##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-internetowy-agencje-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-co-wydarzylo-sie-w-2017-roku-jaki-bedzie-2018-rok ##
Łukasz Szczepański, prezes Merlin Group
Wydarzenie roku
Na świecie w mojej ocenie był to zakup sieci supermarketów Whole Foods Market przez Amazona. Obrazuje to trzy trendy - odwrócony omnichannel, czyli sytuację, gdy gracze dotychczas wyłącznie internetowi uruchamiają sprzedaż stacjonarną, rosnące zainteresowanie świata e-commerce branżą spożywczą, która ma bardzo niski udział sprzedaży online oraz przygotowywanie infrastruktury pod realizowanie dostawy tego samego dnia - w przypadku Amazona nie tylko w największych aglomeracjach.
W Polsce ciekawym posunięciem było uruchomienie marketplace przez empik.com - przyglądamy się uważnie temu projektowi.
Sukces roku
Wzrost udziału transakcji cross-border realizowanych przez polskich klientów w zagranicznych sklepach, w szczególności chińskich. To trend, z którym polscy gracze będą musieli się poważnie zmierzyć w najbliższych latach.
Porażka / rozczarowanie roku
Globalnie - jeszcze rok temu wydawało się, że VR będzie przełomową technologią, która szybko trafi pod strzechy. Teraz już wiemy, że nie wydarzy się to szybko i otwartym pozostaje pytanie czy jest jeszcze na nią za wcześnie i wróci w bardziej dojrzałej formie, jak na przykład chatboty, czy odejdzie bezpowrotnie w zapomnienie jak telewizory 3D.
W Polsce, w szczególności w naszej branży, porażką roku jest ostateczny upadek Matrasa - drugiej co do wielkości sieci sprzedaży książek.
Człowiek roku
Piotr Szulczewski - współzałożyciel Wish.com - bez wątpienia największy sukces Polaka na globalnym rynku e-commerce.
Serwis / kampania / projekt roku
Największym sukcesem marketingowym ostatnich 12 miesięcy w mojej ocenie była zeszłoroczna kampania świąteczna Allegro, która została zauważona na arenie międzynarodowej. Każdy sukces marketingowy polskiej marki stworzony przez polski zespół cieszy podwójnie.
Premiera, nowość roku
Popularyzacja wyszukiwania głosowego, zarówno przez aplikacje typu Siri, jak i dedykowane urządzenia w rodzaju Amazon Echo, Google Home czy Apple HomePod. Ten trend w najbliższym czasie będzie miał coraz większy wpływ na sposób robienia zakupów online.
Trend roku
Po raz pierwszy w historii dominacja mobile nie tylko w wymiarze ruchu, ale również wartości sprzedaży realizowanej ze smartfonów i tabletów oraz eksperymenty ze sprzedażą stacjonarną prowadzone przez podmioty prowadzące dotychczas sprzedaż wyłącznie przez internet.
Prognoza na 2018 rok
W Polsce w przyszłym roku dla e-commerce kluczową może się okazać ustawa o zakazie handlu w niedziele. Choć jej ostateczny kształt nie jest jeszcze znany to aktualna wersja zakłada zwolnienie z zakazu sklepów internetowych, co może spowodować istotny wzrost sprzedaży przez internet szczególnie w kategorii artykułów spożywczych i chemii domowej.
Znaczenia nabierać będzie wyszukiwanie głosowe, doświadczenie klienta przy zmianie urządzeń podczas realizacji zakupu (finalizacja na komputerze zamówienia rozpoczętego na telefonie), dostawa tego samego dnia oraz migracja procesów związanych z obsługą klienta do Facebook Messengera.
Jakub Butkowski, country executive director w DaWanda.pl
Wydarzenie roku
Na pierwszym miejscu jest Amazon i jego nieustający rozwój. Jeśli jest firma, która w dużej skali wyznacza zasady gry w e-commerce, to jest nią właśnie Amazon. Warto zwrócić uwagę na akwizycję Whole Foods za 13,5 mld dolarów, za którą w zasadzie zapłaciły inne sieci handlowe. Plany uruchomienia usługi dostawy posiłków spowodowały spadek akcji jego konkurenta o ponad 12 proc. 63 proc. gospodarstw domowych korzysta z Amazon Prime. Amazon notuje więcej zapytań produktowych niż Google. Dodatkowo, Amazon wydaje się przodować w wysiłkach związanych z wykorzystaniem głosu w e-commerce, które sprawią, że dla dużych marek nastaną trudne czasy.
Warto też zwrócić uwagę na rosnącą liczbę małych i średnich biznesów e-commerce, które dzięki unikalnemu produktowi, niezwykłej trosce o obsługę klienta czy specjalizacji na konkretnej niszy stają się rosnącą siłą. W ciągu weekendu Black Friday - Cyber Monday sklepy sprzedające poprzez Shopify osiągnęły obrót ponad miliarda dolarów.
I jeszcze jedno: Facebook Marketplace oficjalnie wszedł do Polski, więc może stanowić istotne wyzwanie dla OLX i Allegro.
Sukces roku
Rosnąca infrastruktura biznesów/ startupów wokół e-commerce, które sprawiają, że rynek ten będzie mógł rozwijać się jeszcze dynamiczniej - platformy sklepowe - Shoplo, Shoper, IAI; zapakuj.to/packhelp - oferujące customizowane pudełka nawet przy niewielkim wolumenie produkcji, feedink - pozwalający efektywnie zarządzać feedem produktowym, firmy oferujące fullfillment, które likwidują jeden z największych problemów w skalowaniu biznesów e-commerce.
Porażka / rozczarowanie roku
Alibaba w czasie swojego Singles Day (11 listopada) pobiła kolejny rekord - tym razem 25 miliardów dolarów w 24h. Dwa tygodnie później marki w Polsce i Europie z Black Friday i Cyber Monday zrobiły falę Czarnych Tygodni, Black Weekendów, w czasie których oferowane promocje realnie nie przekroczyły średnio 1,3 proc.
Człowiek roku
Jeff Bezos za całokształt.
Jakkolwiek z roku na rok udział w e-commerce w handlu rośnie to w dalszym ciągu nie jest to większość. Dlatego za człowieka roku wybrałbym klientów e-commerce za zaufanie, którym obdarzają wszystkich graczy funkcjonujących na tym rynku.
Serwis / kampania / projekt roku
Frisco.pl - za konsekwencję w budowaniu swojej kategorii, konkurując z sieciami handlowymi nie ceną, a realną korzyścią dla klienta.
Prezenty do pokochania - nasza kampania, w której udało się nam wejść do pracowni czwórki polskich twórców i rękodzielników, by zaprezentować proces tworzenia wyjątkowych rzeczy, które znajdą się pod choinką w tym roku. Handmade nabrał dzięki tej kampanii zupełnie innego wymiaru.
Premiera, nowość roku
Amazon Echo, Google Home - urządzenia sterowane głosem, które istotnie zmienią e-commerce, niwelując znaczenie marek w wielu kategoriach produktowych.
Trend roku
W USA jest to z jednej strony zamykanie centrów handlowych i sklepów, a z drugiej biznesy typowo internetowe (Warby Parker, Everlane) otwierają swoje lokalizacje offline. Stanowią jednak one w dużej mierze rodzaj showroomu pozwalającego na bliższe doświadczenie marki i budowanie przekazu niż stricte sprzedaż.
Z naszego podwórka zwrócę uwagę na rozwój małych i średnich biznesów e-commerce (Risk Made in Warsaw, Ministerstwo Dobrego Mydła, Coffeedesk i wielu innych) wyspecjalizowanych w swojej dziedzinie, z wyjątkowym zrozumieniem swoich klientów i umiejętnością angażowania ich w komunikację, z wysoką jakością obsługi klienta.
Prognoza na 2018 rok
Już widać nieustanne szlifowanie wszystkich elementów związanych z doświadczeniem klienta (od UX/UI strony i flow zakupowego poprzez całą obsługę posprzedażową, mnogość opcji wysyłki/płatności, etc.)
Dalszy rozwój augmented reality. O AR sporo się mówiło w tym roku, lecz ciężko wskazać na tym etapie istotne wdrożenia tej technologii na większą skalę. Natomiast patrząc na pierwsze eksperymenty (np. IKEA), to faktycznie ta technologia może istotnie zrewolucjonizować wiele segmentów w e-commerce. Dorzucę jeszcze wykorzystanie AI w tworzeniu jeszcze bardziej spersonalizowanego przekazu dla klientów.
