcała do umieszczania filmów pokazujących miłosne uniesienia „w stylu Panda”, a za każdą propozycję filmu PornHub przekazywał określoną kwotę na rzecz organizacji non profit, zajmujących się ochroną tego gatunku.

Premiera, nowość roku
Jeżeli chodzi o Polskę, ostatnio wszyscy zauważyliśmy, iż Facebook udostępnił nam nową usługę - Marketplace. Ciężko przewidzieć, jak ta funkcja przyjmie się wśród polskich użytkowników Facebooka. Z jednej strony na Facebook powstaje mnóstwo grup zakupowych (kupię, sprzedam, wymienię), które zrzeszają tysiące użytkowników, co świadczy o bardzo dużym potencjalne Facebooka dla tego typu usług, natomiast  z drugiej strony polscy internauci z zamiłowaniem korzystają ze spontanicznie wybieranych platform, takich jak Allegro, OLX, Gumtree… Zobaczymy, jakie działania wspierające nową platformę, zaserwuje nam Facebook.

Trend roku
Myślę, że był to rozwój sztucznej inteligencji, który w marketingu ujawnił się pod postacią chatbotów. Systematycznie, marka za marką przechodzi na nową formę komunikacji, jaką jest chatbot, szczególnie (choć nie tylko) na platformach społecznościowych. Dzieje się tak dlatego, iż chatbot stał się doskonałym sposobem na odciążenie specjalisty (nie mówiąc o zastępowaniu) i mowa tu o: specjaliście od social mediów, specjaliście call center, specjaliście ds. sprzedaży. Chatboty potrafią odpowiadać na wiele zapytań w tym samym momencie, w trybie 24 h na dobę. Na pewno są to zalety nie do podważenia, jednak z drugiej strony to lekko przerażające, iż tracimy możliwość komunikowania się z ludźmi na rzecz kontaktu z robotem i co najgorsze, wcale nam to nie przeszkadza. Google nauczył nas otrzymywania właściwej i natychmiastowej odpowiedzi na zadane pytanie, a bot jest jego przedłużeniem i odpowiednikiem w spersonalizowanej komunikacji z marką: zadajemy pytanie w wiadomości prywatnej i w wiadomości prywatnej otrzymujemy odpowiedź.

Prognoza na 2018 rok
Na pewno będzie to dalszy rozwój sztucznej inteligencji. Aktualnie znane nam wersje chatbotów to zapewne małe próbki tego, co przygotowują dla nas inżynierowie z Doliny Krzemowej. Dodatkowo sztuczna inteligencja jak i tzw. „uczenie maszynowe” będzie dalej rozwijane i wykorzystywane na poziomie analizowania danych i wykorzystywania ich do coraz skuteczniejszej realizacji założonych w marketingu internetowym celów (np. lepsze dopasowanie oferty do potrzeb konkretnego użytkownika). Myślę, że rynek będzie bardzo dobrze przyswajał tego typu narzędzia, gdyż danych mamy coraz więcej, a czas i możliwości przetwarzania ich przez człowieka są mocno ograniczone.


tw