KER: grafika Tigera w rocznicę Powstania Warszawskiego wbrew dobrym obyczajom

Obraźliwa grafika, wyśmiewająca Powstańców i 73. rocznicę Powstania Warszawskiego wykorzystana w umieszczanej w social mediach reklamie energetyka Tiger (produkowanego pezez Maspex Wadowice) jest przekroczeniem granicy dobrych obyczajów i naruszeniem wartości historycznych, jakim było Powstanie Warszawskie - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

Komisja Etyki Reklamy zajmowała się kilkoma skargami na internetową reklamę napoju energetycznego Tiger (produkowanego przez Maspex Wadowice), która pojawiła się m.in. na Instagramie i Facebooku tuż przed 1 sierpnia br., czyli rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego. Grafika przedstawiała środkowy palec i podpis "1 sierpnia dzień pamięci. Chrzanić to, co było. Ważne to, co będzie!”.

W złożonych skargach ich autorzy tak odnieśli się do tej reklamy: „Żenujące. Poniżej poziomu. Obraźliwe. Co to w ogóle jest?", „Reklama ze względu na datę i tekst na obrazku budzi jednoznaczne skojarzenie z Powstaniem Warszawskim. Jej wymowa i przekaz godzi w pamięć ofiar tego wydarzenia”,  „W moim mniemaniu reklama łamała następujące punkty: Art. 4, 7, 9 z "Podstawowe zasady reklamy". Artykuł 4 - reklama dyskryminuje Powstanie Warszawskie które odbyło się 1 sierpnia w których zginęło 250 tys. Polaków, dziadków, rodziców itd.., także dyskryminuje naszą narodowość. Artykuł 7 - o ile Warszawę w czasie wojny jako całość można rozpatrzyć jako obiekt historyczny no to narusza ona również ten artykuł. Artykuł 9 - nie jestem do końca pewien czy to miała być rzeczywiście reklama wspomnianej marki, czy wyrażenie opinii i stosunku osoby tworzącej jak i/lub marki do Powstania Warszawskiego za pomocą tej «pseudoreklamy»”.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maspex-kryzys-wizerunkowy-tiger-jakie-dzialania-marka-odbuduje-reputacje ##

W odpowiedzi na te skargi przedstawiciele Maspeksu odpowiedzieli KER, że nie było intencją firmy obrażanie czyichkolwiek uczuć, czy też godzenie w słuszną cześć Powstańców.

„Reklama w swej formie i treści bynajmniej nie przystaje do standardów i wartości, którymi kierujemy się na co dzień. Przedmiotowa reklama została przez nas niezwłocznie usunięta, a my sami podjęliśmy i podejmujemy szereg działań naprawczych, starając się zrobić co w naszej mocy, aby zadośćuczynić skutkom jej publikacji. Grupa Maspex przeprosiła społeczeństwo i przekazano kwotę 500.000 zł na konto Światowego Związku Żołnierzy AK. Przygotowujemy projekty wsparcia działań edukacyjnych na temat Powstania Warszawskiego. Będą też inne godne przedsięwzięcia, nad którymi obecnie intensywnie pracujemy”.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-tigera-wzrosla-po-kryzysie-wizerunkowym ##

Maspex w odpowiedzi tej odpowiedzialność za treść zaskarżonej reklamy zrzucił na agencję reklamową, która wówczas dla marki Tiger pracowała (nie podano jej nazwy w piśmie do KER, była to agencja J. Walter Thompson Poland). „Dla kompletności stanu faktycznego sprawy dodajemy, że kompleksową obsługę marki «Tiger» w social media powierzyliśmy profesjonalistom - jednej z czołowych agencji reklamowych, która w naszej ocenie dysponowała właściwym doświadczeniem i potencjałem, wystarczającym aby obdarzyć ją zaufaniem i poczuć się bezpiecznym w rękach specjalistów. W staranności naszego podejścia z agencją reklamową zawarliśmy umowę, która precyzyjnie zakazywała posługiwania się jakimikolwiek treściami obrażającymi uczucia religijne lub prawdę historyczna, wulgarnymi czy obscenicznymi. Niestety nawet tak dopracowana umowa nie uchroniła nas od tego niefortunnego zdarzenia. Jednocześnie pozostaje nam wyrazić nadzieję, że działania podjęte przez naszą firmę w poczuciu społecznej odpowiedzialności, choć w części zadośćuczynią negatywnym skutkom emisji przedmiotowej reklamy - czytamy w odpowiedzi Maspeksu.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/standardy-komunikacji-marketingowej-w-grupie-maspex-tiger ##

Mimo tych wyjaśnień, KER podzieliła stanowiska skarżących uznając, że reklama Tigera w social mediach naruszyła normy Kodeksu Etyki Reklamy. Wskazała, że użyta w reklamie obraźliwa grafika, wyśmiewająca Powstańców i 73. rocznicę Powstania Warszawskiego jest przekroczeniem granicy dobrych obyczajów i naruszeniem wartości historycznych, jakim było Powstanie Warszawskie.

Przypomnijmy, że zaskarżoną reklamę Tigera skrytykowała zarówno branża marketingowa, jak i wiele mediów. Produkty Maspeksu ze sprzedaży na swoich stacjach paliwowych wycofał Lotos, a z ich zakupu zrezygnowało Polskie Radio.

Maspex rozwiązał umowę z odpowiedzialną za obsługę Tigera w social mediach agencją JWT, ta z kolei zwolniła pracowników odpowiedzialnych za zamieszczone wpisy.

bg