Branża oponiarska w górę

Rok 2016 dla branży oponiarskiej był lepszy niż 2015. Użytkownicy samochodów kupili o ok. 8 proc. więcej opon dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, przy stabilnej średniej cenie - wynika z danych GfK.

Szybko rośnie popularność opon wielosezonowych. Jeszcze w 2013 r. prawie nie istniały one w statystykach, a teraz osiągnęły już 6 proc. całego rynku.

Wzrost udziału w rynku opon wielosezonowych odbył się kosztem opon letnich, przy zachowanym udziale opon zimowych.

Inną charakterystyczną tendencją jest przesuwanie się sprzedaży opon w kierunku większych średnic osadzenia. Trend ten jest wyznaczany przez producentów samochodów, którzy systematycznie zwiększają średnice obręczy kół w oferowanych modelach aut. W 2016 r. ta tendencja dotknęła także dwóch najpopularniejszych rozmiarów opon (205/55 R16 i 195/65 R15), które co prawda zachowały dominującą pozycje na rynku, ale ich udział w sprzedaży spadł z 40 proc. do 35 proc., na rzecz opon o większych średnicach osadzenia.

Powyższe analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego od 25 lat przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych, którego próbę stanowi ok. 6500 sklepów różnej wielkości, usytuowanych w całej Polsce, zarówno tradycyjnych jak i internetowych, specjalizujących się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych), a także hipermarkety i hipermarkety budowlane. Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.


 

km