Internet i marketing mobilny: wydarzenia i trendy 2017 roku, prognozy na 2018

Mijający rok w branży internetu i marketingu mobilnego podsumowują dla Wirtualnemedia.pl menedżerowie czołowych firm z tego segmentu: MoBehave, Cube Group, Spicy Mobile, adrino, Osom Studio, LookSoft, Mobiem Polska i Kohe.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-internetowy-agencje-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-co-wydarzylo-sie-w-2017-roku-jaki-bedzie-2018-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-internetowy-wedlug-e-sklepow-i-agencji-marketingowych-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##


Dawid Wałęga, CEO w MoBehave

Wydarzenie roku
Z pewnością nie da się przejść obojętnie obok „początku czasu konsolidacji” jak to określił Zbigniew Benbenek., Grupa Polsat kupiła w listopadzie od holdingu Zbigniewa Benbenka 100 proc. udziałów w pięciu stacjach telewizyjnych, m.in. kanałach Eska TV i Polo TV oraz mniejszościowe udziały w telewizjach Nowa TV i Fokus TV. Łączna wartość transakcji to ok. Czy to koniec? Kto będzie następny?

Porażka / rozczarowanie roku
Dlaczego znów ktoś zagrał, nieczysto? Dlaczego znów daliśmy się tak łatwo nabrać? Czyli historia „Votka”, którego nie było. Kompletny niewypał, oderwany od wizerunku Marki, odgrzewany kotlet… Można by tak jeszcze, ale podejdę do tego z „Reserved’ą” i na tym poprzestanę.

A z naszej działki mobile, to dorzuciłbym update: iOS 11. Tak źle to dawno nie było.

Człowiek roku
„Imigrant”. Niedoceniana przez marketerów Polsce grupa docelowa, w tym roku stała się w 2017 istotnym celem działań marketingowych. Realizowane przez nas działania m.in. do Ukraińców pracujących w Polsce pokazały wielokrotnie lepsze statystyki na urządzeniach przenośnych niż na desktop. Przy zbliżonym poziomie viewability i intensywności kampanii, CTR w działaniach display były o kilkaset procent wyższe. Efekt jest dla nas samych zaskakujący, ponieważ nigdy wcześniej kampanie w języku obcym na Polskich stronach i aplikacjach, nie przynosiły CTR na poziomie blisko 2 proc. (bez formatów intruzywnych)! Stąd też zachęcamy do poświecenia większej uwagi tej grupie. Według szacunków samych tylko Ukraińców z pozwoleniem na pracę, do końca 2017 ma być ponad 2 mln, jest o kogo walczyć.

Serwis / kampania / projekt roku
Serwis WP przygotował w swojej stajni czarnego konia do wyścigu po budżety reklamowe w 2017. Niewątpliwie jest to sygnał, że rynek czeka zmiana związana z dwoma trendami ostatnich lat: rosnącym poziomem wykorzystania adblocków (problem głównie dotyczy desktop), oraz wzrostem świadomości pojęcia viewability u reklamodawców. Plus dla WP, że nie próżnuje i szuka rozwiązań alternatywnych. Czas pokaże jaki to będzie miało wpływ na rynek, ale można się spodziewać, że jest to namacalny początek zmian, które dzieją się na rynku.

Premiera, nowość roku
Swoją światową premierę miał tzw. customer chat, czyli Messenger w wersji biznesowej. Marki bardzo chętnie zaczęły korzystać z możliwości umieszczania reklam w tym najpopularniejszym na świecie komunikatorze. Każdego miesiąca z Messengera korzysta 1,2 miliarda użytkowników. Customer chat pozwolił na zaoferowanie im możliwości skomunikowania się z marką w formie ‘instant’. Właściciel strony musi jedynie zainstalować odpowiedni plug-in by móc zaoferować klientom możliwość błyskawicznego podawania statusu zamówienia, umawiania spotkań, uzyskania odpowiedzi na proste pytania po godzinach pracy działu obsługi klienta.

Warto przy tej okazji wspomnieć, że prowadzone w poprzednich latach „eksperymenty” z chatbotami, dziś zaczynają mieć coraz większy sens. Widzimy to też po rosnącej ilości spływających do nas zapytań o produkcję chatbotów, czy prowadzenie kampanii mobile w Messengerze.
 
Trend roku
Zdecydowana większość kampanii, zrealizowanych przez nas w 2017 opierała się na wykorzystaniu danych „geo”. Ogromną popularnością cieszyły się rozwiązania typu InteliGeo, które pozwalają dotrzeć do osób z precyzją niemal 1 metra, zarówno w układzie poziomym jak i pionowym. Dzięki nim marketerzy, poprzez format video czy display docierali do osób, które były w punktach sprzedaży, targach, urzędach, itd.  Analogiczny trend zauważyliśmy w postacie zwiększonego zainteresowania SMS-ami geoptrapingowanymi, w stosunku do lat poprzednich.

Prognoza na 2018 rok
W MoBehave widzimy dwa wyraźne kierunki, na które planujemy odpowiedzieć dedykowanymi rozwiązaniami mediowymi:

Zdecydowanie dalszy wzrost znaczenia danych. Wg nas rynek 3rd party data czeka mini rewolucja. Na znaczeniu w prowadzeniu kampanii zyskają profile, tworzone w oparciu o wiele zbiorów danych. Dziś posługujemy się, demografią, profilami behawioralnymi. Jutro kampanie będziemy mogli kierować do osób o konkretnych typach osobowości, regularnych bywalców konkretnych sieci handlowych, czy osób o określonej orientacji politycznej.

Widzimy miejsce na nowe pojęcie branformance. Producenci, które do tej pory nie mogli mierzyć efektów sprzedażowych swoich działań, będą mogli to robić. Zarówno na swoich stronach brandingowych, jak również poprzez social media.

 


Michał Gąś, head of programmatic w Cube Group

Wydarzenie roku
W Polsce ważnym wydarzeniem była zmiana lidera wśród operatorów komórkowych. Play zgarnął pierwsze miejsce pod względem zarejestrowanych kart SIM - może to wpłynąć na zmianę strategii wśród kluczowych graczy, dostarczając użytkownikom np. poprawy jakości usługi internetu mobilnego.

Dodatkowo całe drugie półrocze upłynęło pod znakiem oczekiwania na zmiany, jakie przyniesie wprowadzenie RODO. Wymuszenie jawności w zbieraniu danych oraz przejrzystości w ich zarządzaniu może poprawić jakość prowadzonych działań reklamowych, zwłaszcza jeśli mówimy o cross-device.

Sukces roku
Wzrost znaczenia danych mobilnych - wyjątkowo mocno oczekiwany, bo dzięki smartfonom czy wearables pozyskujemy zupełnie nowe informacje o użytkownikach. W mijającym roku pojawiło się wiele nowych możliwości wykorzystania tych danych oraz podmiotów, które się w tym specjalizują. Otwiera to drogę do jeszcze głębszej personalizacji komunikacji prowadzonej przez marketerów i agencje z uwzględnieniem także zachowań offline.

Porażka / rozczarowanie roku
Nierozwiązanym problemem jest wciąż bezpieczeństwo oraz funkcjonalność i wygoda płatności w kanale mobilnym. Jest to jeden z hamulców wzrostów kanału mobilnego w segmencie e-commerce.

