Google Chrome zacznie blokować reklamy w połowie lutego 2018 roku

Od 15 lutego 2018 roku Google wprowadzi w przeglądarce Chrome narzędzie do blokowania reklam nie spełniających standardów przyjętych przez Coalition for Better Ads. Jednocześnie Google oferuje właścicielom witryn narzędzia pozwalające sprawdzić czy zamieszczane przez nich reklamy spełniają zakładane normy.

Pojawienie się w przeglądarce Chrome mechanizmu blokującego reklamy Google zapowiedział już na początku czerwca br. Teraz ujawnił, że adblocker zostanie udostępniony 15 lutego 2018 r.

Przez pierwsze dwa miesiące - do 15 kwietnia 2018 - ostrzeżenie dla wydawcy pojawi się dopiero jeśli natarczywe reklamy pojawią się na więcej niż 7,5% odsłon danej strony. Przez kolejne dwa miesiące wskaźnik ten zostanie obniżony do 5%, a ostatecznie od 15 czerwca 2018 nie będzie on mógł być wyższy niż 2.5%.

Według zapowiedzi mechanizm blokujący ma dotyczyć wyłącznie tych reklam, które nie spełniają norm przyjętych przez organizację Coalition for Better Ads. Chodzi o irytujące użytkowników formaty, takie jak wyskakujące okna czy filmy wideo z domyślnie włączonym dźwiękiem.

Zachodnie serwisy technologiczne zauważają, że zapowiedziany termin wprowadzenia adblockera nie pokrywa się z planowanymi premierami nowych wersji Chrome, zatem mechanizm zostanie zaimplementowany przez Google na bieżąco w działającej już odsłonie przeglądarki.

Wydawcy będą mieli czas na poprawę

Wraz z planowanym zastosowaniem adblockera w Chrome Google udostępni wydawcom stron internetowych odpowiednich narzędzi, które pozwolą na sprawdzenie czy reklamy publikowane na witrynie spełniają oczekiwane standardy. Google już teraz będzie tworzyć dla każdej strony raport na temat widoczności reklam, który będzie dostępny w narzędziach dla webmasterów. Jeśli strona przez więcej niż 30 dni nie będzie spełniała wymagań, to Chrome będzie blokował na niej wszystkie reklamy.

Google zastrzega także, że adblocker w Chrome będzie funkcjonował w dość restrykcyjny sposób - jeżeli tylko jedna z reklam na stronie nie sprosta normom to blokadzie ulegnie cały przekaz reklamowy na witrynie. Wydawcy stron będą jednak mieli czas na poprawę i dostosowanie reklam do wymagań Coalition for Better Ads.

ps