Kina i reklama kinowa: najważniejsze wydarzenia w 2017 roku, prognozy na 2018

W ramach naszego cyklu podsumowań 2017 roku w mediach i marketingu zajmujemy się branżą kinową. O najważniejszych wydarzeniach minionego roku i prognozach na najbliższe 12 miesięcy mówią przedstawiciele czołowych sieci kin (Helios), brokerów reklamowych (New Age Media, Tandem Media) oraz domów mediowych (MediaPlus, Zenith, Mindshare Polska).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-internetowy-agencje-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-co-wydarzylo-sie-w-2017-roku-jaki-bedzie-2018-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-internetowy-wedlug-e-sklepow-i-agencji-marketingowych-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-wydarzenia-i-trendy-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-2017-rok-w-mediach-i-reklamie-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-w-reklamie-internetowej-wedlug-wydawcow-i-sieci-co-wydarzylo-sie-w-2017-co-przyniesie-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowuja-2017-rok-i-prognozuja-trendy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-roku-2017-w-branzy-wydawcow-internetowych-co-wydarzy-sie-w-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-i-wideo-w-internecie-wedlug-portali-nadawcow-i-mediowcow-jaki-byl-2017-rok-co-zdarzy-sie-w-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-z-punktu-widzenia-agencji-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tworcy-internetowi-i-influencer-marketing-jak-byl-rok-2017-co-nas-czeka-w-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2017-rok-w-mediach-spolecznosciowych-prognozy-na-2018-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2017-w-oczach-branzy-public-relations-prognozy-na-rok-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-outdoorowa-co-wydarzylo-sie-w-2017-roku-co-przyniesie-2018 ##


Bianka Pawlewska, vice president of cinema advertising w New Age Media International

Wydarzenie roku
Z perspektywy NAM oraz Cinema City, największego operatora kin w Polsce i w całym regionie CEE, najważniejszymi wydarzeniami roku były otwarcia nowych kin zlokalizowanych w dwóch niedawno otwartych centrach handlowych: w Galerii Północnej w Warszawie dla ponad 2000 widzów oraz galerii Wroclavia we Wrocławiu dla 3000 widzów. Warto dodać, że Cinema City w Galerii Wroclavia jest jednym z największych kin w Polsce. Składa się aż z 20 nowoczesnych sal, w tym sali Škoda 4DX, pierwszej we Wrocławiu sali M IMAX, trzech sal VIP oraz sal wyposażonych w przełomową technologię Dolby Atmos.

W konsekwencji zasięg reklamy kinowej oferowany przez NAM zwiększył się o kolejne 31 sal projekcyjnych i obecna oferta NAM w Polsce obejmuje 386 ekranów kinowych w 20 miastach. Z kolei w październiku br. w czeskiej Pradze również otwarto Cinema City Chodov, w którym mieszczą się 24 sale kinowe. A pod koniec roku w Rumunii otwarto Cinema City Galati z 8 salami projekcyjnymi. Międzynarodowy zasięg oferty New Age Media wzrósł do 1018 ekranów w 6 krajach Europy.  

Sukces roku
Z perspektywy biznesu kinowego i reklamy kinowej w Polsce najważniejszym sukcesem w 2017 z pewnością były rekordy frekwencji. Pierwsze 6 miesięcy bieżącego roku było najlepszym półroczem pod względem liczby sprzedanych biletów w historii kina! W porównaniu z dotychczas rekordową pierwszą połową ubiegłego roku, frekwencja wzrosła aż o 20 proc., czyli o ponad 4,8 mln widzów. Na ten wynik duży wpływ miał czerwcowy boom, kiedy to sprzedaż biletów wzrosła w porównaniu do analogicznego miesiąca 2016 aż o 74 proc.

Warto odnotować także tegoroczny sukces polskich filmów, bowiem w pierwszej piątce najbardziej kasowych filmów roku znalazły się aż 3 rodzime produkcje, w tym dwie z nich zajęły pierwsze i drugie miejsce. Mowa oczywiście o filmach „Botoks” i „Listy do M 3”, natomiast trzecia polska pozycja w Top 5 to „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej".

Na świecie do tej pory najbardziej kasowym filmem roku była najnowsza ekranizacja słynnego tematu „Piękna i bestia”, która ma na koncie ponad miliard dwieście sześćdziesiąt tysięcy dolarów wpływów. Bardzo zbliżone wyniki osiągnęły też ósma już odsłona sensacji „Szybcy i wściekli”, a także trzecia część Minionków.