Widoczne jest również kurczenie się rynku tabletów. Urządzenia te nie znalazły swojej niszy ani dla biznesu, ani dla użytkowników indywidualnych. Rynek ten wyraźnie przejmują smartfony. Osobiście oczekiwałem również szybszego rozwoju rynku opartego o wirtualną rzeczywistość. Interface smartfonów jest coraz lepszy, a strony coraz bardziej funkcjonalne, ale przy pomocy VR mobile mógłby stać się bardziej atrakcyjną platformą do e-zakupów od desktopu.

Człowiek roku
Bartosz Dobrzyński i wszyscy pracownicy P4. Wprowadzenie najmłodszego z operatorów na pozycję lidera to nie lada wyczyn na tak ciężkim rynku. Czasy walki o klienta subsydiowanymi telefonami już raczej nie wrócą. Utrzymywać będzie ich można tylko lepszą ofertą, a w tym obszarze mamy jeszcze duże możliwości poprawy względem Zachodu.

Serwis / kampania / projekt roku
Udostępnienie w zeszłym roku przez Facebook platformy do wykorzystania sztucznej inteligencji wywołało w tym roku wciąż rosnącą falę projektów tego typu. Funkcjonalność i komfort korzystania z chatbotów są wysokie, a moment jest o tyle dobry, że obniża się skłonność do korzystania z aplikacji (powodem jest ich zbyt duża ilość). Chatbot nie wymaga instalowania dodatkowej aplikacji, a wygoda korzystania jest większa, nie mówiąc o możliwości korzystania cross-device. Chatbot świetnie sprawdza się w obsłudze klienta (Paczucha), jako promocja contentu („Milionerzy”), czy też oferuje usługi (Warta.pl). Ale projekty poszczególnych marek mają zasięg i użyteczność ograniczoną do konsumentów danego produktu. A chatbot może mieć też charakter niebrandowanego konsultanta, który wśród inspiracji umieszcza też rekomendacje produktów różnych firm i sklepów - uniwersalna użyteczność contentu jest olbrzymią przewagą.

Premiera, nowość roku
Coraz częściej w marketingu pojawiają się projekty oparte o wirtualną rzeczywistość. Na razie zwykle są to projekty stacjonarne, gdzie z okularów można skorzystać np. w sklepie (Tokyo Tour czy wirtualny spacer po niewybudowanym osiedlu, który można odbyć w biurze sprzedaży dewelopera). Prawdziwym przełomem będą jednak projekty oparte o własne okulary użytkowników. Najpierw jednak muszą one nieco bardziej się upowszechnić, a to będzie wymagało dostarczenia ich odbiorcom jeszcze szerszych możliwości wykorzystania.

Trend roku
Zdecydowanie analityka. Mechanizm zaczyna się kręcić coraz szybciej: firmy zaczynają analizować dane, zauważają ich przydatność, rozbudowują zespoły, pozyskują narzędzia, poprawiają techniki analiz, zbierają więcej danych, powiększają zyski. Niestety analityka cały czas rozumiana jest zbyt mocno narzędziowo, a jej największą szansą jest masowe przeniesienie kompetencji analitycznych z dedykowanych zespołów do regularnych zespołów operacyjnych. A co ma do tego mobile? Mobile i desktop najczęściej porównywane są według jednego z dwóch kryteriów: budowa świadomości i sprzedaż. Na wskaźnikach typu viewability czy CR mobile wypada znacznie słabiej niż desktop, ale tak proste zestawienie nie jest w stanie doszacować wagi, jaką mobile wnosi w customer journey. Na głębszej analityce, uwzględniającą realną i głęboką analizę atrybucji, mobile może tylko zyskać.

Prognoza na 2018
Wprowadzanie w życie RODO pochłonie olbrzymią ilość pracy, a i tak nie obędzie się bez „ofiar” wśród marketerów i agencji, skoro nadal nie powstały przepisy lokalne, do których trzeba dostosować swoją infrastrukturę zbierającą i wykorzystującą dane.

Czeka nas również bardzo istotna dla rynku zmiana związana z indeksowaniem stron w wyszukiwarce. Mobile First Index ma doprowadzić do rozdzielenia algorytmów wyszukiwania dla mobile i desktopu, a następnie doprowadzić do pozycjonowania strony wg algorytmu mobilnego. Teoretycznie zmiana dotyczy samej wyszukiwarki, ale realnie wymusi ona na marketerach rozpoczęcie budowy serwisu od strony mobilnej. Biorąc pod uwagę lepsze możliwości wyszukania odpowiednich treści na urządzeniach mobilnych, a także większą ergonomię budowy serwisów mobilnych, kanał mobilny będzie w stanie zastąpić desktop przy coraz większej ilości zadań. Także w zakupach online.

Na dalszych podstronach wypowiedzi menedżerów z firm Spicy Mobile, adrino, Osom Studio, LookSoft, Mobiem Polska i Kohe.


Rafał Karczewski, członek zarządu Spicy Mobile

Wydarzenie roku
Polska: W kontekście rynku mobilnego, który jest mi najbliższy, ważnym wydarzeniem jest przejęcie 33 proc. akcji Netii przez Cyfrowy Polsat. Tą transakcją Cyfrowy Polsat uzupełnia swoje zasoby o rozległą sieć szkieletową i sieć transmisji danych, a także przygotowuje się na nadchodzący trend związany z technologią 5G, która pozwala na szybszą, bardziej stabilną i uwzględniającą więcej urządzeń wymianę danych.

Świat: Kupno Scripps Network Interactive przez Discovery. Obie firmy szacują, że w wyniku transakcji będą miały łącznie 20 proc. udziału w widowni płatnych kanałów telewizyjnych z reklamami w USA. W ramach fuzji powstanie globalny zasób treści - oba koncerny będą razem produkowały ok. 8 mln godzin własnych programów rocznie. Finalnie Polski TVN stanie się częścią Discovery - to sukces roku w Polsce i na świecie.

Porażka / rozczarowanie roku
Świat: Rozczarowała mnie premiera iPhone’a X. 10 lat po debiucie pierwszego iPhone’a spodziewałem się modelu bardziej rewolucyjnego. Skanowanie twarzy to za mało, aby zdystansować konkurencję.

Człowiek roku
Polska: Patrząc na naszą branże reklamową, na ten tytuł zasłużyła bez wątpienia szefowa Discovery - Katarzyna Kieli. Każdy, kto pracował w korporacji wie, jak trudno jest dojść na sam szczyt. Powierzenie jej funkcji szefowej odpowiedzialnej za najważniejszy ośrodek Discovery na świecie oraz zarządzanie firmą w 140 krajach zasługuje na uznanie.

Serwis / kampania / projekt roku
Polska: Na rynku mobilnym uwagę zwraca aplikacja Rossman PL. Jak pokazują nasze wyniki, w ciągu zaledwie kilku miesięcy aplikacja sklepu Rossmann awansowała do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce. To sukces, który możemy porównać z grą „Pokémon Go”. W październiku br. z Rossmann PL korzystał co dziesiąty użytkownik smartfona z systemem Android, podczas gdy na początku roku zasięg aplikacji nie przekraczał 0,5 proc.

