„Fakt” najchętniej kupowany w 2017 roku. Większość dzienników z najniższą sprzedażą w historii

Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich w zeszłym roku był „Fakt”. Prawie wszystkie dzienniki zanotowały najniższą sprzedażą w historii, a liderem wśród spadków była „Gazeta Wyborcza” - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

W 2017 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 261 413 egz., czyli o 7,05 proc. mniej niż w poprzednim roku - pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. W ciągu 10 lat sprzedaż tego tytułu spadła prawie o połowę.

>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki

Z trzeciej na drugą pozycję awansował „Super Express” (ZPR Media) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 128 601 egz. Jego wynik jednak zmniejszył się o 6,86 proc. Analizując dane z ostatnich 10 lat wynika, że tytuł ten w cykl spadającej sprzedaży wszedł w 2008 roku. Od tego czasu jego wynik zmalał o 36,89 proc.

Na ostatnią lokatę podium spadła z kolei „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół najbardziej w zestawieniu - o 21,12 proc. do 110 948 egz. Tytuł ten zanotował również największy spadek sprzedaży w porównaniu do danych z 2007 roku - w tym ujęciu wyniósł on 71,81 proc.

- Oczywistym jest, że najwięcej do stracenia mają zawsze najwięksi, w naszym przypadku niegdyś wysokonakładowi giganci, czego najjaskrawszym przykładem jest „Gazeta Wyborcza” - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Kaniewski, media director w Codemedia. - Jej - w dużej mierze - dobrze wykształcony, zasobny i wielkomiejski czytelnik jest z jednej strony dużym asetem wydawcy, łakomym kąskiem znajdującym się na celowniku wielu reklamodawców, z drugiej zaś strony powodem do głębokiej troski, gdyż wykazuje on niejako naturalną skłonność do korzystania z dobrodziejstw nowoczesnych technologii, niestety również w zakresie zaspokajania swojej codziennej ciekawości dotyczącej Polski i świata - dodaje.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-gazet-codziennych-grudzien-2017 ##

Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 48 881 egz.; w dół o 9,43 proc.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 40 693 egz.; - 5,46 proc.).

Jak wynika z analizy Wirtualnemedia.pl wszystkie dzienniki oprócz „Parkietu” (Gremi Business Communication) zanotowały najniższą sprzedaż w historii ich średnich rocznych wyników. W ostatnich latach jednak rozwija się sprzedaż e-wydań dzienników, czyli dostępnych w Internecie wersji gazet, identycznych pod względem zawartości z wersjami papierowymi.

- Czasy największej świetności dzienniki drukowane mają już za sobą, ale to nie znaczy to wcale, że grozi im zagłada. Czeka je ewolucyjne dostosowanie do nowych warunków i oczekiwań czytelników - podsumowuje Kaniewski.

Dane dotyczą wszystkich dzienników regionalnych i lokalnych z bazy ZKDP.

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

Michał Kurdupski