Porażka / rozczarowanie roku
Na świecie i w Polsce: budząca trwogę skala nadużyć, jaką ujrzeliśmy po ujawnieniu przypadków molestowania w branży filmowej w USA.  Jednak trochę paradoksalnie - pozytywnym efektem tego wielkiego skandalu było zapoczątkowanie ważnej i wręcz rewolucyjnej akcji „#metoo”, która ze swoim uświadamiającym i edukacyjnym przesłaniem dotarła do milionów ludzi na całym świecie, wzbudzając ogromne zaangażowanie.  

Człowiek roku
W Polsce w kontekście biznesu reklamowego to dla mnie działalność państwa Lewandowskich. Bardzo wszechstronne, a zarazem konsekwentne wykorzystanie wielkiego potencjału wizerunku mistrza sportu, a jednocześnie budowa, rozwój własnych koncepcji biznesowych.

Na świecie, idąc trochę w ślad za wielkim tytułem prasowym, na miano to zdecydowanie zasługują kobiety, które zapoczątkowały akcję „#metoo”, na czele z Alyssą Milano.

Serwis / kampania / projekt roku
Najważniejszą dla nas jako firmy „siostrzanej" dla Forum Film była nagrodzona m.in. na tegorocznych konkursach Effie i Złote Spinacze kampania „Pojednanie", która dotyczyła co prawda premiery filmowej z poprzedniego 2016 roku, ale jak sami twórcy określili była ona swoistym post scriptum filmu „Wołyń” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego. Kampania „Pojednanie", pomimo iż nie wyczerpuje tematu, to bazując na prostej ale czytelnej i wymownej koncepcji kreatywnej, w sposób angażujący odbiorcę sugeruje i wywołuje pozytywne emocje i refleksje związane z bardzo trudnym fragmentem polsko-ukraińskiej historii.  

Zupełnie innym, ale bardzo ciekawym lokalnym projektem bazującym na tzw. big idea (w tym przypadku: „Do what you can't") jest kampania „Przegapiony lot” promująca smartfon Samsung Galaxy S8. Marketer wraz z partnerami udowodnili, że wokół dość oczywistego działania, jakim jest premiera nowego modelu telefonu, można zbudować i rozpowszechnić zupełnie nieoczywistą i atrakcyjną historię...nie zapominając jednocześnie o promocji samego produktu. Czy uda się w jakiś sprytny sposób połączyć technologię VR z kinem?

Premiera, nowość roku
Biorąc słowo „premiera" dosłownie i w przenośni – w tym roku były to premiera oraz promocja i to głównie za sprawą firmy Kino Świat, filmu „Botoks". Kolejny sensacyjny hit Patryka Vegi, który budzi skrajne emocje nawet wśród profesjonalnych recenzentów oraz (również polska) komedia romantyczna „Listy do M 3”, która osiągnęła największy sukces kasowy podczas pierwszego weekendu projekcji (tzw. otwarcie roku). Choć filmy te nie należą do obszaru najbardziej ambitnej sztuki filmowej, ich sukces kasowy i frekwencyjny pokazuje, że widzowie w Polsce mają potrzebę obcowania z kinem osadzonym w polskiej rzeczywistości lub przynajmniej z nią powiązanym.

Trend roku
Kampanie są coraz bardziej multimedialne i skoncentrowane na indywidualnym doświadczeniu odbiorcy, co jest dobrą informacją dla kina jako medium reklamowego. Kino stwarza bowiem idealne warunki do wykorzystania multikanałowej komunikacji i kreowania przekazu opartego na głębszym doświadczeniu. Najbardziej intensywne kampanie kinowe stanową połączenie emisji spotów na ekranach z działaniami poza ekranem (tzw. off-screen), włączając w to działania eventowe czy „ambientowe” mające zaskoczyć, czy skłonić do interakcji.

Według analizy przeprowadzonej przez PWC i opublikowanej pod tytułem „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2017-2021”, w krajach Europy Zachodniej i w USA już wyraźnie rośnie grupa osób rezygnujących z usług płatnych telewizji. W Stanach Zjednoczonych maleje liczba abonentów tradycyjnych sieci kablowych, a  wśród badanych w przedziale wiekowym 18-24 lata aż o 7 proc. wzrosła grupa osób w najmniejszym stopniu przekonanych, że będą korzystać z płatnej telewizji w przyszłości. W Polsce także spodziewamy się pewnego osłabienia dominującej pozycji telewizji na rzecz online’u / digitalu, tym nie mniej na razie nie oznacza to drastycznych zmian w podziale „tortu" reklamowego.