Trend roku
Polska: Jednym z najważniejszych trendów jest wykorzystanie danych w kampaniach reklamowych adresowanych do użytkowników mobilnych. Pod względem ilości i charakteru danych „mobile” nie ma sobie równych. Urządzenia mobilne dostarczają jednych z najbardziej wiarygodnych informacji o zainteresowaniach i zachowaniach konsumentów, pozwalając na realizację wyjątkowo spersonalizowanych kampanii reklamowych. Rok 2018 to bez wątpienia będzie rok „big data”.

Prognoza na 2018 rok
Spodziewam się kolejnego roku stabilnego wzrostu branży reklamowej, powolnego spadku oglądalności telewizji i wzrostu cen reklam w tym kanale,  a także wzrostu udziału wydatków reklamowych na internet, radio oraz reklamę kinową. Jeżeli chodzi o rynek mobilny, moim zdaniem wejdziemy na kolejny etap rozwoju mobile marketingu i m-commerce. Pojawią się nowe rozwiązania dedykowane dla sklepów internetowych, które będą podnosić efektywność sprzedaży w tym kanale.

Interesująco zapowiada się również początek roku oraz aktualizacja nowej przeglądarki Chrome i całe zamieszanie z tym związane. Mam nadzieję, że finalnie my jako rynek wypracujemy faktycznie lepsze standardy reklamy mobilnej i nie pozwolimy kolejny raz narzucić sobie „standardów” tylko i wyłącznie sprzyjających jeszcze większej dominacji Google’a.

Dodatkowo, w połowie roku każdy wydawca będzie musiał się zmierzyć z nowym prawem dotyczącym ochrony danych osobowych RODO. Wszyscy rozumiemy sens jego wprowadzenie, ale egzekucja może być skomplikowana. Zapowiada się ciekawy rok :)

 


Grzegorz Chyliński, CEO w adrino

Wydarzenie roku
Polska: Zwróciłbym przede wszystkim uwagę na wydarzenie, które miało miejsce pod koniec roku. Cyfrowy Polsat, największa polska platforma satelitarna i pionier w zakresie internetu LTE, podążając za światowym trendem przygotowuje, się do budowy sieci 5G. W tym celu spółka zakupiła 32 proc. akcji Netii, a w przyszłości zamierza dokupić jeszcze ok. 33 proc. Osiągnie w ten sposób kontrolę operacyjną nad firmą. Warto obserwować, czy to wydarzenie wpłynie znacząco na dotychczasowy układ sił na polskim rynku najważniejszych dostawców usług telekomunikacyjnych.  

Jeżeli chodzi o rynek światowy, moją uwagę zwróciły dwa wydarzenia: premiera iPhone’a X - ten wybór był raczej oczywisty - oraz prace nad rozwojem sieci 5G.Powszechne zastosowanie sieci 5G daje wiele nowych możliwości, m.in. radykalne zwiększenie prędkości transferu danych, nawet do 100 Gb/s., rozwój „inteligentnych miast”, czy wdrożenie rozwiązań informatycznych w obszarze zdrowia społeczeństwa (bezpośredni wpływ na życie ludzi w dużych metropoliach).

Sukces roku
Zarówno w Polsce, jak i na świecie w taj kategorii wymieniłbym wzrost kanału mobile. Nie rozpatrywałbym tego zjawiska w kategorii „sukces”, ale raczej jako zdroworozsądkowe podejście marketera do użytkownika. Coraz więcej firm obecnych w internecie widzi, że ich klienci przeglądają sieć głównie na urządzeniach mobilnych. To za ich pośrednictwem szukają informacji potrzebnych „tu i teraz”. A smartfon zawsze jest pod ręką. Dlatego marketerzy (telekomy, branża FMCG itd.) starają się ułatwić użytkownikom korzystanie z usług właśnie przez mobile. Do formatu kanału mobile dostosowywane są obecnie powstające serwisy i popularne usługi, z których korzystamy w sieci (np. serwisy bankowości elektronicznej).

Według badania Gemius, w Polsce mamy ponad 21 mln użytkowników internetu mobilnego. Patrząc na te dane przez pryzmat liczby mieszkańców naszego kraju, jest to znacząca grupa korzystających na co dzień z urządzeń mobilnych, a także potencjalnych odbiorców treści przygotowanych specjalnie na kanał mobile.

Porażka / rozczarowanie roku
Jeżeli chodzi o Polskę czy o rynek globalny, nie wskazałbym większej porażki. Echem w mediach obiło się natomiast małe zamieszanie z opłatami za roaming w UE. Teoretycznie ich nie ma, jednak usługa nie jest całkowicie darmowa. Każdy operator chwali się dużym zasięgiem swojej sieci, prędkością LTE czy LTE+, ale jak tylko wyjedziemy poza większe aglomeracje, cieszmy się z tego, że w ogóle mamy zasięg. Winne tej sytuacji nie są telekomy, ponieważ jak wiadomo budowa infrastruktury kosztuje, ale jeśli myślimy o rozwinięciu sieci 5G, internecie rzeczy itp., to musimy postarać się o zapewnienie niezbędnego minimum.

Człowiek roku
Nie zapamiętałem osoby, która mogłaby zasłużyć na takie miano. Oczywiście są ludzie, którzy robią dużo dobrego dla branży w Polce czy na całym świecie, ale mianem „człowieka roku” bym ich nie określił.

Serwis / kampania / projekt roku
Polska: W tej kategorii zdecydowanie wskazałbym projekt wdrożenia strategii sieci 5G. Oczywiście, ktoś mi zarzuci, że to dopiero projekt. Jednak jestem zdania, że od czegoś musimy zacząć. Inaczej zawsze będziemy o parę kroków za innymi. Każda taka inicjatywa jest dobrym sygnałem dla inwestorów i klientów.

Premiera, nowość roku
W tej kategorii wymienić należy globalny wzrost prędkości internetu. Patrząc na najnowszy raport firmy Ookla, zajmującej się m.in. badaniem szybkości internetu, nie mamy się czego wstydzić. Polska zajęła w zestawieniu 51. miejsce w kategorii „internet mobilny i 35. w kategorii „internet szerokopasmowy”. Ogólnie prędkość sieci na świecie wzrosła o 30 proc. Średnia szybkość szerokopasmowego internetu wyniosła 40 Mbps, a mobilnego - 20 Mbps.

Jeśli chodzi o premiery, producenci smartfonów prześcigają się w przedstawianiu klientom nowej oferty swoich flagowców. Każdy z nich można określić nowością lub premierą. Ważne, że użytkownicy mają szeroki wybór i każdy znajdzie smartfon odpowiadający własnym potrzebom i możliwościom finansowym.

Trend roku
Polska: Bez wahania wskażę na wzrost wartości rynku internetu mobilnego. Jak wynika z raportu PMR, spowodowany jest on dwoma głównymi czynnikami: wzrostem zapotrzebowania na zwiększenie prędkości transferu oraz coraz większą konsumpcją danych w przeliczeniu na pojedynczego użytkownika.

