Pierwsza niedziela bez handlu, ale ze smartfonem lub na świeżym powietrzu (raport)

11 marca, czyli w pierwszą niedzielę obowiązywania w Polsce zakazu handlu, ogólna aktywność na smartfonach wzrosła prawie dwukrotnie, a o 27 proc. więcej użytkowników korzystało z aplikacji VOD - wynika z badania firmy Selectivv Mobile House. Chętnie spędzaliśmy czas także na świeżym powietrzu.

Jak ostatnią spędzili ci, którzy zazwyczaj tego dnia bywali w obiektach handlowych? Grupie ponad pół miliona osób przyjrzała się agencja Selectivv Mobile House.

Ponad 40 proc. osób  z próby osób objętych analizą skorzystało ze spacerów lub wybrało się na place zabaw z dziećmi. 19 proc. zaś odwiedziło stacje benzynowe.

Ruch na stacjach paliw wzrósł o 302 proc. względem niedzielnej średniej za ostatnie 12 miesięcy. W parkach, na placach zabaw i terenach spacerowych stwierdzono natomiast wzrost rzędu 189 proc.

Analiza Selectivv pokazuje, że 11 marca jedynie 3 proc. osób ujętych w badaniu korzystało z zakupów w internecie. Natomiast w porównaniu z poprzednimi niedzielami z ostatnich 12 miesięcy był to wzrost jedynie o 5 proc. 

Według badania, 56 proc. osób, które do tej pory przynajmniej jedną niedzielę w miesiącu spędzało na zakupach, to kobiety.

Największy odsetek osób odwiedzających punkty handlowe w niedziele to rodziny z dziećmi - 33 proc. rodzice dzieci w wieku 1-4 lata, i 39 proc. rodzice dzieci w wieku 5-10 lat. 63 proc. odwiedziło dyskonty - Biedronkę, Lidla, Kaufland, 36 proc. - galerie handlowe, 11 proc. - sklepy typu DIY jak Castorama czy Leroy Merlin, a 6 proc. - drogerie.

- Z naszych obserwacji wynika, że osoby przyzwyczajone do zakupów  w niedzielę nie zaczęły masowo korzystać z e-commerce. Z kolei ponad pięciokrotnie wzrosła liczba osób, które wybrały się na spacery, odwiedziły parki lub place zabaw. Niewątpliwie przyczyniła się do tego pogoda, która sprzyjała aktywnościom na świeżym powietrzu. Był to pierwszy ciepły weekend od dłuższego czasu. Można domniemać, że gdyby aura była inna, zaobserwowalibyśmy wzrost w pozostałych aktywnościach z naszego panelu - zapewnia Dominik Karbowski, co-CEO Selectivv Mobile House.

Zgodnie z uchwalonym harmonogramem, w 2018 roku czeka nas 22 niedziele bez handlu. Z kolei w przyszłym roku tylko jedna w miesiącu będzie handlowa, a od 2020 roku sprzedawać będzie można tylko siedem niedziel w roku. Zakaz handlu w niedzielę zaczął obowiązywać 11 marca br.

Spośród 14 mln osób w swojej bazie, Selectivv wyodrębnił 511 221, które w ciągu ostatniego roku przynajmniej jedną niedzielę w miesiącu spędzały w obiektach handlowych, zarówno w dużych galeriach handlowych, ale też np. w sklepach należących do sieci Tesco czy Kaufland.

jd