Prognoza na 2018 rok
W Polsce możliwy jest dalszy lekki wzrost frekwencji, na który ma wpływ dobra koniunktura. Sytuacja gospodarcza będzie też sprzyjać reklamie kinowej. Dodatkowo czekamy na wprowadzanie kolejnych innowacji w dziedzinie w technologii projekcji.

Ponadto szykuje się dobry repertuar... Filmy które cieszą się największym powodzeniem, ściągają największą grupę odbiorców i pomagają w krótkim czasie, zaledwie w ciągu weekendu dotrzeć do dużej grupy konsumentów... Do najbardziej obiecujących tytułów, które mają wielką szansę stać się przyszłorocznymi przebojami kasowymi z pewnością należą „Nowe oblicze Greya”, „Kobiety mafii” (tak, kolejna produkcja w reżyserii Patryka Vegi!), „Pitbull: ostatni pies”, „Han Solo: historia Gwiezdnych Wojen”, „Mamma Mia: Here We Go Again!” oraz „Planeta Singli 2”.

Patrząc zaś z perspektywy globalnej, w branży kinowej będziemy mieli do czynienia z dalszą konsolidacją operatorów.

 


Bartłomiej Kamiński, dyrektor zarządzający MediaPlus

Kino ma się nadzwyczaj dobrze, o czym świadczą wzrosty inwestycji w ten kanał komunikacji. Ten trend napędzany jest głównie ofertą filmową, jak również rosnącą liczbą dobrze wyposażonych sal kinowych. Nie tylko reklamowo, ale także produkcyjnie jest to dość dochodowy biznes. Pokazują to tzw. weekendy otwarcia i ilości choćby naszych rodzimych produkcji filmowych. Cały czas możemy również liczyć na nowości i hity z najwyższej półki, takie jak najnowsza premiera „Gwiezdnych wojen”.


Tomasz Jagiełło, prezes sieci Helios

Wydarzenie roku
Na świecie to wielkie przejęcia i powstawanie potężnych sieci kinowych. Przede wszystkim mowa tu o przejęciu Regal Entertainment Group przez Cineworld. W rezultacie tej transakcji powstanie druga pod względem liczby ekranów sieć kinowa na świecie (ponad 9,500 ekranów). Dużą transakcją było również nabycie Nordic Cinema Group przez AMC Entertainment i umocnienie pozycji tej organizacji w Europie. W 2017 r. obserwowaliśmy również konsolidację AMC Entertainment z Carmike Cinemas po ogłoszeniu transakcji w końcówce 2016 r.

W obliczu tak dużych ruchów konsolidacyjnych na świecie trudno mówić o wydarzeniu o podobnej skali w Polsce.

Sukces roku
W Polsce bez wątpienia jest to frekwencja w kinach, która czwarty rok z rzędu notuje rekordowe wzrosty, głównie dzięki rozwojowi polskiego przemysłu filmowego. Frekwencja światowa niestety nie może pochwalić się tak dobrymi dynamikami.

Porażka / rozczarowanie roku
Wydaje mi się, że zarówno w Polsce, jak i na świecie największym rozczarowaniem jest słabnąca popularność filmów z Hollywood.

Człowiek roku
Człowiekiem roku 2017 w światowej branży kinowej jest zdecydowanie Adam Aron, szef grupy AMC Entertainment, który był autorem jednej z największych konsolidacji na rynku kinowym i zarządza obecnie największą siecią kin na świecie.

W Polsce tytuł człowieka roku należy przyznać statystycznemu polskiemu widzowi, który po raz pierwszy w historii współczesnego kina wybiera się na seans średnio 1,5 raza w ciągu roku.

Serwis / kampania / projekt roku
W Polsce projektem roku w branży kinowej była emisja na ekranach kin sieci Helios finałowego odcinka 7. sezonu serialu „Gra o tron”. To pierwszy projekt tej skali w polskich kinach. A jednocześnie to projekt, który otworzył drogę na ekrany kinowe kolejnym serialom i stworzył nową kategorię seansów w kinach.

Światowy projekt roku to New MoviePass Annual Plan, który oferuje nowe podejście do planów lojalnościowych dla kinomanów i określania cen biletów do kina - rozwiązanie to bacznie obserwują wszyscy gracze na światowym rynku kinowym.
 
