Nowy Jaguar XF w wersji Sportbrake (wideo)

Firma Jaguar Land Rover zaprezentowała nowego Jaguara XF Sportbrake. Oznacza to powrót marki do segementu kombi klasy premium.

W Jaguarze XF Sportbrake zachowano charakterystyczne linie sedana w przedniej części nadwozia. Nowy model bazuje na swoim protoplaście i wyposażony jest w jego wszystkie technologie napędu na wszystkie koła (AWD) oraz konstrukcję wykorzystującą w szerokim zakresie stopy aluminium. Oferuje także jednostki napędowe Ingenium, w tym wysokoprężną jednostkę o pojemności 2 litrów i mocy 240 KM.

Wersja XF Sportbrake posiada również znane cechy modelu XF w przedniej części nadwozia, w tym reflektory wykorzystujące technologię LED. Tył obejmuje zachodzące na boki lampy LED, biegnące od boków nadwozia do pokrywy bagażnika i zawierające półokrągły motyw znany ze sportowego SUV-a marki Jaguar - modelu F-Pace. Przez całą szerokość pojazdu biegnie chromowany pasek, który wizualnie łączy tylne lampy.

Tylne zawieszenie pneumatyczne z systemem samopoziomowania jest oferowane jako element wyposażenia standardowego, a opcjonalny system Configurable Dynamics pozwala kierowcom dostroić ustawienia układu kierowniczego, przekładni i przepustnicy. W przypadku wybrania amortyzatorów układu Adaptive Dynamics (aktywnego zawieszenia) klienci mogą także dostosować ustawienia zawieszenia do własnych preferencji.

Panoramiczny dach ma powierzchnię 1,6 m2, pasażerowie tylnej kanapy mogą korzystać z powiększonej przestrzeni na kolana i głowę, a bagażnik może pomieścić 565 litrów bagażu.

XF Sportbrake posiada także opracowane przez firmę Jaguar Land Rover funkcje oprogramowania, takie jak All Surface Progress Control (ASPC), Adaptive Surface Response (ASR) czy Intelligent Driveline Dynamics (IDD). Za sprawą nowej, jednoelementowej pokrywy bagażnika wykonanej z polimerów, samochód charakteryzuje się rozkładem masy pomiędzy osiami 50:50.

Nowy XF Sportbrake mierzy 4955 mm i jest o 6 mm krótszy od poprzedniego modelu, ale jego rozstaw osi został powiększony o 51 mm, do 2960 mm. Współczynnik oporu aerodynamicznego o wartości 0,29 ma swój udział w uzyskaniu emisji CO2 na poziomie 118 g/km.

Pojazd oferuje czterostrefową klimatyzację, składaną i dzieloną w proporcji 40:20:40 kanapę, aktywny tempomat (ACC) z asystentem jazdy w korku, systemy monitorowania martwego pola i wykrywania pojazdów podczas cofania, a także dwa systemy multimedialne (Touch z 8-calowym centralnym ekranem dotykowym i modułem rozpoznawania mowy oraz Touch Pro z 10-calowym ekranem dotykowym, czterordzeniowym procesorem, opcjonalną funkcją Dual View i opcjonalnym, opracowanym przy współpracy z brytyjską firmą audio Meridian, cyfrowym systemem dźwięku surround z 17 głośnikami o mocy 825 W).

Samochód będzie dostępny z cztero- i sześciocylindrowymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Najbardziej ekonomiczną jednostką jest łączony z tylnym napędem 163-konny silnik wysokoprężny Ingenium z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek, który zapewnia emisję CO2 na poziomie 118 g/km oraz zużycie paliwa wynoszące 4,5 l / 100 km. Na drugim końcu spektrum silników znajduje się 380-konny doładowany silnik benzynowy V6. W połączeniu z 8-biegową przekładnią automatyczną ZF oraz układem napędu na wszystkie koła rozpędza samochód do 100 km/h w 5,5 sekundy.

Wśród funkcji zwiększających praktyczność nowego kombi Jaguara znalazły się technologia Tow Assist oraz opaska na rękę Activity Key, która pozwala użytkownikowi zabezpieczyć swój pojazd na czas uprawiania sportu na świeżym powietrzu. Kierowcy mogą również ustawić maksymalną wysokość otwarcia pokrywy bagażnika sterowanej gestem, aby zapobiec jej uszkodzeniu w miejscach o ograniczonej wysokości, np. na parkingu piętrowym lub w garażu. Funkcja filtracji i jonizacji powietrza w kabinie zapobiega przedostawaniu się do wnętrza pojazdu zanieczyszczeń. Z kolei system Driver Condition Monitoring bada szereg sygnałów wejściowych w celu wykrycia oznak senności i ostrzeżenia kierowców o konieczności zrobienia sobie przerwy.

Nowa gama modelu Jaguar XF Sportbrake obejmuje wersje wyposażeniowe Pure, Prestige, Portfolio, R-Sport oraz S. Jeśli chodzi o konfiguracje układów napędowych, wśród jednostek wysokoprężnych znalazły się: 2.0L R4 (163 KM) z przekładnią manualną lub automatyczną i napędem RWD, 2.0L R4 (180 KM) z przekładnią automatyczna i napędem RWD lub AWD, 2.0L R4 (240 KM) z przekładnią automatyczną i napędem AWD oraz 3.0L V6 (300 KM) z przekładnią automatyczną i napędem RWD. Natomiast wśród jednostek benzynowych dostępne będą: 2.0L R4 (250 KM) z przekładnią automatyczną i napędem RWD lub AWD (wersja dostępna tylko w Chinach) oraz 3.0L V6 (380 KM) z przekładnią automatyczną i napędem AWD (wersja dostępna tylko w USA, Chinach, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej; niedostępna w Wielkiej Brytanii i UE).

Ponadto dostępne są dwa jednolite kolory lakieru, Fuji White i Narvik Black, oraz osiem odcieni metalicznych: Yulong White, Santorini Black, Indus Silver, Corris Grey, Loire Blue, Firenze Red, Rossello Red i Caesium Blue. Oferowane są też dwa lakiery premium - Carpathian Grey i Silicon Silver. Farallon Black jest dostępny wyłącznie w modelach First Edition.

Nowy Jaguar XF Sportbrake dołącza do wersji sedan produkowanej w fabryce Castle Bromwich (Wielka Brytania) firmy Jaguar Land Rover.

km