Jacek Kurski: wśród klientów Netii „Wiadomości” i „Teleexpress” mają o 60-70 proc. wyższą oglądalność niż wg Nielsena

Prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski poinformował, że w pomiarze wśród klientów Netii „Wiadomości” i „Teleexpress” notują po 60-70 proc. wyższą oglądalność niż według badania Nielsen Audience Measurement. Podkreślił, że oba programy traciły tylko 1,4-1,8 proc. oglądalności, tyle że z miesiąca ma miesiąc.

W czerwcu br. Kurski poinformował, że Telewizja Polska nawiązała współpracę, w ramach której dostaje dane o oglądalności jego programów na podstawie tego, co oglądają klienci usługi telewizyjnej Netii. - Wyniki są szokująco inne. Ten pomiar jest nieprawdopodobnie bardziej dokładny. Bardzo dużo mówi, jak bardzo dotychczasowy pomiar Nielsena nie odpowiadał rzeczywistości - opisał prezes TVP. Szczegółowych danych wtedy nie przedstawił, zaznaczył jedynie, że TVP Info w szczytowym momencie ogląda 1,3-1,5 mln widzów.

Na początku lipca w odpowiedzi na interpelację poselską prezes TVP udzielił dalszych wyjaśnień, które udostępniono niedawno. - Trudno uznać pomiar telemetryczny prowadzony przez firmę Nielsen na próbie 2 tysięcy gospodarstw domowych za wiarygodny. Zarząd TVP wielokrotnie formułował na podstawie analizy struktury panelu i danych od operatorów kablowych zastrzeżenia dotyczące jakości pomiaru Nielsena. Dostęp do danych o rzeczywistych zachowaniach widzów z 200 tysięcy gospodarstw domowych pokazuje, że oglądalność „Wiadomości” i „Teleexpresu” jest o 60-70 proc. większa niż wykazywana przez Nielsena - napisał Jacek Kurski. Zaznaczmy, że na koniec czerwca br. Netia miała 182 tys. klientów usługi telewizyjnej.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiadomosci-marzena-paczuska-utrata-860-tys-widzow ##

W interpelacji, skierowanej do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które przekazało ją TVP, poseł Wojciech Król z PO zapytał, na ile TVP szacuje spadki oglądalności „Wiadomości” (głównego wydania) i „Teleexpresu” od marca ub. do kwietnia br. Na to Jacek Kurski przytoczył dokładne wyniki oglądalności obu programów z badania Nielsen Audience Measurement. Przy czym nie podano, o ile te wyniki zmieniały się w skali roku, tylko z miesiąca na miesiąc.

- Interpretując wyniki oglądalności programów telewizyjnych należy mieć na uwadze fakt, iż wielkość widowni telewizyjnej zmienia się w zależności od pory roku - jest większa jesienią i zimą, a zmniejsza się wiosną i latem. Wyniki oglądalności „Wiadomości” i „Teleexpresu” według Nielsena, ujęte w perspektywie czasowej marzec 2016 - kwiecień 2017, pokazują niewielką dynamikę spadku z miesiąca na miesiąc - średnio -1,39 proc. dla „Wiadomości” i -1,82 proc. dla „Teleexpresu” - opisał prezes TVP.

- Gdy porównamy dane za I kwartał 2017 do średnich z ubiegłego roku obserwujemy znaczącą dynamikę wzrostu +9,4 proc. oglądalności „Teleexpresu” i +4,6 proc. wzrostu widowni „Wiadomości”. Są to pozytywne oznaki ciągłej popularności głównych programów informacyjnych Telewizji Polskiej pomimo istniejącego trendu odchodzenia widzów do stacji tematycznych i powszechnego spadku oglądalności - podkreślił Jacek Kurski.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zmiana-szefa-wiadomosci-to-zamowienie-polityczne-propaganda-byla-zbyt-nachalna-opinie ##

Z początkiem bieżącego tygodnia zmienił się szef „Wiadomości”: odwołaną Marzenę Paczuską zastąpił Jarosław Olechowski. Dodajmy, że według Nielsen Audience Measurement w pierwszej połowie br. średnia oglądalność minutowa TVP1 wyniosła 664 tys., co dało 10,14 proc. udziału w rynku oglądalności, o 12,66 proc. mniej niż rok wcześniej.

tw