Premiera, nowość roku
W Polsce na pewno był to film „Twój Vincent”, który nie tylko wniósł powiew do nowości do kin w Polsce, ale również zdobywa nagrody na ważnych międzynarodowych festiwalach filmowych.

Na świecie to „La la Land” za odwagę i nowatorskie podejście.

Trend roku
Kompleksowe, na niespotykaną dotąd skalę rewitalizacje kin należących do największych graczy na świecie, które zmieniają te obiekty w wyjątkową przestrzeń do spędzenia wolnego czasu. Sieci kinowe rywalizują ze sobą nie tylko ceną biletów, ale również przestrzenią, w której potencjalny widz z przyjemnością spędzi czas. W Polsce tego trendu nie obserwujemy jeszcze.

Prognoza na 2018 rok
Mam nadzieję, że 2018 r. nie będzie gorszy dla polskich kin niż 2017. Wierzę, że głównie przyczyni się do tego jeszcze mocniejszy rodzimy przemysł filmowy.

Jeśli chodzi o kino na świecie, to jego losy zależą od tego, jakie wnioski po 2017 r. wyciągnęli producenci filmowi w Hollywood - czy sięgną po nowe pomysły i formaty, czy pozwolą „odpocząć” przez chwilę bohaterom komiksów, którzy nie przyciągają już tak mocno widzów do kin.

 


Mateusz Kapłan, non TV trading manager, Zenith

Sukces roku
Na trzy tygodnie przed końcem roku i przed gorącą premierą VIII epizodu „Gwiezdnych Wojen” wiemy już, że 2017 będzie kolejnym rekordowym rokiem dla kina w Polsce. Zeszłoroczny wynik (52 mln widzów) został pobity i wszystko wskazuje na to, że cały rok zamknie się wynikiem w granicach 55 milionów sprzedanych biletów. Ten rekord jest tym bardziej imponujący ze względu na rywalizację, w której srebrny ekran musi walczyć o widzów z coraz popularniejszymi platformami VOD - Netflix, HBO Go czy Showmax.

Trend roku
Rozwój nowych technologii zapewnia pełniejsze i bardziej emocjonujące doświadczenia kinowe. Dolby Atmos, większe ekrany, VR / Augmented Reality to najważniejsze trendy, które mają zapewniać rozrywkę na jeszcze wyższym poziomie. W Multikinie Złote Tarasy otwarta została pierwsza sala kinowa dedykowana Virtual Reality.

Premiera / nowość roku
Międzynarodowy sukces polskiej animacji „Twój Vincent”, który zaowocował nominacją do Złotych Globów oraz statuetką na rozdaniu Europejskich Nagród Filmowych. Niespodziewanie ta nowatorska produkcja stała się również najbardziej dochodowym polskim filmem dystrybuowanym za granicą. Trzymam kciuki na gali rozdania Oscarów!

Rozczarowanie roku
Bardzo słaby wynik frekwencyjny w światowym box office sequela kultowego „Łowcy Androidów”. Wysokobudżetowy „"Blade Runner 2049” zgromadził widownię o wiele niższą niż prognozowano, mimo rewelacyjnych recenzji.

Prognoza na 2018
Kino w Polsce ma się świetnie i wszystko wskazuje na to, że możemy spodziewać się kolejnych rekordów. Dobra passa kina przekłada się również na większe zainteresowanie reklamodawców obecnością w tym medium.

Srebrne ekrany zostaną po raz kolejny zdominowane przez superbohaterów - Aquaman, Czarna Pantera, Ant-Man, Deadpool i Avengersi, czyli ciąg dalszy gigantomanii Marvela i DC Comics. Fani „Gwiezdnych Wojen” dostaną film o przygodach Hana Solo, wielbiciele dinozaurów znowu odwiedzą Jurassic World, a na rodzimym podwórku kontynuacja serii „Pitbull”.


Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media, brokera reklamy radiowej i kinowej działającego w ramach Grupy Radiowej Agory

Wydarzenie roku
Wszyscy lubimy okrągłe liczby, a 1 mld zł robi wrażenie - taką właśnie wartość osiągnie polski boxoffice. Jest to wypadkowa kolejnego rekordowego roku pod względem frekwencji, a także wzrostu cen biletów.

