Wprowadzenie globalnej dostępności opcji Proponowane aktualności Facebook potwierdził w ubiegłym tygodniu. Funkcja jest dostępna pod specjalną ikoną rakiety i wyświetla w News feedzie treści generowane przez Facebook na podstawie wpisów przeglądanych, polubionych i udostępnianych wcześniej przez użytkowników.
Jednak według doniesień słowackiego dziennikarza Filipa Struhárika zamieszczonych na platformie Medium Facebook rozpoczął w kilku krajach eksperyment związany z nową opcją, który poważnie uderza w wydawców stron w serwisie.
Test polega na tym, że Facebook w Serbii, Boliwii, Gwatemali, Kambodży, a także na Słowacji i Sri Lance postanowił przenieść wszystkie treści publikowane przez strony do sekcji Proponowane aktualności i wycofać je z News feedu użytkowników.
Eksperyment oznacza, że w dawnych Aktualnościach na kontach użytkowników przestały pojawiać się wpisy zamieszczane przez strony, na News feed składa się u nich jedynie z treści od znajomych oraz z materiałów sponsorowanych. Jak donosi Filip Struhárik wydawcy, którzy chcą aby ich treści ponownie trafiły do News feedu muszą za to zapłacić Facebookowi.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/facebook-chce-pozwolic-markom-na-czytanie-postow-uzytkownikow ##
Według danych firmy CrowdTangle zajmującej się monitoringiem social media testy prowadzone przez Facebook mocno uderzyły w wydawców. Na Słowacji strony tamtejszych mediów odnotowały spadek organicznego zasięgu treści o dwie trzecie, a także czterokrotnie niższą liczbę interakcji w postaci komentarzy, polubień i udostępnień.
Informacje zebrane przez CrowdTangle potwierdzają, że podobna niekorzystna tendencja pojawiła się także w innych krajach dotkniętych eksperymentem, m.in. w Kambodży i Gwatemali.
It looks like the effect in Guatemala and Cambodia is the same (at least according to @crowdtangle lists). pic.twitter.com/Jjs3MeBOdf
— Adam Javůrek (@javurek) 20 października 2017
Według rzecznika Facebooka prowadzony obecnie eksperyment jest ograniczony zarówno pod względem zasięgu jaki i okresu jego trwania. Serwis nie podał jednak dokładniejszych informacji o tym kiedy test miałby się zakończyć.
W II kwartale br. przychody reklamowe Facebooka przekroczyły 9 mld dol. i były wyższe rok do roku o 47 proc.
ps
Link do strony artykułu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/facebook-zasiegi-fanpage-y-mocno-maleja-w-ramach-testow-opcja-proponowane-aktualnosci