GG Network: Wyniki Nk.pl robią wrażenie

- GG.pl to coś więcej niż serwis - to platforma technologiczna, której nie posiada żadna inna polska firma internetowa – twierdzi Piotr Pokrzywa, członek zarządu GG Network.

Piotr Pokrzywa choć w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przyznaje, że żaden serwis społecznościowy nie uniknie porównań z liderami rynku Nk.pl i Facebookiem, to GG.pl jest zupełnie innym serwisem.

Z przedstawicielem GG Network rozmawiamy o planach dotyczących rozwoju GG.pl, strategii całej spółki i oceniamy niedawne zmiany wprowadzone przez największy serwis społecznosciowy Nk.pl (do niedawna Nasza-Klasa.pl).
 



Robert Stępowski: Zechce Pan powiedzieć coś o planach i kierunkach rozwoju GG Network?
Piotr Pokrzywa, członek zarządu GG Network:
Najbliższe plany GG Network są związane z dalszym dynamicznym rozwojem, integracją usług sieci GG. W ostatnich kilku latach mocno inwestowaliśmy w rozwój technologii, dzięki czemu posiadamy dziś unikalną i bardzo zaawansowaną platformę. Na jej bazie powstała usługa pocztowa Poczta Gadu-Gadu i serwis GG.pl, zintegrowany m.in. z komunikatorem. Tą strategię będziemy konsekwentnie kontynuować. W najbliższym czasie będziemy mogli zaskoczyć rynek i media, a przede wszystkim użytkowników, unikalnymi na polskim rynku serwisami/usługami. Warto podkreślić, że GG Network oferuje milionom polskich internautów wiele serwisów i usług, z których kilka zajmuje pozycję lidera na rynku polskim (np. komunikator Gadu-Gadu, serwis mikroblogingowy Blip.pl, radio internetowe Open.fm, najpopularniejszy serwis z forami – fora.pl). GG Network posiada również najszerszą ofertę serwisów o charakterze społecznościowym (np. GG.pl, MojaGeneracja.pl, Bliziutko.pl, zRodzina.pl), portal i serwisy naukowe oraz nowoczesną i perspektywiczną usługą telefonii komórkowej na kartę – GaduAIR (www.gaduair.pl).

Czyli stawiacie głównie na rozwój własnych produktów, a nie na akwizycję.
Od ponad 3 lat realizujemy strategię tzw. organicznego wzrostu (rozwoju własnych produktów) oraz akwizycji. W tym podejściu nic się nie zmieniło i taka strategia będzie kontynuowana. W tym momencie trudno mówić o jakiś konkretnych akwizycjach, ale pragniemy zapewnić, że w tym obszarze jesteśmy bardzo aktywni.

Jaka jest więc strategia produktowa GG Network w Polsce? W które serwisy chcecie najwięcej inwestować i rozwijać?
Wszystkie nasze serwisy i produkty są zgodne ze strategią działalności firmy. Dotychczasowe nasze wyniki potwierdzają dobry kierunek, który obraliśmy (jak wspomniane wcześniej przeze mnie pozycje liderów usług sieci GG Network – blip, open.fm). Będziemy więc mocno inwestować w ich rozwój, ale również szukać synergii i sposobów na integrację. Taki potencjał na pewno ma serwis GG.pl, który już obecnie skupia kilka naszych usług a w przyszłości będzie ich na pewno więcej.

Czy utworzenie projektu społecznościowego GG.pl miało być odpowiedzią na rosnącego w siłę na polskim rynku Facebooka i zmian zachodzących w NK.pl?
Każdy nowy serwis o charakterze tzw. społecznościowym nie może uniknąć porównań do Facebooka czy NK.pl. I pewnie, dlatego rynek postrzega nasz serwis GG.pl w tym odniesieniu. Jednak nasza strategia i myślenie jest inne. Jesteśmy liderami narzędzi komunikacyjnych na polskim rynku. Te narzędzia wykorzystywane są przez polskich Internautów do wielu różnych zastosowań – również a może przede wszystkim poza naszymi usługami. Naturalne więc stało się dla nas dostarczenie serwisu, który w pełniejszy sposób niż komunikator umożliwi wymianę informacji pomiędzy użytkownikami, dzielenie się opiniami, wyrażanie emocji oraz dostarczanie rozrywki. To myślenie doprowadziło nas do stworzenia serwisu GG.pl. Serwis GG.pl odróżnia od Facebooka i NK fundamentalne podejście do problemu „prywatności”. Nasz serwis kładzie mocny nacisk na to, aby nasi użytkownicy nie obawiali się że ich dane będą powszechnie dostępne. A lista kontaktów GG, a więc ta nasza bliska mikrospołeczność, prywatna i osobista, jest wyznacznikiem prywatności. Serwis GG.pl rozszerza mocno funkcjonalnie możliwości komunikatora i przenika się z nim. Dzięki temu możemy być cały czas w kontakcie ze znajomymi czy to z poziomu zainstalowanej aplikacji komunikatora czy też po zalogowaniu do GG.pl
 