Popularność kina nie uszła uwagi reklamodawców i 2017 jest kolejnym rokiem bardzo dobrych wzrostów na rynku reklamy kinowej. Po trzecim kwartale 2017 wzrost wydatków na reklamę w tym segmencie znacznie przekroczył 5 proc., a świetna końcówka tego roku - z bogatym repertuarem - może sprawić, że segment kinowy będzie liderem wzrostów całego rynku reklamowego.

Sukces roku
Przyzwyczailiśmy się do świetnych wyników frekwencyjnych rodzimych produkcji filmowych. Ten rok również nie zawodzi pod tym względem i na dzień dzisiejszy „na pudle” dwa pierwsze miejsca należą do polskich tytułów - są nimi „Listy do M 3” i "Botoks", a zaraz za nimi, na czwartym miejscu uplasowała się „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. To prawdziwy sukces polskiej kinematografii.

Moim zdaniem sukcesem na rynku światowym jest sequel „Łowcy androidów” - i to pomimo nie najlepszych wyników kasowych. Koneserzy kina światowego mogą czuć się ukontentowani.

Porażka / rozczarowanie roku
Skandale związane z molestowaniem seksualnym w Hollywood – dalszy komentarz jest zbędny.

Człowiek roku
Warto docenić dwóch aktorów: Arkadiusza Jakubika i Jakuba Gierszała. Ten rok jest bardzo bogaty jeśli chodzi o filmy, w których tworzyli kreacje czołowych bohaterów. Co ważne, są to głównie obrazy bardzo wysoko oceniane, wystarczy  wspomnieć takie tytuły, jak: „Cicha noc”, „Najlepszy” oraz „Pomiędzy słowami”.

Serwis / kampania / projekt roku
Warto wyróżnić akcję specjalną zrealizowaną przez Tandem Media z Wedlem przy okazji tegorocznych walentynek, w której widzowie kin mogli wyznać uczucia bliskiej osobie za pośrednictwem ekranu kinowego. Do organizatorów akcji wpłynęło około 200 zgłoszeń od chętnych! Zwycięzców nagradzaliśmy romantyczną kolacją dla dwojga. Oczywiście, z marketingowego punktu widzenia najważniejsze były promocja marki, branding oraz sampling pralinek Wedla w salach kinowych, ale dopełnieniem działań promocyjnych stały się autentyczne wzruszenia zaskoczonych partnerek i partnerów osób, które zgłosiły się do akcji.

Premiera, nowość roku
Globalnie, ale także na rynku polskim zazwyczaj rolę blockbustera odgrywa wielkie kino rozrywkowe - sequele znanych tytułów, produkcje o superbohaterach bądź ich universe oraz filmy familijne. To one przede wszystkim budują oglądalność. Świetnym odstępstwem od tej reguły była dystrybuowana przez Next Film „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej". To ważna historia i ciekawa biografia, która Polakom bardzo się spodobała.

Poza filmami kino to olbrzymi rynek technologiczny, rozwijający się równie dynamicznie jak sama produkcja filmowa. Ciekawą premierą z tego obszaru jest Cinema LED Screen, który ma być następcą tradycyjnego ekranu kinowego - czy będzie, zobaczymy. Na razie kiniarze z całego świata przyglądają się temu nowemu rozwiązaniu.

Trend roku
Do wygodnych sal kinowych, z dobrym dźwiękiem i obrazem w dużych miastach jesteśmy już przyzwyczajeni. Rewolucję jakościową w mniejszych miastach równolegle przeprowadza sieć kin Helios, która oferuje najwyższe światowe standardy widzom z mniejszych miejscowości. W tym roku Helios otworzył nowe obiekty w Wołominie, Krośnie i Stalowej Woli, na otwarcie czekają Legionowo i Pabianice. Tymi inwestycjami Helios buduje więź z kinem kolejnych rzeszy widzów i umacnia pozycję największej sieci kinowej w Polsce.

Świat reklamy kinowej także podlega dynamicznym zmianom. Wiele rozwiązań technologicznych na stałe weszło już do oferty off-screen - to m.in. elektroniczne plakaty czy beacony. Te narzędzia budują synergie z reklamą na wielkim ekranie podczas całego pobytu w kinie i mogą dodatkowo angażować widza w przekaz marketingowy.

Prognoza na 2018 rok
Chodzenie do kina weszło Polakom w krew. Rynek być może nie będzie rósł tak dynamicznie, ale 2018 powinien być kolejnym dobrym rokiem.