Jeśli przejdzie ustawa o zakazie handlu w niedziele z wyłączeniem e-commerce’u to może być to rok bardzo mocnego przyspieszenia w e-commerce w Polsce :)
Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Allegro i IAB Polska, Trusted Shops, eobuwie.pl, Ideo Konsulting, Agory, Grupie Unity, Answear.com, Cube Group i Harbingers.
Jakub Bakuła z Allegro, partner biznesowy ds. reklamy, ekspert i szef grupy roboczej e-commerce w IAB Polska
Jeśli chodzi o wydarzenia, to ten rok nie był aż tak ciekawy jak poprzedni, który przypomnijmy kończył się niesamowitą informacją na temat kwoty sprzedaży Allegro (ponad 40 proc. więcej niż francuski koncern PSA zapłacił General Motors za Opla). 2017 rok w dużym uproszczeniu w Polsce to przede wszystkim nieustająca walka online i offline.
Wydarzenie roku
Polska: 18 Toyot CH-R na 18 urodziny Allegro. Od czasów pamiętnych loterii samochodowych operatorów czy VW Golfów od Biedronki, jest to najprawdopodobniej konkurs z najwyższą pulą nagród w historii e-commerce w Polsce.
Świat: Wymieniłbym kilka, m.in. rekordowe wzrosty sprzedaży i obroty w zakupach online w USA w Black Friday czy Singles Day w Chinach (ok. 250 tys.!) transakcji na sekundę w godzinach zakupowego szczytu. Przejęcie przez Amazon sieci zdrowej żywności Whole Foods Market za rekordową sumę 13,7 mld dolarów, które pozwoli rozwijać łatwe i wygodne zakupy bazujące na produktach dostarczanych bezpośrednio do bagażnika zaparkowanego auta.
Sukces roku
Polska: Według badania Gemiusa w tym roku inPost przeskoczył w rankingu najczęściej wybieranego kuriera Pocztę Polską oraz UPS i jest jednym z koni pociągowych e-commerce w Polsce, za nieustający rozwój i coraz większą liczbę paczkomatów w Polsce to właśnie im przyznaję miano sukcesu tego roku. Natomiast w branży marketingu internetowego zdecydowanie należy przyznać odznakę IAB certyfikacji DIMAQ, to niewątpliwie sukces że już ponad 700 osób w Polsce może się poszczycić tym certyfikatem, w ramach którego sprawdzane są również najważniejsze kompetencje w zakresie e-commerce.
Świat: Będąc fanem gier, nie mogę nie zauważyć olbrzymiego sukcesu, jakim jest powrót do czołówki rynku jednego z najbardziej cenionych twórców gier konsolowych Nintendo. Koncern zaraportował od daty premiery (marzec tego roku) już 10 mln sprzedanych sztuk nowej konsoli Switch (zdecydowanie powyżej oczekiwań). Dla porównania poprzednia konsola koncernu Wii U w podobnym czasie od premiery sprzedała 3,5 mln sztuka a Xbox One w podobnym okresie ok. 6 mln sztuk. To wiadomość ważna z punktu widzenia jakości gier, konkurencja będzie nakręcać rynek na premiery coraz lepszych produkcji. Ten sukces wskazuje również jak chłonny i rozwojowy jest stale gamingowy rynek.
Porażka / rozczarowanie roku
Polska: Może nie w kategoriach porażki czy rozczarowania, ale zdecydowanie w tym roku brakowało mi wyraźnych ruchów dużych sieci handlowych w Polsce w zakresie online. Na przekór temu jest rosnąca popularność aplikacji gazetkowych z aktualnymi promocjami sieci handlowych, to takie przewrotne przenoszenie printu do internetu.
Świat: Informacja na temat kłopotów finansowych Toys „R” Us, kłopoty wizerunkowe Ubera.
Człowiek roku
Polska: Przemek Budkowski - człowiek który przez ostatnie lata zarządza Allegro i w tym roku odebrał nagrodę Osobowość Polskiej Gospodarki Cyfrowej. To on stał za sukcesem sprzedaży firmy nowym inwestorom. To była największa w historii transakcja sprzedaży firmy e-commerce za gotówkę oraz największa w ostatnich 3 latach transakcja funduszy private equity w Europie Środkowo-Wschodniej.
Serwis / kampania / projekt roku
Polska: Projekt roku w Polsce dla mnie to niewątpliwie standaryzacja Allegro, czyli można powiedzieć takie dojrzewanie Allegro, które po 18 latach w Polsce, zmieniło zwyczaje zakupowe nie tylko kupujących w Polsce, ale też wyedukowało i zmieniło podejście do sprzedaży online przez polskie firmy. Z pozoru niewielkie ale znaczące zmiany m.in. w ramach prezentacji produktów oraz ich parametrów poprawiły jakość doświadczenia zakupowego na największej platformie zakupowej w Polsce.
Świat Aplikacja IKEA Place, pokazująca w jakim kierunku zmierza doświadczenie zakupowe powiązane z meblami.
Premiera, nowość roku
W 2017 roku świat oszalał na punkcie fidget spinnera. W Polsce tak jak i na całym świecie ten „analogowy gadget” wdarł się do serc milionów ludzi i co ciekawe, jego sprzedaż na świecie a szczególnie szczyt przypadający na maj tego roku, był taki sam dla całego świata. Niestety zdobyta bardzo szybko popularność w kolejnych miesiącach bardzo spadła, co pokazuje, że w przyszłym roku pewnie o spinnerze zupełnie zapomnimy.
Trend roku
Widoczne dla wszystkich w branży wzrost znaczenia mobile (w przypadku wielu serwisów w Polsce prześcignięcie liczby odsłon mobile w stosunku do desktop), VR oraz AI, ale jednak numer jeden to indeksy kryptowalut a szczególnie Bitcoin, który od początku roku z tysiąca dolarów osiągnął niesamowity wzrost do 20 tysięcy dolarów w grudniu tego roku. Negatywnym efektem rosnącej liczby kryptowalut (tzw. kopanie, mining) jest olbrzymia ilość energii elektrycznej, którą pochłaniają „koparki” walut, czyli potwory z ogromną mocą obliczeniową. Dobrą informacją są natomiast coraz większe możliwości nabywcze jak możliwość zakupu prywatnego lotu odrzutowcem czy nawet lotu w kosmos.
Prognoza na 2018 rok
W zakresie e-commerce ciągłe dążenie do skracania czasu dostawy i jego kosztów. W ramach kategorii zakupowych szczególnie FMCG i żywność i ich rozwój będą przeze mnie obserwowane w przyszłym roku. Podobnie jak wpływ sklepów na zwiększenie ilości zakupów w najmniej e-commerce’owe dni czyli piątek i sobotę, gdzie wygrywają stacjonarne sieci handlowe, bardzo ciekawe też, jak na to wpłynie zakaz handlu w niedzielę.
W ostatnich latach dużo mówiło się o efekcie ROPO, w przyszłym roku będziemy mówili o efekcie RODO. To będzie również rok rozwoju AI na świecie ale i rok, w którym zatrudnienie analityków wzrośnie ze względu na coraz więcej danych, z których powinniśmy wyciągać coraz lepsze wnioski dla rozwoju naszych biznesów.
Anna Rak, country manager w Trusted Shops
Wydarzenie roku
Rok 2017 to rok influencerów w e-commerce. Osoby wpływające na opinie i gusta „zwykłych” konsumentów nie są już traktowane tylko jako twarze kampanii marketingowych. Influencerzy sami angażują się w e-commerce, proponując własne produkty czy prowadząc sklepy. Klienci ufają im, a mechanizm sprzedaży jest w tym przypadku oparty w dużej mierze na uczłowieczaniu marki i powiązaniu jej z konkretną osobą, co samo w sobie jest ważnym trendem w handlu. Taki produkt wyróżnia się na tle innych. W 2017 roku opracowaliśmy ranking bezpiecznych sklepów prowadzonych przez popularnych blogerów oraz vlogerów, dzięki czemu mogliśmy obserwować także ich dynamiczny rozwój.
Ważną zmianą jest także uświadomienie sobie znaczenia obsługi klienta, która przestała ograniczać się do przyjmowania reklamacji i rozwiązywania innych problemów. E-commerce stawia na doradztwo klientowi i personalizację oferty.
