Grant Thornton za ponad 2 mln zł kupiła agencję interaktywną Edisonda, zapowiada kolejne przejęcia

Firma audytorsko-doradcza Grant Thornton przejęła 80 proc. udziałów agencji interaktywnej Edisonda. - Uznaliśmy, że oprócz  wspierania naszych klientów w świecie realnym - np. w finansach czy rachunkowości - powinniśmy ich wspierać w świecie cyfrowym - uzasadnia Tomasz Wróblewski, partner zarządzający Grant Thornton w Polsce.

Przejęcie 80 proc. udziałów Edisondy przez Grant Thornton zostało sfinalizowane w zeszłym tygodniu. Grant Thornton za 60 proc. udziałów Edisondy zapłaciła Quantum Software 2,1 mln zł. Dalsze 20 proc. kupiła od Marcina Kręciocha i Huberta Turaja (wartości tych transakcji nie ujawniono), którzy mają jeszcze po 10 proc. udziałów agencji.

- To bardzo ważne, można powiedzieć przełomowe wydarzenie w historii Grant Thornton w Polsce. Dotąd zawsze - podobnie jak inne firmy audytorsko-doradcze - rozbudowywaliśmy naszą ofertę poprzez rozwijanie kolejnych usług z obszaru szeroko rozumianych finansów i prawa. Tym razem jest inaczej. Zostając inwestorem strategicznym w Edisondzie po raz pierwszy na taką skalę wchodzimy we wspieranie naszych klientów w świecie digital - podkreśla Tomasz Wróblewski, partner zarządzający Grant Thornton w Polsce. - Funkcjonowanie w tym świecie to często poważne wyzwanie dla naszych klientów, wymagające wiedzy, doświadczenia i śledzenia bieżących trendów. Stąd naturalne jest, że budujemy kompetencje w tym zakresie - zaznacza.

Edisonda świadczy przede wszystkim trzy kategorie usług: projektowanie serwisów internetowych i systemów informatycznych zgodnie z metodologią angażowania użytkowników (User Centered Design), badania jakościowe służące poprawianiu użyteczności i efektywności narzędzi digital (eyetracking czyli śledzenie ruchów gałek ocznych, testy z użytkownikami, badania etnograficzne, ankiety internetowe czy warsztaty co-creation) oraz szkolenia dla firm w obszarze UX oraz budowanie wewnętrznych kompetencji UX.

Agencja powstała w 2008 r. w Krakowie, obecnie zatrudnia około 30 osób, w ub.r. odnotowała prawie 4,5 mln zł przychodów. W ostatnich latach przygotowała m.in. system bankowości internetowej ING Banku Śląskiego czy współtworzyła system intranetowy firmy Tauron. Około 20 proc. swoich projektów realizowanała dla klientów zagranicznych, w tym ABB, Goodyear czy Autodesk.

- Po blisko 9 latach prowadzenia działalności zaczęliśmy rozglądać się za partnerem, który dostarczyłby impuls do dalszego rozwoju naszego studia projektowego - rozmawialiśmy z wieloma potencjalnym inwestorami, ale kluczowe było znalezienie organizacji, która ma pomysł na współdziałanie i budzi nasze zaufanie. Zespół Grant Thornton w Polsce wydał nam się idealnym pod tym względem partnerem - komentuje Marcin Kręcioch, współzałożyciel i dyrektor kreatywny Edisondy.

- Rynek usług digital ma przed sobą świetne perspektywy, ale premiuje przede wszystkim duże zespoły, zdolne realizować ambitne, kompleksowe i multidyscyplinarne projekty. Firmy konsultingowe na całym świecie przejmują zespoły projektowe, aby oferować kompleksowe usługi swoim klientom. Z kolei organizacje kreatywne zyskują dostęp do decydentów i mogą doradzać i wdrażać strategie projektowe, a nie tylko pojedyncze projekty. Wierzymy, że współpraca z Grant Thornton pozwoli nam realizować jeszcze bardziej ambitne i ciekawe projekty dla klientów Grupy w Polsce i Europie - dodaje Hubert Turaj, dyrektor UX w Edisondzie.

Marcin Kręcioch i Hubert Turaj dalej będą pracowali w agencji na dotychczasowych stanowiskach. Firma będzie działała w niezmienionej formie w Krakowie.

W ostatnich latach Grant Thornton przejęła w Polsce dwie inne firmy: FPA z Warszawy (zajmującą się outsourcingiem rachunkowości i HR) oraz Dorfin z Torunia (specjalizującą się w doradztwie europejskim). Ponadto dwa tygodnie temu połączyła się z renomowaną firmą doradczą F5 Konsulting.

Firma podkreśla, że prowadzi rozmowy z potencjalnymi podmiotami do akwizycji, które mają dodatkowo poszerzyć jej ofertę.

- Digitalizacja to proces, który stale przyspiesza i prędzej czy później właściwie każda firma będzie musiała optymalizować i budować cyfrowe narzędzia sprzedaży, obsługi, zarządzania czy komunikacji. W dobie internetu i przyspieszającej rewolucji digital, firmy są wręcz zmuszone do dostosowania modeli biznesowych do wyzwań cyfrowej rzeczywistości. Dlatego uznaliśmy, że oprócz  wspierania naszych klientów w świecie realnym - np. w finansach czy rachunkowości - powinniśmy ich wspierać w świecie cyfrowym - argumentuje Tomasz Wróblewski. - Stąd decyzja o włączeniu Edisondy do grupy Grant Thornton w Polsce. Dzięki temu jesteśmy gotowi, aby wspomagać klientów w sprostaniu przełomowemu wyzwaniu, jakim jest digitalizacja - podkreśla.

Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie. Zatrudnia 47 tys. pracowników w ponad 142 krajach.

tw