W czasach, gdy podnoszone są głośno kwestie brand safety i niepewnych kontaktów z reklamą, kino może odgrywać coraz ważniejszą rolę w komunikacji marketerów z konsumentami. To zasługa przyjaznego, nowoczesnego otoczenia i świetnego kontekstu.

 


Maciej Świątek, director, client leadership w Mindshare Polska

Wydarzenie roku
Ostatni rok był kolejnym, który zanotował rekord frekwencji, przekraczając następną granicę. Wraz z rozwojem liczby kin w Polsce można powiedzieć, że powoli przyzwyczailiśmy się do bicia rekordów, traktując przy tym kino jak coraz to bardziej zasięgową formę rozrywki.

Sukces roku
Liczba polskich filmów w top10 box office dalej może robić spore wrażenie. Polacy nie tylko chętnie chodzą do kina, ale i nie stronią od rozrywki przy tytułach polskich twórców. Już dawno zapomnieliśmy o czasach, w których polski film był zazwyczaj ekranizacją lektury szkolnej, mając obecnie szansę na kontakt ze świetnymi rodzimymi produkcjami, odznaczającymi się różnorodnością oraz wysoką jakością.

Porażka / rozczarowanie roku
Można by śmiało powiedzieć, że poza delikatnymi rysami, które przebijają się przez kryształowy wizerunek medium (wysokie ceny biletów, długie breaki reklamowe, clutter), ciężko mówić o porażce czy rozczarowaniu w kontekście tego segmentu. Mnie osobiście smuci fakt, w jaki sposób młodsze pokolenie tłumaczy tak wysokie wyniki w Box Office polskich produkcji - poprzez utrudniony dostęp do pirackich kopii polskich filmów. Jednak popularność płatnych platform dostępu do treści pozwala patrzeć optymistycznie na przyszłość legalności dostępu do kultury.

Człowiek roku
Będę tutaj może kontrowersyjny, ale odcinając się od gustów i oceny treści Patryk Vega znalazł skuteczny patent na cykliczne przyciąganie przed srebrny ekran setki tysięcy Polaków, dając im rozrywkę, jakiej pożądają. Rok 2018 odpowie na pytanie, czy trend ten uda mu się dalej utrzymać za pomocą hurtowej produkcji swoich kolejnych filmów.

Serwis / kampania / projekt roku
Ciężko wskazać jedną akcję, ale warto w tym miejscu wyróżnić wszystkich nowych reklamodawców w kinie. Swoją obecnością na srebrnym ekranie skutecznie walczą z utartym stereotypem, że kino to tylko działania wizerunkowe, zarezerwowane dla największych graczy, jako dodatek do szerokiego media miksu.

Premiera, nowość roku
„Botoks” to film, który nie tylko zanotował największą frekwencje, ale i wywołał największą dyskusję społeczną, która odbywała się na wielu płaszczyznach. Nie przypominam sobie, aby film kiedykolwiek wywołał zarówno tyle pozytywnych, jak i negatywnych emocji, które podzieliły się po równo.

Trend roku
Patrząc na nowo otwarte kina, nie sposób nie zauważy, zwiekszającego się z roku na rok zasięgu technicznego kin. Daje to szansę na spędzanie czasu z tą formą rozrywki w nowych i mniejszych miastach. To już nie tylko wielkie multipleksy w największych galeriach handlowych, ale często jednopoziomowe lokalizacje, w których bez trudu otwierają się nowoczesne, 2-3 salowe kina, zapewniające wysoką jakość dźwięku i wizji. Dzięki temu mamy także coraz to szersze możliwości dotarcia reklamowego, nie zawężając możliwości tylko do największych miast.  

Prognoza na 2018 rok
Jako, że każdy poprzedni rok owocował w rekord frekwencji, pesymizmem byłoby zakładać, że następny rok będzie gorszy. Szczególnie po tym jak spojrzy się na zapowiadane na rok 2018 tytuły oraz wydarzenia sportowe, dające dodatkową szansę na wykorzystanie wielkiego ekranu do transmisji. Mam nadzieję, że tak wysokie liczby przekonają reklamodawców do traktowania kina w sposób pełni świadomy, zwiększając udział dedykowanych kopii, tworzonych specjalnie na potrzeby kina, które nie tylko pozwolą na wybicie się z clutteru, ale i zaintrygują widzów, dając im niepowtarzalną formę kontaktu z marką, zbliżoną do oglądania tak lubianych i cenionych trailerów.


tw