Sukces roku
W Polsce dużym sukcesem była zmiana wizerunku marki tołpa. Proces zaczął się kilka lat temu, ale dopiero teraz widać, jak wiele firma zyskała dzięki głębokiej i konsekwentnie prowadzonej strategii rebrandingowej. Tołpa wymyśliła się na nowo, a efektem są znaczące wzrosty i nowoczesny wizerunek, idealnie trafiający w gusta grupy docelowej.
Sukcesem jest także ekspansja polskich firm z branży e-commerce na rynki zagraniczne. Do tej pory krajowe e-sklepy skupiały się raczej na klientach z Polski. Jest jednak grupa dyrektorów, którzy z powodzeniem wprowadzili swoje przedsiębiorstwa za granicę. Mam nadzieję, że to jaskółka szerszego trendu, bo skierowanie oferty do klientów poza Polską to szansa dla naszej branży e-commerce.
Porażka / rozczarowanie roku
Wielu przedsiębiorców mocno odczuło skutki uzależnienia od jednego kanału sprzedaży. Korzystając z zewnętrznej platformy (np. serwisy aukcyjne czy media społecznościowe) jesteśmy zdani na łaskę i niełaskę jej właścicieli. Dlatego tak ważna jest dywersyfikacja źródeł sprzedaży.
Za porażkę można uznać także nieudolnie przeprowadzone kampanie z okazji Black Friday. Niektóre sklepy - zarówno w Polsce, jak i za granicą - zamiast obniżyć ceny, podniosło je, licząc na to, że w szale zakupów klienci tego nie zauważą. Efektem było rozczarowanie i utrata zaufania do sklepu.
Człowiek roku
Na ten tytuł zasługuje Piotr Kiełcz, który stoi za branżową konferencją EastBiz w Białymstoku. Dzięki energii swojej i swoich współpracowników potrafi zgromadzić polski e-commerce na jednym wydarzeniu, a EastBiz staje się jedną z najważniejszych tego typu imprez w kraju.
Również w skali światowej na wyróżnienie zasługuje Polak. Marek Zmysłowski stoi za serwisem Jovago, największą w Afryce platformą do rezerwacji hoteli. Imponuje skutecznością działania na trudnym, ale bardzo perspektywicznym rynku.
Serwis / kampania / projekt roku
Nietypową kampanię przeprowadził x-kom.pl. Sklep specjalizujący się w sprzedaży elektroniki przygotował serię filmów, w których rolę eksperta od gier komputerowych pełni... babcia. Rozpoczęta w grudniu kampania jest przemyślana, zabawna i wyróżnia x-kom.pl na bardzo konkurencyjnym rynku.
Ciekawy projekt zaprezentowała również firma Apple, która oferuje nowy model korzystania z iPhone’ów - Upgrade Program. Klienci, zamiast kupować urządzenie, mogą płacić stałą kwotę za jego używanie. W ramach opłaty oferowana jest gwarancja dostarczenia przez Apple zawsze najnowszego modelu telefonu tuż po jego premierze. Ten model, przypominający nieco leasing bez możliwości wykupu, z powodzeniem działa także w innych branżach. Wpisuje się również w trend w postawach konsumentów, którzy chcą zaspokoić swoje potrzeby, ale nie posiadać rzeczy na własność.
Premiera, nowość roku
Ważną zmianą z punktu widzenia e-commerce są nowe możliwości Google Shopping. Chodzi przede wszystkim o pokazywanie ocen już na stronie wyszukiwania Google. Serwis jest udostępniony automatycznie bez potrzeby ingerowania w kod strony sklepu u zatwierdzonych przez Google dostawców
Równie istotny jest komercyjny debiut dronów w roli dostawców towarów. W 2017 roku odbyła się pierwsza oficjalna i publicznie pokazana dostawa dronem przez Amazon. Cały proces był w pełni zautomatyzowany.
Trend roku
W przypadku Polski na uwagę zasługuje stały wzrost sprzedaży dóbr luksusowych. Znaczący wpływ na to ma internet, choć tego typu produkty cieszą się coraz większą popularnością również w innych kanałach sprzedaży. Polacy coraz chętniej kupują drogie i wysokiej jakości produkty, co warto wziąć pod uwagę przy ustalaniu oferty sklepu.
Światowym trendem jest z kolei wyszukiwanie głosowe. Ta usługa jest znana od dawna, ale dopiero teraz dzięki bardziej zaawansowanym algorytmom przetwarzania mowy staje się ona w pełni funkcjonalna. Według przewidywań ekspertów za kilka lat połowa zapytań do wyszukiwarek będzie zadawana w formie głosowej.
Prognoza na 2018 rok
Dla branży e-commerce ważnym zjawiskiem jest korzystanie przez klientów z wielu urządzeń przy robieniu zakupów. Już w tej chwili jest to bardzo wysoki procent sprzedaży. Sklepy muszą się do tego przystosować i uwzględnić to m.in. przy projektowaniu wyglądu strony. Kontynuowany będzie także trend uczłowieczania marki W czasach, gdy zacierają się techniczne różnice między produktami podobnej klasy, taki wyróżnik może zadecydować o sukcesie sprzedażowym.
Zwiększy się także popularność małych, wyspecjalizowanych marek, odpowiadających na bardzo konkretne potrzeby klientów.
Marcin Grzymkowski, prezes eobuwie.pl
Sukces roku
Dla całego segmentu odzieżowego w branży e-commerce sukcesem roku był tegoroczny weekend Black Friday. eobuwie.pl zanotowało rekordowe wyniki zarówno finansowe, jak i ilości wysłanych do 10 krajów paczek.
Trend roku
W całym świecie ważnym trendem jest zwiększająca się konkurencja między największymi uczestnikami rynku. Np. rynek chiński i dynamiczny rozwój numeru dwa na tym rynku, serwisu JD.com, który zaczyna deptać po piętach dotychczas niekwestionowanemu liderowi, Alibaba.com, właścicielowi marki i serwisu Aliexpress.
W Europie ważnym trendem rozwojowym jest ekspansja zagraniczna silnie rozwijających się ekomersów. W tej kwestii eobuwie.pl jest dobrym przykładem. W 2016 byliśmy już obecni na 8 europejskich rynkach. W 2017 dodaliśmy nowe rynki: Grecję i Litwę. W 2018 dodamy kolejne 3: Szwecję, Włochy i Hiszpanię.
Znaczącym trendem rozwojowymi jest usługa same-day-delivery. Na razie uruchomiliśmy ją w Polsce we Wrocławiu i Poznaniu. Przy zamówieniach złożonych do 14:00, klient otrzymuje przesyłkę jeszcze tego samego dnia.
Prognoza na 2018 rok
W roku 2018 będzie pogłębiała się sprzedaż typu omnichannel, czyli wielokanałowa. Do możliwości robienia zakupów on-line, stacjonarnie czy przez aplikację mobilną, uruchamiamy sieć całkowicie nowatorskich sklepów. Pierwszy concept store tego typu ruszy w początkach 2018 we Wrocławiu i będzie miejscem zacierającym różnicę między doświadczeniem zakupowym on-line i off-line.
Prawdopodobnie dla całego e-commerce ważnym trendem będzie wzrost automatyzacji, widzialny m.in. poprzez upowszechnianie się i zwiększającą się rolę chat botów.
Dominik Kaznowski, partner w Ideo Konsulting
Wydarzenie roku
Black Friday (i Cyber Monday) - jako największy, przeprowadzony „na żywym organizmie” test branży wystawiony jednocześnie na ocenę całego świata. Ta kumulacja zakupowa dobrze obrazuje kluczowe elementy, które przekładają się na sukces w e-commerce. Oferta produktowa i polityka rabatowa, obsługa klienta, logistyka oraz wydajność systemów IT pokazujące stan przygotowania sklepu do tego wydarzenia. Jest to także ostatnia próba przed sezonem świątecznym.
Black Friday stał się w ostatnich latach elementem budowania świadomości e-commerce. Jakość ofert sklepów tradycyjnych i internetowych coraz częściej jest porównywana i oceniana przez konsumentów. To dobrze dla branży, ponieważ uświadamia klientom, że internet stanowi realną alternatywę dla zakupów offline.
Sukces roku
Warto poczekać do końca roku na wyniki uwzględniające sezon świąteczny, jednak wszystko wskazuje na to, że na koniec 2017 roku udział e-commerce przekroczy globalnie 10 proc. wartości sprzedaży detalicznej. Przewiduje się, że na koniec 2020 roku powinien już stanowić 15 proc. Z dynamiką wzrostu rok do roku na poziomie 24 proc. Warto zaznaczyć również, że aż 2/3 użytkowników internetu zdecydowało się w 2017 roku na zakupy online.
