Jak zaistnieć na Facebooku? Krok po kroku

Pomyśl o stronie Twojej marki na Facebooku, jak o samochodzie po tuningu rodem z serii Szybcy i Wściekli. Teraz wyobraź sobie, że wybierasz się nim na przejażdżkę i… nie wbijasz wyższego niż pierwszy bieg. Kiepskie doświadczenie. Marnujemy potencjał samochodu, kiedy inni są już daleko z przodu.

Poniżej opracowanych zostało 8 przykładowych kroków, pozwalających na osiągnięcie zdumiewających prędkości w wyścigu, w którym stawką jest stworzenie mocnej marki, cieszącej się oddaniem fanów.

1. Publikuj jako strona firmowa. W zeszłym miesiącu twórcy Facebooka wprowadzili nowy sposób zarządzania profilami. Korzystając z dostępnej funkcji, użytkownicy mogą zalogować się i administrować swoim profilem jako stroną. Rozwiązanie to poszerzyło możliwości interakcji między osobami zgromadzonymi na serwisie. Wśród korzyści tej opcji znajdują się m.in. większa zdolność do popularyzacji własnej strony poprzez umieszczanie postów na innych stronach lub otrzymywanie powiadomień o działaniach innych fanów.

2. Unikalna nazwa użytkownika. Kiedy osiągniesz już liczbę 25 osób, które swoją sympatię do strony potwierdziły poprzez „Lubię to”, czas na kolejny krok. W prawym górnym rogu z menu Konto wybierz Ustawienia. Następnie, klikając na link Nazwa użytkownika, ustaw indywidualną nazwę swojego konta. Obok tych sugerowanych przez serwis, możesz także wprowadzić swoją propozycję i sprawdzić jej dostępność. W prosty sposób w miejsce adresu facebook.com/85778732/rtq99 pojawi się indywidualny odnośnik do Twojej strony, tak jak w przypadku http://www.facebook.com/Wirtualnemedia. Opisywane działanie jest ważnym elementem strategii brandu. Chodzi głównie o spójność prezentowania nazwy marki, tak by ta służyła budowaniu jej silnego wizerunku. Nasz brand w adresie profilu na Facebooku to także ukłon w stronę jego pozycjonowania. Od tej pory wpisując nazwę marki w wyszukiwarkach, użytkownicy na pewno spotkają się z naszym facebookowym profilem w wyświetlonych wynikach.

3. Import kanałów RSS. Dostępne na Facebooku aplikacje pozwalają na importowanie własnych kanałów RSS. Dzięki temu wszystkie wpisy publikowane na prywatnym blogu czy w newsroomie natychmiast wyświetlane są także na facebookowej stronie. Poszerzać w ten sposób możemy grono odbiorców treści, minimalizując nakłady pracy. Ponadto import RSS może przyczynić się do wzrostu liczby odwiedzin strony, do której odsyła, np. firmowego bloga. Wyświetlany na Facebooku wpis RSS posiada z reguły miniaturkę grafiki pobranej z bloga czy całej strony. Taki sposób prezentacji wpisu dodatkowo zwiększyć może jego atrakcyjność i zachęcić fana, by po więcej informacji udał się do wskazanego źródła.
Kanały RSS można dodać, wykorzystując jedną z wielu dostępnych na serwisie Facebook aplikacji. Prostym sposobem jest także w ustawieniach profilu strony, w zakładce Notes, posłużyć się opcją Edytuj. Daje to możliwość bezpośredniego zaimportowania np. wskazanego bloga.

4. Połącz konta z Twittera, YouTube i innych. Kolejnym darmowym rozwiązaniem jest możliwość połączenia kont z popularnych serwisów społecznościowych ze stroną na Facebooku. Instalując wybraną aplikację, np. Twittera, możemy budować wyjątkowo szeroką, spójną i funkcjonującą z dużą szybkością sieć dzielenia się informacjami. Podobnie jak w punkcie wyżej, także i w przypadku korzystania z opisywanych aplikacji, treści publikowane na profilu na Twitterze automatycznie wyświetlane będą na facebookowej tablicy. Aplikacje te w łatwy sposób można zainstalować np. poprzez stronę Invlover http://www.involver.com/applications lub odnajdując te, które nas interesują, bezpośrednio przez wyszukiwarkę na Facebooku.

5. Pamiętaj o zakładce Info. Upewnij się, że wypełniłeś wszystkie pola w zakładce, w której znajdują się najważniejsze informacje o marce. Adres firmy, kluczowe informacje o produkcie, zalety oferowanej usługi, strona internetowa, misja i cele, które wyróżniają nas na tle konkurencji, to podstawowe pola, które z należytą starannością powinien uzupełnić każdy, komu zależy na budowaniu silnego wizerunku marki w sieci.
.
6. Niestandardowy design. Oferowany w podstawowej wersji wygląd strony na Facebooku bez wątpienia sprawia, że profil naszej marki może zatracić się na tle setek tysięcy innych, identycznych niebieskich stron. W tym miejscu warto zastanowić się nad opracowaniem niestandardowego designu, który podkreśli wyjątkowość brandu i nada mu unikalną tożsamość. Naturalną koleją rzeczy takiego zabiegu będzie zwiększenie zainteresowania stroną wśród potencjalnych fanów. Na uwagę w tej kwestii zasługują strony wiodących producentów napojów gazowanych i alkoholowych czy strony celebrytów. W graficznym wyróżnieniu strony na Facebooku mogą pomóc firmy wizerunkowe, studia graficzne lub własny web designer, dla którego temat ten nie powinien być obcy.

7. Informuj o nadchodzących wydarzeniach. Właściciele facebookowych stron mają spore zobowiązania wobec ludzi, którzy kliknęli „Lubię to”. Powinni więc zadbać o to, by ich fani byli informowani jako pierwsi o dotyczących markę wydarzeniach. Facebook jest doskonałym miejscem dotarcia do fanów marki z informacjami o konkursach, promocjach czy nadchodzących eventach. Nikt nie utożsamia się ze stroną bezinteresownie. Podświadomie liczymy zawsze na preferencyjne traktowanie – choćby poprzez pierwszeństwo dostępu do pożądanych informacji.

8. Budowanie contentu. Najczęściej publikujemy interesujące artykuły lub pliki video. Często na facebookowej tablicy pojawiają się także grafiki. Część z nich tworzymy sami, inne znajdujemy, przeczesując bezkres Internetu. Nie można traktować jednak strony na Facebooku jako tuby propagandowej. Internauci szybko to zauważą i zniechęcą się do profilu. Strona powinna odzwierciedlać ducha brandu, dać fanom możliwość wchodzenia z marką w interakcje. Stworzenie platformy, w której fani będą dzielić się opiniami o produkcie oraz komentować nasze działania jest okazją do zbierania feedbacku, tak pomocnego w udoskonalaniu produktu czy usługi. Jeśli nie da się internautom powodów do rozmowy – nigdy nie pozna się ich opinii. Z kolei prowadzenie działań promocyjnych bez znajomości oczekiwań wybranych grup konsumentów jest co najmniej strzałem w kolano. Niech facebookowa strona będzie miejscem spotkań ludzi podzielający te same pasje czy wymieniających się swoimi doświadczeniami. Warto stworzyć platformę, gdzie fani mają rzeczywisty wpływ na kształtowanie marki. Spektrum możliwości jest ogromne. Wystarczy strategia opierająca się m.in. na takich założeniach jak:  systematyczność, otwartość czy dostępność informacji o marce dla osób, które tego oczekują.

*opracowano na podstawie: prdaily

Radosław Zarzeczny

km