Facebook ujawni szczegółowe dane o reklamach politycznych w serwisie

Facebook zapowiedział wprowadzenie systemu zapewniającego większą transparentność reklam w serwisie. W przyszłości użytkownicy będą mogli przyjrzeć się wszystkim reklamom konkretnych stron, a także poznać szczegóły publikacji i finansowania reklam o charakterze politycznym.

 

Swoje plany dotyczące polityki reklamowej Facebook zdradził na swojej stronie firmowej. Zaznaczył jednocześnie, że zamierza rozpocząć od ograniczonych testów, które w pierwszy etapie obejmą jedynie użytkowników serwisu w Kanadzie.

Facebook zamierza wprowadzić system, który pozwoli każdemu użytkownikowi na prześledzenie wszystkich reklam publikowanych na platformie przez konkretną stronę. Według zapowiedzi po kliknięciu na przycisk „View Ads” na stronie firmy pojawią się wszystkie reklamy i kampanie prowadzone przez tę markę.

Facebook zaznacza, że w początkowej fazie testów prowadzonych w Kanadzie dostępne będą dane dotyczące wyłącznie aktywnych kampanii w serwisie. Jednak przed wyborami do senatu w USA w listopadzie 2018 system zostanie rozszerzony na użytkowników w Stanach Zjednoczonych i wzbogacony o dodatkowe informacje.

Chodzi w szczególności o reklamy polityczne publikowane na Facebooku m.in. w związku z wyborami. Zgodnie z planem użytkownicy będą mogli poznać wszystkie szczegóły dotyczące takiej reklamy, m.in. kto za nią zapłacił, ile miała wyświetleń, a także jakiego rodzaju odbiorcy w nią kliknęli.

Facebook zapowiada, że dane na temat reklam będą archiwizowane przez 4 lata. Poza tym w wypadku przekazu o charakterze politycznym reklamodawca będzie musiał dostarczyć dodatkowe informacje weryfikacyjne, co ma zapobiec publikowaniu politycznych reklam przez fałszywe konta.

W II kwartale br. przychody reklamowe Facebooka przekroczyły 9 mld dol. i były wyższe rok do roku o 47 proc.

ps