Porażka / rozczarowanie roku
Wycofanie globalnych budżetów reklamowych największych marek z YouTube’a i Google’a. Pokazuje to, że nawet największe podmioty mają problem z zapewnieniem podstawowych standardów w zakresie kontroli treści. Na pewno wpłynie to na całą branżę pod kątem zwiększonej presji na kontrolę kontekstu reklamowego.
W kontekście porażki wymieniłbym także chatboty Facebooka. Miały być rewolucją w e-commerce, czy szerzej wsparciem decyzji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, a okazały się, jak na razie, klapą. Według ostatnich danych aż 70 proc. zapytań konsumentów obsługiwanych przez chatboty pozostaje bez satysfakcjonującej odpowiedzi, co jest nie do zaakceptowania przez biznes.
Człowiek roku
Donald Trump. Ten człowiek jest dobrym przykładem tego, że każdy może iść z duchem czasów. Ten 70-latek jest niekwestionowanym królem Twittera.
Serwis / kampania / projekt roku
Twitter. Najmniejszy z globalnych graczy pokazuje siłę mediów społecznościowych, zwłaszcza w zakresie kreowania opinii. O ile Facebook jest o wszystkim i dla wszystkich, o tyle Twitter odnalazł swoje miejsce wśród elit. I nie chodzi tutaj o influencerów, ale o osoby posiadające realny wpływ na kluczowe decyzje. I jak na razie w miarę bezboleśnie przechodzi restrukturyzacje i zmiany. Także te związane ze zmianą długości wpisów.
Premiera, nowość roku
Wprowadzenie Facebook Messenger Kids. Bardzo dobry krok Facebooka, który dostrzegł dużą lukę w ofercie dla całkiem sporego rynku użytkowników. Korzystanie ze smartfonów i komunikatorów przez dzieci i nastolatków jest faktem. Dziwi, że do tej pory ani jeden duży gracz nie podszedł poważnie do tej grupy.
Trend roku
Postępująca marginalizacja słowa pisanego i przechodzenie w marketingu do komunikacji opartej o fotografię, grafikę, film, a co za tym idzie przekaz emocjonalny, a nie racjonalny. Jest to wynik postępującej walki o czas konsumenta. Informacji jest za dużo, więc aby dotrzeć z przekazem musi on być atrakcyjniejszy na poziomie formy, jaki i treści.
Jednym ze sposobów na skuteczniejsze docieranie do konsumenta w e-commerce jest kanał mobilny. Rok do roku obserwowaliśmy stopniowe wzrosty transakcji m-commerce. Ciągle jednak brakowało jakiegoś decydującego czynnika, który ukierunkuje myślenie o tym kanale. Tymczasem w 3 kwartale 2017 roku kanał mobilny odpowiadał już za 50 proc. sprzedaży w pięciu kategoriach produktowych: zabawki i produkty hobbystyczne, gry, muzyka i video, biżuteria i zegarki, kwiaty i prezenty. To istotna zmiana, za którą będą podążać kolejne segmenty.
Całościowy udział mobile w sprzedaży online w USA wyniósł 23 proc. pod względem wartości sprzedaży. Potwierdzają to statystyki Black Friday i Cyber Monday - w tych dniach mobile odpowiadał za ponad 64 proc. wszystkich zamówień (według Shopify), co dodatkowo podkreśla rolę tego kanału, jako narzędzia wspierającego zakupy impulsowe.
Prognoza na 2018 rok
Na pewno dynamiczny rozwój rozszerzonej rzeczywistości. Na koniec 2018 roku liczba użytkowników VR szacowana jest na około 200 mln. Ale te szacunki bazują na obecnie dostępnych systemach. W przyszłym roku spodziewamy się premiery Oculus Go od Facebooka. W cenie poniżej 200 dolarów system Facebooka może sporo zmienić na rynku.
W Polsce na pewno ciekawym kierunkiem będzie rozwój programów lojalnościowych w e-commerce. O ile coraz trudniej konkurować na poziomie oferty pojedynczego koszyka, długoterminowo można budować przewagi w ramach działań lokalizujących. Wiąże się to m.in. z poszukiwaniem szans w rozwoju modeli subskrypcyjnych.
Maciej Nowak, dyrektor ds. biznesu e-commerce w segmencie internetowym Agory
Wydarzenie roku
Black Friday w USA - 5 mld USD wydanych online w 24 godziny, czyli blisko 17 proc. więcej niż rok temu. Sprzedaż offline’owa na poziomie ubiegłego roku. Według National Retail Federation w tym roku po raz pierwszy więcej Amerykanów deklaruje zakupy online niż w sklepach stacjonarnych, takich jak Walmart czy Target. Pada pytanie - czy to już ostatni Black Friday w realu?
Sukces roku
AliExpress. Serwis wymieniany dziś w jednym zdaniu z Allegro czy Ceneo. Można by dyskutować o jakości chińskich produktów, długich terminach dostawy i preferencjach polskich konsumentów, ale AliExpress hurtowo przyzwyczaja tysiące Polaków do zakupów online. To dobrze - ta umiejętność z nimi zostanie.
Rozczarowanie roku
Mam kilka typów, ale poprzestanę na pół-retorycznym pytaniu: kiedy analityka cross-device stanie się standardem na rynku e-commerce? I czy ma szanse w starciu z Komisją Europejską?
Człowiek roku
Kurier. A konkretnie ten, który wiezie moje prezenty pod choinkę.
Serwis / kampania / projekt roku
Storytel. Bo mam sentyment do produktów abonamentowych, ale głównie dlatego, że jest podobny do Spotify i wszedł na polski rynek z większą klasą niż Netflix - przygotował od razu przyzwoitą kolekcję audiobooków w języku polskim.
Premiera / nowość roku
Pakomatic - startup, w który uwierzyła Poczta Polska. Formalnie to innowacyjna „platforma ostatniej mili”, czyli tłumacząc z logistyki na polski: paczkomaty. W uproszczeniu to „własna” skrzynka paczkomatowa pod domem, na klatce schodowej. Można dzięki niej zarówno odbierać, jak i wysyłać przesyłki. Trzymam kciuki! Jeszcze tylko dostawa tego samego dnia i sklepy stacjonarne można zamknąć nie tylko w niedzielę.
Trend roku
Content-to-commerce, czyli treści poradnicze, budujące intencję zakupową i kierujące (linkujące) do konkretnych produktów (kart produktów) w sklepach online. Odpowiadają np. na pytania zadawane przez użytkowników przeglądarki Google: sukienka na wesele, buty do biegania, zimowe opony, ekspres do kawy. To proste rozwiązanie i właściwie nie nowe. Staje się trendem - przebudowującym model biznesowy produktów internetowych - ponieważ polscy wydawcy takich porad wytwarzają już setki czy tysiące miesięcznie. A dopiero się rozkręcają.
Prognoza na 2018 rok
Główne czynniki wzrostu biznesu e-commerce są stabilne. Regulacje RODO czy dalej idąc - e-privacy, choć fundują wydawcom bieg z przeszkodami, nie powstrzymają rosnącej skłonności konsumentów do zakupów w sieci. Dużo radości konsumentom mogą sprawić w przyszłym roku: udana implementacja rozszerzonej rzeczywistości (AR) w e-commerce (Houzz, Ikea Place), ScreenShop analizujący zdjęcie i poszukujący podobnych produktów w sieci (podobne rozwiązania znaleźć można na eBayu) czy raczkujące wyszukiwanie głosowe. Ile radości przynieść to może nam, wydawcom - czas pokaże. Krok za krokiem zmierzamy w stronę Zero UI - interakcji człowieka z urządzeniami bez pośrednictwa ekranów.
Tomasz Gutkowski, e-commerce strategy manager w Grupie Unity
Wydarzenie roku
Największym wydarzeniem na świecie, choć niepowiązanym bezpośrednio z e-commerce określiłbym szalony wzrost wartości bitcoina i ogromny rozwój rynku kryptowalut w ogóle. Duże zainteresowanie mediów, krytyczne opinie finansistów i zamieszanie wokół kwestii energetycznych przy generowaniu bitcoinów napędzają społeczność i rynek, a wartość samej waluty urosła w ciągu roku o 1860 proc. z 1 tys. USD do ponad 15 tys. USD. Taka dynamika po prostu musi robić wrażenie!
