Agora: dzięki 500+ rynek wydatków reklamowych będzie rósł, najbardziej internet i kino. Prasa nadal w dół

W 2018 roku Agora spodziewa się największych wzrostów wpływów z reklam w internecie i kinach, natomiast trend spadkowy w prasie utrzyma się. - Oczekujemy, że rynek wydatków reklamowych będzie rósł, mają na to wpływ kondycja polskiej gospodarki, pozytywne nastroje konsumentów, niskie bezrobocie i środki z 500+ - wyjaśnia Anna Kryńska-Godlewska, członek zarządu Agory.

W 2017 roku przychody Agory wyniosły 330,4 mln zł, spadając o 2,9 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Grupa odnotowała wzrost przychodów w segmentach: Film i Książka oraz Internet. Wpływy w segmencie Film i Książka zwiększyły się o 10 proc. do 122,7 mln zł. Przychody segmentu Internet wzrosły o 6,3 proc. rdr do 52,6 mln zł. Przychody w segmencie Reklamy Zewnętrznej były na poziomie zbliżonym do tych osiągniętych w czwartym kwartale 2016 r. i wyniosły 48,3 mln zł. Zmniejszyły się natomiast wpływy w pozostałych segmentach operacyjnych grupy. Spółka podała, że ich największy spadek - o 49,5 proc. rdr, do kwoty 18,7 mln zł - miał miejsce w segmencie Druk.

Do kwoty 61,9 mln zł, czyli o 9,6 proc. rdr, zmniejszyły się wpływy segmentu Prasa. - Ta dynamika związana jest nie tylko z negatywnymi trendami rynkowymi, ale również z rezygnacją z wydawania wybranych tytułów prasowych, głównie bezpłatnego dziennika „MetroCafe” - wyjaśnia Grzegorz Kania, członek zarządu Agory.

Firma spodziewa się dalszego wzrostu wydatków reklamowych w 2018 roku, co spowodowane będzie m.in. nastrojami konsumentów oraz otrzymywanym wsparciem w ramach rządowego programu 500+.

- Bazując na kondycji polskiej gospodarki, a także bardzo pozytywnych nastrojach konsumenckich wspieranych wzrostem przeciętnego wynagrodzenia, bardzo niskim bezrobociem oraz środkami z programu 500+, oczekujemy, że rynek wydatków reklamowych będzie rósł. W naszej opinii wzrost będzie zawierał się pomiędzy 2 a 4 proc. - prognozuje Anna Kryńska-Godlewska, członek zarządu Agory, odpowiedzialna za pion nowych przedsięwzięć.

Tak jak w latach poprzednich Agora spodziewa się największej dynamiki wzrostowej na rynku reklamy internetowej (przyrost o 7-10 proc.) i kinowej (przyrost o 4-6 proc.). Wpływy reklamowe w sektorze radiowym były w 2017 roku zbliżone do roku poprzedniego, dlatego Grupa przewiduje wzrost o 1-3 proc. Z kolei reklamodawcy wydali mniej pieniędzy na reklamę outdoorową, toteż prognozy zarządu są ostrożniejsze (1-3 proc.) i bazują głównie na wydarzeniach w roku bieżącym. - Będziemy mieli wybory samorządowe i mistrzostwa świata w piłce nożnej, w związku z tym nasze estymacje zamykają się w przedziale od 1 do 3 proc. - tłumaczy Anna Kryńska-Godlewska.

- Uważamy, że trendy spadkowe w Prasie będą kontynuowane. W dziennikach ten spadek będzie wynosił od 12 do 10 proc., natomiast jeżeli chodzi o magazyny - spadek prawdopodobnie od 9 do 7 proc. - opisuje prognozy zarządu Agory na 2018 roku Kryńska-Godlewska.

łb