Skoki narciarskie ulubioną dyscypliną sportową Polaków

Skoki narciarskie to ulubiona dyscyplina sportowa w naszym kraju, a wśród pięciu najbardziej znanych sportowców czterej to przedstawiciele sportów zimowych. Lubimy i  chętnie oglądamy jednak tylko te zawody, gdzie Polacy odnoszą sukcesy - wynika z najnowszego raportu ARC Rynek i Opinia.

Dyscyplina Adama Małysza i Kamila Stocha wyprzedza w zestawieniu piłkę nożną. W pierwszej dziesiątce najbardziej lubianych sportów znalazło się narciarstwo biegowe – na pozycji szóstej. Kolejne dyscypliny zimowe zajmują dalsze pozycje: narciarstwo zjazdowe na 12,  łyżwiarstwo szybkie – na 22, biathlon na 23, hokej na lodzie – na 25 oraz snowboard – na 34.

W mediach najbardziej spośród sportów zimowych lubimy śledzić transmisje ze skoków narciarskich (58 proc. wskazań), narciarstwo biegowe (37 proc.) i zjazdowe (31 proc.). Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się zaś snowboard, który wskazało 19 proc. ankietowanych.

W pierwszej piątce najpopularniejszych polskich sportowców jest aż czterech przedstawicieli sportów zimowych. Adam Małysz od lat jest liderem ogólnego zestawienia. Na trzecim miejscu znalazł się inny znakomity skoczek - Kamil Stoch. Miejsce czwarte należy do Piotra Żyły, a piąte do Justyny Kowalczyk.

- W sportach zimowych zdecydowany prym popularności w Polsce wiodą skoki narciarskie, które w 2017 roku wysunęły się na pierwsze miejsce wśród najbardziej lubianych dyscyplin i które w zasadzie od lat ścigają się o palmę pierwszeństwa z piłką nożną. To wielki sukces tej dyscypliny biorąc pod uwagę jej sezonowość – skoczkowie narciarscy mają zdecydowanie mniej czasu i mniej okazji niż piłkarze, aby pokazać się publiczności i podbić jej serca, a jednak to się udaje. Styczniowe sukcesy naszych skoczków z pewnością jeszcze bardziej wzmocniły pozycję tej dyscypliny. Oprócz skoków w sportach zimowych tak naprawdę liczy się w Polsce jeszcze narciarstwo biegowe, co jest zasługą wieloletnich sukcesów Justyny Kowalczyk. Niestety inne sporty zimowe mają znaczenie marginalne, ale przed nami olimpiada zimowa w Korei Południowej, która z pewnością wpłynie na, przynajmniej chwilowy, wzrost zainteresowania sportami zimowymi. Być może pojawią się sukcesy polskich sportowców, które spowodują, że również inne dyscypliny zimowe zyskają na popularności. – komentuje Grzegorz Sygnowski, autor raportu „Sponsoring Monitor 2017”.

„Sponsoring Monitor 2017” to badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2017 roku zastosowano mix metod ilościowych - wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia - epanel.pl. Zrealizowanych zostało N=1501 wywiadów CATI oraz N=3510 wywiadów CAWI. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.

jd