European Journalism Observatory: Najważniejsze działy brytyjskich dzienników zdominowane przez mężczyzn

Według danych organizacji European Journalism Observatory (EJO) w najważniejszych segmentach brytyjskich gazet większość artykułów jest pisana przez mężczyzn. Są oni autorami 77 procent komentarzy, a 65 procent materiałów w działach newsowych i biznesowych należy do męskiej części redakcji.

W swoim badaniu EJO w okresie od maja do sierpnia br. przyglądała się przez tydzień każdemu z największych brytyjskich dzienników, wśród nich znalazły się „Times”, „Financial Times”, „Guardian” i „Daily Mail”.

Okazuje się, że choć obecnie w redakcjach brytyjskich gazet połowę dziennikarzy stanowią kobiety, to jednak przygotowanie najbardziej znaczących tekstów w prestiżowych działach dzienników wciąż należy w przeważającej części do mężczyzn.

Zgodnie z zebranym danymi 77 proc. komentarzy oraz 65 proc. wszystkich większych materiałów w działach newsowym oraz biznesowym jest autorstwa mężczyzn.

EJO podaje, że w „Daily Mail” w badanym okresie żaden komentarz zamieszczony na łamach dziennika nie został napisany przez kobietę. W „Financial Times” 11 proc. tego typu tekstów należało do dziennikarek, a w „The Times” odsetek ten wynosił 33 proc. Najwięcej komentatorów – kobiet (51 proc.) pojawiło się na łamach „Guardiana”.

W dziale newsowym i biznesowym „The Times” teksty podpisane przez kobiety stanowiły 25 proc. wszystkich publikacji, w „Financial Times” było to 31 proc., a w „Guardianie” 40 proc. Najwięcej (44 proc.) newsów i materiałów biznesowych panie zamieściły na łamach „Daily Mail”.

Badanie EJO wykazuje też, że mężczyźni w przeważającej części są głównymi postaciami na zdjęciach zamieszczanych w brytyjskich dziennikach. Bohaterami połowy prasowych fotografii w badanych gazetach byli mężczyźni, kobiety przedstawiało 32 proc. fotografii. W 8 proc. przypadków na zdjęciach występowali wspólnie kobiety i mężczyźni.

ps