Świat: W minionym roku największym światowym trendem był rozwój sieci 5G oraz IoT. Przy tak dużym zapotrzebowaniu na szybki internet mobilny nie ma drogi odwrotu. Szczególnie jeśli zwrócimy uwagę na IoT. Mimo że internet rzeczy jest często kojarzony z urządzeniami RTV i AGD, to jego elementy stosowane są również w innych gałęziach przemysłu. Według danych IDC, największe wydatki na tę technologię poczyniły w 2017 roku firmy z branży: produkcyjnej (183 mld dolarów), transportowej (85 mld dol.) oraz utilities (66 mld dol.). Ponadto, inteligentne rozwiązania stosowane są również w takich dziedzinach jak: motoryzacja, medycyna czy w życiu codziennym, np. jako smart city lub elementy rozrywki (smart TV).

Prognoza na 2018 rok
Polska: Wymienię rozwiązania, które zdecydowanie warto obserwować. Jednym z nich jest Alexa, czyli głosowa asystentka od Amazona, która doczekała się wsparcia od pierwszego polskiego wydawcy. Być może w nowym roku większa liczba marketerów znajdzie jeszcze ciekawszy sposób na wykorzystanie VR, niż miało to miejsce do tej pory.

Wart śledzenia jest również dalszy, nieustanny rozwój IoT. W Polsce będzie on oczywiście widoczny, może nie w takim zakresie jak na Zachodzie Europy czy w Stanach, ale każde wydarzenie w tej dziedzinie jest warte odnotowania.

Świat: Nieustannie zwiększony popyt na szybsze łącze prawdopodobnie zmusi operatorów do wprowadzania coraz to nowszych ofert i usług. Będzie to wynikało z faktu, że, jak prognozuje Cisco, do 2019 roku 78 proc. ruchu w mobilnym internecie będzie generowało wideo (klasyczne, jaki i wszelkiego rodzaju live streamy).


Łukasz Kaczmarek, partner w Osom Studio Agencja Interaktywna

Wydarzenie roku
Wysoki współczynnik bezpieczeństwa i blokowania dostępu do prywatnych danych użytkowników to jedna z kluczowych wartości firmy Apple. Nic więc dziwnego, że z każdym kolejnym wprowadzanym na rynek urządzeniem technologia ta idzie o krok do przodu. Przełomowa w tym zakresie funkcja Face ID miała w założeniu zapewnić uwierzytelnienie użytkownika na nieosiągalnym dotychczas poziomie. Mimo iż rozwiązanie nie jest jeszcze w pełni doskonałe, firma z pewnością będzie je rozwijać, aż w przeciągu kilku lat funkcja ta stanie się standardem. Inni producenci telefonów już próbowali i nadal będą próbować wdrożyć podobny system identyfikacji, jednak to właśnie Apple rozpoczął tę rewolucję, a wyniki sprzedażowe w jednoznaczny sposób wskazują, któremu z brandów użytkownicy najbardziej ufają.

Sukces roku
Wydaje się, że Instagram, wraz z Facebookiem, coraz mocniej dążą do skoncentrowania wewnątrz aplikacji userów wszystkich kategorii wiekowych. Zuckerberg niejednokrotnie próbował też wykupić Snapchata, ale skoro się nie udało, pozostało sięgnąć  po ciężką amunicję, czyli duplikowanie rozwiązań tej platformy. Popularne filtry, nakładki lokalizacyjne, ulotne wiadomości i relacje - wszystko to cieszy się w końcu ogromną popularnością, stanowiąc także przystępne rozwiązanie dla firm, które mogą teraz zmienić system komunikacji na nieco luźniejszy i mniej formalny. Klonowanie funkcji było z pewnością działaniem z kategorii zuchwałych, ale prawdopodobnie też opłacalnych. Instagram, który jak dotąd znajdował uznanie raczej wśród starszej grupy odbiorczej, teraz pozyskuje część młodszych userów Snapchata. Aplikacja rozrasta się w naprawdę imponującym tempie i zakresie, stając się tym samym coraz mocniejszym narzędziem marketingowym w rękach zarządzających biznesami każdego formatu.

Porażka / rozczarowanie roku
Zapalczywe próby delegalizacji Ubera i wymazania go z mapy usług przewozowych zarówno w Polsce, jak i na świecie, osiągają coraz wyższy poziom, a jest to możliwe głównie za sprawą niestabilnego modelu działania samej firmy. Domniemane łamanie prawa, jakim są brak licencji na przewóz osób, brak przeglądu stanu technicznego, kasy fiskalnej, ubezpieczeń i odpowiedniej polisy, ułatwiają nakładanie na kierowców niebotycznych kar, m.in. przez Główną Inspekcję Transportu Drogowego. Także brak ochrony danych osobowych pasażerów stanowi duży problem wizerunkowy. Jedna afera goni drugą, a płonące struktury kadr Ubera nie ułatwiają odpierania ataków na firmę.

Usługa, która względem zwykłych korporacji przewozowych oferuje konkurencyjne ceny, wywołuje także niemałe poruszenie właśnie wśród kierowców zarejestrowanych taksówek, co znajduje ujście w strajkach i w samozwańczym weryfikowaniu kwestii naruszania prawa (znane są przypadki ataków na kierowców Ubera). Wszystko to sprawia, że zasoby firmy topnieją jak bałwan na wiosnę, a ona sama próbuje gasić coraz to nowe pożary.

Człowiek roku
Trzeba przyznać, że Mark Zuckerberg dobrze jak nikt inny umie rozpoznać trendy oraz wdrażać skuteczne i rokujące rozwiązania na wielką skalę. Na dzień dzisiejszy zyski Facebooka wzrosły o 80 proc. względem poprzedniego roku, a wszystko to za sprawą reklam mobilnych, które stanowią trzy czwarte dochodów firmy. Rosnąca liczba reklamodawców i użytkowników nie jest dziełem przypadku, ale przemyślanym efektem obranego kierunku strategii rozwoju koncernu. Zuckerberg zbiera plony wzmocnienia siły mobilnego kanału, a spółka bije rekordy popularności. Społecznościowy gigant na tym nie poprzestaje - prezes Facebooka informuje także o rosnącym zainteresowaniu userów reklamami wideo i teraz to właśnie ten format mobile marketingu ma być największym motorem wzrostu.

Serwis / kampania / projekt roku
Jeśli chodzi o mobile to zdecydowanie „IKEA Place”. Względnie nowa technologia, dobrze dobrana treść i przede wszystkim rozwiązywanie problemów użytkownika - tak w kilku słowach można opisać aplikację, pozwalającą sprawdzić, jak mebel może wyglądać w danym mieszkaniu. Rozszerzona rzeczywistość pozwala użytkownikom umeblować wybrane pomieszczenie - wystarczy zeskanować przestrzeń, by móc przebierać wśród dwóch tysięcy mebli i akcesoriów, a następnie dzielić się swoimi aranżacjami. Proste pomysły są najlepsze - IKEA po raz kolejny pokazała, jak dobrze zna problemy klientów i skróciła ich drogę do swoich sklepów… aczkolwiek korzystanie z aplikacji jest tak wciągające, że wizyta w IKEA może się trochę odwlec.

