Dbanie o wygląd istotne dla Polaków (infografika)

Dbanie o urodę jest dla Polaków bardzo ważne. Ta aktywność zajmuje nam przeciętnie niemal pięć godzin tygodniowo, czyli prawie o godzinę więcej niż średnia światowa - wynika z badań GfK.

Dobrze wyglądać chce 44 proc. Polaków. Jednocześnie od kliku lat obserwowany jest systematyczny spadek ocen związanych ze szczegółowymi deklaracjami odnośnie wyglądu zewnętrznego. Przykładowo opinię, iż "wygląd zewnętrzny odzwierciedla samopoczucie" wyraża obecnie 35 proc. respondentów (od 2011 r. spadek o 17 proc.), a opinię, iż "indywidualny styl wyraża się w tym, jak wyglądam lub co kupuję" podziela dziś 29 proc. (od 2011 r. spadek o 16 proc.).

Wśród Europejczyków dobry wygląd nie jest już aż tak ważny, jak dla Polaków. 29 proc. z nich zgodziło się z tym stwierdzeniem.

Płeć istotnie różnicuje intencje, z których wynika potrzeba dbałości o wygląd. Dla kobiet podstawowe powody to: potrzeba osobistego dobrego samopoczucia i przekonania o dobrym wyglądzie (65 proc.), chęć wywarcia dobrego wrażenia na osobie spotkanej po raz pierwszy (50 proc.) i sposób na zamanifestowania własnej osobowości (48 proc.). Z kolei dla mężczyzn dbałość o dobry wygląd wynika przede wszystkim z chęci podobania się bliskiej osobie (46 proc.), wywarcia wrażenia na kobietach lub osobach, które są atrakcyjne (43 proc.) oraz aby być dobrym przykładem dla potomstwa (42 proc.).

Aby poprawić własny wygląd respondenci sięgają po specjalistyczne usługi kosmetyczne. Salony kosmetyczne, urody czy spa odwiedza 69 proc. kobiet i 39 proc. mężczyzn. Usługi, z których najczęściej korzystają kobiety, to zabiegi oczyszczające twarz (21 proc.), henna (20 proc.), manicure hybrydowy lub zwykły (odpowiednio 18 proc. i 16 proc.) oraz masaż (11 proc.). Z kolei mężczyźni najczęściej korzystają z masażu (15 proc.) oraz różnych rodzajów zabiegów poprawiających skórę twarzy (7 proc.).

Kosmetyki do pielęgnacji ciała i rąk to produkty kupowane przez największą liczbę gospodarstw w Polsce. 77 proc. nabywców kupiło te produkty co najmniej raz w ciągu roku. Jednocześnie, produkty do pielęgnacji twarzy, do stylizacji włosów i do makijażu osiągnęły penetrację bliską 70 proc. Niższą penetrację mają te kategorie, których nie stosuje się codziennie i tym samym kupuje rzadziej, np. produkty do farbowania włosów (penetracja 47 proc.) lub kategorie produktów bardzo wydajnych, kupowanych rzadziej (np. perfumy - 37 proc. penetracji).

Większość konsumentów jest lojalna wobec produktów lub marek kosmetyków. Tylko mniej niż 1/3 nabywców zmienia przy zakupie i markę i produkt. Najmniejsza lojalność występuje wobec produktów do pielęgnacji ciała. Z reguły zakupy kosmetyków są planowane i najczęściej bardzo precyzyjne. Od 41 proc. do 46 proc. kobiet planuje zakup i marki i produktu kosmetyków do stylizacji włosów oraz do pielęgnacji twarzy. Jedynie w kategorii produktów do pielęgnacji ciała ten odsetek jest niższy i wynosi 33 proc.

Drogerie są najpopularniejszym miejscem zakupu kosmetyków wśród kobiet i mężczyzn. Ponad 90 proc. nabywców kupuje w tym kanale regularnie.

Przeciętnie na kosmetyki z podstawowych 6 kategorii nabywcy wydają rocznie 341 zł. Najwięcej przeznaczają na perfumy i na produkty do pielęgnacji twarzy – powyżej 120 zł. Top 30 marek kosmetyków jest rozpoznawana przez ponad połowę kobiet, a Top 10 - przez ponad 80 proc.

Raport "GfK Beauty 2016" bazuje na informacjach pozyskanych z trzech komplementarnych źródeł danych: wywiadów online z kobietami (N=500) i mężczyznami (N=200) pochodzącymi z Online Access panelu GfK, reprezentatywnej próby (N=8000) polskich gospodarstw domowych pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych GfK oraz raportów własnych GfK - "Consumer Trends Report", "Polska na Widelcu", "Zwyczaje Żywieniowe Polaków".

km