Dokument wprowadza jednolite dla wszystkich sygnatariuszy praktyki w zakresie zakupu usług komunikacji marketingowej. Biała Księga Branży Komunikacji Marketingowej stanowi zwieńczenie ponad dwuletnich prac branżowych organizacji, przedstawicieli działów zakupów oraz klientów, podjętych w ramach tzw. Dialogu Branżowego. Inicjatywę rozpoczęły dwie organizacje – Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki.
Informację o podpisaniu księgi podano pod koniec października, w czasie gali wręczenie nagród Effie.
- Nasza branża na przetargi wydaje przynajmniej 150 milionów złotych rocznie. Koszty przetargów obciążają wszystkich uczestników rynku reklamowego, ten ciężar osłabia agencje i tak, jak każdy koszt musi być uwzględniony w ostatecznym bilansie firmy, co w konsekwencji również przekłada się na ceny usług dla klientów – mówili w czasie uroczystości Szymon Gutkowski i Paweł Tyszkiewicz z kierownictwa SKM SAR.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pawel-tyszkiewicz-widzimy-ze-po-drugiej-stronie-zmienil-sie-aktor ##
Po stronie branży komunikacji marketingowej, dokument podpiszą przedstawiciele: SAR, IAA, IAB Polska, Klubu Agencji Eventowych, Związku Firm Public Relations, Stowarzyszenia Branży Eventowej, Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel. . Stronę działów zakupów reprezentuje Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki. Producenci z Klubu Producentów Reklamowych byli zaangażowani w Dialog Branżowy
- Z perspektywy klienta, którą reprezentuję, wszelkiego rodzaju przetargi powinny mieć odpowiednią jakość, a związane z tymi usługami koszty muszą uwzględniać w odpowiedni sposób interesy każdej ze stron. Niezbędne są odpowiednie uzgodnienia w zakresie optymalizacji tych procesów. Musimy dojść do konsensusu, na ten temat warto rozmawiać– komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Adam Pieńkowski, dyrektor generalny McDonald's Polska.
Wraz z białą księgą podpisana zostanie umowa branżowa dotycząca wypracowanych standardów.
W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu SAR, tłumaczy, że rekomendacje zawarte w księdze mają zmienić sposób przeprowadzania postępowań przetargowych, tak by zoptymalizować nakłady finansowe i pracy kreatywnej po stronie agencji walczących o zlecenia.
- Podstawową zmianą proponowaną w księdze będzie mocne etapowanie pracy w toku przetargu. Do tej pory było tak, że mimo wielu etapów w postępowaniach, po przedstawieniu credentiali wszyscy robili wszystko. Agencje dostarczały strategie pełne kreacje, niejednokrotnie w wielu liniach, i kosztorysy. Koszty tak zorganizowanego przetargu są olbrzymie. Chcemy, by po prezentacji credentiali i etapie RFI w kolejnym etapie przetargu agencje skupiły się na przedstawieniu propozycji, które nie zawierają prac kreatywnych. Ma to być zderzenie wstępnych pomysłów z tym, co myśli klient. Dopiero w kolejnym etapie, kiedy zostają 2-3 agencje, klient może zlecić agencji zaproponowanie kreacji . Tak rozłożona etapowość pozwoli nam zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt milionów złotych na kosztach prowadzenia przetargów. Dziś są to kwoty rzędu 130-150 mln złotych. Chcemy przekonać rynek, że nie należy od samego początku oczekiwać od agencji wszystkiego - mówi naszemu portalowi Paweł Tyszkiewicz.
Rekomendacje zawarte w księdze dotyczą ośmiu rodzajów usług – full service, digital, public relations, event, zakup mediów, brand design, produkcja telewizyjna oraz incentive travel. Jej sygnatariusze będą prowadzili dalsze działania edukacyjne i promocyjne dotyczące szczegółowych zapisów.
jd
Link do strony artykułu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/biala-ksiega-branzy-komunikacji-marketingowej-co-to-jest-zalozenia