Premiera / nowość roku
Najciekawsza premiera mijającego roku to zdecydowanie słuchawki Google Pixel Buds. Recenzje mówią, że nie są one jeszcze niezawodne, ale zdecydowanie stanowią przełom, jeśli chodzi o znoszenie granic w komunikacji. Pixel Buds obok wirtualnego asystenta wyposażone są w Google Translate, dzięki któremu podczas rozmowy za pośrednictwem smartfona na bieżąco uzyskujemy tłumaczenie obcego nam języka. Myślę, że warto obserwować ten trend - jest on niezwykle atrakcyjny, jeśli chodzi o biznesowe wykorzystanie i wszystko wskazuje na to, że znacznie się rozwinie.  Kto wie, być może w nie tak dalekiej przyszłości, rozmawiając przez telefon, tłumaczenie otrzymywać będziemy w locie. Niestety w Polsce na taką swobodę przyjdzie nam jeszcze poczekać - na tym etapie system nie obsługuje naszego języka.

Trend roku
Co ciekawe, w tym roku najnowszy trend nie był totalną nowością, ale powstał w wyniku znacznego rozwoju znanych nam dobrze platform do komunikacji. Przez ostatnie miesiące obserwowaliśmy, jak m.in. Messenger stawał się osobnym ekosystememem, który świetnie radzi sobie w pojedynkę, bez swojego dużego rodzica. Messenger to już nie tylko chat na Facebooku - to samodzielna aplikacja, która komercyjnym użytkownikom pozwala na komunikowanie się ze znajomymi, przesyłanie plików czy planowanie swojego czasu, a biznesowym - prowadzenie efektywnych działań reklamowych. Myślę, że trend ten rozwinął się również dzięki botom, które są naturalnym środowiskiem takich komunikatorów i swoją ogromną popularnością niejako inspirują ich rozwój.

Silny zwrot w stronę komunikacji zauważamy także w takich aplikacjach, jak Instagram. W tym roku pojawiło się wiele nowych funkcji i odświeżono te już dostępne (np. New Instagram Direct, Photo and Video Replies to Stories), otwierając przed użytkownikami nowe formy dialogu. Dowodzi to, że opisywany przeze mnie trend podchwycili najwięksi mobilni gracze. Co więcej, już pojawiają się głosy, że wkrótce chat Instagrama również stanie się osobną platformą - testy Direct już trwają.

Prognoza na rok 2018
W 2018 roku smartfony staną się jeszcze mocniejsze hardware’owo, co przełoży się na możliwość obsługi coraz bardziej wyrafinowanego softu do poszerzonej rzeczywistości. Apple i Google już udostępniło biblioteki do obsługi AR, dzięki czemu znacznie zmniejszył się próg wejścia - może to sugerować rozwój aplikacji (i gier) korzystających z tej technologii. Myślę, że w nadchodzącym roku powstanie nie tylko coraz więcej aplikacji mobilnych wykorzystujących to rozwiązanie, ale też urządzeń, które pozwolą w pełni doświadczać rozszerzonej rzeczywistości i to nie tylko specjalistom, ale też użytkownikom komercyjnym. Oczywiście boom na AR znacznie bardziej widoczny będzie za oceanem - jestem ciekaw, czym najwięksi gracze zaskoczą branżę i jak rozwiązania tych gigantów marketerzy włączą w strategie marek. Pozostaje nam obserwować rozwój wydarzeń.

 


Łukasz Makowski, CEO w LookSoft

Wydarzenie roku
Wprowadzenie Face ID. Uważam to za milowy krok w obszarze technologii, mimo bardzo wielu rozwiązań, które są rozwijane i komercjalizowane każdego dnia. Fakt wykorzystania Face ID w tak masowym urządzeniu jak smartfon mówi o tym, jak zaawansowana jest ta technologia i jak ogromne są jej możliwości.

Sukces / Porażka roku
Od dobrych paru lat powtarzamy pytania: czy to już jest, czy będzie, czy już było? Najlepszy przykład to tzw. „rok mobile”. Uważam, że w tym roku za sukces można wreszcie uznać kryptowaluty. Ilość modeli biznesowych, jakie powstają na rynku w wyniku wykorzystania tej technologii oraz fakt, że mówią o tym wszyscy (i ci co coś wiedzą, i ci którzy słyszeli tylko takie hasło) porównać można jedynie do emocji, jakie dawał wzrost powszechności smartfonów.

Człowiek roku
Niezmiennie Mark Zuckerberg. Jego wpływ na świat widać w każdym z mediów, które zaczyna mieć skalę oddziaływania na tyle dużą, aby znaleźć się w orbicie zainteresowania Facebooka.

Serwis / kampania roku
Nie zauważyłem w tym roku nic spektakularnego, niemniej zapamiętałem kampanię Allegro, której dzięki ciekawemu przekazowi udało się przebić inne komunikaty kierowane z mediów, z którymi mam styczność jako konsument.

Premiera roku
iPhone X - zelektryzował wszystkich, począwszy od technomaniaków i speców od marketingu, skończywszy na hipsterach i (klasycznie) miłośnikach designu.

Trend roku
VR, VR i jeszcze raz VR. Uważam, że ten rok pokazał, a następny tylko umocni, pozycję rozwiązań VR we wszelkich segmentach i zastosowaniach. Już dziś niemożliwe stało się możliwe - zdalne diagnozy pacjentów, obserwowanie od środka działania bardzo skomplikowanych urządzań, obecność w niedostępnych miejscach, wirtualne podróże, unikane doznania w rozrywce.

VR stał się faktem i uważam, że niebawem będziemy świadkami rewolucji, jaką ta technologia nam przyniesie. Szybkość jej rozwoju, biorąc po uwagę, że niedawno  przełomowe były pierwsze Oculusy, a teraz możliwości są już znacznie większe, pokazuje, że to, co jest dostępne obecnie, to dopiero początek „zabawy” z wirtualną rzeczywistością.

Prognoza
Mobile, kryptowaluty, efektywność biznesowa. Przewiduję i liczę na mocny  "mojego podwórka”, czyli dalszy rozwój i powszechność wykorzystania aplikacji mobilnych.  Prognozuję także zdecydowanie większe przywiązywanie wagi do efektywności tworzonych rozwiązań oraz zwracanie uwagi na ich mierzalne efekty (ROI). Aplikacje mają zarabiać (sprzedawać), oszczędzać (poprzez optymalizację), bądź promować (oferując zupełną precyzyjność komunikatu). Co do kryptowalut to w 2018 dużo może się wydarzyć, patrząc na aktywność w tej dziedzinie krajów,,banków, wielkich instytucji finansowych i ogromnego biznesu.

 


Marek Naruszewicz, account director w Mobiem Polska

Wydarzenie roku
Jeśli chodzi o wydarzenie roku, to trudno znaleźć jedno, które byłoby najważniejszym. Według mnie warto wspomnieć o zakupie przez Grupę Onet-RASP większościowych udziałów w spółce zarządzającej serwisem Jakdojade.pl. Chociaż miało ono miejsce jeszcze pod koniec 2016 roku, warte jest odnotowania, bo to przejęcie wzmacnia rynkową pozycję Grupy.

Niedawno doszło do zrealizowania kolejnej interesującej transakcji: Apple kupił Shazam - jedną z najstarszych aplikacji mobilnych. Oczywiście, według mnie, jest to odpowiedź na działania Google’a, który rozpoznawanie piosenek w swoich telefonach Pixel 2 będzie miał w standardzie.Ciekawi mnie, jak producent iPhone’ów rozwinie tę usługę i jak rozwiąże współpracę z konkurencyjnymi producentami.