Jak w tej chwili rozwija się ten produkt i w którym kierunku rozwijać go chcecie, aby rzeczywiście różnił się od dostępnych już na rynku „społecznościówek”?
 To jest pytanie, które sami sobie zadajemy. Pierwsza wersja serwisu, udostępniona w połowie czerwca, powstała zgodnie z naszymi planami i mamy wiele pomysłów na dalsze funkcjonalności. Ale to nie jest nasz główny kierunek rozwoju. Bardzo uważnie chcemy się wsłuchiwać w oczekiwania naszych użytkowników i je realizować. Podam tu jeden przykład – po starcie serwisu jeden z opiniotwórczych serwisów internetowych zwrócił nam uwagę, że w serwisie brakuje trzech ważnych funkcjonalności. Kolejne wydanie serwisu GG.pl, które miało miejsce 5 lipca, dostarczyło dokładnie te trzy oczekiwane funkcjonalności oraz kilka innych zgłaszanych przez naszych użytkowników. Tę strategię będziemy cały czas realizować i chcemy, aby stała się naszą wizytówką i wizytówką serwisu. Będziemy wsłuchiwać się i realizować potrzeby naszych użytkowników oraz partnerów biznesowych (np. twórców aplikacji, reklamodawców). Wkrótce udostępnimy otwarte API serwisu GG.pl
GG.pl to coś więcej niż serwis - to platforma technologiczna, której nie posiada żadna inna polska firma internetowa. Będziemy tę platformę dalej mocno rozwijać, co pozwoli nam dostarczać zupełnie unikalne funkcjonalności dla użytkowników. Już teraz spotykamy się z opiniami, że niektóre funkcjonalności serwisu są chyba nawet lepiej zrealizowane niż podobne w Facebooku (np. mój znajomy to mój „stary” znajomy z Gadu-Gadu, nasza poczta to prawdziwa poczta e-mail a nie tylko komunikacja wewnątrz serwisu, nasz komunikator to prawdziwy komunikator, nasze serwis to „żywy” serwis – sam informuje co się zmienia, bez klikania - i to wszystko bardzo szybko działa). To brzmi bardzo prosto, ale za tym stoi unikalna technologia trudna do skopiowania przez innych.

Tak jak Pan powiedział od czerwcowego startu serwis GG.pl już się zmienił i zmieniał się będzie. Kiedy zatem pojawią się kolejne funkcjonalności i czego nowego spodziewać się powinniśmy?
Obecnie realizujemy strategię dostarczania nowych funkcjonalności w odstępach tygodniowych do maksymalnie dwutygodniowych. Od daty uruchomienia serwisu były zrealizowane już trzy kolejne wydania, najnowsze 5 lipca. Dlatego też trudno będzie mówić o spektakularnych nowych wersjach serwisu. Serwis będzie otrzymywał nowe funkcjonalności prawie w każdym tygodniu. W tym względzie nasza filozofia jest zbliżona do sposobu rozwoju przeglądarki Chrome przez Googla. Użytkownicy nawet nie wiedzą, kiedy i w jaki sposób zmienia się przeglądarka. Po prostu co jakiś pojawiają się nowe funkcjonalności. Taki sposób działania jest możliwy dzięki profesjonalnemu zespołowi GG Network, otwartej platformie technologicznej oraz bardzo elastycznemu sposobowi wytwarzania serwisów.

Jak oceniacie Państwo działania konkurencji i ostatnie zmiany w NK.pl?
Nie oceniamy działań konkurencji, koncentrujemy się na własnej działalności. Każda firma realizuje swoją strategię i trudno ją oceniać po pojedynczych posunięciach. Pozostawmy to ocenie rynku, a przede wszystkim użytkownikom polskiego Internetu w dłuższym okresie czasu, np. za rok od dzisiaj.

Około 1 proc. użytkowników NK.pl nie przyjęło nowego regulaminu, głównie ze względu na konieczność wyrażenia zgody na udostępnienie wszelkich praw do materiałów, które użytkownicy zamieszczają w serwisie. Jak kwestia przekazywania praw do tego co zamieszczają na swoich profilach użytkownicy wygląda u Państwa?
Regulamin serwisu GG.pl określa dokładnie zasady prywatności i prawa do materiałów, które użytkownicy zamieszczają w serwisie. Na pewno nie są one tak otwarte jak zaproponowała NK.pl. W naszej strategii „prywatność informacji” jest kluczowym elementem. Informacje wymieniane w tzw. konferencjach są dostępne tylko i wyłącznie dla uczestników konferencji. Pozostałe materiały użytkownika są dostępne tylko i wyłącznie dla znajomych danego użytkownika. A więc bardzo mocno stawiamy na prywatność gwarantowaną naszym użytkownikom. Taką strategię realizujemy już od 10 lat, gdzie zawsze listy kontaktów użytkowników były i są ich prywatną sprawą.

Wyniki finansowe NK.pl i wzrosty rok do roku, nawet w czasie kryzysu, robią na Państwu wrażenie i mobilizują do działania? Czy może wcale się nimi nie przejmujecie wychodząc z założenia, że i tak Wasze wyniki są lepsze?
Gratulujemy wyników NK.pl. Robią one duże wrażenie, szczególnie w trudnym okresie na rynku reklamy internetowej. Jednak bezpośrednio dla nas nie ma to większego znaczenia. Realizujemy przede wszystkim strategię obraną dwa lata temu, gdy właścicielem GG Network stał się Naspers, właściciel m.in. Allegro.pl. Jest to konsekwentna strategia bardzo dynamicznego rozwoju i inwestycji. Stąd osiągnięcia NK nie wpływają na bieżącą działalność GG Network.

Pana zdaniem Facebook zostanie liderem serwisów społecznościowych na polskim rynku?
To jest raczej zadanie dla analityków rynku niż dla GG Network. Mamy w tym obszarze naszą własną ocenę sytuacji i prognoz rynku. Jednak pozostanie ona naszą wewnętrzną tajemnicą, bo nie jesteśmy firmą, która może porównywać się z firmami konsultingowymi. Robimy swoje! :)

Robert Stępowski