Facebook zmienia algorytm News feedu, treści od wydawców będą mniej widoczne

Facebook zapowiedział zmiany w sposobie wyświetlania treści w News feedach użytkowników. Aktualizacja nadaje priorytet postom, które inicjują dyskusje i pogłębiają relacje. Dzięki niej Facebook będzie wybierał treści, które mają największe szanse na interakcje ze znajomymi i umieszczał je wyżej w Aktualnościach. Zmiana może uderzyć w wydawców publikujących na Facebooku własne materiały.

O planowanych zmianach w Aktualnościach Facebook poinformował zarówno na swojej stronie internetowej, jak i we wpisie na koncie Marka Zuckerberga,szefa serwisu.

Mark Zuckerberg przyznał, że Facebook chce odbudować pierwotną ideę jaka przyświecała stworzeniu tego serwisu, która polega przede wszystkim na zbliżaniu do siebie użytkowników i zacieśnianiu relacji pomiędzy nimi.

Szef Facebooka zdradził, że w ostatnich latach wielu użytkowników skarżyło się na to co zazwyczaj widzą w News feedzie na swoich kontach. Chodzi o zalew Aktualności przez treści pochodzące od wydawców i marek, które często nie pokrywają się z zainteresowaniami użytkowników.

Zuckerberg zapowiedział, że w najbliższych miesiącach sytuacja ulegnie zmianie - w Aktualnościach na najwyższych pozycjach pojawią się przede wszystkim treści pochodzące od znajomych czy rodziny użytkownika. Tym samym na widoczności stracą materiały publikowane przez firmy i wydawców, a o ich pozycji będzie decydował zmieniony algorytm Facebooka.

Zgodnie z zapowiedzią najwyższe pozycje w Aktualnościach zdobędą treści które są najczęściej udostępniane i komentowane przez znajomych użytkownika. Dodatkowo w wypadku nowo publikowanych materiałów algorytm Facebooka ma przewidywać, czy konkretna treść ma szansę na zdobycie znaczącego zaangażowania odbiorców. Jeśli uzna że tak, to artykuł czy film wideo uzyska odpowiednio wysoką ekspozycję w News feedzie.

Facebook nie ukrywa, że nowa polityka dotycząca Aktualności może uderzyć w działające w serwisie marki oraz wydawców. Jeśli będą one zamieszczać treści udostępniane i komentowane przez niewielką liczbę użytkowników, wówczas zasięg takich materiałów w News feedzie zostanie mocno ograniczony.

Serwis zastrzega, że obecna zmiana nie oznacza zupełnego zniknięcia z czołówki Aktualności wpisów pochodzących od konkretnych stron. Jeśli użytkownik zechce widzieć treści z konkretnych źródeł może w ustawieniach nadać im odpowiedni priorytet, dzięki czemu marka lub wydawca będą faworyzowane podczas przeglądania News feedu.

Facebook zaznacza też wyraźnie, że obecna zmiana algorytmu nie ma nic wspólnego z wcześniejszym eksperymentalnym wprowadzeniem sekcji Explore, która oddziela wyraźnie od News feedu treści pochodzące od wydawców.

W III kwartale 2017 roku Facebook zanotował przychody w wysokości ponad 10,3 miliarda dolarów, a zysk netto skoczył do 4,7 miliarda. Liczba użytkowników odwiedzających serwis co miesiąc przekracza obecnie 2 miliardy.

ps