Wartym odnotowania jest również fakt wprowadzenia na rynek aplikacji m-obywatel, projektu Ministerstwa Cyfryzacji. W założeniu apka ma przechowywać dane osobowe i „zastąpić” plastikowe dowody osobiste. Na razie program nie oferuje zbyt wiele, ale - jak zapewniają producenci - będzie rozwijany. Mam nadzieję, że aplikacja szybko zostanie dostosowana do potrzeb biznesowych i będzie miała funkcje interakcji, np. w bankach, urzędach. Na razie dla samego rynku jest to mało znaczące wydarzenie, ale warto obserwować ten pomysł.

Sukces roku
Według mnie sukcesem roku jest permanentny wzrost branży. Mobile generuje coraz większy ruch w internecie i coraz więcej konwersji, jeśli chodzi o handel. Oczywiście spowodowane jest to smartfonizacją użytkowników oraz łatwym i tanim dostępem do bezprzewodowego internetu. Według badania Connected Consumer Study 2017 przeprowadzonego dla Google’a działania w sieci robią się coraz bardziej mobilne. 38 proc. mieszkańców Polski deklaruje, że częściej korzysta z sieci w telefonie niż w komputerze (na świecie to 28 proc.). Około 60 proc. badanych korzysta z wyszukiwarki w telefonie przynajmniej tak często jak w komputerze, a 40 proc. odwiedza portale społecznościowe i ogląda wideo, korzystając z telefonu.

Porażka / rozczarowanie roku
Powyższe dane wskazują jednoznacznie, że mobile rośnie w siłę i jest potężnym medium, będącym naprawdę blisko użytkowników - konsumentów. Smartfony są częścią naszego codziennego życia i towarzyszą nam praktycznie non stop.

Mimo to nadal bardzo rzadko spotyka się rozróżnienie mobile od internetu w rozumieniu działań reklamowych. Dla wielu marketerów, domów mediowych, a nawet firm badawczych to jedna kategoria, gdzie mobile jest integralną częścią internetu.

To wielkie rozczarowanie, bo wiemy, że coraz więcej interakcji odbywa się poprzez smartfony, które zastępują komputery, radio, telewizję, telefon. Użytkownicy stale konsumują treści na swoich telefonach. A firmy nadal nie biorą tego pod uwagę tak jak powinny, tzn. tworząc i wdrażając spójne i długofalowe strategie rozwoju w obszarze mobile.

Według mnie porażką roku (i końcem pewnej epoki) będzie prawdopodobnie wyłączenie komunikatora Gadu-Gadu, który w swoim czasie był prężnie działającym pionierem komunikacji onlineowej w Polsce. Mimo iż lata jego świetności minęły, to nadal miał ogromny potencjał. Szkoda, że ten rodzimy projekt nie dostał kolejnej szansy.

Człowiek roku
Po raz kolejny trudno wskazać mi jedną osobę, która zasłużyłaby na miano człowieka roku. Ale z zaciekawieniem przyglądam się działaniom Value Media i Group One. Po ubiegłorocznym strategicznym partnerstwie z Serviceplan Group w tym roku nie osiadają na laurach. Na pewno warto zwrócić uwagę na współpracę z Robertem Lewandowskim i stworzenie RL Media (domu mediowego, który obsługuje wizerunkowe działania znanego sportowca), permanentne pozyskiwanie nowych klientów oraz wykwalifikowanych pracowników czy otwieranie kolejnych wyspecjalizowanych spółek należących do holdingu. Te wszystkie działania są nową jakością podejścia do biznesu oraz - mam nadzieję - gwarantem sukcesu tej niezależnej grupy. Z uznaniem trzymam kciuki za dalszy rozwój Value Media i gratuluję Kamilowi Wiszowatemu, Maciejowi Hutyrze, Bartoszowi Krzewskiemu oraz całemu zespołowi.

Jeśli chodzi o świat, to w tym roku wskazuję Marka Zuckerberga, za pozytywne zmiany na Messengerze oraz rozwój Facebooka i Instagrama. Testowanie nowości w obu serwisach i szybkie i trafione reakcje na funkcjonalności konkurencyjnego Snapchata.

Serwis / kampania / projekt roku
Jako projekt roku w Polsce traktuję rozwój technologii 4G, dzięki której urządzenia przenośne mogą rozwinąć skrzydła i stać się jeszcze sprawniejszym narzędziem codziennego użytku. Oczywiście chodzi o szybkość działania połączeń, większą prędkość transmisji danych, a także „pojemności”, dzięki której można obsłużyć więcej użytkowników w tym samym czasie. Czekam również na to, co przyniosą kolejne lata i wdrożenie technologii 5G, nad którą pracują największe globalne koncerny technologiczne.

Na świecie, szczególnie w USA, dużą popularnością cieszy się rozwiązanie Amazon Echo, a także konkurencyjny Google Home, czyli bezprzewodowe urządzenia sterowane głosem kompatybilne z wirtualnym asystentem. Wszystko połączone z urządzeniami domowymi staje się rzeczywistym smart-domem. Myślę, że projekty te będą się dynamicznie rozwijały, tylko potrzeba trochę czasu, aby zaczęły być popularne również w Polsce.

Jeśli chodzi o kampanie, to chciałbym zwrócić uwagę na nasze innowacyjne rozwiązanie, zastosowane w kampanii mobilnej „Skaner uśmiechu”, która była częścią wyzwania „3 dni do bieli”, przeprowadzonej dla Blend-a-Med. Jako pierwsi wykorzystaliśmy mechanizm wywołujący aparat w reklamie, w środowisku aplikacji mobilnych. Dzięki technologii face mappingu przygotowaliśmy wyjątkową, interaktywną kreację, która angażowała użytkownika, zachęcając go do użycia telefonu i uśmiechania się.

Premiera, nowość roku
Według mnie ciekawą nowością jest wprowadzenie nowej opcji identyfikacji użytkownika telefonu. Face ID w nowych iPhone’ach to sygnał od Apple’a, że będzie chciał zastąpić dotychczasową technologię, tj. czytnik linii papilarnych (Touch ID).

Trend roku
Moim zdaniem Polska nie odbiega od światowych rynków, jeśli chodzi o trendy, z którymi mieliśmy do czynienia w tym roku. Potwierdziły się moje ubiegłoroczne prognozy dotyczące rozwoju programmatica. Według szacunków agencji mediowej Zenith w Polsce 25 proc. budżetów przeznaczonych na reklamę internetową jest realizowanych w modelu programistycznym (na świecie już 59 proc.) - co prawda badania dotyczą internetu, ale podobnie wygląda sytuacja w reklamie mobilnej. Dalej jednak podkreślam, że o ile zakup w modelu programistycznym jest skuteczny w reklamie display, to niektóre akcje, działania i formaty wymagają indywidualnych rozwiązań i podejścia.

Rozwój wideo contentu. Wśród młodych widzów widać stopniowy spadek oglądalności telewizji i wzrost popularności serwisów VoD (również płatnych) z ich oryginalnymi produkcjami. Programy oglądane są nie tylko na komputerach, ale również na urządzeniach przenośnych. Takie działania dostarczają użytkownikom zróżnicowanych treści i budują relacje z konsumentami.