Trudno wyszczególnić konkretne, doniosłe wydarzenie w 2017 roku. Moim zdaniem godna uwagi jest ewolucja Black Friday, która stanowi już początek cyklu promocji rozciąganych w czasie do Black Monday czy Black Weekend. Zaadaptowana kilka lat temu akcja promocyjna w krótkim czasie zyskała ogromne rzesze zwolenników wśród sieci sprzedaży, które notują w tym czasie często kilkadziesiąt razy większą liczbę zamówień powyżej średniej. Ważne jest to, że coraz większa liczba konsumentów korzysta z promocji, o czym świadczy ogromny ruch w sklepach internetowych, a nawet awarie związane z wydajnością w dużych serwisach e-commerce znanych marek.
Sukces roku
Sukcesem roku w polskim e-commerce jest dla mnie coraz większe zainteresowanie wdrożeniem platform B2B zarówno przez przedsiębiorstwa handlowe, jak i przemysłowo-produkcyjne. Co ciekawe, bardzo silnie postępuje konsumeryzacja rynku B2B, która wpływa na kształt i formę wdrażanych platform. W dużym stopniu wynika to z faktu, że zakupy w B2B wykonują ludzie, którzy doświadczenia zakupowe online wynoszą ze sklepów internetowych. Dlatego platformy B2B dostosowują sposób prezentacji towarów, dostępności, metod płatności i wysyłki do standardów znanych z B2C. Ta zmiana podejścia była bardzo widoczna w 2017 roku.
Sukcesem roku jest niewątpliwie potężna dynamika wzrostu przychodów Alibaby, które w 2017 roku wynoszą niespełna 33 mld USD, co stanowi ponad 30 proc. wzrost.
Porażka / rozczarowanie roku
W mojej opinii największa porażka w ujęciu globalnym to wyciek danych 50 mln klientów i 7 mln kierowców z Ubera. O hakerskim ataku firma poinformowała rok po zdarzeniu deklarując, że wrażliwe dane nie trafiły w ręce hakerów, trudno jednak wierzyć w te zapewnienia. Stosowanie słabych zabezpieczeń baz danych w globalnej firmie budowanej na podstawie społecznego zaufania nie powinno w ogóle mieć miejsca.
Największą porażką na naszym branżowym podwórku była próba regulacji e-rynku, który miał, zgodnie z nową ustawą zostać objęty zakazem handlu w niedzielę. Pomysł był absurdalny, biorąc pod uwagę wirtualny charakter e-biznesu, nie wspominając już o odczuwalnym dysonansie spowodowanym polityczną ingerencją w wolny rynek. Przepisy, które wejdą w życie w przyszłym roku, nie dotknęły ostatecznie e-sprzedawców, ciężko jednak powiedzieć czy to na pewno koniec zmian w tym zakresie.
Człowiek roku
Człowiekiem roku w polskim internecie powinien zostać Michał Szafrański, z kilku powodów. Po pierwsze w bardzo klarowny sposób wyjaśnia meandry zarządzania finansami osobistymi, tłumaczy zasady inwestowania, propaguje wiedzę na temat oszczędzania. Po drugie, zdecydował się na wydanie książki „Finansowy ninja”, która szybko stała się hitem, a całe przedsięwzięcie zostało przeprowadzone w formie self-publishing, dzięki czemu Michał jest samodzielnym autorem sukcesu. Warto wspomnieć, że sprzedaż książki odbywa się właśnie online i jest świetnym przykładem wykorzystania e-commerce do skrócenia kanałów dystrybucji pomiędzy autorem-twórcą, a odbiorcami końcowymi.
Człowiek roku na świecie to dla mnie nieustannie Jack Ma, twórca m.in. platform Alibaba i Aliexpress, która uznawana jest w Polsce za najpopularniejszą zagraniczną platformę e-sprzedaży. Ekspansja grupy Alibaba na rynki zachodnie jest imponująca, biorąc pod uwagę silną pozycję popularnych zachodnich graczy (Amazon, eBay, Walmart, etc.) i odbywa się poprzez stopniowe dostosowywanie do kontekstu kulturowego danego rynku (wprowadzanie lokalnych form płatności zamiast karty kredytowej, czy popularnych form dostawy).
Serwis / kampania / projekt roku
W 2017 moją szczególną uwagę przykuła kampania Aleo „Szef wszystkich szefów rozkazuje celebrytom”. Ciekawy koncept z wykorzystaniem wizerunku medialnych i kontrowersyjnych postaci, z dużą dawką humoru. Ta kampania jest ciekawa, bo w swojej formie nawiązuje do konsumeryzacji B2B. Aleo jest platformą zakupową dla firm, a bezpośredni zwrot do widza pokazuje na indywidualne podejście do odbiorcy, który nie jest bliżej nieokreśloną firmą, ale osobą, która dla swojej firmy ma wykonać zakupy na Aleo. To praktyczne zastosowanie zasady H2H. Plus także za poczucie humoru.
Premiera, nowość roku
Ciekawą i odważną premierą w Polsce był Empik Marketplace. Z uwagą przyglądam się rozwojowi tej platformy, mając na względzie hegemonię Allegro i porażki innych platform marketplace szukających swojego miejsca na polskim e-rynku. Empik wybrał ciekawy model angażując innych sprzedawców, poszerzył przy tym swoją ofertę i w pewnym znaczeniu zaadaptował sprawdzony model sprzedaży realizowany przez Amazon. W krótkim czasie zyskuje coraz większą popularność.
Trend roku
Dominującym trendem w Polsce jest wciąż omnichannel, co widać szczególnie w sieciach sprzedaży reprezentujących sektor retail w branżach takich jak: moda, elektronika, komputery, czy DIY. Pomimo że przykłady wdrożenia tej strategii w kompletnym wymiarze można policzyć na palcach, to budujący jest fakt, że coraz więcej firm widzi już nieodwracalność przeobrażeń w zwyczajach zakupowych konsumentów. Rozumiejąc tę prawidłowość, podejmują się przemodelowania architektury swoich systemów informatycznych, uspójniają politykę cenową we wszystkich kanałach i umożliwiają klientom wykonanie podobnych działań we wszystkich punktach styku (np. korzystanie z programu lojalnościowego czy z karty podarunkowej, procesowanie zwrotów i reklamacji). Realizacja strategii omnichannel jest wieloetapowa i zwykle wymusza czasochłonne zmiany organizacyjne. Warto jednak zauważyć, że zmiany te są już realizowane przez niektóre sklepy, a dobrymi przykładami są np. RTV Euro AGD czy Leroy Merlin.
W mojej ocenie wśród wiodących trendów na świecie wymienić trzeba marketing automation, gdzie obok gigantów i znanych dostawców usług (Oracle Eloqua, Emarsys) pojawia się coraz więcej graczy wprowadzających ulepszone algorytmy i mechanizmy machine learning. Jednocześnie coraz większy nacisk położony jest na umiejętności wykorzystania tych systemów i wykształcenie umiejętności prowadzenia skutecznych kampanii u specjalistów. W Polsce obserwujemy także duży rozwój MA, choćby w rosnącej dostępności coraz bardziej skutecznych narzędzi.
Prognoza na 2018 rok
Rok 2018 to dla branży e-commerce przede wszystkim adaptacja do nowych wytycznych UE dotyczących przetwarzania danych osobowych, czyli RODO. To także dalszy postęp wdrażania kolejnych elementów strategii omnichannel w polskich sieciach. Warto zauważyć, że już teraz coraz więcej firm uświadamia sobie konieczność centralizowania informacji o produktach przy wykorzystaniu systemów klasy PIM (Product Information Management), dlatego w 2018 roku przewiduję jeszcze większe zainteresowanie rozwojem architektury systemów dużych organizacji pod tym kątem.
Z pewnością będziemy świadkami szybkiego postępu wykorzystania marketing automation (coraz lepsza kadra i technologia) zwłaszcza, że na polskim rynku funkcjonują już nie tylko SalesManago, ale także edrone, Exponea i inne rozwiązania. Na świecie z kolei nastąpi postęp w zakresie rozwoju sztucznej inteligencji i machine learning. Będziemy świadkami efektywnego wprzęgania tych technologii w funkcjonalności platform e-commerce.
