„Drogi wolności” - nowy serial TVP. Emisja jesienią w Jedynce

Telewizja Polska pracuje nad nowym serialem historycznym „Drogi wolności”, który będzie miał premierę jesienią w TVP1, z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Zdjęcia wystartowały na początku stycznia.

Serial „Drogi wolności” skupia się na losach krakowskiej rodziny Biernackich. Fabuła serialu rozegra się na przestrzeni wielu lat - w tle ważnych wydarzeń historycznych - przez co produkcja jest kosztowna i skomplikowana. Wątki historyczne mają splatać się z dziejami głównych bohaterów, którzy walczyli o odzyskanie niepodległości.

Według informacji portalu Wirtualnemedia.pl, zdjęcia do serialu rozpoczęły się na początku stycznia br.

„Drogi wolności” to historia trzech młodych sióstr: Maryni (Paulina Gałązka), Aliny (Katarzyna Zawadzka) i Lali (Julia Rosnowska), które zakładają w Krakowie tygodnik „Iskra”. Jego pierwszy numer ukazuje się 11 listopada 1918 roku, a tematem przewodnim jest przyjazd Ignacego Paderewskiego do Poznania.

W obsadzie „Dróg wolności” znaleźli się m.in. Anna Polony (w roli Emilii Biernackiej), Adam Cywka (Ignacy Biernacki), Izabela Kuna (Janina Biernacka) oraz Michalina Olszańska (Ester Holtorp).

Fabuła serialu w dużej mierze inspirowana jest pamiętnikami Polek z początków XX wieku. Scenarzyści opowiedzą w odcinkach m.in. o Pokoju Brzeskim, odzyskaniu niepodległości, Powstaniu Wielkopolskim, powstaniu rządu Paderewskiego, początkach wojny polsko-bolszewickiej, podpisaniu Traktatu Wersalskiego, Bitwie Warszawskiej, przegranym plebiscycie na Warmii i Mazurach, Powstaniu Śląskim, uchwaleniu konstytucji marcowej, prawach wyborczych dla kobiet, Powstaniu Krakowskim, a także zamachu majowym.

Pomysłodawcą serialu jest Stanisław Krzemiński, współtwórca m.in. „Plebanii” i „Londyńczyków”. Producentem projektu jest spółka Drogi Wolności. Reżyserią zajął się Maciej Migas, a za scenariusz odpowiada Joanna Wojdowicz.

Telewizja Polska zapowiada, że ważnym elementem serialu będzie ukazanie roli nowinek technicznych, które miały wpływ na codzienność Polaków.

Według Nielsen Audience Measurement w 2017 roku średni udział TVP1 w grupie ogólnej (widzowie powyżej 4 roku życia) wyniósł 9,59 proc., a TVP2 - 7,87 proc. W grupie komercyjnej (16-49) TVP2 wyprzedziła TVP1. Udział Dwójki wyniósł 6,74 proc. , a Jedynki - 6,11 proc.

łb