Google wprowadza nowy algorytm wyszukiwania mobilnego, stracą serwisy tylko desktopowe i bez RWD

Koncern Google wprowadza zapowiadane zmiany w mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. W pierwszej kolejności w wynikach pojawią się witryny dostosowane do urządzeń przenośnych. - Dla webmasterów to znak, że powinni zaadaptować swoją stronę do potrzeb mobile - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Piotr Zalewski, rzecznik Google Polska.

Pierwsze informacje o zmianach w algorytmie wyszukiwania Google podano w listopadzie ub. r. Z kolei pod koniec marca br. Google sprecyzował, że nowy algorytm zacznie działać 21 kwietnia (więcej informacji tutaj).

Według zapowiedzi od dzisiaj w mobilnej wersji wyszukiwarki wyższymi pozycjami w wynikach promowane będą te witryny, które są przystosowane do otwierania i obsługi za pomocą urządzeń mobilnych - smartfonów i tabletów. Pracownicy Google podkreślają, że zmiana nie dotknie pozycjonowania stron wyszukiwanych za pomocą komputerów stacjonarnych i laptopów.

W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Piotr Zalewski, rzecznik Google Polska wyjaśnia przyczyny, dla których Google zdecydował się na wprowadzaną właśnie zmianę.

- Ponad połowa Polaków, którzy posiadają smartfona codziennie szuka na nim jakichś informacji - podkreśla Piotr Zalewski. - Niestety obecnie wiele witryn, które można znaleźć za pomocą mobilnej wersji wyszukiwarki Google nie jest dostosowanych do urządzeń przenośnych, na przykład nie mieszczą się one na ekranie smartfona, nie można wybrać przycisków, a niektóre elementy się nie wyświetlają. Google zależy na tym, by użytkownicy otrzymywali wyniki najwyższej jakości, dlatego po 21 kwietnia, w mobilnej wersji wyszukiwarki Google, witryny dostosowane do urządzeń mobilnych będą wyświetlane w pierwszej kolejności. Dla webmasterów to znak, że powinni oni jak najszybciej dostosować swoją witrynę do urządzeń przenośnych. Ogłaszane przez nas zmiany nie dotyczą wersji wyszukiwarki Google dla komputerów.  Inna kolejność pokazywanych wyników dotyczy jedynie mobilnej wersji wyszukiwarki Google dla smartfonów i oznacza, że użytkownicy mobilnej wersji wyszukiwarki znajdą w niej więcej witryn dostosowanych do posiadanych przez nich urządzeń - zapowiada Zalewski.

Choć pracownicy Google przyznają, że zmiany w wyszukiwarce nie będą widoczne z dnia na dzień, to nowy algorytm dla większości firm działających w polskim internecie będzie wymagał dostosowania się do nowych warunków. Według badań przeprowadzonych przez firmę ActiveMobi w III kwartale ub. r. na próbie prawie 3 tys. witryn należących do małych i średnich przedsiębiorstw aż 93 proc. firmowych stron internetowych w Polsce nie spełnia wymagań stawianych przez segment mobile. Ze wszystkich zbadanych witryn jedynie 207 okazało się przystosowanych do wyświetlania na urządzeniach przenośnych. Najwięcej firm dostosowanych do potrzeb mobilnych klientów działało w Poznaniu (16 proc.), Białymstoku (15 proc.) i Warszawie (14,9 proc.).

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl eksperci branży SEO/SEM zwracali uwagę na fakt, że zmiana w algorytmie wyszukiwania Google jest odpowiedzią na kierunek, w jakim zmierza korzystanie z treści w internecie. Podkreślali jednocześnie, że mniejsze firmy działające w sieci mogą szybciej przystosować się do nowych wymogów stawianych przez Google niż duże przedsiębiorstwa, których serwisy internetowe są o wiele bardziej rozbudowane, a zarządzanie nimi bardziej złożone (przeczytaj te komentarze).

Wprowadzając zapowiadane zmiany w mobilnych wynikach wyszukiwania, Google podkreśla, że udostępnia webmasterom szereg narzędzi pozwalających na odpowiednie dostosowanie prowadzonych przez nich stron do segmentu mobile. Pod tym adresem Google pozwala sprawdzić przystosowanie konkretnej witryny internetowej do wyświetlania na urządzeniach przenośnych. Z kolei narzędzie Google Analytics pozwala zbadać, jaka część ruchu na danej stronie jest generowana przez smartfony czy tablety. Google oferuje także specjalny przewodnik (dostępny pod tym adresem), który ułatwia zarówno stworzenie nowej strony mobilnej, jak i przystosowanie już funkcjonującej witryny do urządzeń przenośnych.

ps