Wojciech Tomaszewski, chief marketing & e-commerce officer w Answear.com
Wydarzenie roku
Dla jednych będzie to ważne wydarzenie, dla innych jedynie ciekawostka. I dowód na konsumpcyjne zepsucie naszego świata. Chciałbym zauważyć, że w ostatnich latach, szczególnie w internecie, następuje systematyczne wydłużanie i wzmacnianie wszystkich akcji sprzedażowych, które od lat występowały w handlu tradycyjnym. Coraz dłużej trwają m.in. okresy wyprzedażowe. Przykładowo, w branży fashion, którą reprezentuję, okresy zimowych wyprzedaży zaczynały się zwykle po świętach Bożego Narodzenia i trwały około miesiąca. Wydłużanie czasu trwania tych akcji dotyczy zarówno świata offline jak i online, ale to jednak internet odpowiada w większym stopniu za te zmiany. Zimowa wyprzedaż zaczyna się już na początku grudnia i trwa aż do końca lutego, a czasem (gdy panuje nadal zima) nawet do marca. To samo dotyczy wyprzedaży letnich. A dochodzą do tego jeszcze trwające po kilka tygodni tzw. wyprzedaże „międzysezonowe”. Wszystko to powoduje, że praktycznie przez pół roku mamy do czynienia z różnego rodzaju wyprzedażami.
Innym, choć bardzo zbliżonym, zjawiskiem, jest wydłużanie się listopadowo-grudniowego szczytu zakupowego. Jeszcze niedawno mieliśmy praktycznie tylko Mikołajki i Boże Narodzenie. Obecnie sezon na zakupy zaczyna się już na początku listopada. Najpierw mamy weekendy zakupów (często organizowane równocześnie przez rynek offline i online, z pomocą prasy tradycyjnej i portali internetowych), później Black Friday (w niektórych krajach, w których działa Answear, np. w Rumunii, świętowany tydzień wcześniej niż w USA lub Polsce), następnie Cyber Monday, tracący trochę na znaczeniu Dzień / Tydzień Darmowej Dostawy, a dopiero potem tradycyjne wydarzenia związane z Mikołajem i Świętami. Co więcej, np. Black Friday, odbywający się zawsze w piątek po Święcie Dziękczynienia, w internecie nie trwa już jednego dnia, ale… minimum tydzień. Nawet Amazon świętował w tym roku tzw. Black Week. A niektóre firmy z branży RTV/AGD świętowały Czarny Piątek przez cały listopad.
Mogę się także założyć, że już niedługo, być może w przyszłym roku, dojdzie nam w Europie, w tym w Polsce, kolejne zakupowe święto. Co roku w listopadzie dochodzą nas słuchy o niewiarygodnych rekordach sprzedażowych chińskiej firmy Alibaba, właściciela m.in. marki AliExpress, związanych ze świętowaniem tzw. Dnia Singla (Single’s Day). W tym roku, w dniu akcji, firma Alibaba sprzedała produkty o wartości 25,3 mld USD, czyli o prawie 40 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Firma pobiła też rekord liczby transakcji online dokonanych jednego dnia - było ich ponad półtora miliarda! Jedyną przeszkodą w mocniejszym zaistnieniu u nas tej akcji może być tylko obchodzony w tym dniu Dzień Niepodległości. Jestem jednak przekonany, że marketerzy i z tym sobie doskonale poradzą. Zresztą kto powiedział, że nie możemy w tym samym czasie rodzinnie świętować Dnia Niepodległości, a następnie w pojedynkę w internecie dokonywać zakupów online, celebrując w ten sposób Dzień Singla.
Widać jak na dłoni, że specjaliści od marketingu i sprzedaży doskonale umieją kreować trendy, okazje zakupowe i… potrzeby samych klientów.
I ostatnia ciekawostka na sam koniec tego tematu. Analiza ofert 800 sklepów internetowych przeprowadzona przez Deloitte we współpracy z firmą Dealavo pokazała, że w Polsce Black Friday to wciąż jedynie zabieg stricte marketingowy. Badanie wykazało, że obniżka cen w tym dniu, tj. 24 listopada br. w porównaniu do poprzedzającego piątku 17 listopada br. wyniosła zaledwie średnio 1,3 proc. (przyznam jednak, że mam wątpliwości czy badanie brało pod uwagę użycie, równie popularnych jak obniżki cen, kodów rabatowych). Nie przeszkodziło to jednak nam, jako klientom, dokonywać w tym czasie rekordowych zakupów.
Sukces roku
Jako sukces branżowy uznaję wyłączenie handlu internetowego z ustawowego zakazu handlu w niedziele i święta. W tym miejscu chciałbym podziękować m.in. Izbie Gospodarki Elektronicznej, która w imieniu polskich e-sprzedawców mocno lobbowała za tym wyłączeniem. Wiem, że związek zawodowy „Solidarność” nie rezygnuje z prób przeforsowania przepisów o zakazie handlu w niedziele, które objęłyby także handel w internecie, ale mam nadzieję, że do tego ostatecznie nie dojdzie. Abstrahując od problemów natury technicznej, o których napisano już wiele, wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę dla polskich sklepów internetowych, postawiłoby je w bardzo złej sytuacji w porównaniu z zagranicznymi konkurentami, którzy mogliby w tym czasie sprzedawać Polakom swoje produkty bez żadnych ograniczeń.
Co to oznacza dla sklepów internetowych? Na pewno wzrosty sprzedaży. Prawdopodobnie niedziela, w wielu branżach sprzedażowo całkiem dobra, stanie się zdecydowanie najlepszym dniem tygodnia. Będziemy też świadkiem małej bitwy marketerów związanej z tym, kto sprawniej i ciekawiej przekona klientów, że niedziela to doskonały czas na internetowe zakupy. A w bitwie tej wezmą udział także sieci tradycyjne, które potencjalne straty będą sobie próbowały zrekompensować mocnymi inwestycjami w e-commerce.
Porażka / rozczarowanie roku
Podejrzewam, że wiele osób może wspomnieć o dwóch nieudanych polskich akcjach marketingowych, czyli o zakochanej dziewczynie i dość niebezpiecznym dzikim kocie, dlatego ja skupię się na dwóch, mocno ze sobą związanych, socjologiczno-internetowych zjawiskach, z którymi niestety spotykam się właściwie codziennie.
Jeden to tzw. hejt, a drugi to tzw. fałszywe wiadomości (fake news). W aspekcie biznesowym i sprzedażowym odzwierciedla się to m.in. w opiniach o firmach i produktach, które zwykle mają skrajne zabarwienie: albo są pięknymi, sztucznymi i niestety nieprawdziwymi laurkami albo stekiem wyzwisk, a ich autor mści się za wszystkie nieszczęścia, którego go spotkały w ostatniej dekadzie, łącznie ze spowolnieniem gospodarczym, nieprzyjemnym szefem i łupaniem w kręgosłupie. A czytelnicy czują się zagubieni i nie wiedzą, w co tak naprawdę wierzyć, a w co nie.
Generalnie uważam jednak, że w internecie czy handlu dzieje się dużo więcej dobrego niż złego, i gdyby ktoś zapytał mnie po prostu o kilka najważniejszych zjawisk rynkowych, raczej nie wymieniłbym tych o charakterze negatywnym.
Serwis / kampania / projekt roku
Jeśli chodzi o polskie marki, to zdecydowanie jestem fanem tego, co marketingowo robi w ostatnich latach Allegro. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z Marcelem i jego indiańskim talizmanem, gitarzystką Niną czy chłopakiem sprzedającym lemoniadę - ja w ciągu tych dziewięćdziesięciu sekund dostaję gęsiej skórki. A mieliśmy przecież jeszcze takie filmy jak „Pies”, „Dom” czy „Bal”. Nikt tak pięknie w Polsce nie gra na emocjach jak Allegro. Kłaniam się nisko i gratuluję.
Na pewno należy się także ciepło wypowiedzieć o kampanii reklamującej drugi sezon serialu „Stranger Things”. Netflix, którą to firmę także bardzo cenię, zrobił w tym przypadku kawał dobrej, internetowej roboty.
