Pensje w branży PR - 22 tys. złotych miesięcznie dla prezesa, 12 tys. dla eksperta i 2,5 tys. dla asystenta

Przeciętne wynagrodzenie brutto w polskiej branży public relations wynosi od 2,5 tys. złotych na stanowisku asystenckim do ponad 22 tys. złotych dla osoby stojącej na czele firmy - wynika z danych przygotowanych przez Związek Firm Public Relations. Kadra zarządzająca wyższego szczebla może liczyć na pensje od 11 do ponad 18 tys. złotych, ekspert zarabia zaś średnio 12 tysięcy.

Związek Firm Public Relations przygotował zestawienie rynkowej mediany (przeciętnego wynagrodzenia) dla stanowisk zajmowanych w agencjach public relations. Przygotowano je na podstawie kwestionariuszy wypełnionych przez 19 agencji zrzeszonych w związku. Informacje prezentowane w raporcie zawierają opracowane statystycznie dane uzyskane metodą kwestionariuszową i zweryfikowane przez zespół analityków Willis Towers Watson Polska.

Z danych wynika, że najwięcej zarabiają osoby kierujące firmami (w randze CEO/prezes) - przeciętne wynagrodzenie wynosi na tym stanowisku 22,2 tys. zł miesięcznie. Pensja członka zarządu wynosi 18,8 tys. zł, a osoby na czele działu lub departamentu 13 tys.

Osoba na stanowisku asystenta zarabia przeciętnie 2,5 tys. złotych, junior account executive 3,3 tys. zł, a konsultant 7,2 tys. zł.

Ekspert w agencji PR zarabia miesięcznie 12 tys. złotych. Team manager z ponad pięcioletnim doświadczeniem, zrządzający kilkuosobowym zespołem, może liczyć średnio na 11,2 tys. zł na miesiąc. Na stanowiskach związanych z obsługą social media przeciętne wynagrodzenie waha się w zależności od doświadczenia i wpływu na prace zespołu, wynosi od 3,1 tys. do 4,7 tys. zł.

Pracownicy specjalizujący się w projektowaniu graficznym mogą liczyć na pensje rzędu 5,8 tys. zł, w przypadku specjalisty-stratega zaś 5 tys. zł. W pionie administracyjnym branży public relations przecięte wynagrodzenie wynosi odpowiednio 5,3 tys. zł dla zaawansowanego pracownika i 3,5 tys. zł dla osoby z mniejszym doświadczeniem. 


Informacje prezentowane w raporcie zawierają opracowane statystycznie dane uzyskane metodą kwestionariuszową i precyzyjnie zweryfikowane przez zespół analityków Willis Towers Watson Polska.  Dopasowanie stanowisk do modelu badania oparte zostało na wzorcowych opisach stanowisk. Każde stanowisko z modelu badania posiada zwięzły opis głównych obszarów odpowiedzialności, kompetencji i wymagań stawianych zajmującym je osobom. Pozwala to na porównanie stanowisk występujących we własnej organizacji z rynkowym profilem wzorcowym, dla którego opracowane zostały dane płacowe.

W tabeli zaprezentowano wartości przeciętnych wynagrodzeń (rynkowa mediana), dla typowych stanowisk dla branży public relations, dla płacy całkowitej. Roczna płaca całkowita to suma rocznej płacy gwarantowanej brutto i wartości zmiennych składników wynagrodzenia należnych w całym roku kalendarzowym 2016. Poniżej prezentowane są mediany w wymiarze miesięcznym (roczna płaca całkowita podzielona przez 12). Wartość wyrażona brutto dla umów o pracę i cywilnych – czyli obejmuje kwotę przekazaną pracownikowi oraz pobrany PIT i tzw. „ZUS pracownika”.

Wynagrodzenie całkowite - suma rocznej płacy zasadniczej brutto i wartości wynagrodzeń  zmiennych należnych w całym roku kalendarzowym 2016,  podawana w celu oszacowania całkowitego wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi - obejmującego zarówno płacę gwarantowaną jak i zmienną. Wartość roczna TR podzielona przez 12 stanowi Miesięczne Wynagrodzenie Całkowite (MTR). Wartość wyrażona brutto dla umów o pracę i cywilnych – czyli obejmuje kwotę przekazaną pracownikowi oraz pobrany PIT i tzw. „ZUS pracownika”.

Mediana - wskazuje konkretną daną, uzyskaną w wyniku ustawienia listy wszystkich zebranych danych od najniższej do najwyższej i wybrania tej, dzielącej próbę na dwie równoliczne połowy (wartość środkowa w próbie). W kontekście danych płacowych – mediana oznacza taką wartość wynagrodzenia, przy której tyle samo osób objętych badaniem otrzymuje płacę wyższą jak i niższą od tej wybranej.

jd