Facebook zmienia taktykę walki z fake news, stawia na powiązane artykuły zamiast czerwonej flagi

Facebook zapowiedział modyfikację sposobu w jaki serwis walczy ze zjawiskiem fake news. Zamiast oznaczania materiałów o wątpliwej autentyczności symbolem czerwonej flagi obok publikowanych treści pojawią się w szerszym niż dotąd stopniu powiązane z nimi artykuły pozwalające na osobistą ocenę przez użytkownika czy ma on do czynienia z fake news.

O zmodyfikowanej polityce walki z dezinformacją w internecie Facebook poinformował na swojej stronie internetowej zapowiadając, że jej efekty powinny być widoczne dla kolejnych grup użytkowników w nadchodzących tygodniach.

Tessa Lyons, product manager Facebooka przypomina we wpisie, że firma walczy od dłuższego czasu ze zjawiskiem fake news starając się wyczulić użytkowników na fałszywe informacje, z którymi mogą się zetknąć podczas przeglądania swojego News feedu.

W marcu br. Facebook poinformował, że prowadzi testy związane z oznaczaniem potencjalnych fake news za pomocą symbolu czerwonej flagi. Alarmujące ikony pojawiały się w towarzystwie treści których autentyczność została zakwestionowana przez współpracujące z Facebookiem organizacje weryfikujące (tzw. fact-checkers). Ponadto w sierpniu br. Facebook wprowadził do serwisu zmienioną wersję widżetu Related Articles. Zamiast treści luźno powiązanych tematycznie z konkretnym artykułem w sekcji pojawiają się alternatywne i sprawdzone źródła informacji na temat poruszony w publikowanym tekście, a także materiały rozpoznane jako fake news.

Teraz Facebook ujawnił, że po okresie kilkumiesięcznych testów postanowił zweryfikować sposób ostrzegania użytkowników przed fake news. Okazało się bowiem, że wyraziste graficzne oznaczanie potencjalnej dezinformacji nie zawsze jest interpretowane przez odbiorców w pożądany sposób. To z kolei powoduje, że materiały „oflagowane” są w wielu wypadkach nadal czytane przez odbiorcow i chętnie udostępniane.

Facebook zapowiada, że w związku z wynikami badań zamierza skuteczniej walczyć z fake news za pomocą powiązanych artykułów, które w większym stopniu niż do tej pory mają przedstawiać internautom szerszy kontekst treści których dotyczą konkretne materiały. Taka metoda według Facebooka może okazać się lepszym sposobem na walkę z fake news i pomóc użytkownikom w świadomym decydowaniu o tym jakie treści chcą czytać na platformie.

Oprócz zwiększenia roli powiązanych artykułów Facebook podkreśla, że nadal będzie udoskonalał inne narzędzia zwalczania dezinformacji, takie jak dane na temat wydawców konkretnych materiałów, ostrzeżenia przed dalszym kolportowaniem wątpliwych treści oraz obniżanie ich pozycji w News feedzie użytkownika.

 

W III kwartale 2017 roku Facebook zanotował przychody w wysokości ponad 10,3 mld dol., a zysk netto skoczył do 4,7 mld. Liczba użytkowników odwiedzających serwis co miesiąc przekracza obecnie 2 mld.

ps