Innym ciekawym projektem, który być może przestał być w pewnym momencie kampanią, a stał się zjawiskiem socjologicznym, jest „Nieustraszona Dziewczyna” („Fearless Girl”), która stanęła naprzeciw słynnego byka na Wall Street w Nowym Jorku. Mówi się, że gdzie dwóch Polaków, tam trzy poglądy, okazuje się jednak, że to samo przysłowie dotyczy Amerykanów. Można, parafrazując je, powiedzieć nawet, że gdzie jednak mała amerykańska dziewczynka, tam pięć różnych poglądów. Projekt, przygotowany przez agencję McCann dla State Street Global Advisors, który w swoim pierwotnym założeniu miał symbolizować siłę kobiet i zwrócić uwagę na dyskryminację ze względu na płeć w amerykańskich korporacjach, bardzo zantagonizował (to zresztą chyba nic nowego w dzisiejszych czasach) mieszkańców Ameryki. Co ciekawe, nawet niektóre organizacje feministyczne wypowiedziały się mocno krytycznie o tym projekcie. Do tego doszły kłótnie o termin, w którym dziewczynka zniknie z przestrzeni miasta, a także naruszenie prawa (integralność dzieła), które twórcom zarzuca autor pomnika byka. Wszystko to zaowocowało tysiącami artykułów i publikacji oraz setkami tysięcy postów w mediach społecznościowych. Oraz najważniejszymi nagrodami branżowymi, m.in. w Cannes. Ciekawe czy twórcy projektu liczyli na choćby połowę mniejszy szum?
I jeszcze dodam na koniec, że do dziś z uśmiechem wspominam, gdy wiosną tego roku IKEA tłumaczyła klientom, jak odróżnić oryginał, czyli ich słynną niebieską torbę zakupową Frakta, którą można kupić za około dolara od podróbki, czyli torby wyprodukowanej przez francuską luksusową markę Balenciaga, którą można kupić za równowartość około 2 tysięcy dolarów. Doskonały pomysł.
Trend roku
Wielu powie, że to żadna nowość i żaden trend roku, wszak rok mobile obchodzimy regularnie, co najmniej od dekady. To, co się jednak dzieje obecnie w e-commerce, to prawdziwa rewolucja. Praktycznie w każdym kraju, Answear.com notuje obecnie więcej nie tylko ruchu, ale także transakcji, z urządzeń mobilnych. Przykładowo w listopadzie 2017 r. aż 64 proc. ruchu i 61 proc. transakcji na rynku rumuńskim było dokonanych na urządzeniach mobilnych! W większości „naszych” krajów, w tym także w Polsce, te parametry w ostatnich miesiącach też przekroczyły 50 proc. To naprawdę duża zmiana dla sklepów internetowych, gdy okazuje się, że muszą patrzeć na swój biznes przede wszystkim z punktu widzenia telefonu, a nie, jak do tej pory, komputera.
Innym trendem jest coraz popularniejszy influencer marketing, czyli marketing z wykorzystaniem celebrytów, znanych twarzy, blogerów, instragramerów, youtuberów i innych osób popularnych głównie w sieci. Z jednej strony to bardzo ciekawy obszar, w którym marketerzy mogą rozwinąć skrzydła, przygotować coś niestandardowego, wzmocnić politykę PR-ową firmy, zaskoczyć czymś nieszablonowym i nowatorskim. Z drugiej zaś strony większość tych projektów wygląda podobnie, by nie powiedzieć szablonowo. Ponadto mamy czasem do czynienia ze zjawiskami wręcz patologicznymi. Influencerzy przesadzają z liczbą marek, z którymi podejmują współprace, a dodatkowo są w tych działaniach bardzo niespójni.
Na dodatek mamy tu do czynienia z interesującym, a być może trochę niebezpiecznym, fenomenem socjologicznym, ale to już jest obszar, w którym nie czuję się ekspertem. Wspomnę tylko, że coraz młodsze osoby, często już dwunastoletnie, trzynastoletnie, zakładają konta w mediach społecznościowych i na YouTube, nagrywają filmy, publikują zdjęcia i … zgłaszają się do różnych marek z propozycjami komercyjnymi. Na pewno dla wielu młodych ludzi zdecydowanie większymi idolami niż znani sportowcy, aktorzy, piosenkarze czy osobowości telewizyjne stają się gwiazdy internetu.
Prognoza na 2018 rok
Przewiduję, że w naszej branży będą się raczej rozwijać zjawiska, które już znamy. Na pewno mobile i influencer marketing, o których to opowiedziałem w odpowiedzi na poprzednie pytanie.
Wideo pod każdą postacią, także jako relacje na żywo, które wielu odbiorcom wydają się dużo bardziej prawdziwe i naturalne niż zdjęcia i filmy misternie wymuskane „w postprodukcji”.
Zdecydowanie automatyzacja (praktycznie każdego obszaru marketingowego, ale także customer service).
Narzędzia analityczne, które poradzą sobie z zaawansowanym modelowaniem atrybucyjnym czy liczeniem customer livetime value per źródło.
Rozszerzona rzeczywistość, która, przynajmniej w teorii, powinna pomóc ominąć brak możliwości przymierzenia i dotknięcia produktu, czyli największą barierę, jaka towarzyszy zakupom przez internet.
Big data i machine learning, które z roku na rok zyskują na znaczeniu i które na pewno są wielką przyszłością działań w online.
Zakupy międzynarodowe. Ciekawe, ile pieniędzy wydadzą Polacy podczas bezpośrednich zakupów w chińskich sklepach w 2018 roku?
Czuję też, że e-commerce może pójść w stronę asystentów głosowych, ułatwiających dokonanie zakupów, m.in. z urządzeń mobilnych, czyli systemów podobnych do Siri i Alexy.
W poszukiwaniu coraz skuteczniejszych i coraz lepiej konwertujących innowacji i narzędzi nie możemy jednak zapominać o kilku fundamentalnych rzeczach. O tym, żeby nie zatracić się w nowościach i ciągłych eksperymentach i nie zapominać, że najważniejsze, to dobrze wiedzieć czego oczekuje od nas nasz klient oraz bezbłędnie odpowiadać na jego potrzeby. Co więcej, mieć wygrywającą strategię rozwoju, pozycjonowania i komunikacji oraz być spójnym i konsekwentnym we wszystkich działaniach.
Marcin Michalski, członek zarządu Cube Group
Wydarzenie roku
Podbój rynków światowych (w tym polskich) przez chińskie sklepy internetowe. Największy wzrost? AliExpress. Pozostałe sklepy to m.in. PatPat, GearBest czy Zaful. Coraz częściej rodacy zamiast zamawiać chińskie produkty przez Allegro idą bezpośrednio do źródła - nawet jeśli ma to oznaczać czekanie 30 dni na dostawę. To z kolei oznacza zwiększenie konkurencji na rynku polskim i mocniejszą walkę cenową w segmencie najtańszych produktów.
Sukces roku
Upowszechnianie płatności mobilnych - w Polsce BLIK, ale wchodzą również rozwiązania zagranicznych dostawców Masterpass i Visa Checkout. To wszystko ma służyć temu, że płatności za pomocą smartfonów mają być po prostu bardziej przyjazne. Zaciera się przy tym również rozgraniczenie na m-commerce i e-commerce.
Porażka / rozczarowanie roku
Zdecydowanie całe zamieszanie wokół cookiesów i kwestii prywatności. To spore utrudnienie zwłaszcza dla właścicieli e-commerce, którzy muszą swoje wydatki na reklamę mocno optymalizować. Im więcej będą mieli ograniczeń przy śledzeniu efektywności swoich działań, tym mniej ruchu będą kupować do swoich sklepów. Nie będzie to służyć rozwojowi rynku. Reklama online i ruch są najważniejszym paliwem dla e-commerce, a tylko dużych stać na niepoliczalne media offline typu telewizja.
Rozczarowuje również 1,4 mld dol. straty globalnie w Uberze na koniec III kwartału 2017 roku. Nie było startupu, który tak rewolucjonizowałby rynek transportu, a tymczasem inwestorzy mają spory powód do niepokoju, kolejne miasta zakazują Ubera, założyciel zrezygnował z funkcji CEO. Model biznesowy, gigantyczne tempo rozwoju i problemy lokalne powodują, że zniechęca on klientów i daje konkurencji przestrzeń do rozwoju - mimo wejścia na rynek z niesamowitym impetem.
Człowiek roku
Rozwój rynku e-commerce to ciężka praca każdego jego uczestnika. Trudno wyróżnić jedną osobę. Sporą cegiełkę dokłada Jack Ma, szef Alibaba Group - realizując konsekwentny podbój świata swoją platformą w dużo krótszym czasie, niż dokonał tego Amazon. Kolejną osobą jest Reed Hastings, założyciel Netflixa - pogłębiając globalną dominację swojego serwisu nad tradycyjną telewizją, jaką znamy.
