Ewa Leja: widzowie kochają kulinarne formaty, to trend światowy (wywiad)

Producentka „MasterChefa” i „MasterChefa Juniora” Ewa Leja zdradza portalowi Wirtualnemedia.pl kulisy pracy przy realizacji kulinarnych programów TVN. - Dla osób, które dostaną się do programu organizujemy szkolenia. Dzięki temu mogą poprawić swój warsztat i poczuć się pewniej w kuchni „MasterChefa”. Odpadające z show dzieci reagują znacznie lepiej niż dorośli uczestnicy - wyjaśnia Leja.

Ewa Leja, fot. TVN

„MasterChef” na antenie TVN oglądać można w jesiennych ramówkach, począwszy od 2012 roku. Piątą serię kulinarnego programu, nadawaną w okresie od 4 września do 4 grudnia ub.r., oglądało średnio 2,43 mln widzów, o 200 tys. więcej niż rok wcześniej. Przełożyło się to na 14,31 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów, 18,49 proc. w grupie komercyjnej 16-49 i 16,41 proc. w grupie 16-59.

7 maja br. TVN wyemituje finałowy odcinek drugiej serii dziecięcej wersji kulinarnego widowiska - „MasterChef Junior”. Program gromadzi średnio 2,47 mln osób. Przekłada się to na 14,71 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów, 18,98 proc. w grupie 16-49 oraz 16,65 proc. w 16-59.

Stacja TVN ogłosiła, że jesienią pokaże „MasterChef 6” i już prowadzi castingi na uczestników talent-show. Od pierwszej edycji jurorami w reality-show są Magda Gessler, Michel Moran i Anna Starmach. W programie bierze udział 14 uczestników, którzy przygotowując różne potrawy walczą o tytuł Mistrza Kuchni, 100 tys. zł i kontrakt na wydanie książki kucharskiej.

Producentem „MasterChefa” i „MasterChefa Juniora” jest Ewa Leja, która z TVN związana jest od 1997 roku. Odpowiadała za produkcje takich programów jak m.in. „Agent” oraz taneczny show „You Can Dance - Po prostu tańcz”.

Portal Wirtualnemedia.pl rozmawia z Ewą Leją m.in. o popularności kulinarnych programów i udziale dzieci w telewizyjnych talent-show.



Łukasz Brzezicki: Czy moda na formaty kulinarne w Polsce przemija, a może jest wprost przeciwnie?

Ewa Leja: Widzowie kochają oglądać kulinarne show i to jest trend światowy. To ogromne zainteresowanie obserwujemy już od wielu lat, od kiedy programy takie jak „MasterChef”, „Kuchenne rewolucje” czy „MasterChef Junior” pojawiły się na antenie TVN.  „MasterChef Junior” przyciąga średnio blisko 2,5 mln widzów, a program Magdy Gessler w czwartkowe wieczory bije rekordy oglądalności.

Z czego wynika ta popularność?

Coraz większą uwagę przywiązujemy do tego, co jemy. Chcemy odżywiać się zdrowo i dobrze, a programy kulinarne są inspiracją do tego. Oglądając zmagania innych uczestników nie tylko mamy szansę podpatrzeć jakie smaki warto łączyć, ale także posłuchać rad kulinarnych mistrzów, takich jak Magda Gessler, Anna Starmach, Michel Moran czy Mateusz Gessler. Coraz częściej jadamy także na mieście, a dzięki „Kuchennym Rewolucjom” wiemy jak danie powinno być podane oraz na co zwracać uwagę. Od pokoleń kuchnia to miejsce, które jednoczy ludzi. Celebrując wspólne posiłki odnawiamy więzi rodzinne.

TVN od pięciu sezonów realizuje „MasterChefa”, teraz trwają castingi do szóstej serii. Dlaczego ten program przyciąga coraz więcej widzów?

„MasterChef” to jeden z najbardziej rozpoznawalnych programów kulinarnych nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie. Od pierwszej edycji ma bardzo stabilną pozycję na rynku. Widzowie pokochali jury. Mieszanka różnych temperamentów, ogromnej wiedzy oraz utalentowanych uczestników okazała się przepisem na sukces. Dla wielu z nich „MasterChef” otworzył drzwi do dalszej zawodowej kariery. Każdy kto odrobinę gotuje w domu, może postawić się w sytuacji uczestników.

Podczas castingów często słyszę od osób, które biorą w nich udział, że zaczęli gotować dzięki „MasterChefowi”. Ostatnio mieliśmy przypadek nastolatka, który w wieku 13 lat zaczął oglądać nasz program, pokochał gotowanie i po ukończeniu 18 lat zdecydował się zawalczyć o udział w programie.

Czy trudno jest znaleźć odpowiednich uczestników, którzy potrafią gotować i ciekawie opowiadać o gotowaniu?

Nie jest to łatwe zadanie, bo często ci, którzy chcieliby wziąć udział w castingach mają obawy, czy rzeczywiście są na poziomie „MasterChefa”. Dla nas najważniejszy jest talent i kulinarna intuicja. Wszystko inne można dopracować. Dla osób, które dostaną się do programu organizujemy szkolenia. Dzięki temu mogą poprawić swój warsztat i poczuć się pewniej w kuchni „MasterChefa”. Co ciekawe, takich obaw zupełnie nie mają dzieci. Dla nich wszystko jest możliwe.

Wiosną TVN emitował drugi sezon dziecięcej wersji „MasterChef Junior”. Program jest hitem. Czy obecność dzieci w talent-show zawsze gwarantuje wysoką oglądalność?

Wszystko zależy od tego, jaki jest to talent show - nie chodzi o dzieci, ale o rodzaj programu.  Mam wątpliwości czy np. program z dziećmi grającymi w szachy byłby dla widzów atrakcyjny. Mali uczestnicy nie są gwarantem sukcesu. Najważniejszy jest pomysł, umiejętności i prawdziwe emocje.

W „MasterChefie Juniorze” uczestnicy są eliminowani przez jurorów. Jak dzieci radzą sobie z tym elementem reality?

Przy pierwszej edycji programu miałam pewne obawy jak zareagują dzieci, które będą musiały pożegnać się z kuchnią „MasterChefa Juniora”. Zatrudniliśmy więc psychologa, który w razie potrzeby miał być wsparciem w takich sytuacjach. Okazało się jednak, że dzieci reagują znacznie lepiej niż dorośli uczestnicy. Oczywiście jest im czasem smutno, ale potrafią szybko się z tym pogodzić. Bo dla nich najważniejsza jest przygoda, a nie element rywalizacji. Z przyjemnością patrzę jak pomagają sobie wzajemnie, nawet podczas konkurencji. Na planie zawiązują się także nowe przyjaźnie, nie tylko pomiędzy małymi uczestnikami, ale również z Jurorami. Dzieci odwiedzają ich w restauracjach, niektórzy z małych kucharzy mają nawet za sobą debiut w restauracyjnej kuchni jurorów.

Łukasz Brzezicki