Wśród ankietowanych przez ZenithOptimedia polskich użytkowników sieci tylko 11 proc. przyznaje, że przypomina sobie reklamę internetową lub serię takich przekazów, które szczególnie utkwiły im w pamięci. Oznacza to, że reklamy w internecie zapadają w pamięć zdecydowanie słabiej niż w telewizji, z której jakiś charakterystyczny spot pamięta 39 proc. respondentów (więcej).
28 proc. ankietowanych, którym zapadła w pamięć jakaś reklama internetowa, są przeświadczeni, że stało się tak, ponieważ zawierała charakterystyczne hasło. 23 proc. takich respondentów wskazuje w tej kwestii obecność w przekazie reklamowym elementów humorystycznych, a 21 proc. - występowanie elementu zaskoczenia. Aż 22 proc. internautów jest przy tym zdecydowanie przekonanych, że zapamiętało w sieci reklamę, która ich zdenerwowała.
Natomiast prawie 80 proc. respondentów wyraża przeświadczenie, że najsłabiej zapadają im w pamięć reklamy internetowe wzbudzające strach. Niespełna 70 proc. internautów słabo zapamiętuje w sieci przekazy reklamowe wywołujące wzruszenie, a prawie 60 proc. - reklamy zawierające charakterystyczne piosenki.
36 proc. internautów pamiętających jakąś reklamę emitowaną w sieci wymieniało przekazy reklamowe telekomów (ponad połowa tych wskazań dotyczyła reklam Heyah z udziałem kota Ryśka i psa Łinstona). 14 proc. tych ankietowanych przypominało sobie reklamy internetowe marek finansowych (najczęściej Alior Banku i Noble Banku), a po 9 proc. - reklamy samochodów lub kosmetyków (najczęściej Skody, Toyoty i Pumy).
Badanie opinii polskich internautów na temat czynników wpływających na zapamiętywanie reklam emitowanych w sieci zostało zrealizowane przez dom mediowy ZenithOptimedia w ramach projektu DriveR. Ankiety internetowe objęły grupę 497 osób, z których dwie trzecie to kobiety, a 60 proc. ma wyższe wykształcenie.
Tomasz Wojtas / tw
Link do strony artykułu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dlaczego-zapamietujemy-reklamy-internetowe