Serwis / kampania / projekt roku
Showmax. Za wejście z impetem na uporządkowany rynek VOD, gdzie karty rozdają Netflix, Player.pl czy platforma VOD należąca do UPC. Same działania promocyjne były genialnie zaplanowane i zapewniły ogromny przyrost subskrypcji na samym początku, do tego doszło np. przejęcie produkcji na wyłączność, która była na topie, czyli „Ucho Prezesa” na YouTubie. Nie wiem co prawda, jak wyglądała rentowność, ale start na rynku tak dużych graczy trzeba traktować naprawdę z szacunkiem.
Premiera, nowość roku
Uber Eats - trochę na przekór głównemu Uberowi. Zdecydowanie najmocniejsza premiera e-commerce w tym roku. Mimo problemów z dostawcami to atrakcyjna usługa ze względu na szybkość i cenę dostawy oraz szerokość oferty. Na skalę europejską Uber osiągnął nad Wisłą gigantyczny sukces i z równym impetem zdecydował się wprowadzić kolejną swoją markę, Uber Eats. Dość odważne posunięcie, bo rynek wydawał się już poukładany przez Pyszne.pl i PizzaPortal, a jednak szybkość i cena dostawy, wygoda i szeroka oferta zdecydowały o ogromnym powodzeniu. To kolejny z trendów przechodzenia wszelkich dziedzin życia do internetu.
Trend roku
1. Największy trend 2017 to zarazem największy buzzword tego roku: sztuczna inteligencja i machine learning - powoli widoczne również w e-commerce.
2. Proces zakupowy cross-device - który staje się faktem. W tej chwili dla większości transakcji udział smartfonów na jednym z etapów podejmowania decyzji jest ogromny. Wcześniej, gdy wszystkie transakcje rozpoczynały i kończyły się na tym samym urządzeniu, zarządzanie sprzedażą i marketingiem w e-commerce było o wiele prostsze.
3. Wzrost znaczenia analityki w działaniach marketingowych. Bez mądrej i przemyślanej analityki coraz trudniej jest pozyskiwać klientów przez sklepy internetowe.
4. Coraz trudniejsze dotarcie do klienta „własnego” w ramach mediów owned. Facebook ogranicza zasięgi organiczne, display remarketing jest już rozpoznawany przez większość użytkowników, e-mailing mimo, który jest wciąż najbardziej efektywnym kanałem, wymaga coraz dokładniejszej segmentacji i personalizacji.
5. Zmiany w logistyce, choć na razie bardzo powolne. Z jednej strony mamy pierwsze podejścia do same-day-delivery, a z drugiej strony dostarczanie przesyłek w godzinach wieczornych (gdy odbiorcy są już po pracy w domu).
6. Przekształcanie modeli biznesowych z reklamy na e-commerce przez takich graczy jak np. Wirtualna Polska, która konsekwentnie od kilku lat realizuje strategię przejęć w e-commerce, mających być paliwem napędowym zamiast reklamy.
Prognoza na 2018 rok
Najważniejsze trendy i wyzwania to:
1. Rozpoczęcie wdrożeń rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję oraz machine learning zarówno w obrębie samych sklepów, jak i marketingu dla e-commerce. Jednym słowem szumnie zapowiadane wykorzystywanie Big Data w końcu zacznie przynosić jakieś korzyści biznesowe i poprawę ROI.
2. Inwestycja w analitykę i szeroko pojęty „MarTech”. Nie będzie można skutecznie prowadzić działań marketingowych bez zaawansowanej analityki m.in z liczeniem LTV oraz zestawieniem tego z konkretnym kosztem pozyskania klienta.
3. Dostosowanie do RODO - dbałość o prywatność użytkowników i zabezpieczenie tych danych będzie jednym z najważniejszych elementów prowadzenia biznesu online.
Warto zwrócić również uwagę na:
1. Wejście kolejnych dużych sektorów i branż na rynek e- lub m-commerce. Dla przykładu rynek przewozów pasażerskich oraz jedzenia jest już bardzo mocno zagospodarowany. Czekamy na kolejne.
2. Wyhamowanie rozwoju małych sklepów internetowych, które będą szybciej upadać niż rozwijać się. Prowadzenie tego biznesu jest jeszcze trudniejsze niż kiedykolwiek, a bariera merytoryczna będzie rosła. Większość małych biznesów polega na zbyt dużym rozmachu i nieprzemyślanych wydatkach. Teraz nie wystarczy mieć dobry towar lub zaoferować niskie ceny, ale mieć zarówno nieprzeciętną wiedzę marketingową, technologiczną i przede wszystkim wzbudzić zaufanie konsumentów. Na świecie rządzą Amazon, eBay i Alibaba (AliExpress) i tak samo będzie się działo w poszczególnych krajach, bo nisze w e-commerce będzie coraz trudniej znaleźć.
Piotr Kwinta, performance director w Harbingers #GameChangers
Wydarzenie roku
Najważniejszym według mnie wydarzeniem w branży e-commerce jest rekordowa kara dla Google od Komisji Europejskiej za praktyki monopolistyczne związane z wynikami wyszukiwania. Wpłynęła ona praktycznie na każdy e-commerce oraz na porównywarki cenowe. Z moich obserwacji wynika że e-commerce’y, które w odpowiednim momencie zmieniły swój mediabudget i wykorzystały zmianę w wynikach wyszukiwania, znacząco zyskały.
Sukces roku
Z uznaniem patrzę na wznoszącą się falę na jakiej znalazł się krakowski Codewise. W 2017 roku został ogłoszony przez Financial Time drugą najszybciej rozwijającą się firmą w Europie, a jego właściciel Robert Gryn trafił do rankingu najbogatszych Polaków.
Człowiek roku
Dla mnie najważniejszą postacią Piotr Szulczewski - współzałożyciel aplikacji nr 1 na świecie - Wish.com . Piotr dwa lata temu odrzucił propozycję sprzedania biznesu do Amazon za astronomiczną kwotę 10 miliardów dolarów. Obecnie jego usługa skupia ponad 300 milionów kupujących i jest już 20. pod względem wielkości platformą sprzedaży na świecie. Kilka miesięcy temu jego firma została głównym sponsorem Los Angeles Lakers.
Serwis / kampania / projekt roku
Wejście niemieckiego giganta aboutyou do Polski, mimo że bez fajerwerków może mocno zmienić największy sektor ecommerce w PL - fashion. Sklep będzie bezpośrednim konkurentem Zalando, Answear czy Domodi. Inwestorem jest niemiecka platforma Otto, a plany ekspansji dotyczą kilku krajów Europy środkowo-wschodniej.
Globalnie dominuje Amazon, stawiając bardzo wysoko poprzeczkę całej branży e-commerce. Ich główna usługa Amazon Prime jest nieustannie rozwijana i oprócz zakupów z ekspresową dostawą (nawet w 30 minut) oferuje nielimitowany dostęp do filmów, telewizji, książek i wielu innych dodatków. Amazon jest światowym liderem innowacji w e-commerce, doświadczeń zakupowych oraz logistyki biznesu.
Premiera, nowość roku
Facebook marketplace - rok temu globalnie, a niedawno wprowadzony w Polsce. Pokazuje to globalny trend wzrostu znaczenia platform zakupowych gdzie obecnie króluje Amazon, a wkrótce dołączą do niego Google i Facebook. Jestem przekonany, że za rok udział marketplace Facebooka będzie istotna z punktu widzenia większości rodzimych e-commerców.
Trend roku
Bez wątpienia najważniejszy trend zarówno dla marketerów jak i biznesów online to wzrost oczekiwań konsumentów wobec usługodawców. Już nie cena i znana marka są największą zachętą do zakupów, ale doświadczenie zakupowe. Składa się na nie wiele aspektów począwszy od mobile first, trafnych rekomendacji, angażującego contentu, doskonałej logistyki. Agencje potrafiące kompleksowo doradzić i sklepy. które połączyły te kompetencje, zdecydowanie wyprzedziły rynek.
Prognoza na 2018 rok
Mógłbym odpowiedzieć jednym zdaniem: „Stop selling products, start buying customers” Objaśniając: w 2018 roku najmocniej rozwiną się inwestycje w digital content , technologie związane z business intelligence, marketing automation oraz social commerce (w tym chatboty). Małym sklepom internetowym będą zagrażały platformy oferujące lepsze doznania dla konsumentów praktycznie na każdym etapie zakupu. Z kolei dużym, globalnym graczom zagrożą biznesy lepiej rozumiejące uwarunkowania lokalne i zwinniejsze technologicznie.
tw
Link do strony artykułu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-internetowy-wedlug-e-sklepow-i-agencji-marketingowych-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018