Mitsubishi na Geneva Motor Show 2018: nowy Outlander PHEV 2019, europejska premiera koncepcyjnego e-Evolution (wideo)

Podczas wystawy Geneva Motor Show firma Mitsubishi Motors Corporation ogłosiła dwa debiuty: europejską premierę koncepcyjnego Mitsubishi e-Evolution i światową premierę nowego Outlandera PHEV 2019.

W roku 2013 firma Mitsubishi wprowadziła na rynek model Outlander PHEV, będący elektryczną hybrydą plug-in SUVa, napędzanego za pomocą dwóch silników elektrycznych.

Nowe Mitsubishi Outlander PHEV 2019 wzbogacone zostało o systemy nowej generacji z nowymi rozwiązaniami w dziedzinie napędów elektrycznych. W wersji debiutującej w Genewie całkowicie przeprojektowano układ napędowy i zwiększono dynamikę.

Jeśli chodzi o system PHEV 2.0, pracująca w cyklu Atkinsona, 2.4-litrowa jednostka zastąpiła wcześniejszą, 2.0-litrową, pracującą w standardowym cyklu Otto. Wydajność generatora zwiększono o 10%, moc tylnego silnika - o 10%, pojemność akumulatora trakcyjnego - o 15%, a moc akumulatora trakcyjnego - o 10%.

Do znanych z poprzednich modeli trybów Normal i 4WD Lock dodano dwa dodatkowe tryby jazdy: Sport i Snow. Zewnętrzny wygląd pojazdu zyskał dzięki takim ulepszeniom jak nowe reflektory LED, prostokątne oprawy świateł przeciwmgielnych, mocniej zarysowana osłona chłodnicy Dynamic Shield i przedni płat osłony pod silnikiem. Zastosowano także dwubarwne, wieloszprychowe 18-calowe aluminiowe obręcze kół oraz większy tylny spoiler. We wnętrzu mamy z kolei pikowaną, skórzaną tapicerkę, zaprojektowane od nowa profilowane przednie fotele, zmienione przełączniki, nową tablicę przyrządów, nowe wykończenia i tylne gniazda A/C.

Mitsubishi e-Evolution Concept jest jeżdżącym prototypem, który odzwierciedla strategiczne kierunki, w których w przyszłości ma się rozwijać marka Mitsubishi Motors. Łączy on cechy samochodów typu SUV i pojazdów elektrycznych (EV).

Czarna sekcja kraty wlotu powietrza jest schowana pod powłoką ze szkła. Pod szkłem znajdują się kamery i czujniki, których wygląd akcentują niebieskie kontury stylizacyjne. Poniżej reflektorów umieszczono duże wloty powietrza, kierujące strumienie chłodzące zaciski elektrycznych hamulców.

We wnętrzu zastosowano poziomy układ deski rozdzielczej, z podziałem na dominującą część informacyjno-kontrolną powyżej osi oraz część funkcjonalną poniżej. Horyzontalny układ tablicy przyrządów przypomina funkcją linię poziomą elektronicznego wizjera: linia pozioma tablicy przyrządów pozwala na ocenę zachowania samochodu w czasie jazd.

Duży płaski ekran wyświetlacza obejmuje całą szerokość tablicy przyrządów. Wśród wyświetlanych informacji znajdują się dane o warunkach otoczenia, dane nawigacyjne oraz podpowiedzi instruujące kierowcę, związane z prowadzeniem samochodu. Dwa mniejsze wyświetlacze po obu stronach dużego ekranu pokazują obrazy przestrzeni przed i za samochodem.

Mitsubishi e-Evolution Concept jest napędzany silnikami elektrycznymi, które są zasilane z systemu akumulatorów. Główny akumulator trakcyjny jest umieszczony centralnie, pod podłogą samochodu, co pozwoliło obniżyć środek ciężkości.

Dynamikę i własności jezdne uzyskano dzięki zastosowaniu napędu 4WD z trzema silnikami elektrycznymi. Jeden z nich napędza przednie koła, przy udziale nowego Dwusilnikowego Aktywnego Systemu Kontroli Znoszenia AYC (Dual Motor Active Yaw Control), który powoduje odpowiednie dołączanie pozostałych dwóch silników przekazujących napęd na tylne koła, z wykorzystaniem elektronicznego układu, który koryguje tor jazdy poprzez aktywną kontrolę momentu obrotowego (torque-vectoring). Nad pracą całości czuwa układ sterujący napędem na wszystkie koła i kontrolujący inne funkcje układu jezdnego S-AWC (Super All-Wheel Control). Hamulce kontrolują napęd oraz prędkość pojazdu dzięki elektrycznie sterowanym zaciskom, które zajęły miejsce konwencjonalnych zacisków hydraulicznych.

Mózgiem e-Evolution Concept jest system oparty na sztucznej inteligencji (AI). Duża liczba różnego rodzaju czujników umożliwia systemowi AI weryfikowanie i analizowanie sytuacji na drodze, a także „odczytywanie” intencji kierowcy. System dostosowuje zachowanie i osiągi pojazdu do zamiarów prowadzącego. Z kolei specjalna funkcja nauczyciela umożliwia systemowi sztucznej inteligencji przekazanie wiedzy osobie za kierownicą. System tworzy swoisty obraz poziomu kompetencji kierowcy i sam buduje program „szkolenia”, który jest następnie realizowany poprzez sugestie podawane głosem lub za pomocą komunikatów ukazujących się na dużym wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej.

km