Dobre półrocze Cyfrowego Polsatu. „Trzeci kwartał będzie gorszy pod względem wolnych przepływów gotówkowych”

W trzecim kwartale 2017 roku Cyfrowy Polsat spodziewa się niższych wolnych przepływów gotówkowych (FCF) w stosunku do pierwszych sześciu miesięcy. Taką informację przekazała członek zarządu ds. finansowych Katarzyna Ostap-Tomann.

Powodem takie stanu rzeczy mają być zwiększone nakłady inwestycyjne i płatności programowe, obciążające grupę. - W ostatnich kwartałach nasz FCF ustabilizował się na wysokim poziomie. Spodziewamy się, że trzeci kwartał będzie gorszy pod tym względem. Będziemy zadowoleni jeśli w skali roku FCF będzie zbliżony do ubiegłorocznego poziomu - powiedziała Ostap-Tomann podczas konferencji prasowej prezentującej wyniki pierwszego półrocza grupy Cyfrowy Polsat.

W drugim kwartale br. FCF grupy wyniósł 466 mln zł, zaś w pierwszym - 480 mln zł. W ostatnim kwartale 2016 roku - 458 mln zł. Zysk firmy z działalności operacyjnej wyniósł w minionym półroczu 974,2 mln zł (wobec 830,3 mln zł rok wcześniej), a zysk netto - 553,1 mln zł (przed rokiem: 409,4 mln zł).

"Zgodnie z założeniami realizowanej strategii multiplay, zwiększyliśmy w II kwartale nasycenie bazy usługami zintegrowanymi, odnotowaliśmy wzrost średniego przychodu od klienta kontraktowego i utrzymaliśmy niski wskaźnik rezygnacji z naszych usług" - wskazał prezes Tobias Solorz.

Już 24% klientów kontraktowych grupy korzysta z oferty multiplay. Grupa osiągnęła blisko 1,4 mln klientów usług zintegrowanych (wzrost o 18% r/r). Baza 5,8 mln klientów kontraktowych jest stabilna. Spośród nich każdy posiada średnio 2,31 usługi z portfolio Grupy. Średni przychód od klienta kontraktowego (ARPU) wzrósł o 1,4% r/r do 89,6 zł.

Ponadto grupa zanotowała silny przyrost liczby usług kontraktowych o 539 tys. w ujęciu r/r do ponad 13,4 mln. W segmencie telefonii komórkowej liczba usług kontraktowych wzrosła r/r o 252 tys. do poziomu ponad 6,8 mln.

"Wzrost ten jest efektem korzystnego wpływu strategii multiplay oraz przejściowo zintensyfikowanej migracji klientów z segmentu prepaid" - wskazał Solorz.

Dzięki dobrej sprzedaży usług Multiroom i płatnych OTT (m.in. subskrypcje pakietów serwisu Ipla) liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wzrosła o 203 tys. do ponad 4,8 mln. Baza usług internetu mobilnego zwiększyła się r/r o 84 tys. do poziomu blisko 1,8 mln.

Baza usług prepaid, odzwierciedlająca rzeczywistą liczbę aktywnych użytkowników, pozostawała na stabilnym poziomie blisko 2,9 mln, a ARPU tego segmentu wzrosło o 8,5% r/r do 20,5 zł.

Kanały Grupy Polsat osiągnęły wyniki zgodne z długoterminową strategią Grupy - 24,9% udziału w oglądalności w II kwartale i 24,5% w pierwszym półroczu, na co złożyło się odpowiednio 12,6% i 12,7% kanału głównego oraz 12,3% i 11,8% kanałów tematycznych. Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat w II kwartale br. wzrosły rok do roku o 0,5% (w tym czasie cały rynek spadł o 1,2%) do poziomu 307 mln zł, dzięki czemu udział grupy w rynku reklamy telewizyjnej wzrósł do 27,6%. W I półroczu Grupa odnotowała wzrost przychodów o 1,1% r/r (w tym czasie cały rynek spadł o 0,5%) do poziomu 541 mln zł, a jej udział w rynku reklamy wzrósł do 26,7%.

Członek zarządu Cyfrowego Polsatu, Maciej Stec, podczas konferencji podkreślał, że wynik osiągnięty przez grupę w pierwszym półroczu 2017 roku należy oceniać jako „bardzo silny”.- Szczególnie biorąc pod uwagę wysoki punkt odniesienia: przed rokiem, w okresie czerwiec - lipiec, kanały Telewizji Polsat transmitowały rozgrywki UEFA Euro 2016, co korzystnie wpłynęło na poziom ubiegłorocznych przychodów - zaznaczył Stec. Dodał też, że wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej zarówno w drugim kwartale, jak i pierwszym półroczu były zgodne z długoterminową strategią grupy.

Cyfrowy Polsat i Polkomtel tworzą zintegrowaną grupę medialno-telekomunikacyjną kontrolowaną przez Zygmunta Solorza-Żaka.

jk