YouTube, Interia i Cda w dół - Ceneo z dużym wzrostem. Zmiany w badaniu Gemius/PBI

W sierpniu br. znaczące spadki zasięgów w skali miesiąca zanotowały YouTube, Grupa Interia.pl, Grupa Edipresse.pl i Cda.pl. Natomiast dużo zyskały pod tym względem Grupa Polska Press, Ceneo.pl i Grupa TVN. Badaniu Gemius/PBI wprowadzono kilka zmian, głównie dotyczących statystyk dziennych i tygodniowych.

Strony i aplikacje internetowe Grupy Google w minionym miesiącu odwiedziło 25,45 mln realnych użytkowników (czyli 96,2 proc. wszystkich polskich internautów), o 104,8 tys. mniej niż miesiąc wcześniej - wynika z badania Gemius/PBI.

Zajmujące kolejne miejsca w rankingu Facebook, Grupa Onet-RASP i Grupa Wirtualna Polska zanotowały niewielkie spadki liczby użytkowników. Natomiast YouTube stracił 345,4 tys. odwiedzających, a Grupa Interia.pl - 224,5 tys. Liczba użytkowników stron i aplikacji Grupy Edipresse.pl zmalała o 207,7 tys., a w przypadku Cda.pl - o 314,1 tys.

Za to Grupa Polska Press zyskała 561,8 tys. użytkowników, Grupa Ceneo.pl - 415,8 tys., a Grupa TVN - 290,8 tys.

W sierpniu br. łączną liczbę internautów w Polsce oszacowano na 26,4 mln, z czego 22 mln korzystało z sieci na komputerach stacjonarnych i przenośnych, a 20,6 mln - na smartfonach i tabletach.

Google.pl miał w sierpniu 25,03 mln użytkowników i 7,06 mld odsłon, a Google.com - 18,17 mln użytkowników i 908,6 mln. Pierwsza domena straciła z miesiąca na miesiąc 117,6 tys. odwiedzających, a druga - 209 tys.

Jeszcze większe spadki liczby użytkowników zanotowały YouTube (345,4 tys.), Interia (263,4 tys.) i Cda.pl (314,1 tys.). Natomiast Ceneo.pl zyskało ich 569,8 tys., WP.pl - 257,7 tys., a TVN24.pl - 200,8 tys.

Tylko na komputerach Grupa Google zanotowała 21,31 tys. użytkowników (190,3 tys. więcej niż w lipcu) i 5,44 mld odsłon, Facebook - 17,32 mln użytkowników i 1,88 mld odsłon, a YouTube - 17,03 mln użytkowników i 892,4 mln odsłon.

YouTube stracił w skali miesiąca 470,1 tys. użytkowników, Grupa Wirtualna Polska - 242 tys., a Grupa Cyfrowy Polsat - 338 tys.

Google.pl miało na komputerach 21,08 mln użytkowników (217,7 tys. mniej niż miesiąc wcześniej), a Google.com - 13,67 mln (290,5 tys. mniej).

Interia.pl straciła w skali miesiąca 190,1 tys. odwiedzających, Money.pl - 164,5 tys., a o2.pl - 193,9 tys.


Na smartfonach i tabletach strony i aplikacje Google przy 18,09 mln użytkowników miały 2,62 mld odsłon, a Facebook - przy 13,25 mln użytkowników 2,94 mld odsłon. Grupa Onet-RASP zanotowała 13,89 mln użytkowników i 1,29 mld odsłon, a Grupa Wirtualna Polska - 13,65 mln użytkowników i 1,16 mld odsłon.

Grupa Polska Press zyskała z miesiąca na miesiąc 405,8 tys. użytkowników, a Grupa Ceneo.pl - 349,7 tys. Natomiast Orange.pl straciło ich 600,5 tys.

WP.pl osiągnęła w skali miesiąca wzrost liczby użytkowników o 547,8 tys. do 8,85 mln, a Ceneo.pl - o 556,8 tys. do 4,34 mln. Natomiast Interia.pl straciła 294,1 tys. odwiedzających.

Aplikacja mobilna Google miała 14,35 mln użytkowników, o 24,9 tys. więcej niż w lipcu, a YouTube - 13,29 mln, o 555,2 tys. mniej.

Gry Google Play straciły w skali miesiąca 801,2 tys. użytkowników, Dysk Google - 539,7 tys., a Allegro - 517,4 tys. Natomiast Rossmann PL zyskał 730 tys. użytkowników, a WhatsApp - 684,6 tys.

Od sierpnia w badaniu Gemius/PBI wprowadzono kilka zmian. Dane o aplikacjach mobilnych są już dostępne w ujęciu dziennym i tygodniowym (w ujęciu miesięcznym są podawane od grudnia ub.r.). Ponadto statystyki dzienne i tygodniowe dotyczące urządzeń mobilnych zaczęły uwzględniać fakt, iż internauci przeglądają strony www wewnątrz aplikacji Facebook, bez uruchamiania przeglądarki internetowej (w ujęciu miesięcznym jest to uwzględniane od listopada ub.r.).

- Powyższe zmiany oznaczają, że od sierpnia 2017 roku w danych dziennych i tygodniowych należy oczekiwać zwiększenia liczby użytkowników łączących się z internetem za pomocą urządzeń mobilnych oraz zasięgu stron www na tych urządzeniach. Sposób wyznaczania liczby użytkowników na komputerach osobistych i laptopach pozostaje bez zmian - tłumaczą Gemius i PBI.

Ponadto zmodyfikowano proces ważenia panelu, dzięki czemu od sierpnia w danych dziennych i tygodniowych wyniki dotyczące liczby realnych użytkowników stron www objętych audytem pokazywane są z dokładnością 3 tys. w przypadku danych dziennych i 50 tys. w przypadku tygodniowych.

Uspójniono też informacje prezentowane w danych dziennych i tygodniowych z tymi, które dotyczą danych miesięcznych. Od wyników za sierpień dane dzienne i tygodniowe z badania prezentują pełną informację o ruchu w sieci, zarówno na stronach internetowych jak i w aplikacjach mobilnych, analogicznie jak w danych miesięcznych. - Oznacza to, że kolejny etap prac nad rozwojem badania został zakończony - podkreślają firmy odpowiadające za to badanie.

Liczebność próby: N=137 917. Grupa objęta badaniem 7-75 lat. Do badania wykorzystano dane o strukturze internautów pochodzące z badania NetTrack Millward Brown z I kwartału 2017 r. i badania Maluchy z 2016 r.


tw