Branża samochodowa z najlepszym wynikiem od 1999 roku, liderami sprzedaży Skoda i Toyota

W 2017 roku sprzedano i zarejestrowano w Polsce 483 195 nowych samochodów osobowych, czyli 16,1 proc. więcej niż rok wcześniej. To najlepszy wynik od 1999 roku. Najchętniej kupowanymi modelami samochodów były Skoda Fabia i Toyota Yaris.

Jak podaje IBRM Samar, na podstawie danych uzyskanych od Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) to najlepszy wynik od 18 lat. Importerzy sprzedali więcej nowych aut osobowych w 1999 roku – było to wtedy ok. 630 tys. aut.

Analitycy Samaru wskazują, że wzrost ten branża zawdzięcza głównie tzw. klientom instytucjonalnym (firmom), które dzięki zmianom niektórych przepisów (m.in. w zakresie podatku VAT) mogły sobie pozwolić na wzrost inwestycji we flotę samochodową.

W całym 2017 roku udział firm w rynku sprzedaży nowych aut wyniósł 69,6 proc. Na dobre wyniki sprzedaży w minionym roku spory wpływ miał reeksport (auta kupione w Polsce wyjeżdżały za granicę). Jego wartość za ubiegły rok odpowiada za 11,13 proc. całego rynku aut osobowych.

Biorąc pod uwagę zakupy dokonywane zarówno przez klientów firmowych, jak i indywidualnych - najlepiej sprzedającą się marką samochodów była Skoda. Auta tej marki sprzedały się w liczbie 61772 sztuk. Drugie miejsce w rankingu 2017 roku zajęła Toyota (50 715 sztuk), a trzecie Volkswagen (48615 sztuk).

Ranking TOP10 za 2017 rok uzupełniły: Opel (35715), Ford (29292), Renault (27885), Kia (22842), Dacia (21619), Hyundai (19977) oraz Mercedes (16796).

Wśród najczęściej kupowanych modeli największą popularnością cieszyła się Skoda Fabia (18 979 sztuk), potem Skoda Octavia (18 775) oraz Opel Astra (15 859 aut).

Klienci indywidualni w 2017 roku najczęściej kupowali w Polsce Toyotę Yaris (6 088 sztuk). Tym samym na pozycję wicelidera spadła Skoda Fabia (6 011 sztuk), a trzecie miejsce na podium zajął Opel Astra( 5922 szt.).

Z kolei firmy najczęściej decydowały się na zakup Skody Octavii (15 228 szt), Skody Fabii (12 968 sztuk) i Volkswagena Golfa (10 118 aut).

Od stycznia do grudnia ub.r. w Polsce sprzedano i zarejestrowano  62 378 samochodów klasy premium, czyli 23,01 proc. więcej niż w 2016 roku.

Liderem sprzedaży był koncern BMW z wynikiem 15649 sprzedanych aut, który wyprzedził Mercedesa z 14 805 autami i Audi (13 035 sztuk)

Najpopularniejszym w tym okresie modelem samochodu premium było Volvo XC60 (4966 aut), dalej BMW serii 5 (3068 pojazdów) i Mercedes GLC/GLC Coupe (3058 sztuk).
 

bg