Bauer ciągle największym wydawcą prasy w Polsce, dalej RASP i Polska Press (TOP 20)

W 2015 roku liderem pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów było Wydawnictwo Bauer - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl. Większość wydawców zanotowała spadki, wyjątkiem były firmy wydające tytuły dla dzieci.

Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, wynika, że największym wydawcą prasy w Polsce pozostaje niezmiennie Wydawnictwo Bauer.

W 2015 roku sprzedało ono dokładnie 239 793 726 egzemplarzy swoich magazynów, o 3,64 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka ta ma cały czas najwięcej tytułów w swoim portfolio spośród wszystkich wydawnictw w Polsce - w ub.r. w bazie ZKDP figurowało ich 40 (rok wcześniej o jeden mniej) i dalej uruchamia kolejne.

O ponad połowię mniej, dokładnie 116 319 256 egzemplarzy, w ub.r. sprzedało wydawnictwo Ringier Axel Springer Polska zajmujące miejsce drugie w zestawieniu. Oznacza to spadek o 5,13 proc. Spółka ta wydaje w naszym kraju dwa dzienniki („Fakt” i „Przegląd Sportowy”) oraz 12 magazynów.

Na podium uplasowała się jeszcze wydająca dzienniki regionalne i tygodniki lokalne Polska Press Grupa z 93 642 729 egz. sprzedanych egzemplarzy (spadek o 16,09 proc.). W ub.r. spadła sprzedaż wszystkich codziennych gazet wydawanych w regionach.

Trzecie miejsce w rankingu zajęła Agora. W 2015 roku spółka ta sprzedała 52 225 979 egz. swoich dzienników i magazynów, co oznacza spadek względem 2014 roku o 6,56 proc.

Największy wzrost sprzedanych egzemplarzy (o 5,05 proc.)  do 3 519 745 egz. zanotowała wydająca pisma dziecięce spółka Media Service Zawada. Znalazła się ona na 19. miejscu.

Natomiast 2015 rok na największym minusie zakończyło wydawnictwo Edipresse Polska, plasujące się na miejscu szóstym. Należące do jej spółek tytuły w ub.r. sprzedały o 21,19 proc. egz. mniej niż rok wcześniej  (26 415 920 egz.). Duży wpływ na to miała malejąca sprzedaż dwutygodnika „Flesz”, który w ub.r. zanotował spadek aż o 28,73 proc.


W rankingu wydawnictw utworzonym na podstawie średniej sprzedaży ogółem egzemplarzy wszystkich tytułów liderem w 2015 roku była firma Westa-Druk Mirosław Kuliś, który wydaje tylko „Tygodnik Angora”. W ub.r. jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 292 593 egz., po spadku o 3,91 proc.  względem 2014 roku.

Natomiast najwyżej notowaną w tej klasyfikacji grupą wydawniczą było Wydawnictwo Bauer, zajmujące miejsce drugie. Średnia sprzedaż ogółem wszystkich jego tytułów w 2015 roku wyniosła 221 416 egz., czyli o 7,11 proc. mniej niż rok wcześniej.

Kolejna pozycję zajęła firma Edipresse Polska, której magazyny sprzedały się średnio w ub.r. w liczbie 134 091 egz. (spadek o 24,39 proc.). Spółka ta starciła najwięcej w zestawieniu.

Jako jedyna wzrost zanotowała Grupa Gremi. Średnia sprzedaż ogółem je dwóch tytułów, czyli „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”, uplasowała się na poziomie 30 604 egz., po wzroście o 1,99 proc., co dało jej miejsce 17.

Oba rankingi opracowane zostały na podstawie danych zawartych w deklaracjach przekazanych do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Uwzględnione zostały w nich wszystkie płatne tytuły prasowe należące do wydawnictw i zarejestrowane w ZKDP: od dzienników aż po roczniki.

Pierwszy ranking obejmuje liczbę sprzedanych przez wydawcę w danym roku pojedynczych egzemplarzy wszystkich zarejestrowanych tytułów. Drugi natomiast to zestawienie średnich rocznych nakładów i sprzedaży wszystkich należących do wydawców tytułów.

Dane Grupy Burda obejmą tytuły spółek: Burda CN Polska, Burda Communications, Burda Media Polska, Burda NG Polska i Burda Publishing Polska, w tym przejęte przez nie magazyny dawnych spółek G+J Polska.
Dane Platformy Mediowej Point Group obejmują tytuły AWR „Wprost” i Orle Pióro. Grupa Marquard  zawiera tytuły należące do Marquard Media Polska i Hearst-Marquard Media, a dane Grupy Gremi obejmują tytuły wydawane przez Gremi Media i Gremi Business Communication.

pp