Prognoza na 2018 rok
Myślę, że przyszły rok w mobile nadal będzie stał pod znakiem zaangażowanego contentu. Dodatkowo, biorąc pod uwagę fakt, iż reklamodawcy zdecydowanie preferują płacenie za reklamy, które się „oglądają” i są widoczne, to będzie rozwijał się standard viewability odnoszący się do urządzeń mobilnych i stacjonarnych. Ma on poprawić skuteczność kampanii, zmniejszyć ich uciążliwość wobec klientów.

Liczę również na to, że kolejny rok będzie należał do geofencingu, który jest efektywną formą komunikacji opartą na lokalizacji. Dzięki tej technologii można tworzyć wirtualne granice na rzeczywistym obszarze geograficznym i docierać do konsumentów w ściśle określonej strefie i w dowolnym czasie. Obecne możliwości łączenia różnych rozwiązań technologicznych sprawiają, że łatwiejsze jest profilowanie użytkowników i przesyłanie reklam precyzyjnie dopasowanych do odbiorcy, a to doceniają zarówno reklamodawcy, jak i konsumenci.


Marcin Piwnicki, założyciel i dyrektor kreatywny Kohe

Wydarzenie roku
Wzrost znaczenia influencerów i mikroinfluencerów w Polsce i na świece, a tym samym bardziej bezpośrednie i naturalne dotarcie z komunikatami reklamowymi do grupy docelowej i, co istotne, większe zróżnicowanie tych komunikatów i dopasowanie ich do odbiorcy. Influencerzy stali się równie ważni jak celebryci, a czasami są nawet od nich ważniejsi i bardziej wpływowi. Poleganie na ich opinii jest niezwykle istotne przy zakupach internetowych, w czasie których weryfikowanie i sprawdzanie opinii o produktach na YouTube i blogach jest naturalnym etapem procesu zakupowego.

Sukces roku
Bardzo dynamiczny rozwój Instagrama i w konsekwencji wprowadzenie Insta Stories, który odbiera użytkowników Snapchatowi. W zaskakującym tempie przybywa marek, dla których profil na Instagramie jest równoważny z posiadaniem strony i coraz więcej z nich wybiera Insta Stories do prowadzenia bezpośredniej komunikacji ze swoimi klientami.

Porażka / rozczarowanie roku
Podsumowując mijający rok, warto się skupić na tym, co ciekawego udało się zrealizować, co może być dla nas inspirujące i wyznaczać trendy w kolejnym roku, zamiast przyglądać się temu, co nie wyszło. Mam wrażenie, że poziom polskiej reklamy jest coraz wyższy i tych rozczarowań i wpadek z roku na rok jest coraz mniej.

Człowiek roku
Możemy pisać o kolejnych dokonaniach Marka Zukerberga i Elona Muska. O nowych pomysłach, przedsięwzięciach i odkryciach. Ale na prawdziwe wyróżnienie zasługują wszystkie kobiety, które odważyły się wziąć udział w akcji „#metoo” i tym samym przełamały tabu związane z molestowaniem seksualnym na świecie. Wiemy przecież, jak trudno o tym mówić w dobie kreowania samych siebie w profilach społecznościowych. Akcja pokazuje jak dużą skalę ma ten problem i że nie można być wobec niego obojętnym.

Serwis / kampania / projekt roku
Interesujące są te kampanie, które coś wnoszą do naszego życia. Które nie tylko dostrzegają, czy diagnozują problem, ale również podpowiadają rozwiązanie.

Dlatego na pewno warto wspomnieć o polskiej kampanii edukacyjnej #sexedpl, w ramach której wyprodukowano serię kilkunastu filmów na temat różnych aspektów życia człowieka związanych z seksualnością. W akcji udział wzięli polscy aktorzy i celebryci. Szkoda, że w dalszym ciągu to fundacje są głównymi inicjatorami takich akcji, a nie polskie marki. Miejmy jednak nadzieję, że to się kiedyś zmieni.

Na arenie międzynarodowej jest dużo więcej ciekawych realizacji. Z tych może mniej znanych, natomiast reagujących na realne potrzeby i problemy, jest reklama Gillette „Handle With Care”. Wszystkie maszynki do golenia są stworzone do samodzielnego golenia. Natomiast do tej pory żadna z firm nie pomyślała, że są osoby ubezwłasnowolnione lub niezdolne do samodzielnego dbania o podstawowe potrzeby i w XXI wieku stworzono pierwszą maszynkę dla opiekunów, czyli taką, którą jedna osoba może bezpiecznie ogolić drugą.

Premiera, nowość roku
Wprowadzenie Facebookowej platformy sprzedażowej Market Place.
W Polsce platforma ta dopiero się rozwija, ale przy tak dużym zasięgu, jaki ma Facebook, uzyskanie popularności przez tę platformę to tylko kwestia czasu.

Trend roku
Coraz większe znaczenie wideo contentu. Większa konsumpcja wideo i zwiększenie nakładów reklamowych na ten kanał komunikacji. Coraz lepsze uwarunkowania technologiczne łączy internetowych dają nam większą swobodę przeglądania i streamowania wideo. Budżety na content wideo są coraz wyższe i często produkcje na potrzeby mediów społecznościowych zupełnie nie odbiegają poziomem od produkcji stworzonych na potrzeby kampanii telewizyjnych. Już dziś każde ważniejsze wydarzenie nie może się odbyć bez transmisji na żywo na Facebooku.

Drugim zauważalnym trendem jest doskonalenie chatbotów i poprawianie customer service. Jest to oczywiste, że lepiej zatrzymać klienta na stronie, niż dodatkowymi nakładami z powrotem ściągać go z innych stron. Chatbooty są coraz lepiej opracowane, a czas reakcji i tym samym kontakt z klientem jest coraz szybszy.

Prognoza na 2018 rok
Zwiększenie się zjawiska ad blindes i ogólnej niechęci do standardowych komunikatów reklamowych. Co za tym idzie - zwiększenie jakościowego contentu zarówno w reklamach, jak i w treściach na stronach internetowych. Silna potrzeba tworzenia wyróżniających się koncepcji kreatywnych i wartościowych, dopasowanych do grupy docelowej komunikatów. Opracowując kolejne algorytmy wyszukiwania Google również zwraca większą uwagę na lepsze pozycjonowanie stron jakościowych, co jest bardzo pocieszającą prognozą.

 


Dariusz Werelich, head of sales w adrino

Wydarzenie roku
Polska: Koniec roku przyniósł naprawdę interesujące wydarzenie. Cyfrowy Polsat kupił 32 proc. akcji spółki Netia i w ten sposób przygotowuje się na nadchodzący trend związany z budową sieci 5G. Co więcej, zamierza kupić jeszcze ok. 33 proc. akcji, by przejąć nad firmą kontrolę operacyjną. Do tej pory rynek nie zareagował gwałtownie na tę wiadomość, ale w gronie najważniejszych polskich dostawców usług telekomunikacyjnych może dojść do istotnych zmian.

Świat: Jeżeli chodzi o rynek światowy, moją uwagę zwróciły dwa wydarzenia: premiera iPhone’a X - ten wybór był raczej oczywisty - oraz dalsza ekspansja Facebooka. Chodzi tu przede wszystkim o usługi finansowe udostępnione przez Messengera i dostępność tej aplikacji dla najmłodszych użytkowników, a także dla stron biznesowych.

Już nie tylko użytkownicy Messengera ze Stanów Zjednoczonych, ale i Europy (wprowadzenie usługi w Wielkiej Brytanii) mogą wysyłać pieniądze i odbierać je od swoich znajomych. Działanie usługi jest intuicyjne, co należy docenić. Facebook doskonale zdaje sobie sprawę z tego, ile osób na co dzień korzysta z popularnego komunikatora internetowego. Idąc za ciosem, wprowadził udogodnienie dedykowane dla biznesu. Nowa wtyczka do Messengera umożliwia umieszczenie komunikatora na stronie internetowej danej firmy i prowadzenie live chatu z klientem. Facebook postanowił także wprowadzić na rynek Messengera dla dzieci poniżej 13. roku życia. Aby z niego skorzystać, nie trzeba zakładać konta na portalu społecznościowym. Rozwiązanie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa najmłodszych w sieci, choć nie brakuje krytycznych głosów, które skupiają się na wadach pomysłu. Czas pokaże, czy Facebook po raz kolejny odniesie sukces.

Sukces roku
Polska: W tej kategorii należy wymienić udział reklamy kupowanej w modelu programmatic. Może nie tyle jest to sukces sensu stricte, ale trend wzrostowy jest zauważalny i należy go odnotować. Według szacunków firmy Zenith, w Polsce w 2017 roku 25 proc. wszystkich reklam display stanowiła reklama kupiona w modelu programatycznym, a do 2019 roku udział programmatic wzrośnie do prawie 40 proc. Zaczynamy powoli gonić Zachód.

Świat: Analizując te same badania, w 2017 roku 59 proc. globalnych wydatków na internetowe reklamy display realizowanych było w modelu programatycznym. A w 2019 roku ten wskaźnik będzie wynosił już 67 proc.

Porażka / rozczarowanie roku
Patrząc z perspektywy mobile, w 2017 roku nie obserwowaliśmy porażek jako takich, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Można mówić o rozczarowaniach, do których zaliczyłbym proces wprowadzania viewability w Polsce. Wszyscy o tym mówią. Niektórzy duzi gracze „podobno” wprowadzają swoje autorskie rozwiązania, inni „podobno” już coś mają. Klienci chcą się już rozliczać według standardów przyjętych przez IAB, a kampanie mierzone jednocześnie dwoma światowymi rozwiązaniami, certyfikowanymi przez MRC (Media Rating Council), pokazują między sobą rozbieżności od 10 do nawet 60 proc. Moim zdaniem daleka droga przed nami.

Człowiek roku
Patrząc pod kątem mobile, nie jestem w stanie wskazać konkretnej osoby, zarówno w Polsce, jak i na świecie, która w szczególny sposób przyczyniła się do rozwoju branży.

Serwis / kampania / projekt roku
Polska. Bez wahania wskażę Allegro z kampanią „A Ty czego szukasz?”. Kolejny rok z rzędu Allegro pokazało, że można robić dobre, długofalowe, projekty, które zdobywają miliony wyświetleń.

Premiera, nowość roku
Świat: Globalna premiera, na którą chyba wszyscy zwrócili uwagę to iPhone X. Według mnie można zaliczyć ją do kategorii rozczarowań. Sprzedażowo iPhone X broni się i wygrywa. Jeżeli chodzi o innowacje, to Apple zalicza porażkę. Samo wykonanie i wygląd smartfona jest w porządku - jak całej serii produktów wypuszczanych na rynek przez markę. Jednakże od firmy z taką pozycją i aspiracjami możemy oczekiwać czegoś więcej, niż odcinania kuponów od sukcesów poprzednich realizacji.

Trend roku
Polska. Szczególnie w końcówce roku, można było zaobserwować kilka trendów. Poza wspomnianymi wcześniej, czyli standardami viewability czy RTB/Programmatic oraz inwestowaniem Cyfrowego Polsatu w budowę sieci 5G, warto zwrócić uwagę na T-Mobile.

Firma chce budować w Polsce sieć umożliwiającą rozwój internetu rzeczy. Deutsche Telekom, czyli koncern, do którego należy sieć T-Mobile, wybrał nasz kraj do wdrażania technologii Narrow Band stanowiącej fundament dla rozwoju IoT. W województwie lubuskim uruchomiono pierwsze stacje obsługujące tę sieć. T-Mobile przygotowuje się do budowy kolejnych, w całej Polsce, co ma nastąpić w 2018 roku.

Ogromnym krokiem naprzód jest także uchwalenie przez Senat nowego prawa, według którego będzie możliwe testowanie sieci 5G bez opłat za częstotliwości. Jeśli częstotliwość będzie używana do badań, testów lub eksperymentów mających na celu wprowadzenie nowych technologii, to nie trzeba będzie za nią ponosić kosztów.

Świat: Augmented Reality Audio, to trend, który moim zdaniem poza VR warto obserwować. Już niedługo będziemy w stanie kontrolować świat dźwięku, który nas otacza. Przykładowo dzięki inteligentnym słuchawkom będziemy mogli uzyskać niespotykany dotąd stopień precyzji w odbieraniu każdego elementu składowego danej ścieżki dźwiękowej.

Last but not least: dane, dane i jeszcze raz dane. Zbieranie, przetwarzanie i umiejętne wykorzystanie danych. Cześć marketerów już to robi, inni zaś dopiero się tego uczą lub przymierzają się do wdrożenia takich działań. Kto szybciej zaczął, ten, moim zdaniem jest wygrany. Szczególnie, że przed nami RODO oraz przymiarki UE do wprowadzenia e-privacy.

Prognoza na 2018 rok
Polska: 2018 rok będzie rokiem rozwoju modelu programmatic i standardu viewability. W następnym roku, tak jak to miało miejsce i w 2017 roku, w cyfrowych kampaniach marketingowych nadal ważna będzie reklama mobilna, więc można przypuszczać, że ponownie będziemy mieli do czynienia ze wzrostem na rynku wideo mobile. Poza tym branża reklamowa skupi się na efektywniejszym wykorzystaniu influence marketingu.

Rozwój technologii i trendy trafiające do Polski mają także swoje negatywne strony. Im więcej zautomatyzowanego zakupu i zwracania uwagi wyłącznie na viewability, tym więcej będzie prób oszukania systemu. Zjawisko ruchu fraudowego rośnie równie szybko, jak wydatki na reklamę w modelu programmatic, dlatego branża będzie musiała się zmierzyć z tym problemem. Tym bardziej, że według danych zebranych przez Incapsula, w 2016 roku  52 proc. ruchu w sieci generowały boty.

Świat: Globalnie będzie to ekspansja modelu programmatic. Według szacunków eMarketera do 2019 roku ponad 80 proc. kampanii w digitalu będzie kupowana wyłącznie przez ten kanał.

Nie chodzi wyłącznie o internetowe kampanie marketingowe, np. w Stanach Zjednoczonych w ten sposób kupuje się również kampanie telewizyjne, radiowe, kinowe i outdoorowe. W USA nakłady finansowe na reklamy kupowane w modelu programatycznym wyniosą do końca 2017 roku 5,6 mld dolarów (co będzie stanowić 6 proc. łącznych wydatków reklamowych w tych kanałach komunikacji). W 2019 roku te wydatki wzrosną do 13 mld dolarów, a ich udział do 13,6 proc.


tw